WK2022: Bloed aan het doelqatar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 3366
  • Startdatum Startdatum
Sorry maar op een forum je beklag doen is niks doen, niet kijken is wel iets doen.

Bronnen over de slavenarbeid bij alle 3 de voorgaande wk's zijn er genoeg te vinden, ik weet dat Bg graag uitpakt met linkjes te eisen
is ga niet posten wat algemeen geweten is en waar genoeg over online staat.

Slavenarbeid gaat in de voetbal trouwens ook verder dan de stadionbouw, kijk maar eens naar sponsor de merken als Nike wat daar voor slavenarbeid achter zit.

Remco Breuker is daar trouwens veel zinnigs over te vertellen maar wil je dat graag weten zoek je dat maar allemaal zelf op ipv de standaard: Linkjes te eisen
Zoiets als "doe je eigen onderzoek"?

Volgens Westerse normen zijn de culturele waarden in de rest van de wereld (let op! nog altijd véél groter dat het Westen) verderfelijk.
Maar heb je het weleens omgekeerd? Dat Afrikaanse en Zuid-Aziatische sporters weigeren naar toernooien in het Westen te komen omdat wij het homohuwelijk hebben? Wij legaal wiet mogen roken? Wij met xtc pilletjes staan te dansen op feesten. Wij bij gelijke geschiktheid vrouwen voorrang geven? Wij onze grenzen zo veel mogelijk sluiten voor vluchtelingen (behalve als het blanke Oekraieners zijn). enzv enzv.
Je lijkt hier te doen alsof "het Westen" en "de rest" twee homogene groepen zijn. Bijna al van de zaken die je opnoemt als problematisch bij ons, komen in meer of mindere mate in de rest van de wereld voor hoor.
Nee voetbal is niet alleen van "ons". het is van iedereen. Dat heeft heeft de FIFA (met al zn coruptie) toch wel beter begrepen dan de etnocentrische Westerse media die overtuigd lijken van het feit dat de wereld om het Westen draait. Dat "wij" de culturele norm bepalen. En dat de rest vd wereld arme achterlijke sloebers zijn die het allemaal niet zo goed weten.

Als je de wereld goed en oprecht wil begrijpen zal dat Westerse brilletje af moeten en zal er respect moeten worden opgebracht voor die hele grote wereld buiten het Westen. (ja ja "we zijn een minderheid op deze wereld, écht)
Dat hysterische kakken op een landje als Qatar, die wij zelf nota bene puissante rijkdom hebben bezorgd , vind ik hypocriet, oneerlijk en weinig inspirerend.
Ik vind het belerend toontje nogal onnodig eerlijk gezegd, ik denk dat de gemiddelde persoon die hier post zich goed genoeg bewust is van het krimpende belang van "onze landen". Een groot deel van de discussie draait rond slavenarbeid en terugkomen op eerder gemaakte afspraken trouwens, daarmee niet akkoord gaan is echt niet iets Westers hoor.

Lijkt me trouwens ook niet echt dat een theocratie, gebaseerd op de Soennitische islam, wél de internationale culturele norm is.

Voila, hadden ze nu niet moeilijk gedaan over zulke pietluttigheden dan had er geen haan over gekraaid.
Nu zetten ze Qatar extra negatief in de kijker en is de mediastorm 100 keer groter dan wat het anders was geweest. Voor het toerisme in Qatar is dat toch ook geen reclame.
Die daar op vakantie kunnen gaan lijkt me 99.9% toch niet wakker te liggen van wat er zich daar allemaal afspeelt, kijk al maar eens naar de kritiek die er kwam na Reizen Waes van sommige bv's, voor het toerisme doet dit juist niks negatiefs.
Zoiets als "doe je eigen onderzoek"?
Het is algemeen geweten dat slavenarbeid nog steeds een groot probleem was in Bazillie toen ze het Wk toegekend kregen, weet niet waarom linkjes daarover nodig zijn.

Het is algemeen geweten dat slavenarbeid nog steeds een groot probleem was in Bazillie toen ze het Wk toegekend kregen, weet niet waarom linkjes daarover nodig zijn.
Misschien omdat dit P&A is (waar men toch iets of wat hogere standaarden verwacht) en jij hier claims komt maken die afwijken van wat algemeen aangenomen is en waar blijkbaar niet iedereen van op de hoogte is? Lijkt mij dat je dat dan wel mag onderbouwen, anders kan iedereen hier claims komen maken die 'algemeen geweten' zijn en zo zakt het niveau van de discussies nog verder in de stront.

Je claim ging trouwens niet enkel over Brazilië.

