Wat gebruiken jullie om messen te scherpen?

Ik volg ook, hier thuis is het ook nog een gemis.

Onze grotere messen zijn inderdaad onlangs geslepen, maar voor kleinere aardappelmesjes bvb ga je niet diezelfde kosten maken.

ik doe dat gewoon altijd op den achterkant van een ander mes? :x
Maar tzijn ook allemaal maar ikea messen.. dus als dat is versleten is koop ik mij gewoon een ander?

ik heb ook zo een set wet stones gekocht en die gaan van 600 tot 6000 ofzo. Kosten rond de 80 euro en ik krijg er alles wel goed scherp mee. Is wel een hele onderneming en doe dan direct al mijn messen. Moest ik het opnieuw doen dan kocht ik mij onderstaand systeem. Veel goede reviews van gezien en een pak eenvoudiger. Kost iets meer als de stenen maar dat zou mij de met gewonnen snelheid waard zijn!

ik heb ook zo een set wet stones gekocht en die gaan van 600 tot 6000 ofzo. Kosten rond de 80 euro en ik krijg er alles wel goed scherp mee. Is wel een hele onderneming en doe dan direct al mijn messen. Moest ik het opnieuw doen dan kocht ik mij onderstaand systeem. Veel goede reviews van gezien en een pak eenvoudiger. Kost iets meer als de stenen maar dat zou mij de met gewonnen snelheid waard zijn!

Dat is mijn probleem een beetje. Langs een kant zou ik wel willen proberen met zo stenen, langs de andere kant is dat toch wel wat werk en kan je rap iets mis doen heb ik de indruk.

Dat is mijn probleem een beetje. Langs een kant zou ik wel willen proberen met zo stenen, langs de andere kant is dat toch wel wat werk en kan je rap iets mis doen heb ik de indruk.
Valt nog wel mee, de techniek is vrij goed te vinden via YouTube tutorials... Ik test mijn messen altijd voor en na het slijpen door eens in papier te snijden en die waren altijd wel een pak scherper! Maar ik heb een mes of 8 dat ik telkens slijp en reken toch op drie kwartiertjes. Daarna moet je de boel ook heel goed laten drogen want bij 1 van de eerste keren was ik wat te snel geweest en heb ik aardig wat schimmel gekweekt in mijn doosje🙈 was wel eens vloeken!

Als klein manneke werkte ik altijd met hout in het tuinhuis. Aan m'n vader zijn werkbank sleep ik mijn beitels altijd vlijmscherp. Afwerken op een wetsteen.

Dan zal ik wel een mes kunnen slijpen ook zeker?

Terug
Bovenaan