Wat doen jullie met vrijgekomen staatsbon?

Ik investeer het geld van mijn staatsbon

• Totaal aantal stemmers
    95

rob92

Member
Binnenkort komt er 22 miljard euro vrij als de staatsbon afloopt. Tel daarbij nog eens al het geld dat via banken in 1-jarige termijndeposito's werd gestoken.
Wat doen jullie ermee?

Eigenlijk weet ik het nog niet. Voor mij komt er 50k + intrest vrij. Heb dat vorig jaar gedaan om er 'vanaf' te zijn. Ik wilde eerder op het jaar 25k in de nieuwe staatsbon steken, maar heb dat voorlopig (+ nog wat extra) dan bij Keytrade geparkeerd (2,55% intrest). Ik vermoed dat dit er gewoon bijkomt.

Ik doe nu maandelijks aan 'beleggen' met een vast bedrag en ga dat wss blijven doen.

Waarschijnlijk zullen banken gaan stunten om dat geld bij hun te krijgen. Dus ik wacht af wat ze daaruit hun hoed toveren.

Waarschijnlijk zullen banken gaan stunten om dat geld bij hun te krijgen. Dus ik wacht af wat ze daaruit hun hoed toveren.
Inderdaad, Belfius belde vorige maand al of ik een afspraak wou inplannen om de opties te overlopen “want rond de vervaldag gaat het een overrompeling worden hoor en ga je geen afspraak kunnen maken!”. Als een bank pro-actief aanbiedt om een afspraak te maken, stinkt het sowieso.

Hier staat het bij NIBC op termijnrekening die ook eind augustus verloopt.
Voorlopig met hun 2,6% bruto voor 1 jaar zal het toch geen verlenging worden.
Zoals Liquid aangeeft zal het even afwachten worden wat het tegen eind augustus/begin september gaat geven.

Inderdaad, Belfius belde vorige maand al of ik een afspraak wou inplannen om de opties te overlopen “want rond de vervaldag gaat het een overrompeling worden hoor en ga je geen afspraak kunnen maken!”. Als een bank pro-actief aanbiedt om een afspraak te maken, stinkt het sowieso.
Hier BNP en voorlopig toch geen teken van leven. Onlangs nog contact gehad met mijn adviseur en die piept echt van niets, terwijl ik inderdaad ook wel zou verwacht hebben dat ze proactief gaan handelen.

Belfius belde hier ook om langs te komen. Gevraagd om dat eens op mail te zetten en sindsdien niet meer gehoord.

Ik zal forum/internet wel gebruiken om te kiezen ipv tijd te verspillen...

Belfius belde hier ook om langs te komen. Gevraagd om dat eens op mail te zetten en sindsdien niet meer gehoord.

Ik zal forum/internet wel gebruiken om te kiezen ipv tijd te verspillen...
Ha bij mij zei hij zelf al dat hij een mail ging sturen en die heb ik idd ondertussen ontvangen.

Laat maar weten als ik voor u voor eind juli nog iets kan doen …

Belfius Financing Company (LU) Fixed Rate 09/2024 – 01/2026

• Looptijd : 16 maanden
    • Uitgifteprijs : 100%
    • Uitgiftemunt : EUR
    • Maximaal bedrag : € 5 miljard
    • Coupure : per € 1.000
    • Payoff :
      • Bruto interestvoet op jaarbasis:2,90%
      • Een short coupon na 4 maanden en een coupon na 16 maanden
    • Kapitaal : 100% terugbetaling op eindvervaldag”

Bij mij ook maar dan met de mededeling van "ja de rentes zullen wel zakken verder in het jaar dus het is belangrijk van nu een afspraak te maken om dat geld te investeren."
Als ik gedwongen wordt dan niet dus. En beste van al, voor ik het vorig jaar in de staatsbons stak stond dat geld al bijna 2jaar niets te doen op een spaarboekje, dan heb ik ze niet gehoord

Een eigen stekje kopen. Met vooruitzicht op aankomend tijdskrediet was een krediet afsluiten niet direct een goed idee, tijdkrediet brengt +/- €1000 per maand binnen. Aangezien ik begin november terug aan de slag ga, moet het eindelijk lukken.

