Wij merken nu wel geregeld dat als mijn vrouw een douche neemt, en ik de kraan in de keuken openzet dan merkt ze het meteen in de douche. We gaan ook geregeld familie uit Zuid Amerikan op bezoek krijgen voor een maand of twee waardoor we soms zelfs twee douches tegelijkertijd gaan hebben.
Is een warmtepompboiler dan alsnog interessant misschien? Want op basis van de links die
@Jackerath heeft gedeeld lijkt het alsof een doorstromer klasse CW6 dit zou moeten aankunnen maar als je dan ervaring leest, is dit niet het geval?
Ik heb eens van een loodgieter gehoord die het volgende als vuistregel nam. Vermogen ketel delen door 2 en dat is uw debiet in L/min.
Ik had dat dan eens berekend als je een douche pakt van 40°C en pidpa water komt binnen aan 10°C en dat kwam aardig overeen.
Debiet hangt af van uw vermogen en delta temperatuur. Fabrikanten gebruiken over het algemeen een te lage delta. Hierdoor krijg je meer onrealistische debieten voorgeschoteld op hun datasheets. Reken daar dan ook nog wat verliezen bij en het zakt nog wat.
Ik ken uw installatie uiteraard niet. Maar ik zou op eerste zicht eerder zeggen sluit een externe boiler aan op uw gasketel.
Je hebt toch een gasketel nodig voor uw verwarming (je zult die waarschijnlijk al hebben) en die kun je dan ineens gebruiken voor warm water. Je kunt opteren om te werken zonder boiler, maar als ik u zo hoor is de kans op een hoger debiet aan warm water reëel, dan ga je al een zwaardere ketel moeten hangen. Bijgevolg is die ketel dan waarschijnlijk veel te zwaar om uw woning te verwarmen, waardoor die teveel pendelt.
Een warmtepompboiler gaat in verbruik niet echt goedkoper zijn en is een stuk duurder tov een boiler kopen en die aan te sluiten op uw gasketel.
Als je een ketel hebt van 24kw, met een boiler van 180L op 60°C ga je met gemak met 2 kunnen douche. Je hebt ook evengoed "eindeloos" warm water zoals een doorstromer van 24kw, als je de boiler instelt dat deze naar de temperatuur kijkt. Want dat is letterlijk dezelfde ketel, die hetzelfde vermogen levert aan het warm water.
De boiler dient vooral als extra buffer aan energie. De momenten dat je bv voor 20 minuten een vermogen nodig hebt van 35kw, maar je hebt een ketel van 24kw hangen.
Vaak hoor je wel eens dat het warm water "op" geraakt bij een boiler. Dat is omdat ze werken met een tijdschema. Maar in een gezinswoning waar in geleefd wordt is zo'n tijdschema geen meerwaarde, enkel een verlaging van comfort.
Als je van plan bent om in de nabije toekomst een warmtepomp te plaatsen, kun je ineens opteren voor een grotere boiler. Met een warmtepomp probeer je de temperaturen lager te houden, bijgevolg dus minder energie. Om dan toch voldoende energie over te houden, voorzie je meer water. Bij warmtepomp installatie kom je dan ook vrij snel een externe boiler van 300L tegen.
Als je dan ineens een grotere boiler voorziet kun je die later aansluiten op uw warmtepomp.