Waar ben jij nostalgisch naar?

We gingen met een kleine groep op ‘avontuur’ door de velden en plantages achteraan het huis van een vriend.
Blik soep mee, een gamel en een gasvuurtje voor de honger.
Boomkampen maken, met de broek in de prikkeldraad hangen als je eronderdoor probeerde te kruipen, de koeienstront tussen de ribbels van je schoenzool uitpeuteren …. 🤣
En dan gewapend met een luchtkarabijn om op blikjes te schieten en een vogel ( die we nooit raakten)
Ben je nu niet per ongeluk uit een boek van Jommeke aan het voorlezen?

Kweenie, was precies zo'n vibe. Allez, wij trokken er vroeger ook uren lang op uit in bos en velden. Maar nooit niet bij ons opgekomen om een blik soep mee te pakken of zo. En een karabijn? :unsure:
Zo eentje zoals op de kermis hé. Niet meer dan de huidige bb guns 😀
Een doosje met 100 kogels kostte 20bfr in de plaatselijke legerstock

- Den eerste keer teletekst te zien krijgen, mijn ouders die daar toen een speciaal momentje vooruit trokken.
- Vooral het niet hebben van een GSM, sociale media of andere, gewoon onbereikbaar zijn.
- Sowieso ook de jaren als lid in jeugdbeweging + de kampen. Niets gezelliger bij onweer en regen in een tentje te zitten en hopelijk dan nog 's nachts waardoor ge heel de nacht moest opblijven en kon blijven door keuvelen. Op andere avonden als 10 - 12 jarig manneke proberen om ter meeste buiten te staan.
- U echt nog eens zat kunnen zuipen als jonge tiener en er met een fietstochtje eens ge thuis zijt terug bovenop komen.

Normaal wel! De cassettes die ik van mijn ma had, had ik dat probleem nooit (Grease! Abba! Demis Roussos??) Maar mijn Roxette had ik zelf gekocht (8 jaar oud, preus lik fjertig gelijk ze zeggen) op de batjes in Izegem. Het zou dus kunnen dat het misschien geen echte was.
Vanboven was er normaal zo een stukje waar je dan idd tape kon opdoen. Of bij ‘echte’ waar er een stukje plastiek nog over zat.

Ok, pas heel laat dat ik dit toevallig lees...Maar de batjes in Izegem! Heerlijk!

Nu ben ik nostalgisch naar mijn jeugdige jaren in Izegem, wie had dat ooit gedacht:unsure:

Ok, pas heel laat dat ik dit toevallig lees...Maar de batjes in Izegem! Heerlijk!

Nu ben ik nostalgisch naar mijn jeugdige jaren in Izegem, wie had dat ooit gedacht:unsure:
Tis met jaren weg te zijn dat je eigenlijk inziet dat het wel een geestig stadje was, de ‘boze buitenwereld’ kwam daar niet.

- Sowieso ook de jaren als lid in jeugdbeweging + de kampen. Niets gezelliger bij onweer en regen in een tentje te zitten en hopelijk dan nog 's nachts waardoor ge heel de nacht moest opblijven en kon blijven door keuvelen. Op andere avonden als 10 - 12 jarig manneke proberen om ter meeste buiten te staan.
oh man. We zijn zo eens s’nachts, met de zaklamp, naar de wc geweest met twee. Die block was zo’n 20-30 meter van onzr tent af.
Met het gevolg dat we daar een kwartier nodig hadden om onze tent terug te vinden

oh man. We zijn zo eens s’nachts, met de zaklamp, naar de wc geweest met twee. Die block was zo’n 20-30 meter van onzr tent af.
Met het gevolg dat we daar een kwartier nodig hadden om onze tent terug te vinden
Zeker en vast, ik blijft de jeugdbeweging een van de tofste momenten vinden dat ik in mijn leven heb mogen beleven. Middle of nowhere ne gsm dat was er niet en de laatste jaren moest ge hem afgeven ( waar niemand een probleem van maakte). Tien dagen op vakantie met u vast groepeke en met "ne leider" die denkt dat em godsveel gezag kan opbrengen terwijl we daar makkelijk het beest konden uithangen. Nachtelijke escapades naar de omliggende kampen en meiskes. Vlaggen gaan pikken & laatste dag van hun kamp de tenten gaan tippiën ( wc papier bedekken met een beetje regen), omdat we wisten dat die ouders hen kwamen oppikken en gepakt en gezakt moesten zijn. Vooral de nachtspelen waren altijd fantastisch en ergens eng. Ik heb één dat ik nooit zal vergeten waar de buurtbewoners mee in het spel zaten of een nachtspel in Sinaai, net het weekend nadat de Gelder had toegeslagen met een zotte bevolking dat 's nachts de wacht hield en met messen in den auto rond reed.
Wij hebben ook noodweer meegemaakt en een rivier op door ons kampterrein gehad maar wij zijn nooit vroegtijdig gestopt geweest. Als ik dat nu allemaal bezie vind ik het toch allemaal een preutse bedoeling. ( Maar wie ben ik...)

Nog in het rij'tje passende :
- Dikke Bertha spelen (nu mag dat niet meer want de naam is discriminerend)
- Vroeger op school hadden wij ook zo een periode van twee weken waar in we een paar Shlemiele gingen aanduiden voor ne Felix te geven ( nu blijkbaar genaamd vleeshoopke). Met een stuk of twintig man op ene en als ge pech had dat den onderste geen mooie brug maakte konde echt geplet worden. Helaas werd dat spelletje ook wel verboden nadat er ene met een elleboog uit de kom afgevoerd moest worden.
- Vroeger tennisballen in de white spirit uren laten weken en dan in de fik steken en in den avond gaan baseballen. Koud vuur was altijd wel speciaal konde ze vangen.

