Zonnepanelen Topic

Net bericht gekregen dat SMA hun communicatie wordt geintegreerd in Niko Home Control 2
Mss afwijkend op topic maar weet jij of je Niko Home Control 2 ook met somfy motoren kan laten samenwerken (met IO homecontrol, niet met RTS)? Wij zijn aan het zien voor zonnewering en nog wat gordijnen maar is precies allemaal somfy (en hebben ook al HUE)

PV Installatie: 5.51 kWp, SMA SB3.6 plat dak, Z-gericht geen hindernissen rondom.

Dan zie je dat die ZW ligging toch per Wp veel interessanter is precies gezien jij minder panelen hebt liggen.
Hier 107 kWh gemaakt in januari, met een 3kW omvormer, en 5200Wp op hellend dak, 12 panelen ZO + 4 Z. Geen hindernissen.

Hier 107 kWh gemaakt in januari, met een 3kW omvormer, en 5200Wp op hellend dak, 12 panelen ZO + 4 Z. Geen hindernissen.
Zelfde opstelling hier (12 op hellend dak ZO, 4 op plat dak Z) , wel 4800wp op 3,6kw omvormer. 90kWh productie in januari.

Mss afwijkend op topic maar weet jij of je Niko Home Control 2 ook met somfy motoren kan laten samenwerken (met IO homecontrol, niet met RTS)? Wij zijn aan het zien voor zonnewering en nog wat gordijnen maar is precies allemaal somfy (en hebben ook al HUE)
Bekabelde: uiteraard geen probleem
Draadloze: voor zover ik weet niet.

Connectie met HUE zijn aan bezig maar god weet wanneer dat zal klaar zijn. Ik wacht er alleszins al lang op want we hebben HUE in huis en het zou tof zijn dat niet met een aparte app te moeten dimmen, plus je zou eindelijk RGB/RBGW/RGBWW kunnen integreren in NHC.

Bekabelde: uiteraard geen probleem
Draadloze: voor zover ik weet niet.

Connectie met HUE zijn aan bezig maar god weet wanneer dat zal klaar zijn. Ik wacht er alleszins al lang op want we hebben HUE in huis en het zou tof zijn dat niet met een aparte app te moeten dimmen, plus je zou eindelijk RGB/RBGW/RGBWW kunnen integreren in NHC.
Draadloze. Luifel kan wel bedraad maar gordijnen niet. Volgens verkoper is er ooit scheiding geweest tussen Niko en Somfy en dus idd niet mogelijk.
Maar Somfy is nu ook 'io home control' en las dan ergens dat Niko NV daar partner van is... Maar dat klopt niet (meer)?
Heb ook paar HUE lampen..

Heb een klein artikel geschreven over het uitlezen van de P1 poort op de digitale meter: https://jensd.be/1205/linux/data-lezen-van-de-belgische-digitale-meter-met-de-p1-poort

Komt best wel interessante data vanaf en kan ook gemakkelijk gebruikt worden voor integratie met domotica of het aansturen van toestellen (zoals die voorgaande discussie).

Kleine troost, dat wel...
Bij de digitale teller weet je wat je van het net afneemt en wat je injecteert, maar je weet nog steeds je eigen verbruik niet (real-time). Door wat rekensommen te maken van afname, injectie en een teller op je PV-installatie krijg je hier wel een zicht op, maar nog steeds niet real-time. En om energiezuinig te (kunnen/gaan) leven is dat toch hetgene wat we willen weten. Ik heb gezocht naar een (betaalbaar) toestel/module om mijn realtime energie uit te lezen. Heb ondertussen iets gevonden (wifi+app). Het systeem werkt met 2 stroomtransfo's en er zit een programmeerbare schakeluitgang op die je kan instellen op tijd en/of vermogen. Tot nu toe doet die wat die moet doen....

Ik zou aan 77% zelfconsumptie moeten geraken om break-even te geraken. Aan 30% zelfconsumptie is het verschil 540 EUR per jaar (in ons nadeel).

Ik zou aan 77% zelfconsumptie moeten geraken om break-even te geraken. Aan 30% zelfconsumptie is het verschil 540 EUR per jaar (in ons nadeel).
daarvoor zal je toch es héél diep in je pocket moeten graven en nog een paar duizend euro uitgeven aan een batterij.

daarvoor zal je toch es héél diep in je pocket moeten graven en nog een paar duizend euro uitgeven aan een batterij.
rond de 8000 EUR om precies te zijn, dus pakweg 5500 EUR na premie
Moesten we daar nog de zonnestroom-eenmalige-gangsterpremie af halen dan is het ongeveer 2500 a 3000 EUR. Of we daar 77% mee halen valt nog te zien, want dat lijkt me zeer hoog.
Nu als we daar jaarlijks nog eens een 500 EUR mee uitsparen, dan is ze na "slechts" 5 jaar betaald. De vraag is juist hoe snel de prijs van batterijen zal zakken, als dat op korte termijn gebeurt kunt ge beter wachten.

