Zonnepanelen Topic

pff ik heb dus amper 56kWh gegenereerd in Jan (voor 3,48 kWp op Z-ZW). Ligt mijn opbrengst aan de lage kant, of heb jij een veel grotere dimensionering?
Moeilijk te zeggen, hangt van bepaalde factoren af natuurlijk.
Ik zit met 3.6kWp bijna perfect Z op een schuin dak, mijn opbrengst in januari was dus 85,88kWh.

Ik ga het hier nog een jaar puur op Z laten liggen, om een referentiejaar te hebben en dan waarschijnlijk het jaar erop heroriënteren naar O-W.

Ook nog even afwachten welke kluwen er van de Vlaamse Overheid gaan komen, vermoed dat die compensatieregeling niet het enige zal zijn/blijven.

Je kan het inderdaad niet berekenen zonder effectieve data, maar bijna alle studies die uitgevoerd zijn spreken van een gemiddelde zelfconsumptie tussen de 20% en 30%.
Studie VREG (p6):

Info Luminus op basis van de cijfers van VREG:

De "simulator digitale meter" van VREG (die ondertussen ook offline is) kwam ook meestal tussen de 20% & 30% uit.

Dus in welke mate denk je dat mensen gaan verschieten van hun zelfconsumptie?

En ten tweede, afgaand op de afgelopen jaren is uw laatste zinneke niet zo zeer de uitzondering hoor. Zeker bij nieuwbouw/renovatie. En die mensen zijn dan ook terecht verontwaardigd in mijn ogen.
Ten eerste zijn die cijfers gebaseerd op het verbruik zonder aanpassingen: dus niet zoveel mogelijk overdag proberen te verbruiken. Nu zal dat geen 10% verschil gaan geven gok ik (buiten diegenen die een EV elke dag overdag kunnen opladen bijvoorbeeld), maar het gaat kan wel enkele procenten verschil maken.

Ten tweede bedoel ik ook dat het voor de gemiddelde verbruiker nog wel mee zal vallen, veel mensen lijken te doen alsof ze jaarlijks duizenden euro's gaan verliezen. Terwijl het in veel gevallen eerder om tientallen euro's (of soms lage honderdtallen) per jaar zal gaan gok ik (de compensatie meegeteld). Als ze morgen een belastingverlaging aankondigen waarbij iedereen €20 per maand meer krijgt gaat iedereen klagen wat voor een habbekrats dat is. En nu met de zonnepanelen zal het in veel gevallen om een kleiner bedrag per maand gaan, maar moeten de verantwoordelijke politici plots bijna gelyncht worden.

Niet dat ik de gang van zaken goed wil praten overigens, het is nog altijd een puinhoop van onzinnige beloftes en incapabiliteit. Ik wil maar zeggen dat de gevolgen nu ook weer niet het eind van de wereld zijn.

Dus, je zit aan 46% zelfconsumptie in de donkere maanden. Even iets tegenover zetten.
Dit is mijn opbrengst januari 2021:
fZPAHWo.png

Dit was mijn opbrengst in 2020 tijdens de zonnige maanden (ik heb er oktober nog bijgezet zodat je ziet wat het in de herfst is):
93g6IXV.png

Ik wekte dus maar 2/11e op in januari dan in de top-maanden.

Volgende is een assumptie en afleiding:
Als je dit combineert met het feit dat je in de donkere maanden meestal meer elektriciteit verbruikt (ik toch. Lichten die meer aanstaan, eerder winter-maaltijden waar dit in de zomer sneller BBQ/slaatje is, meer thuis voor den tv i.p.v. terrasje te doen of buiten te zitten, ...), dan zal je zelfconsumptie in die maanden misschien 7% zijn.
Neem dus 5 goeie maanden, 4 tussen de 2 en 3 echt donkere. Met dan 46% zelfconsumptie in de donkere, 26% in de tussen de 2 en 7% in de goeie maanden. Dan zit je op jaarbasis aan 23% zelfconsumptie gemiddeld over een heel jaar. Wat perfect binnen de cijfers van de huidige studies valt.

