Wat doen jullie zoal in het huishouden ?

Keuken: om de 48u afwas en alles kraaknet opruimen + minimum 3 warme maaltijden koken per week
Garage: Was insteken en ophangen. Onderhoud wasmachine vreemd genoeg nog nooit gedaan.
Badkamer: Zelden of nooit
Living: vloer stofzuigen kwart van de keren maar wel dagelijks opruimen
Slaapkamer: textiel klasseren zelden, ook stofzuigen zelden
Kinderkamer: nougatbollen

Bedankt aan de uitvinder van het feminisme wat uiteindelijk leidde tot uitspraken zoals "ik ben toch geen kuisvrouw, als 't u zoveel stoort doe het dan zelf."

Poetsen: stofzuigrobot gaat hier paar keer per week rond. Dan ene keer per week afstoffen, de badkamer, toilet,...
Eten: Paar keer week, dan soms die van mij die dat doet, gaan ook geregeld uiteten of afhalen
Tuin: das nog te zien, pas verhuisd. Maar wel al gras afgereden en haag gesnoeid
Was: paar keer per week is dat wel nodig ja. Die van mij plooit em soms ook wel eens op en legt dan weg

Was: paar keer per week is dat wel nodig ja. Die van mij plooit em soms ook wel eens op en legt dan weg
Ah ben je uit de kast gekomen?

Ontopic: doordat ik nog de helft van de tijd alleen woon doe ik mijn eigen was, koken ook een paar keer per week, kuisen.
Ik heb vooral geleerd in die tijd dat mijn ex het goed kon afgeven alsof ze maar hele dagen dat moest doen en geen tijd had voor iets anders. Als ik zie hoeveel tijd ik daar “maar” voor nodig heb.

Ah ben je uit de kast gekomen?

Ontopic: doordat ik nog de helft van de tijd alleen woon doe ik mijn eigen was, koken ook een paar keer per week, kuisen.
Ik heb vooral geleerd in die tijd dat mijn ex het goed kon afgeven alsof ze maar hele dagen dat moest doen en geen tijd had voor iets anders. Als ik zie hoeveel tijd ik daar “maar” voor nodig heb.
Ja, maar jij hebt geen vent waar je achter moet lopen om alles te herdoen.

Bij ons heeft dat geen vast patroon gelijk vandaag heb ik gestofzuigd, gedreven, ruiten gekuisd, afwas ijskast uitgewassen .. de was dat kan ik niet en koken ook niet

Alles.

Stofzuigen minstens wekelijks, badkamer en keuken meerdere keren per week.
Was wanneer er genoeg is voor een volle machine. Varieert van 1 à 3 keer per week afhankelijk van of ik mijn kinderen heb. Voor witte was is dat af en toe een half lege machine want dat is niet veel. Lakens, handdoeken e.d. varieert ook.
Dingen zoals kuisen, afstoffen, ruiten e.d. wanneer het nodig is en ik daar tijd en goesting voor heb. Het moet echt niet spic & span zijn.

Idem hier.

Geen vaste verdelingen, maar iedereen draagt gewoon bij. Enige dat echt voor mij is "voorbehouden" is de tuin. Mijn vrouw kookt gewoonlijk wel, al probeer ik dat in het weekend al wel eens te doen of op dagen dat ik thuis werk. Andere taken zoals (af)wasmachine, algemene kuis e.d. worden gewoon gedaan. Ik vermoed dat zoiets organisch groeit ofzo binnen een relatie maar het is niet alsof wij beurtelings afspreken om de wasmachine te gaan vullen.

Paar keer per week met een swiffer ofzo rondgaan en een draadloze steelstofzuiger. Proberen 1x per week met nat de vloer te doen. Ramen zijn *optimistisch* 1x per maand... Lakens enzo verversen gebeurt wel wekelijks. Dagdagelijks zit je dan nog met (af)wasmachine en koken.

Alles.
Zowel toen ik een partner had, als nu ze tijdelijk elders woont, doe ik gewoon alles in het huishouden.
Heb zelfs complete schema's, eentje voor de dagelijkse taken en eentje voor wekelijkse taken verspreid over een jaar (deze planten snoeien, filters vervangen, koffiezet ontkalken,...) zodanig dat ik niets vergeet.

- Dagelijks opkuis van de tafel en keuken na het eten + vaatwas legen/vullen
- Verder in huis dagelijks opruimen en evt vuile was verzamelen (ik leef graag in een showroom en de rest van het gezin laat veel rondslingeren)
(Poetsen doet de poetshulp, dus de vrouw kookt en doet de was/strijk)
- In de tuin: gras maaien, hondenkak opruimen, klein snoeiwerk (groot snoeiwerk laten we doen), zwembadonderhoud

Wij hebben alvast geen vaste routine daarin. Het is niet zo dat wij elke zondag tussen 10u en 12u aan het kuisen zijn. Tijdstippen en dagen variëren.