Zeker en vast, ik blijft de jeugdbeweging een van de tofste momenten vinden dat ik in mijn leven heb mogen beleven. Middle of nowhere ne gsm dat was er niet en de laatste jaren moest ge hem afgeven ( waar niemand een probleem van maakte). Tien dagen op vakantie met u vast groepeke en met "ne leider" die denkt dat em godsveel gezag kan opbrengen terwijl we daar makkelijk het beest konden uithangen.

Nog in het rij'tje passende :
- Dikke Bertha spelen (nu mag dat niet meer want de naam is discriminerend)

- Vroeger tennisballen in de white spirit uren laten weken en dan in de fik steken en in den avond gaan baseballen. Koud vuur was altijd wel speciaal konde ze vangen.
Ik kom nog van een periode dat er geen meisjes waren met de scouts Dus dat was serieus het varken uithangen.
Ik herinner me nog dat we geen snoep mochten meebrengen op kamp.
Natuurlijk had iedereen wel een zak of twee koeken en dergelijke bij, die we dan bij aankomst zonsnel mogelijk ongezien gingen begraven ergens in het bos. Want de leiding controleerde de valiezen.
Hoe ze het deden, ik weet hetniet, maar die rotzakken wisten altijd onze verborgen snoep te vinden. Letterlijk een berg snoep en koeken lagen dan aan de vlaggenmast. En we mochten er niet aan
De goorste stunt die we ooit gedaan hadden, was een hoop van onze stront in de leiding hun slaapzakken te leggen ( aan de voeten)🤣
We hebben het achteraf mogen bekopen. Iedereen, want kleppen deden we niet

Die dikke bertha moet ge eens uitleggen, want dat ken ik niet

En die tennisballen: geniaal. Dat wij daar nooit op gekomen waren 😀

Vroeger op school hadden wij ook zo een periode van twee weken waar in we een paar Shlemiele gingen aanduiden voor ne Felix te geven ( nu blijkbaar genaamd vleeshoopke). Met een stuk of twintig man op ene en als ge pech had dat den onderste geen mooie brug maakte konde echt geplet worden. Helaas werd dat spelletje ook wel verboden nadat er ene met een elleboog uit de kom afgevoerd moest worden.
Zo ooit eens op de Gentse Feesten mijn rib zwaar gekneusd toen ik ergens in het midden lag van de vleeshoop en er nog een paar bovenop sprongen. Heeft toch 2-3 weken serieus pijn gedaan.

Zeker en vast, ik blijft de jeugdbeweging een van de tofste momenten vinden dat ik in mijn leven heb mogen beleven. Middle of nowhere ne gsm dat was er niet en de laatste jaren moest ge hem afgeven ( waar niemand een probleem van maakte). Tien dagen op vakantie met u vast groepeke en met "ne leider" die denkt dat em godsveel gezag kan opbrengen terwijl we daar makkelijk het beest konden uithangen. Nachtelijke escapades naar de omliggende kampen en meiskes. Vlaggen gaan pikken & laatste dag van hun kamp de tenten gaan tippiën ( wc papier bedekken met een beetje regen), omdat we wisten dat die ouders hen kwamen oppikken en gepakt en gezakt moesten zijn. Vooral de nachtspelen waren altijd fantastisch en ergens eng. Ik heb één dat ik nooit zal vergeten waar de buurtbewoners mee in het spel zaten of een nachtspel in Sinaai, net het weekend nadat de Gelder had toegeslagen met een zotte bevolking dat 's nachts de wacht hield en met messen in den auto rond reed.
Wij hebben ook noodweer meegemaakt en een rivier op door ons kampterrein gehad maar wij zijn nooit vroegtijdig gestopt geweest. Als ik dat nu allemaal bezie vind ik het toch allemaal een preutse bedoeling. ( Maar wie ben ik...)

Doet me ook denken aan een avondspel bij ons vroeger op chirokamp ( eind jaren negentig, jaar of 10-12 oud toen).

Een van de leiders kon echt wel goed verhalen vertellen, en had zo eens een avond zitten heel uitvoerig zitten vertellen over twee gevaarlijke ontsnapte gevangenen die zich al jaren zouden schuilhouden in de bossen waar wij zaten maar nooit gevonden werden. De avond nadien hadden we een avondspel, en de leiding was op het idee gekomen om een ontvoering te ensceneren en gevraagd aan mij om mee onder een hoedje te spelen te spelen. Werd ik daar in een donker bos dus plots door twee gemaskerde mannen weggegrist uit de groep waarna ze met mij wegrenden. Het zal er qua acteertalent uitgezien hebben als een scène uit De Kotmadam of FC De Kampioenen, maar aan de paniek en traantjes bij de rest van de kinderen te zien, leek het toch realistisch genoeg :biglaugh:

In die tijd vertelde ge dat dan achteraf gewoon fier tegen uw ouders en waren die blij dat ge u zo goed geamuseerd had. Nu zou zoiets niet meer gedaan moeten worden vrees ik want dan haalde dat de voorpagina van alle kranten en zou het volop verontwaardigde reacties regenen, als het al geen gespreksonderwerp in het parlement zou worden.

De film ervoor opnemen “terwijl ge vroeg ging slapen” maar dan zonder programmeren zodat die opname “per toeval” bleef lopen tot de videoband op was en ge dus nog (een groot stuk van) de natuurfilm mee had 👌
Ik kan niet bevestigen noch ontkennen dat ik die techniek ook ooit gebruikt heb :unsure:

giphy.gif

Terug
Bovenaan