Ik denk ook dat de definitie van zelfconsumptie verwisseld wordt. Als ik zowat het internet aflees.

Wat is zelfconsumptie?
1. Het geen dat je hebt zelf hebt opgebruikt van u totaal kwh opbrengst van de panelen?
2.Het geen wat je zelf heb opgewekt en vebruikt heb van u totaal elektrisch verbruik?

rekenvoorbeeld.
1. Mijn panelen wekken 4000kwh op een jaar en ik gebruik hiervan 1500kwh zelf. Zelfconsumptie is 37,5%
2. Ik heb dezelfde panelen en gebruik van de panelen als hierboven, maar ik vebruik jaarlijks 3000kwh. Zelfconsumptie is 50%

Heb de studie nu niet gelezen van Vreg. Maar als ik u uitleg lees, ga ik ervan uit dat jij de definitie 1 gebruikt en mss gebruikt Vreg definitie 2.

Ik denk ook dat de definitie van zelfconsumptie verwisseld wordt.

Wat is zelfconsumptie?
1. Het geen dat je hebt zelf hebt opgebruikt van u totaal kwh opbrengst van de panelen?
2.Het geen wat je zelf heb opgewekt en vebruikt heb van u totaal elektrisch verbruik?

rekenvoorbeeld.
1. Mijn panelen wekken 4000kwh op jaar op en ik gebruik hiervan 1500kwh zelf. Zelfconsumptie is 37,5%
2. Ik heb dezelfde panelen en vebruik van de panelen als hierboven, maar ik vebruik jaarlijks 3000kwh. Zelfconsumptie is 50%

Heb de studie nu niet gelezen van Vreg. Maar als ik u uitleg lees, ga ik ervan uit dat jij de definitie 1 gebruikt en mss gebruikt Vreg definitie 2.
De VREG zou sowieso definitie 1 moeten gebruiken he, aangezien dat de manier is waarop ze nu het capaciteitstarief en de facturatie gaan regelen...

maar zelfconsumptie is in praktijk een pak lager. Want het is niet omdat de zon schijnt dat je vollen bak begint te verbruiken. En als het bewolkt is ga je ook meer van het net nemen omdat je niet genoeg produceert voor dat moment overdag dat je toch een geplande vaatwas of droogkas hebt draaien.

De VREG zou sowieso definitie 1 moeten gebruiken he, aangezien dat de manier is waarop ze nu het capaciteitstarief en de facturatie gaan regelen...
Als ik de site van de VREG lees, wordt het capaciteitstarief berekend op u gemiddeld maandpiek van de laatste 12 maanden.
Ik zie dus niet in waarom dat het een verschil zou geven bij facturatie tussen de beide?

Ik wek 4000kwh op en verbruik 1500kwh van mijn panelen, mijn totaal verbruik van mijn woning is 3000kwh. Dus ik heb 1500kwh aangekocht en 2500kwh verkocht. Dat is bij de 2 definitie hetzelfde hé.

Als ik de site van de VREG lees, wordt het capaciteitstarief berekend op u gemiddeld maandpiek van de laatste 12 maanden.
Ik zie dus niet in waarom dat het een verschil zou geven bij facturatie tussen de beide?

Ik wek 4000kwh op en verbruik 1500kwh van mijn panelen, mijn totaal verbruik van mijn woning is 3000kwh. Dus ik heb 1500kwh aangekocht en 2500kwh verkocht. Dat is bij de 2 definitie hetzelfde hé.
Gemiddelde maandpiek over een periode van een kwartier he. Dus stel dat je elke maand 1 kwartier aan 22 kW verbruik zit, dan is uw capaciteitstarief die 22kW, ook al gebruik je de 2879 andere kwartieren maar 1kW. Dus als je die 1500kwh aangekochte energie gespreid kan kopen, en die 1500kwh autoconsumptie op de pieken kan zetten, win je daar wel degelijk aan.