Alcohol in stadions was eerst geen probleem, nu plots wel (en ondertussen lagen er al dikke contracten vast met AB Inbev etc). Zelfde met die regenboogbandjes. Dat zijn al zaken die op voorhand moesten vastliggen en gecheckt zijn, en dan moet je achteraf niet meer terugkrabbelen.
Tja op naieviteit staat nu ook geen prijs wel vaak de rekening achteraf.
Misschien omdat dit P&A is (waar men toch iets of wat hogere standaarden verwacht) en jij hier claims komt maken die afwijken van wat algemeen aangenomen is en waar blijkbaar niet iedereen van op de hoogte is? Lijkt mij dat je dat dan wel mag onderbouwen, anders kan iedereen hier claims komen maken die 'algemeen geweten' zijn en zo zakt het niveau van de discussies nog verder in de stront.

Je claim ging trouwens niet enkel over Brazilië.
Waar wil je nu linkjes over dat er in Brazilië, Zuid Afrika slavenarbeid was ten tijde van de toekenning van het Wk, alle dat is toch algemeen geweten zelfs anno 2022 is er nog slavenarbeid in die landen, verder ga ik hier ook niet meer over op in.

Omdat niemand het argument "dat is algemeen geweten" serieus neemt.

Qatar heeft als beleid om mensen uit bv. Pakistan, Bangladesh, ... te lokken, hun paspoort af te nemen, en hun dus letterlijk als slaven te laten werken. Dus noteer, het gaat over letterlijke slavernij, mensen lokken onder valse voorwaarden, als algemeen beleid door een staat.

Jij doet de sterke uitspraak dat WK's in Zuid-Afrika, Rusland, en Brazilië ook gebruik maakten van slavenarbeid. Tot hiertoe heb je dan gesproken over Noord-Koreaanse arbeiders in Rusland. Dat is niet hetzelfde.
Zuid-Afrika: geen onderbouwing, de enige persoon die er effectief woont spreekt het al tegen.
Brazilië: geen onderbouwing, "iedereen weet dat".
En dan wat gewouwel over sweatshops voor sportschoenen (wat zover ik weet neerkomt op goedkope arbeid, en zeker uitbuiting, maar geen letterlijke slavernij).

En gevraagd voor meer onderbouwing voor je sterke statements wil je er niet op ingaan. Klassiek.

Omdat niemand het argument "dat is algemeen geweten" serieus neemt.

Qatar heeft als beleid om mensen uit bv. Pakistan, Bangladesh, ... te lokken, hun paspoort af te nemen, en hun dus letterlijk als slaven te laten werken. Dus noteer, het gaat over letterlijke slavernij, mensen lokken onder valse voorwaarden, als algemeen beleid door een staat.

Jij doet de sterke uitspraak dat WK's in Zuid-Afrika, Rusland, en Brazilië ook gebruik maakten van slavenarbeid. Tot hiertoe heb je dan gesproken over Noord-Koreaanse arbeiders in Rusland. Dat is niet hetzelfde.
Zuid-Afrika: geen onderbouwing, de enige persoon die er effectief woont spreekt het al tegen.
Brazilië: geen onderbouwing, "iedereen weet dat".
En dan wat gewouwel over sweatshops voor sportschoenen (wat zover ik weet neerkomt op goedkope arbeid, en zeker uitbuiting, maar geen letterlijke slavernij).

En gevraagd voor meer onderbouwing voor je sterke statements wil je er niet op ingaan. Klassiek.
Dus in Brazillie en Zuid afrika was ten tijde van de toekenning geen slavenarbeid?

En als het bij Nike maar om goedkope arbeid ging waarom heeft ECCHR dan een klacht voor slavernij tegen hun ingediend in 2021?

Wat wil je dan dat ik post? er is toch genoeg te vinden over de slavernij in oa Brazilië die anno 2022 nog steeds gaande is, was dit een probleem toen dat land het Wk kreeg toegezegd?

Trouwens de VN heeft toen zelf nog gewezen op een sterke toename van slaven in aanloop naar het wk, dat was zeker om manden te weven...

Wat wil je dan dat ik post? er is toch genoeg te vinden over de slavernij in oa Brazilië die anno 2022 nog steeds gaande is, was dit een probleem toen dat land het Wk kreeg toegezegd?
Laat zien dan? Samen met die andere (Rusland en Zuid-Afrika, natuurlijk). En antwoord dan ook even op alle andere problemen die er zijn.
Maar goed, dat is natuurlijk een zijdiscussie... Stél dat dat er was. Mag ik dan nu niet meer boos zijn om alle redenen die er zijn? Als ik toen gekeken heb, heb ik slavernij niet goedgekeurd. Net zoals dat ik het nu niet zou goedkeuren als ik zou kijken. Dus wat maakt dat precies uit?

Laatst bewerkt:

Trouwens de VN heeft toen zelf nog gewezen op een sterke toename van slaven in aanloop naar het wk, dat was zeker om manden te weven...
Je lijkt niet te begrijpen dat er een verschil is tussen individuele acties en initiatieven en het beleid van een hele staat. Ook in Mexico zal men in arme regio's wel een van de dochters van een straatarm gezin kunnen "aannemen" als "inwonende huishoudster", maar dat is het gevolg van schrijnende armoede, niet van een door de staat toegelaten en zelfs aangemoedigde strategie om werkkrachten uit het buitenland te halen.

