Warmtepompen

Ik heb net geïnvesteerd in een nieuwe warmtepomp met buffervat en twee apart gestuurde kringen, ik ga die niet weggooien. Het probleem zit niet bij mijn sturingen want ik overrule met home assistant en eigen componenten heel de interne regeling om alles te optimaliseren, het verlies zit hem louter in het buffervat.

In mijn vorige woning waren het ook twee kringen, wel met een gasketel, en daar was ook geen buffervat maar stonden die twee pompgroepen gewoon op zo een open verdeler van Vaillant die rechtstreeks aangesloten was op de ketel.

Elektrische boiler zou ik nooit doen. Dat verbruik 3-4x zoveel als een warmtepomp boiler.

Ik zou zowel CV als sanitair nu door een gasketel met doorstromer doen.
Als je later switched naar warmtepomp, dan ga je een boiler moeten zetten en laten verwarmen door uw warmtepomp. Aan de hand van een 3-wegklep kan uw warmtepomp dan switchen tussen uw huis verwarmen of de boiler. Dan behaal je hetzelfde rendement van een warmtepomp maar de totale kost zal iets groter zijn.

Als je om specifieke redenen geen doorstromer kunt gebruiken omdat de leidingen ergens uitkomen ofzo, dan zou ik wel voor een warmtepomp boiler gaan en de 2 systemen scheiden. Maar in alle andere gevallen zo ik voor of CV of warmtepomp die zowel CV als SSW doet.
Maar van wat ik begrepen heb duurt het wel even voor je warm water hebt? Onze ketel zou op de zolder komen te staan.
Welk debiet haalt zo een doorstromer? We merken nu met onze tijdelijke elektrische boiler dat we geen twee kranen open kunnen zetten zonder te merken dat het warm water wegvalt.

Nu een eerste offerte geeft ons een Vaillant warmtepompboiler arostor vwl b 270/5 > inhoud 270l en installatie voor 4200 euro excl. BTW.
Dit lijkt me redelijk veel.
Mijn vraag is nu of zo een hybride systeem zin heeft. We hebben nog geen zonnepanelen, maar deze komen er normaal wel dit jaar. Het zullen er max 41 zijn aan 15,17 kWp. We gaan ook nog verwarmen op gas, zeker tot we de gevel verwijderen en isoleren wat pas over een jaar of tien zal zijn.
Ik heb enkele maanden geleden een offerte voor een gelijkaardige warmtepompboiler ontvangen, De LG WH27S voor 2870 excl. Btw.

Uiteindelijk ben ik voor een split model gegaan, de Ariston Nuos split 270 voor 3345 excl. Btw.

Geen idee hoe deze merken zich qua prijs verhouden tot Vaillant, maar misschien heb je iets aan deze info.

Als je er voor in aanmerking zou komen kan je mogelijks ook een premie van €1080 krijgen via MijnVerbouwPremie.

Maar van wat ik begrepen heb duurt het wel even voor je warm water hebt? Onze ketel zou op de zolder komen te staan.
Welk debiet haalt zo een doorstromer? We merken nu met onze tijdelijke elektrische boiler dat we geen twee kranen open kunnen zetten zonder te merken dat het warm water wegvalt.
Hmm, geen idee wat het maximale debiet is van zo'n doorstromer. Ik vermoed dat ge ook geen 2 regendouches tegelijk moet openzetten daarmee.
Eigenlijk is een boiler dan het best, maar omdat de toevoer naar de boiler beperkt is, kun je misschien ook wel niet het maximale debiet door de kraan krijgen. Maar met een thermostatische kraan zou de temperatuur op peil moeten blijven.

Met onze boiler hebben wij daar eigenlijk geen last van. Pas als ik onder de douche sta en mijn vriendin zet de kraan van het bad vollebak open, dan komt er een beetje minder water uit de douche. Alsof ik de kraan 1/8 verder toedraai ofzo, niet echt storend. Als ze de kraan van het bad maar voor 3/4e open zet, merk ik niks.
En eerlijk gezegd komt deze situatie maar 1 of 2x per jaar voor.

Welk debiet haalt zo een doorstromer?
Dat kan je achterhalen door in de specificaties of op het energielabel van de ketel/boiler op zoek te gaan naar het tapprofiel/capaciteitsklasse voor warm water. Deze schaal loopt van 3XS tot XXL. Wij hebben een doorstromer van XXL-klasse.

Dat kan je achterhalen door in de specificaties of op het energielabel van de ketel/boiler op zoek te gaan naar het tapprofiel/capaciteitsklasse voor warm water. Deze schaal loopt van 3XS tot XXL. Wij hebben een doorstromer van XXL-klasse.

Bedankt ik zat dus altijd naar het verkeerde te zoeken😅

Stevige stroomdagen zeg die ijsdagen. In totaal toch rap 57-60kwh per dag aan elektriciteit.