De taken die frequent moeten gebeuren (koken, afwassen, wassen, strijken, boodschappen doen, ...) doen wij allebei. En dat vind ik ook wel belangrijk, want één van beiden kan altijd een uitvallen door ziekte, misschien eens een weekendje weggaan, of een hele drukke periode hebben op het werk, ...

Ik zou het niet leuk vinden dat als zij een week plat ligt met griep, er dan een week was en strijk op haar ligt te wachten als ze terug genezen is. Of als ik een weekend zou weg zijn, dat zij alleen maar afhaal- of opwarmmaaltijden eet en serveert aan de kinderen. Enz.

Koken kan wel eens leuk zijn, maar voor het overige zijn het toch allemaal verplichte nummertjes waar we dan allebei blij mee zijn dat ze niet voor de volle 100% van de tijd bij één persoon terechtkomen.

Natuurlijk zijn er ook wel taken die slecht bij één van beiden terechtkomen. En die zijn dan wel stereotiep: zwaarder tuinwerk (gras maaien, haag scheren, ...) of klusjes, die komen wel bij mij terecht. Meer organisatorisch werk of bv. handwerk, ... komen dan weer bij haar terecht.

De keuken is mijn domein: ik kook dagelijks, zet de tafel en was af. Doe ik ook met (veel) plezier. Koken is een daad van liefde.
Afval buitenzetten
Tuinwerk
Boodschappen
Administratie (bvb. belastingen en betalingen van facturen)

Mijn vrouw is eerder poets-, was- en opruimgericht en is neemt ook wat vaker initiatieven om iets in huis te veranderen. Ze heeft nu twee maanden verlof (leerkracht), wat dus betekent dat er veel zaken op het to do lijstje belanden en dit weekend gaan we de inrichting van de leefruimte aanpassen.

Beiden nemen we ad random wel eens de stofzuiger vast. Strijken doen we elk onze eigen kledij, maar bij mij valt de hoeveelheid goed mee omdat ik amper hemden draag.

Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat zij het huishouden meer draagt dan ik, maar we proberen daar wel in overeen te komen of ik compenseer dat door bijvoorbeeld lange autoritten op mij te nemen. Zij is het type dat pas tot rust kan komen in een opgeruimd huis, ik heb dat dan weer niet nodig en kan het gerust laten wachten tot een ander, passender tijdstip. Dus dat zijn twee visies die niet altijd in harmonie zijn.

We hebben een tijd geleden beslist om poetshulp in te schakelen wat toch wel een ... hulp is om het huis wat proper te houden.

De keuken is mijn domein: ik kook dagelijks, zet de tafel en was af. Doe ik ook met (veel) plezier. Koken is een daad van liefde.
Exact mijn mening.
Mijn partner doet er soms lacherig over maar ik vind het belangrijk om elke avond een verse maaltijd te serveren, net zoals ik ook altijd zorg voor hapjes en drankjes wanneer er mensen langskomen.

Ik werk thuis (quasi 70-80% van de tijd) dus ik doe:
- de boodschappen
- koken
- de was + plooien
- afwasmachine in/uitladen
- tuinwerk
- administratie
- afval buitenzetten (pmd/gewoon vuil/papierkarton/gft)

Ik heb echter een gigantische hekel aan kuisen & strijken, dus als er eens iets gestreken moet worden doet zij het.
Kuisen is nu dagelijks de stofzuigrobot die de meeste haren van de hond al weghaalt, en m'n partner doet dan de rest van de kuis met nat / stofzuiger op plekken waar de robot niet komt.

Ik ben vrij content met deze verdeling. meeste zaken kan ik toch tussendoor doen bij het werk, of als ik het op haar stapel zou bijsmijten dan krijgt ze gewoon nooit rust of vrije tijd voor zichzelf.

- Afwisselend de tafel dekken/afruimen/inladen vaatwas
- vuilbakken
- administratie

En dan stopt het eigenlijk.

Heel sporadisch koken maar meestal doet mijn vrouw dat

Voor de rest hebben we grasrobot, wekelijkse poetsvrouw, ruitenwasser en tuinman die de tuin komt proper zetten om de zoveel tijd.

Meeste strijk gaat ook naar een strijkatelier.

Mijn vriendin werkt 75% dus ze is meer thuis dan mij en doet daar door wel wat meer in het huishouden.
Vooral de ochtendrush met de kindjes, de was (sorteren en in de machine steken) en koken neemt ze op zich.

