wifi prioriteit geven op mobiele data

TRUMP

Active member
Dankzij de forum leden hier, heb ik een 4G abo gefixt voor mijn moeder (via YOIN). Dus 5 GB per maand. Dat zou volstaan voor haar videocalls buitenhuis.

Echter, zou ik het nu zo willen instellen, dat telkens als zij thuis is, dat de verbinding telkens WIFI neemt.

Uiteraard: 4G afzetten, en Wifi aanzetten is het simpelste. (als ze thuis is)
Maar ik weet nu al dat ze dat zal vergeten. En zo zal ze binnen de kortste keren over haar limiet zitten.

Dus wat ik eigenlijk zou willen doen is steeds haar wifi en 4G aanzetten,
maar van zodra ze thuis is, en haar gsm pikt het thuisnetwerk wifi signaal op, dat haar messenger video calls zeker via dit lopen.

Is dit iets dat je kan instellen?
Of doet elke gsm dit gewoon standaard zo? (haar telefoon is een Huawei P smart, al ouder toestelletje van 2018 wellicht)

EDIT: zou ook voor mij extreem handig zijn. nu is dat telkens manueel switchen als ik thuiskom....

Volgens mij doet Android dat al by default, als het toestel verbonden is met een gekend wifi netwerk zal deze het wifi netwerk gebruiken, als er geen wifi is zal 4G gebruikt worden.

Volgens mij doet Android dat al by default, als het toestel verbonden is met een gekend wifi netwerk zal deze het wifi netwerk gebruiken, als er geen wifi is zal 4G gebruikt worden.
Ja wij zijn beiden Android gebruikers.

Zijn nog mensen die dit kunnen bevestigen? Zou uiteraard wel uiterst handig zijn dit! (dan ben ik al 8 jaar bezig manueel 4G uitzetten en wifi inschakelen voor niets... :baard: )

Elke gsm doet dit normaal by default. Maar het kan zijn dat er nog een setting is (bij iPhone althans) dat als de wifi verbinding slecht is, de 4G het overneemt.
Afhankelijk van wat je wilt, kan je hier best ook eens naar kijken.

Ja wij zijn beiden Android gebruikers.

Zijn nog mensen die dit kunnen bevestigen? Zou uiteraard wel uiterst handig zijn dit! (dan ben ik al 8 jaar bezig manueel 4G uitzetten en wifi inschakelen voor niets... :baard: )
Normaal is dit idd zo ja, bij mijn one+ in ieder geval toch ook.

Is idd zo.
Zet wifi en mobiele Data aan.
Als je thuis bent (of bij een ander gekend wifi netwerk die je mama ooit gebruikt heeft) zal ze automatisch verbinding maken met de wifi.
Gaat ze naar buiten waar er geen gekend wifi netwerk is, dan schakelt ze automatisch over naar de mobiele data

Je moet wel rekening houden met wanneer je je verplaatst, heb je thuis altijd perfecte dekking gaat dat geen problemen geven en neemt de Wi-Fi volgens mij volledig over, maar als je je verplaatst, en je Wi-Fi staat aan dan zal hij blijven scannen naar Wi-Fi netwerken, dat is dan weer nefast voor de batterij, just saying, ondanks die automatische switch blijf ik doen zoals @TRUMP het doet zoals hij zei in zijn OP...

Terug
Bovenaan