Gelukkig wel quasi alle zonnestroom opgesoupeerd.

OFex03p.png

Hmm, geen idee wat het maximale debiet is van zo'n doorstromer. Ik vermoed dat ge ook geen 2 regendouches tegelijk moet openzetten daarmee.
Eigenlijk is een boiler dan het best, maar omdat de toevoer naar de boiler beperkt is, kun je misschien ook wel niet het maximale debiet door de kraan krijgen. Maar met een thermostatische kraan zou de temperatuur op peil moeten blijven.

Met onze boiler hebben wij daar eigenlijk geen last van. Pas als ik onder de douche sta en mijn vriendin zet de kraan van het bad vollebak open, dan komt er een beetje minder water uit de douche. Alsof ik de kraan 1/8 verder toedraai ofzo, niet echt storend. Als ze de kraan van het bad maar voor 3/4e open zet, merk ik niks.
En eerlijk gezegd komt deze situatie maar 1 of 2x per jaar voor.
Wij merken nu wel geregeld dat als mijn vrouw een douche neemt, en ik de kraan in de keuken openzet dan merkt ze het meteen in de douche. We gaan ook geregeld familie uit Zuid Amerikan op bezoek krijgen voor een maand of twee waardoor we soms zelfs twee douches tegelijkertijd gaan hebben.
Is een warmtepompboiler dan alsnog interessant misschien? Want op basis van de links die @Jackerath heeft gedeeld lijkt het alsof een doorstromer klasse CW6 dit zou moeten aankunnen maar als je dan ervaring leest, is dit niet het geval?

Even ter aanvulling: die capaciteitsklasses op het energielabel zijn er van de EU vooral gekomen met een energiebesparingsmindset en niet zozeer wijzen om de maximale doorvoer.

Het is perfect mogelijk dat klasse XXL nog onderlinge verschillen heeft. Toestel A kan bijvoorbeeld voldoen aan XXL en net het minimum voorgeschreven debiet halen, terwijl toestel B een debiet haalt dat nog een stuk hoger ligt. Het is dus een kwestie om dit verder te bekijken in de specs, maar met die labels kan je alvast een grove filtering doen.

Stevige stroomdagen zeg die ijsdagen. In totaal toch rap 57-60kwh per dag aan elektriciteit.

OFex03p.png
Hoe kom je eigenlijk aan 17 EUR elektriciteitskosten voor 47kwh? Dat lijkt mij wel zeer veel te zijn. Hier ligt de prijs/kwh 3 keer lager?

Hoe kom je eigenlijk aan 17 EUR elektriciteitskosten voor 47kwh? Dat lijkt mij wel zeer veel te zijn. Hier ligt de prijs/kwh 3 keer lager?

Oei, dat zullen nog de tarieven zijn die ik ingesteld heb toen ik die app eind 22 geactiveerd heb :laugh:

ik pas effe aan.

Veel scheelt het niet, stond nog op 40 cent all in (inclusief distributie)

Mijn nachttarief nu is ook maar 14 cent, maar met de distributie erbij komt het op 26.

Ik heb zonet alle leidingen van mijn vloerverwarmingskringen eens één voor één ontlucht door ze uit te spoelen onder druk. Ik hoorde in de technische schacht vaak een geluid dat afkomstig leek te komen van lucht in de leidingen, en dan die ene kring die nooit opwarmt. Uiteraard is een ijsdag met -4 °C niet de ideale moment om uw leidingen van de vloerverwarming te spoelen, maar ik moest iets doen.

Nu draait ze vollenbak volledig op zonnestroom, ik ben benieuwd.

Wij merken nu wel geregeld dat als mijn vrouw een douche neemt, en ik de kraan in de keuken openzet dan merkt ze het meteen in de douche. We gaan ook geregeld familie uit Zuid Amerikan op bezoek krijgen voor een maand of twee waardoor we soms zelfs twee douches tegelijkertijd gaan hebben.
Is een warmtepompboiler dan alsnog interessant misschien? Want op basis van de links die @Jackerath heeft gedeeld lijkt het alsof een doorstromer klasse CW6 dit zou moeten aankunnen maar als je dan ervaring leest, is dit niet het geval?
Durf het niet goed te zeggen. Met een boiler heb je in theorie het grootste comfort omdat je een groot vat warm water hebt als buffer. Bij een doorstromer moet je voldoende vermogen hebben om het water warm genoeg te krijgen bij een snelle doorstroming.
Maar met 2 regendouches van 22l/min ga je met beide systemen een probleem hebben.
Ik douch meestal met de spaardouche kop aan 5l/min en dan voel je amper iets als er ergens anders een kraan wordt open gezet. De keuken en badkamer kranen hebben allemaal foamers waardoor het debiet daar ook vrij laag ligt.
En zelfs onder de regendouche heb ik nog nooit kou water gehad als iemand een kraan open zet. Maar zo vaak gebeurd dat hier niet eigenlijk dus mijn ervaring is maar beperkt op dit vlak.
Toch niet de all in prijs met netkosten, accijns, btw etc?
Ik op een kleine 0.30euro/kWh all-in met een vrij goedkoop tarief. Dat maakt ongeveer 14euro voor 47kWh.