Er wordt hier nogal hard gefocussed op vaatwas, wasmachine en droogkast, maar is dat niet wat gerommel in de marge? Die best-effort opzetten als je denkt dat het zonnig zal zijn gaat volgens mij de grootste winst zijn. Ja, misschien is er dan net een wolk, kan gebeuren. Die echt 100% slim aansturen is quasi onmogelijk en levert volgens mij niet zo veel extra op ten opzichte van een best-effort. Er zijn een aantal grootverbruikers die zich veel beter lenen tot sturing - sanitair WW, EV (afhankelijk van je profiel).

Misschien zien we binnenkort ook omvormers met ingebouwde batterijen van 1 a 2 kWh, als de prijs/kWh nog wat verder zakt. Dan is er m.i. bijna geen nood aan slimme sturing van huishoudtoestellen.

Gemiddelde maandpiek over een periode van een kwartier he. Dus stel dat je elke maand 1 kwartier aan 22 kW verbruik zit, dan is uw capaciteitstarief die 22kW, ook al gebruik je de 2879 andere kwartieren maar 1kW. Dus als je die 1500kwh aangekochte energie gespreid kan kopen, en die 1500kwh autoconsumptie op de pieken kan zetten, win je daar wel degelijk aan.
Dat weet ik een kwartier, heb het denk ik hier al het meest vernoemd. :)

Maar mijn definities hebben dan toch nog steeds niets te maken met ander manier van factureren. Want ik spreek toch niet over de momenten dat je u zelfconsumpties doet. Ik vraag hoe ze een zelfconsumptie percentage bekomen, want de 2 voorbeelden dat ik geef zijn krak dezelfde verbruikpatronen. Is hetzelfde huis.

Laatst bewerkt:
Ten eerste zijn die cijfers gebaseerd op het verbruik zonder aanpassingen: dus niet zoveel mogelijk overdag proberen te verbruiken. Nu zal dat geen 10% verschil gaan geven gok ik (buiten diegenen die een EV elke dag overdag kunnen opladen bijvoorbeeld), maar het gaat kan wel enkele procenten verschil maken.

Ten tweede bedoel ik ook dat het voor de gemiddelde verbruiker nog wel mee zal vallen, veel mensen lijken te doen alsof ze jaarlijks duizenden euro's gaan verliezen. Terwijl het in veel gevallen eerder om tientallen euro's (of soms lage honderdtallen) per jaar zal gaan gok ik (de compensatie meegeteld). Als ze morgen een belastingverlaging aankondigen waarbij iedereen €20 per maand meer krijgt gaat iedereen klagen wat voor een habbekrats dat is. En nu met de zonnepanelen zal het in veel gevallen om een kleiner bedrag per maand gaan, maar moeten de verantwoordelijke politici plots bijna gelyncht worden.

Niet dat ik de gang van zaken goed wil praten overigens, het is nog altijd een puinhoop van onzinnige beloftes en incapabiliteit. Ik wil maar zeggen dat de gevolgen nu ook weer niet het eind van de wereld zijn.
Kan je dit ook staven?

Even een paar voorbeelden van mijn situatie, lichte onderproductie op een jaar (ik moet nog ~200 kWh afnemen).
Berekeningen zonder kortingen, prijzen volgens mijnenergie.be. Altijd zelfde contract gepakt:
Terugdraaiende teller: €425 voor 200 kWh + prosumententarief
15% zelfconsumptie + 200kWh: €798 voor afname - €112 (injectie gerekend aan €0,04) = €686 ==> €261 meer te betalen
20% zelfconsumptie + 200kWh: €753 voor afname - €105 (injectie gerekend aan €0,04) = €648 ==> €223 meer te betalen
25% zelfconsumptie + 200kWh: €712 voor afname - €98 (injectie gerekend aan €0,04) = €614 ==> €189 meer te betalen
30% zelfconsumptie + 200kWh: €671 voor afname - €92 (injectie gerekend aan €0,04) = €579 ==> €154 meer te betalen
35% zelfconsumptie + 200kWh: €632 voor afname - €86 (injectie gerekend aan €0,04) = €546 ==> €121 meer te betalen

Zonder injectievergoeding is het al een heel ander verhaal ook.
En het is niet omdat dit voor jou geen probleem is, dat andere mensen die zonder problemen kunnen leggen. Hoe hoger de energieprijs gaat worden, hoe hoger de verschillen ook gaan worden natuurlijk.

