Werkloosheidsuitkering na interimcontract als zelfstandige

Als je dat niet doet, zoals ik 10 jaar geleden tussen mijn 2 jobs waar ik 2 weken niet ingeschreven was en geen contract had, wordt je bedankt met een extra maand werken tot je wettelijk pensioen.
Dat klopt totaal niet. Je kan geen extra maand moeten werken hiervoor.

Je wettelijk pensioen als werknemer zal altijd ingaan ofwel op 1 mei, ofwel op de eerste van de maand na je verjaardag. Dit afhankelijk van je leeftijd en hoeveel jaren je gewerkt hebt. Nooit van hoeveel maanden. (En een jaar werken, daarvoor moet je geen vol jaar gewerkt hebben)

Je wettelijk pensioen als werknemer zal altijd ingaan ofwel op 1 mei, ofwel op de eerste van de maand na je verjaardag. Dit afhankelijk van je leeftijd en hoeveel jaren je gewerkt hebt. Nooit van hoeveel maanden. (En een jaar werken, daarvoor moet je geen vol jaar gewerkt hebben)

Hmmm, ik verjaar in Maart en mijn vroegste pensioensdatum is 1 April 20XX en wettelijk 1 Mei 20XX. Dat is dus daardoor? Waarom liggen beiden niet gewoon op 1 April?

Hmmm, ik verjaar in Maart en mijn vroegste pensioensdatum is 1 April 20XX en wettelijk 1 Mei 20XX. Dat is dus daardoor? Waarom liggen beiden niet gewoon op 1 April?
Omdat je minstens 1 derde van een jaar moet werken omdat jaar te laten meetellen als gewerkt jaar. 1 mei is 4 gewerkte maanden en dus 1 derde.

Wettelijke pensioendatum, of ook vroegste pensioendatum? Ik dacht beide, maar mijn vroegste pensioendatum is 1 juni 20XX.
EOBtWa7.png

Omdat je minstens 1 derde van een jaar moet werken omdat jaar te laten meetellen als gewerkt jaar. 1 mei is 4 gewerkte maanden en dus 1 derde.

Dus als ik werk tot mijn vroegste pensioendatum, zijnde 1 April 20XX, dan telt dat jaar helemaal niet mee? Dus kan ik evengoed op 1/01/XX stoppen toch? Snap die regel dan toch niet goed.

Dus als ik werk tot mijn vroegste pensioendatum, zijnde 1 April 20XX, dan telt dat jaar helemaal niet mee? Dus kan ik evengoed op 1/01/XX stoppen toch? Snap die regel dan toch niet goed.
Dat jaar zal idd niet meetellen als je stopt op 1 april 20XX, maar als 1 april je vroegste pensioendatum is, dan zal je ook niet vroeger kunnen op pensioen gaan, omdat je nog niet de nodige leeftijd hebt.

Je hebt 2 zaken nodig:
- én de nodige leeftijd, die bereik je de eerste dag van de maand na je geboortemaand
- én het nodig aantal gewerkte jaren.

Daarom dat voor de meeste personen (geboren na 1 april) de eerste pensioenmaand 1 mei is. Dan telt een jaar immers plots mee en hebben ze het nodige aantal gewerkte jaren om vervroegd op pensioen te gaan.

Voor sommige mensen is het aantal gewerkte jaren niet het probleem, maar is de leeftijd een probleem. Voor die mensen kan het zijn dat de vroegste datum de eerste dag van de maand volgend op hun verjaardag is.

Voor burnout hebben we de ziekenkas, daar dient een werkloosheidsuitkering niet voor.
Voor een aankomende burnout ga je naar je huisarts en laat je je behandelen voor je op de ziekenkas komt. Het zo verguisde systeem voorziet tegenwoordig zelfs terugbetaling van loopbaancoaching en eerstelijns pyschologische ondersteuning voor jouw geval.
Heb ik wel recht op ziekteverlof?
Ik heb telkens weekcontracten, en wat dan als ik langer dan 1 week ziek zou zijn?

Heb ik wel recht op ziekteverlof?
Ik heb telkens weekcontracten, en wat dan als ik langer dan 1 week ziek zou zijn?
Je zal recht hebben op ziekteverlof, maar natuurlijk kan je dan geen bijberoep uitoefenen zonder expliciete toelating.

Terug
Bovenaan