Ik heb eens van een loodgieter gehoord die het volgende als vuistregel nam. Vermogen ketel delen door 2 en dat is uw debiet in L/min.
Ik had dat dan eens berekend als je een douche pakt van 40°C en pidpa water komt binnen aan 10°C en dat kwam aardig overeen.

Debiet hangt af van uw vermogen en delta temperatuur. Fabrikanten gebruiken over het algemeen een te lage delta. Hierdoor krijg je meer onrealistische debieten voorgeschoteld op hun datasheets. Reken daar dan ook nog wat verliezen bij en het zakt nog wat.

Ik ken uw installatie uiteraard niet. Maar ik zou op eerste zicht eerder zeggen sluit een externe boiler aan op uw gasketel.
Je hebt toch een gasketel nodig voor uw verwarming (je zult die waarschijnlijk al hebben) en die kun je dan ineens gebruiken voor warm water. Je kunt opteren om te werken zonder boiler, maar als ik u zo hoor is de kans op een hoger debiet aan warm water reëel, dan ga je al een zwaardere ketel moeten hangen. Bijgevolg is die ketel dan waarschijnlijk veel te zwaar om uw woning te verwarmen, waardoor die teveel pendelt.

Een warmtepompboiler gaat in verbruik niet echt goedkoper zijn en is een stuk duurder tov een boiler kopen en die aan te sluiten op uw gasketel.
Als je een ketel hebt van 24kw, met een boiler van 180L op 60°C ga je met gemak met 2 kunnen douche. Je hebt ook evengoed "eindeloos" warm water zoals een doorstromer van 24kw, als je de boiler instelt dat deze naar de temperatuur kijkt. Want dat is letterlijk dezelfde ketel, die hetzelfde vermogen levert aan het warm water.
De boiler dient vooral als extra buffer aan energie. De momenten dat je bv voor 20 minuten een vermogen nodig hebt van 35kw, maar je hebt een ketel van 24kw hangen.
Vaak hoor je wel eens dat het warm water "op" geraakt bij een boiler. Dat is omdat ze werken met een tijdschema. Maar in een gezinswoning waar in geleefd wordt is zo'n tijdschema geen meerwaarde, enkel een verlaging van comfort.

Als je van plan bent om in de nabije toekomst een warmtepomp te plaatsen, kun je ineens opteren voor een grotere boiler. Met een warmtepomp probeer je de temperaturen lager te houden, bijgevolg dus minder energie. Om dan toch voldoende energie over te houden, voorzie je meer water. Bij warmtepomp installatie kom je dan ook vrij snel een externe boiler van 300L tegen.
Als je dan ineens een grotere boiler voorziet kun je die later aansluiten op uw warmtepomp.

Wat voor type warmtepomp had jij nu alweer? Heb je zicht op hoeveel uw verbruik zou zijn zonder warmtepomp?

Toch iets goed aan het hoog verbruik, je kunt meer zelf verbruiken. :p

OFex03p.png
Ik zit deze zonnige dagen op ongeveer 35 kWh afname en de rest komt van de zonnepanelen (10-12 kWh/dag nog)

Maar veel hangt af van de grootte van uw huis, soort warmtepomp, of je fulltime thuis werkt of niet enz enz enz. Dus het is moeilijk te vergelijken met anderen.

Ik zit deze zonnige dagen op ongeveer 35 kWh afname en de rest komt van de zonnepanelen (10-12 kWh/dag nog)

Maar veel hangt af van de grootte van uw huis, soort warmtepomp, of je fulltime thuis werkt of niet enz enz enz. Dus het is moeilijk te vergelijken met anderen.
Hoe zit het nu bij een G/W warmtepomp. Hoeveel graden pomp jij nu uit uw put?

Ook wel eens benieuwd. :)

Gisteren 26kWh verbruikt voor de warmtepomp en vandaag 23kWh. Gisteren wel 2 SSW runs gedaan door een foutje van mij. Om 22h het verkeerde scriptje getriggerd in Home Assistant.
Totaal verbruik was gisteren 36kWh en 25kWh afname. 11kWh kwam dus uit de PV panelen.

Laatst bewerkt:
Ook een de COP uitgerekend voor vandaag. Ik zit aan 82.3kWh productie (incl. SSW) en 23.2kWh verbruik. Das COP 3.56 terwijl de gemiddelde temperatuur -3.7°C was afgelopen 24h. Ik had eerlijk gezegd lagere waardes verwacht met zo'n weer.

Terug
Bovenaan