En ik denk dat je ook niet echt snapt waarom mensen zo verontwaardigd zijn. Dit gaat niet enkel over dit bedrag/het geld, maar vooral omdat ze voorgelogen zijn door de overheid. Zij hebben een investering gedaan die gepromoot werd door de overheid (zodat zij hun energie/klimaatdoelstellingen konden halen) om vervolgens in de rug geschoten te worden omdat hun investering opeens geld kost i.p.v. opbrengt.

Er wordt hier nogal hard gefocussed op vaatwas, wasmachine en droogkast, maar is dat niet wat gerommel in de marge? Die best-effort opzetten als je denkt dat het zonnig zal zijn gaat volgens mij de grootste winst zijn. Ja, misschien is er dan net een wolk, kan gebeuren. Die echt 100% slim aansturen is quasi onmogelijk en levert volgens mij niet zo veel extra op ten opzichte van een best-effort. Er zijn een aantal grootverbruikers die zich veel beter lenen tot sturing - sanitair WW, EV (afhankelijk van je profiel).

Misschien zien we binnenkort ook omvormers met ingebouwde batterijen van 1 a 2 kWh, als de prijs/kWh nog wat verder zakt. Dan is er m.i. bijna geen nood aan slimme sturing van huishoudtoestellen.
Ik kan nu toevallig aan onze laadpaal zien hoeveel die verbruiken. De vaatwas trekt 8A, dat is dus 1,8kW. Een inductievuur is 3.7kW in boost-modus (2.2kW in gewone modus). Een stoomoven zit ook tussen 3 en 5 kW dacht ik.

Een EV zit max op 11kW, onze warmtepomp op 8kW. Dus je zit met de gewone apparaten vrij vlot aan dezelfde hoeveelheden qua verbruik.

Ik denk ook dat de definitie van zelfconsumptie verwisseld wordt. Als ik zowat het internet aflees.

Wat is zelfconsumptie?

rekenvoorbeeld.
1. Mijn panelen wekken 4000kwh op een jaar en ik gebruik hiervan 1500kwh zelf. Zelfconsumptie is 37,5%
2. Ik heb dezelfde panelen en gebruik van de panelen als hierboven, maar ik vebruik jaarlijks 3000kwh. Zelfconsumptie is 50%

VREG gebruikt definitie1:
De zelfconsumptieverhouding Zc staat voor het aandeel van de opgewekte zonneenergie dat ogenblikkelijk verbruikt wordt in het eigen huishouden. Ze wordt uitgedrukt door de verhouding van de eigen verbruikte PV-energie Eev op de totale opgewekte energie Epv afkomstig van de zonnepanele.
Zc = Eev/Epv

Lijkt me moeilijk om over zo'n periode te zeggen, aangezien de locatie, het weer, toch gewoon een enorme impact heeft, niet? :)
Voila, uitspraken doen over je jaarlijkse zelfconsumptie op basis van 1 maand (januari dan nog) is gewoon niet slim.
Er wordt wat te ver over nagedacht heb ik de indruk. Monitor alles, verzamel data gedurende een jaar en dan kan je al beter gaan sturen.
Je kan je verbruik nooit perfect timen, en dat hoeft ook helemaal niet. Je lokale consumptie (en daaruit afgeleid je terugverdientijd) is niet om zeep omdat je eens een was hebt gedraaid net toen die dikke wolk passeerde hé.