De tegenreactie van de banken vorig jaar was eigenlijk heel pover.
En nu hoor ik ook weer niets. Ik verwacht niks maar we zullen wel zien.

Ik beleg al een vast maandelijks bedrag en niet meteen van plan dat te verhogen met het vrijgekomen kapitaal. Ben aan het denken om een gedeelte terug vast te zetten op een tak 21, zoals bijvoorbeeld deze van Ethias.

• 3 jaar: 2,9% of 3,1% (vanaf 20k). Moet dan enkel wel verplicht overlijdensdekking nemen, die afhangt van de leeftijd (bv 0,04)
  • 9 jaar (8j+1d): 3% of 3,2%

De obligatie yields voor alles >2j zijn de voorbije maand vrij veel gezakt, dus wie op zoek is naar een ~3% netto rendement > 2j en met minimaal risico: de huidige aanbiedingen zoals die van Ethias zijn niet zo belabberd. Als het zo verder gaat of blijft (niemand heeft een glazen bol) zal het aanbod er niet op verbeteren. Dat aanbod van Ethias gaat er tegen september mogelijk al op achteruit. Voor velen is het natuurlijk wachten tot september.

De tegenreactie van de banken vorig jaar was eigenlijk heel pover.
En nu hoor ik ook weer niets. Ik verwacht niks maar we zullen wel zien.
Dat viel toch mee? De grootbanken hebben idd weinig gedaan, maar de minder reguliere banken voor Belgen hebben toch interessante aanbiedingen gedaan die het rendement matchte van de staatsbon, zonder dat je geld daarvoor een jaar moest vastzitten. En mét de zekerheid van je winst na een jaar, wat bij de staatsbon ook nog een onzekere factor was of je het maximale belastingvoordeel (of wat was het weer?) kon krijgen.

ING doet ook een actie om vroegtijdig op een mailinglijst te staan, zodat je à la minute een voorstel krijgt in september.
Momenteel staat een deel bij MeDirect (eerste 25k aan 2.8% netto). De rest bij Keytrade aan 2.55 zoals hier al eerder vermeld. Heb niet meegedaan aan die staatsbon omdat ik er van uit ging dat de banken straffer uit de hoek gingen komen + ik ten allen tijde alsnog aan m'n centjes wil kunnen, als ik ergens een koopje zou kunnen doen fzo (wat niet gebeurd is intussentijd). Helaas valt het idd wat tegen bij de banken.

Het enige wat je nu terugvindt zijn idd die tak 21/23 verzekeringen, maar dan moet het 5 of 8 jaar vast staan ofzo, wat ik te weinig flexibel vind.

ING doet ook een actie om vroegtijdig op een mailinglijst te staan, zodat je à la minute een voorstel krijgt in september.
Momenteel staat een deel bij MeDirect (eerste 25k aan 2.8% netto). De rest bij Keytrade aan 2.55 zoals hier al eerder vermeld. Heb niet meegedaan aan die staatsbon omdat ik er van uit ging dat de banken straffer uit de hoek gingen komen + ik ten allen tijde alsnog aan m'n centjes wil kunnen, als ik ergens een koopje zou kunnen doen fzo (wat niet gebeurd is intussentijd). Helaas valt het idd wat tegen bij de banken.

Het enige wat je nu terugvindt zijn idd die tak 21/23 verzekeringen, maar dan moet het 5 of 8 jaar vast staan ofzo, wat ik te weinig flexibel vind.
Ethias heeft er nu eentje op 3 jaar, valt nog mee qua looptijd lijkt me. Uiteindelijk blijft het een laagrisico product met beperkt rendement voor geld dat je de komende jaren niet nodig hebt.

Tak21 is in principe min 8 jaar. Dan betaal je geen 30% roerende voorheffing.

Tak23 vind ik persoonlijk geen alternatief voor een staatsbon: geen kapitaalgarantie, geen depositogarantie tot 100.000€

Zelf kijk ik nog de kat uit de boom en beslis ik op het moment dat het geld vrijkomt.

Terug
Bovenaan