Dat eerste is vooral omdat ik 's ochtends om 7u naar kantoor vertrek en zij om 8u30 moet starten en maar 5 minuten moet fietsen naar haar werk.
Ze kiest er ook voor om 's morgens extra vroeg op te staan om dan wat stilte in huis te hebben. Dan maakt ze ineens ook de afwasmachine leeg en maakt ze de brooddozen voor de bengels. Ook al heb ik 20 keer gezegd dat ze kan laten liggen tot ik wakker ben.

Was en koken is omdat ze nu eenmaal meer thuis is. Dinsdag namiddag is een vrije namiddag en dan kookt ze bv al voor woensdag.

Opruimen en den tuin dat ligt meer bij mij. Elke zondag is opruimdag. Op maandag komt de poetsvrouw en die kan niks doen in een huis dat overhoop ligt.

Voor de rest is't wel verdeeld: afwas doen, stofzuigen, ramen, andere zaken voor de kinderen. In't weekend kook ik ook regelmatig.

Idem hier.

...wanneer het nodig is en ik daar tijd en goesting voor heb. Het moet echt niet spic & span zijn.

Ik wil hier toch wel enkele denkfouten rechtzetten…

“Die liep altijd te mekkeren dat het zoveel werk was, het is easypeasy!”

• Je bent naar de helft van de gezinsgrootte gegaan. Van 2 volwassenen en 2 voltijdse kinderen naar deeltijdse kinderen en slechts 1 volwassene. Dus de werklast is niet hetzelfde.
  • Van “altijd rekening moeten houden met ieders schema om daarrond te werken” naar “ik doe het gros in de kindvrije week wanneer ik minder vermoeid ben en ik meer vrije tijd heb” is totaal anders. De dochter is nu bij haar papa, dus om 8u ’s morgens is het volledige huis hier gepoetst op zaterdag omdat ik het makkelijker vind, ik meer energie heb en er letterlijk niemand in mijne weg loopt. Wanneer ik rekening moet houden met wanneer de dochter opstaat, de ex opstaat, geen lawaai maken of “in het zicht rondlopen” op dit moment want dan stoor ik de ex, niets van klusjes starten dan want dan moet ik rekening houden met agenda X, Y en Z,… -> de mentale load voor identiek hetzelfde type klusjes is VEEL groter in een compleet gezin vind ik.
  • Je eigen rommel opkuisen wanneer je dat nodig vindt is veel minder belastend dan de rommel van een ander opkuisen. Vooral als je het al minimaal 3x heb gevraagd dat de persoon verantwoordelijk voor die rommel, die ook zelf zou willen opruimen. De “ergernissenfactor” is VEEL lager wanneer het je eigen spullen zijn, op je eigen tempo, op het moment dat je zelf kiest.

Ik wil hier toch wel enkele denkfouten rechtzetten…

“Die liep altijd te mekkeren dat het zoveel werk was, het is easypeasy!”

• Je bent naar de helft van de gezinsgrootte gegaan. Van 2 volwassenen en 2 voltijdse kinderen naar deeltijdse kinderen en slechts 1 volwassene. Dus de werklast is niet hetzelfde.
  • Van “altijd rekening moeten houden met ieders schema om daarrond te werken” naar “ik doe het gros in de kindvrije week wanneer ik minder vermoeid ben en ik meer vrije tijd heb” is totaal anders. De dochter is nu bij haar papa, dus om 8u ’s morgens is het volledige huis hier gepoetst op zaterdag omdat ik het makkelijker vind, ik meer energie heb en er letterlijk niemand in mijne weg loopt. Wanneer ik rekening moet houden met wanneer de dochter opstaat, de ex opstaat, geen lawaai maken of “in het zicht rondlopen” op dit moment want dan stoor ik de ex, niets van klusjes starten dan want dan moet ik rekening houden met agenda X, Y en Z,… -> de mentale load voor identiek hetzelfde type klusjes is VEEL groter in een compleet gezin vind ik.
  • Je eigen rommel opkuisen wanneer je dat nodig vindt is veel minder belastend dan de rommel van een ander opkuisen. Vooral als je het al minimaal 3x heb gevraagd dat de persoon verantwoordelijk voor die rommel, die ook zelf zou willen opruimen. De “ergernissenfactor” is VEEL lager wanneer het je eigen spullen zijn, op je eigen tempo, op het moment dat je zelf kiest.
Het is nu wel een beetje off-topic, maar het grote verschil zit hem erin dat het bij mij er niet als een toonzaal moet uitzien en dat ik wat taken verdeel onder de kinderen + niet achter hun gat loop. Als ze iets laten slingeren is het direct terugkomen en weggooien of aan de kant doen. En zo leren ze het ook gewoon uit zichzelf doen wat ook positief is naar later toe als ze zelf een huishouden hebben.

Terug
Bovenaan