Verander je gedrag waar je denkt snelle winsten te halen zonder grote moeite, monitor dat een hele tijd en stuur bij waar mogelijk. Maar zit daar niet als een gek elk kwartier te bestuderen, de zon zal op detailniveau nooit doen wat je wil.

Je kan je verbruik nooit perfect timen, en dat hoeft ook helemaal niet. Je lokale consumptie (en daaruit afgeleid je terugverdientijd) is niet om zeep omdat je eens een was hebt gedraaid net toen die dikke wolk passeerde hé.

Verander je gedrag waar je denkt snelle winsten te halen zonder grote moeite, monitor dat een hele tijd en stuur bij waar mogelijk. Maar zit daar niet als een gek elk kwartier te bestuderen, de zon zal op detailniveau nooit doen wat je wil.
Maar dat is net wel wat de overheid & VREG verwachten :p
Want dat is makkelijk zeggen hé "Je gaat minder betalen als je een hogere zelfconsumptie hebt!". Ik draaide hiervoor ook enkel ne was als ik thuiswerkte + heb geen vaatwas. Ik zie niet in wat ik nog zou kunnen optimaliseren. Zoals ik hiervoor al gezegd heb: mijn verbruik is vooral sluimerverbruik en ad-hoc. 2 dingen die je niet kan aanpassen.
Of zoals de ministers zijden tijdens die plenaire zitting: "Zorg dat je alles slim aanstuurt". Als je hier de thread wat gevolgd hebt, weet je ook dat dit een utopie is en voor de meeste dingen niet werkt.

En dat is net heel het punt. Men wilt dat je inzet op hogere zelfconsumptie, maar bij het merendeel van de mensen zie ik daar geen mogelijkheid toe. Of misschien 5%. Maar zoals je in mijn rekenvoorbeeld hierboven ziet, maakt dat weinig verschil.

Zo denk ik er ook over. Het is bij die toestellen vooral de opstart dat die even pieken voor een kwartier, nadien daalt dat vebruik hard, zelfs nu in januari heb ik nog een lichten injectie op de moment een vaatwas of een wasmachine opstaat. Voor die piek op te vangen het eerste kwartier is het vermogen van de panelen toch te weinig, nu. Ik kan perfect een vaatwas opzetten en tijdens dat die bezig is nog een was insteken. Zal niet veel invloed hebben, voor de toekomstige capacitietstareif ook niet. Dan zal je gewoon moeten zien dat je u wasmachine niet start in de eerste 15 minuten dat u vaatwas opstaat.

Voor de maand januari is mijn hoogste piek 2,8kw (gemiddelde 15 minuten) (en ik hou totaal nog geen rekening met de toestellen "slimmer" te gebruiken). En die piek is dan nog omdat ik toen aan het testen was, eigenlijk is mijn hoogste piek 2,56kw in normaal gebruik.

Laatst bewerkt:
Kan je dit ook staven?

Even een paar voorbeelden van mijn situatie, lichte onderproductie op een jaar (ik moet nog ~200 kWh afnemen).
Berekeningen zonder kortingen, prijzen volgens mijnenergie.be. Altijd zelfde contract gepakt:
Terugdraaiende teller: €425 voor 200 kWh + prosumententarief
15% zelfconsumptie + 200kWh: €798 voor afname - €112 (injectie gerekend aan €0,04) = €686 ==> €261 meer te betalen
20% zelfconsumptie + 200kWh: €753 voor afname - €105 (injectie gerekend aan €0,04) = €648 ==> €223 meer te betalen
25% zelfconsumptie + 200kWh: €712 voor afname - €98 (injectie gerekend aan €0,04) = €614 ==> €189 meer te betalen
30% zelfconsumptie + 200kWh: €671 voor afname - €92 (injectie gerekend aan €0,04) = €579 ==> €154 meer te betalen
35% zelfconsumptie + 200kWh: €632 voor afname - €86 (injectie gerekend aan €0,04) = €546 ==> €121 meer te betalen

Zonder injectievergoeding is het al een heel ander verhaal ook.
En het is niet omdat dit voor jou geen probleem is, dat andere mensen die zonder problemen kunnen leggen. Hoe hoger de energieprijs gaat worden, hoe hoger de verschillen ook gaan worden natuurlijk.