De Verenigde Naties (VN) maakt zich zorgen over een sterke toename van slavenarbeid in de aanloop naar het WK voetbal, meldt IPS. Slavenarbeid was tot voor kort voornamelijk een plattelandsverschijnsel in Brazilië. In afgelegen gebieden komt het voor op veeboerderijen, suikerrietplantages en bij houtskoolbedrijven. Maar de infrastructuurwerken in de steden naar aanleiding van het grote sportevenement trekken arbeidsmigranten aan die als slaven worden behandeld.

Er zijn dit jaar al een aantal ‘reddingsoperaties’ uitgevoerd door het inspectieteam van het ministerie van Arbeid. Ze ontdekten misbruik en frauduleuze urenregistraties. In sommige gevallen was er zelfs sprake van kinderarbeid of seksuele intimidatie.
Ik zie dat je je eigen bron goed hebt gelezen.

Laat zien dan? Samen met die andere (Rusland en Zuid-Afrika, natuurlijk). En antwoord dan ook even op alle andere problemen die er zijn.
Maar goed, dat is natuurlijk een zijdiscussie... Stél dat dat er was. Mag ik dan nu niet meer boos zijn om alle redenen die er zijn? Als ik toen gekeken heb, heb ik slavernij niet goedgekeurd. Net zoals dat ik het nu niet zou goedkeuren als ik zou kijken. Dus wat maakt dat precies uit?
Ik heb al gezegd dat kijken voor me niet gelijk staat aan het goedkeuren van oa slavernij, wel dat je dan niet hypocriet moet doen en gaan verkondigen hoe erg het wel allemaal is want door mee te kijken wordt je onderdeel van het probleem, sla jezelf dan op je kop ipv als een grote op Qatar te schieten.

Ik zie dat je je eigen bron goed hebt gelezen.
Uiteraard zijn er reddingsoperaties geweest aan de andere kant zaten ze ook tussen de rottigheid, ga anders eens vragen hoe de overheid voor de vele hebben gezorgd die uit hun huis moesten voor een brood en spelen stadion.

Uiteraard zijn er reddingsoperaties geweest aan de andere kant zaten ze ook tussen de rottigheid, ga anders eens vragen hoe de overheid voor de vele hebben gezorgd die uit hun huis moesten voor een brood en spelen stadion.
Onteigeningen zijn geen slavernij. De wereld is niet zwart wit, niet elke onrechtvaardigheid is even erg.

Onteigeningen zijn geen slavernij. De wereld is niet zwart wit, niet elke onrechtvaardigheid is even erg.
Het gaat dan ook om veel meer dan enkel slavernij, maar toen hoorde je ze amper nu het over Qatar gaat denken ze iets te zeggen hebben maar hun steken gewoon een dikke vette mindenvinger op en doen hun zin.

En dat niet elke onrechtvaardigheid even erg is is toch niet aan ons om te bepalen, lekker makkelijk vanuit je gouden kooitje om zo iets te droppen

Ik kijk al uit naar het WK van 2026 in de VS waar we overspoeld gaan worden door de symbolen pro lgbtq en anti racisme en discriminatie en waar iedereen elkaar schouderklopjes gaat geven over hoe moedig en open-minded ze wel niet zijn dat ze dat zo durven te tonen aan de wereld.

Dus in de landen waar het niet mag mogen we het niet dragen van de gastheer, in de landen waar het wel mag mogen we het niet dragen van de fans? Eigenlijk steun je gewoon qatar en is elk teken van aanvaarding "hol", nutteloos, deugdpronken, bla bla bla... Hebben jullie niets beters te doen dan zo af te geven op een regenboog vlag? Er zijn echt wel betere gevechten te kiezen dan proberen elk teken van samenhorigheid uit stadions te weren. Het is nu niet dat de voetbalwereld zelf ze niet kan gebruiken of dat ze daar niet meer nodig zijn.

Ik snap echt niet waarom velen ook hier zo hard tegen LGBT gekeerd zijn en dit allemaal uit misplaate anti woke gevoelens. Rusland en co lacht in hun vuistje. Ze zijn er aardig in aan het slagen om ons sociaal weefsel volledig uit elkaar te slaan.

Laatst bewerkt:
Ik snap echt niet waarom velen ook hier zo hard tegen LGBT gekeerd zijn en dit allemaal uit misplaate anti woke gevoelens. Rusland en co lacht in hun vuistje. Ze zijn er aardig in aan het slagen om ons sociaal weefsel volledig uit elkaar te slaan.
Dat komt door
woke = cancelcultuur = lgb

Dat komt door
woke = cancelcultuur = lgb

Dat bedoel ik dus met die misplaatste gevoelens. We schilderen eerst woke af als slecht en gooien dan gewoon alle minderheden op die hoop. Dan hoeven we niet te zeggen dat we tegen homos, zwarten en vrouwen zijn. Dan kunnen we gewoon dog whistlen dat we "anti-woke" zijn.

Terug
Bovenaan