Ja, 1.8kW, maar niet constant. Volgens Coolblue is een vaatwas 1kWh per beurt (minder voor de energiezuinige). Als ik het "best effort" opzet en jij volledig "smart", hoeveel ga je dan uitsparen? Als het 50 kWh is is 't al heel veel denk ik, da's €15/jaar.Ik kan nu toevallig aan onze laadpaal zien hoeveel die verbruiken. De vaatwas trekt 8A, dat is dus 1,8kW. Een inductievuur is 3.7kW in boost-modus (2.2kW in gewone modus). Een stoomoven zit ook tussen 3 en 5 kW dacht ik.
Een EV zit max op 11kW, onze warmtepomp op 8kW. Dus je zit met de gewone apparaten vrij vlot aan dezelfde hoeveelheden qua verbruik.
Zelfde met uw vuur, dat staat geen uur in boost-modus. En koken ga je sowieso niet "smart" maken hé, dat valt sowieso buiten waar ik het over heb.
Ik wil gewoon zeggen, je moet geen zotte investering doen om alles "smart" te maken. Bepaalde zaken (lader EV, sanitair WW op elek) hebben veel voordeel om smart gemaakt te worden en zijn daar veel beter op voorzien dan huishoudtoestellen, door hun manier van werken. En uw huishoudtoestellen probeer je dan in te plannen dat die niet samen hun piek hebben en meest kans op zon (Afwasmachine starten om 11h, wasmachine om 14h ik zeg maar iets). Ja, misschien is er dan net geen zon. Maar op het einde van de rit gaat dat volgens mij maar een paar euro schelen met de optimale situatie.
Dit alles los van het feit dat het allemaal natuurlijk financieel minder interessant is dan de terugdraaiende teller. Geen discussie daarover uiteraard.

.