En ik denk dat je ook niet echt snapt waarom mensen zo verontwaardigd zijn. Dit gaat niet enkel over dit bedrag/het geld, maar vooral omdat ze voorgelogen zijn door de overheid. Zij hebben een investering gedaan die gepromoot werd door de overheid (zodat zij hun energie/klimaatdoelstellingen konden halen) om vervolgens in de rug geschoten te worden omdat hun investering opeens geld kost i.p.v. opbrengt.
Ik kan dat niet staven nee, ik heb het nog niet uitgeteld. Dat is vooral een gevoel. Bedankt om het wel even uit te rekenen.

Als jouw bedragen jaarbedragen zijn ligt het redelijk in de lijn van mijn verwachtingen, misschien een beetje hoger (na het meetellen van de compensatie). Als je de compensatie gaat verrekenen (is dat iets van € 1500 voor een gemiddelde installatie, dus een dikke €100 per jaar voor de meesten) dan zit je voor het gemiddelde toch tussen de € 50 en € 120 per jaar?

En ik snap de verontwaardiging wel, ik heb datzelfde gevoel. Wat ik niet snap is dat sommigen doen alsof hun toekomst nu naar de kloten is en ze nooit meer iets fatsoenlijk gaan kunnen kopen bij wijze van spreken.

Vergeet ook niet dat sommigen er gewoon hun voordeel mee gaan doen als ze genoeg zelfconsumptie hebben: dan krijgen ze er nog een compensatie bovenop ook. Maar dat geld compleet eerlijk gaan verdelen is natuurlijk een onmogelijke opdracht.

Als jouw bedragen jaarbedragen zijn ligt het redelijk in de lijn van mijn verwachtingen, misschien een beetje hoger (na het meetellen van de compensatie). Als je de compensatie gaat verrekenen (is dat iets van € 1500 voor een gemiddelde installatie, dus een dikke €100 per jaar voor de meesten) dan zit je voor het gemiddelde toch tussen de € 50 en € 120 per jaar?
Zijn inderdaad jaarbedragen. Mijn installatie is 3.6kWp met een 3.5kW inverter.
Stel dat je die in 2020 zou gelegd hebben, zit je aan een compensatie €1.177,20. Wat dus op €78.48/jaar voor 15j komt (dat zou dan worst case scenario zijn, begin 2020 geplaatst en in 2020 nog een digitale meter gekregen).

En ik snap de verontwaardiging wel, ik heb datzelfde gevoel. Wat ik niet snap is dat sommigen doen alsof hun toekomst nu naar de kloten is en ze nooit meer iets fatsoenlijk gaan kunnen kopen bij wijze van spreken.

Vergeet ook niet dat sommigen er gewoon hun voordeel mee gaan doen als ze genoeg zelfconsumptie hebben: dan krijgen ze er nog een compensatie bovenop ook. Maar dat geld compleet eerlijk gaan verdelen is natuurlijk een onmogelijke opdracht.
Die mensen kijken dan ook verder dan nu. Vanaf 1/1/2022 gaat mijn voorbeeld van hierboven niet meer op hé. Dan zit je met capaciteitstarief. En dat gaat veel mensen met zonnepanelen ook kloten. Want wat maakte capaciteitstarief uit als je toch enkel (of bijna enkel) prosumententarief moest betalen bij terugdraaiende teller? ;)

Zeker voor mensen met een warmtepomp die daarom ook nog eens zonnepanelen gelegd hebben. Die zijn zonder terugdraaiende teller dubbel gesjareld, maar zonder terugdraaiende teller met capaciteitstarief driedubbel gesjareld.

Terug
Bovenaan