Bij de digitale teller weet je wat je van het net afneemt en wat je injecteert, maar je weet nog steeds je eigen verbruik niet (real-time). Door wat rekensommen te maken van afname, injectie en een teller op je PV-installatie krijg je hier wel een zicht op, maar nog steeds niet real-time. En om energiezuinig te (kunnen/gaan) leven is dat toch hetgene wat we willen weten. Ik heb gezocht naar een (betaalbaar) toestel/module om mijn realtime energie uit te lezen. Heb ondertussen iets gevonden (wifi+app). Het systeem werkt met 2 stroomtransfo's en er zit een programmeerbare schakeluitgang op die je kan instellen op tijd en/of vermogen. Tot nu toe doet die wat die moet doen....
Het eenvoudigste, zonder echt kosten te maken, is om de data die uit de P1 komt te combineren met de info van je omvormer.
Dit is niet altijd even gemakkelijk maar voor bijvoorbeeld een SMA is het gemakkelijk uit te lezen door gebruik te maken van modbus (zie hier: https://github.com/orlopau/sma_modbus)

Hoe zit het eigenlijk met mensen die binnen x aantal jaar pas aanspraak gaan maken op de premie, is daar al iets over geweten?

Want als ik nu 2 jaar de terugdraaiende teller kan behouden dan ben ik break-even tov de digitale + premie, gezien ze pas vanaf 2024 (zeggen ze nu, kan wss wel sneller) de bedrade digitale meter kunnen aansluiten zou ik denken dat ik toch wel het een jaar of 3 kan trekken? En dan krijg je wss nog een deeltje premie (niet zoveel als nu uiteraard) dus dan komt dat er ook nog bij?

Hoe zit het eigenlijk met mensen die binnen x aantal jaar pas aanspraak gaan maken op de premie, is daar al iets over geweten?

Want als ik nu 2 jaar de terugdraaiende teller kan behouden dan ben ik break-even tov de digitale + premie, gezien ze pas vanaf 2024 (zeggen ze nu, kan wss wel sneller) de bedrade digitale meter kunnen aansluiten zou ik denken dat ik toch wel het een jaar of 3 kan trekken? En dan krijg je wss nog een deeltje premie (niet zoveel als nu uiteraard) dus dan komt dat er ook nog bij?
Ik dacht dat ze dat pas in april gingen aankondigen

Hoe niet realtime? Met de P1 poort kan de dat toch wel?
Dan weet je realtime wat je verbruik of overschot is.

Ik heb je dat al meerdere keren zien neerpennen, maar je kan een nucleaire installatie echt niet zo makkelijk schalen. Er zit heel wat 'latency' in die keten. Gascentrales kan je wel snel schalen.
Je kan nucleair niet op 5 minuten qua output aanpassen, maar daarom is het ook onze basisvoorziening en is de rest quickly adaptable.
Doch kan je het relatief snel schalen, als de overheid merkt dat ze door band genomen 10% minder nucleaire productie nodig hebben in de zomer dan kunnen ze dat prima zo voorzien.

Het is alleszins vrij simpel: ofwel doen ze hun werk als overheid en zien ze dat ze voldoen aan de energievraag, inclusief internationale normen, op eigen kosten en initiatief. Ofwel versachten ze dat de inwoners mee investeren in energieproductie door bv zonnepanelen te plaatsen. Maar dan moeten ze ook wel de mensen niet vierkantig in het zak zetten eenmaal ze dat gedaan hebben. Al die ellendige windmolens in de Noordzee bv zijn inefficient en draconisch gesubsidieerd, ziet ge ze daar ergens zeggen "ah sorry jongens, nu het allemaal staat en aangesloten is stoppen we de subsidies!"

Hoe niet realtime? Met de P1 poort kan de dat toch wel?
Dan weet je realtime wat je verbruik of overschot is.
Klopt.
Maar dat is niet uw verbruik maar hetgeen je uit het net trekt of in het net steekt.
Uw verbruik kan je enkel weten door realtime digitale meter en omvormer van elkaar af te trekken.

Klopt.
Maar dat is niet uw verbruik maar hetgeen je uit het net trekt of in het net steekt.
Uw verbruik kan je enkel weten door realtime digitale meter en omvormer van elkaar af te trekken.
Tja, het belangrijkste weet je toch met de digitale meter: heb je overschot of niet en hoeveel bedraagt de overschot?
Bijvoorbeeld: wasmachine draait, is er nog vermogen over voor de droogkast of vaatwasser? Of kan ik strijken tijdens andere grootverbruikers.

Terug
Bovenaan