Zonnepanelen Topic

Amai zoveel verschillen. Hier 4,6 met 3,85 kwp. Zuidgericht op plat dak. Geen idee van hellingsgraad.
Ze liggen er nu 2 jaar op, moet dat es gekuist worden? Is plat dak met niet echt bomen in de buurt

Nu heb je een gas ketel staan?

Dus die heeft x khw verstookt.
Een L/W warmte pomp heeft 3.6 keer minder nodig voor aan dezelfde warmtevraag te voldoen.

Nu duwen je panelen terug op het net op bepaalde momenten. Indien je een L/W warmtepomp zou hebben zou je nog een deeltje recupereren. Hierdoor heb je niet 3.6 maar bv een factor 4 of 4.5 keer minder energie nodig van het net om te voldoen aan je warmte aanvraag. Gisteren bv was het hier zonnig overdag maar het was maar koud dus je zal sowieso gas van het net gehaald hebben en indien je niet thuis was terug geduwd hebben op het net.

Verder zou je nog iets kunnen optimaliseren door je ketel wat meer te laten stoken als de zon schijnt en je huis te laten opwarmen naar 22gr en afkoelen tot 21 indien er geen zon schijnt. Maar aangenaam is dat niet natuurlijk.

Zonnepanelen zijn zelfs zonder premie een aanwinst voor een huis, al is de terugverdientijd wel lang geworden zonder premies.

Reken hierbij nog je vaste kosten van gas en het onderhoud van je ketel en het verbruik op jaarbasis gaat zo goed als hetzelfde zijn. Verder is de levensduur van een CV ketel minder lang als die van een warmtepomp, dus als je die ook nog eens in rekening brengt zijn we er helemaal zodat een l/w warmtepomp op termijn even duur kost als een gastketel.
Ben je nu weer zogenaamde overduidelijke conclusies aan het trekken zonder ook maar 1 lijntje berekeningen te zien maar allerlei statements als ze maar in het voordeel zijn van wp 🤨

prijs elektriciteit 3x zo duur als gas, dat is de moeite niet om te melden, onderhoud ketel €75-100/2 jaar: da ga ik hier elke pagina nekeer melden! Je komt sterk over als vertegenwoordiger ofzo, of op zijn minst fanboy want neutraal argumenteren kan je duidelijk niet.

Zelfde hier 4,9 voor 4kWp. Panelen waren dicht gesneeuwd tot de middag. Ik vermoed dat het voor de mensen van Limburg minder was?

Ferm voor de mensen die hier >10kWh opbrengst halen tijdens een wintermaand. Max is 8,5kWh deze maand.

Dag resultaten zeggen overigens niet veel het zijn de maandelijkse resultaten dat interessanter zijn.

Zelfde hier 4,9 voor 4kWp. Panelen waren dicht gesneeuwd tot de middag. Ik vermoed dat het voor de mensen van Limburg minder was?

Ferm voor de mensen die hier >10kWh opbrengst halen tijdens een wintermaand. Max is 8,5kWh deze maand.

Dag resultaten zeggen overigens niet veel het zijn de maandelijkse resultaten dat interessanter zijn.
Maand resultaten zijn echt bedroevend slecht hier..

B2900891-8812-4-E78-8-A47-2-C991210982-F.jpg

Voor mij is januari ook niet direct een hoogvlieger. Ik heb nu 101 kWh opbrengst. De voorbije twee dagen samen maar 1 kWh opbrengst door de sneeuw. Sneeuw is nog altijd niet allemaal weg, dus 't zal ook vandaag nog niet zo geweldig zijn.
Enfin, in februari moet ik al terug 300 kWh halen :D

Januari is hier ook maar een bedroevende maand gehad. Verwacht natuurlijk niet anders bij deze temperaturen. Moest het vriezen zou de zon veel meer schijnen, maar die niet boven 0° temperaturen zijn niet zo goed voor het weer.

Ik kan de toekomst niet voorspellen. Ik denk dat we binnen een half jaar meer gaan weten.
Als ik nu een eigenverbruik van 45% simuleer en 0,045€/kWh injectie (zoals Decathlon het aanbiedt), scheelt het maar 1000€ met terugdraaiende teller over een periode van 15j!
Binnenkort zijn we nog beter af met een digitale teller 😏

Het zou mij persoonlijk niet verwonderen dat dat injectietarief in de toekomst gaat dalen. Alsook dat de tarieven zullen afhankelijk zijn van het moment dat je het aanbiedt.

Maar zoals je zegt is dat koffiedik kijken.

Quote uit de algemene voorwaarden voor de premie voor zonnepanelen vanaf 01/01/2021, te lezen op de link van Renegadexxripxx:

"De premie wordt toegekend voor bestaande woningen, wooneenheden (bv. appartementen) of appartementsgebouwen in het Vlaamse Gewest, die aangesloten zijn op het distributienet vóór 1 januari 2014 of waarvoor de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen meer dan vijf jaar geleden werd verleend en waarbij het gebouw voldoet aan de op haar van toepassing zijnde EPB-eisen en de EPB-aangifte werd ingediend binnen de geldende termijn."

Geen premie voor nieuwbouw dus.
Of bedoelen jullie nog iets anders?
Neen, ik zat fout zoals ik later ook toegaf. Telt niet voor nieuwbouw. Wel voor vernieuwbouw of renovatie.

Uit nieuwsgierigheid toch eens offerte batterij opgevraagd:
Voor 5,1 kWh kom ik (incl installatie en keuring ) op 5570 euro excl btw)
Dus daarop 1250 subsidie?

Daarop in beste geval 1250€ subsidie. Je hebt geen garantie dat als je de thuisbatterij zet dat je de subsidie krijgt of zelfs überhaupt aan die voorwaarden. De subsidie is op basis van first come first serve en je moet afkomen met de factuur (dus effectief geplaatst, de offerte is niet goed genoeg). Geld op, pech. En er was budget voorzien, of zo had ik toch verstaan voor 1000 stuks.
Daarnaast en dit vind ik zeeeeer belangrijk. De batterij moet een tweewegsfunctie hebben. Dit wil zeggen dat fluvius kan (dus niet zal) beslissen wanneer die batterij geladen of ontladen wordt. Niet jij. Dit is allemaal logisch, maar het heeft zijn nadelen.

Allemaal perspectief, moest de terugdraaiende teller nog gaan Vlaams, maar federale zet daar dan een tax tegenover die die volledig teniet doet was het goed voor u?

Goed is veel gezegd. Maar dat is expliciet niets anders dan wat het prosumententarief was toen dat ineens werd ingevoerd en mensen hun factuur van 0 euro zagen stijgen . Je voelt u nog altijd bekocht ongeacht de situatie, maar daar kun je niets tegen doen en dat kon gebeuren. Net zoals ze ook het prosumententarief met 200% kunnen verhogen waardoor die terugdraaiende teller helemaal niet interessant wordt.

Maar in dit geval schaffen ze niet een belofte af. Ze heffen gewoon een nieuwe taks. En dat kunnen ze altijd voor alles doen.

Wij gaan een plat dak van 125m2 hebben, panelen OW of OZW of de 8wp OW en paar extra Z?

Gezien op 9lives, iemand ervaring met een all in one systeem als https://www.vaillant.be/consumenten/producten/recocompact-exclusive-75200.html ?
Waarom zou je een all in one systeem zetten ?
Daarnaast als ik dat zo even bekijk is dat een systeem zonder buitenunit waarbij de lucht van buiten naar binnengehaald wordt, over de warmtewisselaar gaat om dan gebruikt te worden om warm water te genereren. In principe het principe achter een grond water warmtepomp waarbij je de vaste temperatuur van water in de grond gebruikt om een beter rendement te halen. Maar dan nu met lucht die ze aanzuigen van buiten.

Deze heeft een beter rendement... (al stel ik mij vragen ofdat het effectief werkt en of je voldoende debiet haalt om die warmtepomp zijn werk te laten doen) maar volgens mij is de prijs de prijs van het toestel en de installatie ervan, en niet de prijs van het geheel (dus ook al de ventilatiekanalen). Het probleem dat ik heb met van dergelijke systemen is dat als uw ventilatieunit (of de boiler of de warmtepomp) stuk is en er zijn geen stukken meer te vinden of het stuk valt gewoon niet meer te repareren dan moet je alles in de vuilbak gooien. Je kunt dan niet gewoon een andere unit plaatsen want al uw buizen liggen verkeerd. Je kunt dan niet gewoon een nieuwe warmtepomp plaatsen want daarvoor is niets voorzien.

Persoonlijk zou ik nu gewoon een gasketel plaatsen en een apart systeem D voorzien. Gaat in mijn ogen goedkoper zijn en met voldoende zonnepanelen haal je ook nog uw te halen E-peil.

Ben je nu weer zogenaamde overduidelijke conclusies aan het trekken zonder ook maar 1 lijntje berekeningen te zien maar allerlei statements als ze maar in het voordeel zijn van wp 🤨

prijs elektriciteit 3x zo duur als gas, dat is de moeite niet om te melden, onderhoud ketel €75-100/2 jaar: da ga ik hier elke pagina nekeer melden! Je komt sterk over als vertegenwoordiger ofzo, of op zijn minst fanboy want neutraal argumenteren kan je duidelijk niet.
Idem, warmtepompsector lijkt op dit moment met de huidige omstandigheden een dode sector te worden en te zijn voor verwarming.

Wat vinden we van Decathlon die onze overschot opkoopt in ruil voor shoptegoed?
Ik koop niets bij de decathlon, dus niet echt geïnteresseerd.
Bedrag is eigenlijk ook redelijk beperkt dat je ervoor krijgt. Niet zeker of ik de miserie wil van aparte contracten voor energie en voor het terugleveren van energie...

Terug
Bovenaan