Zonnepanelen Topic

Hoe zit het eigenlijk met mensen die binnen x aantal jaar pas aanspraak gaan maken op de premie, is daar al iets over geweten?

Want als ik nu 2 jaar de terugdraaiende teller kan behouden dan ben ik break-even tov de digitale + premie, gezien ze pas vanaf 2024 (zeggen ze nu, kan wss wel sneller) de bedrade digitale meter kunnen aansluiten zou ik denken dat ik toch wel het een jaar of 3 kan trekken? En dan krijg je wss nog een deeltje premie (niet zoveel als nu uiteraard) dus dan komt dat er ook nog bij?
Ja dan krijg je maar 15-x jaar de premie
Zolang mogelijk uitstellen is dus beste wat je kan doen want anders had je nu al zelf een DM gekozen

Hoe zit het eigenlijk met mensen die binnen x aantal jaar pas aanspraak gaan maken op de premie, is daar al iets over geweten?

Want als ik nu 2 jaar de terugdraaiende teller kan behouden dan ben ik break-even tov de digitale + premie, gezien ze pas vanaf 2024 (zeggen ze nu, kan wss wel sneller) de bedrade digitale meter kunnen aansluiten zou ik denken dat ik toch wel het een jaar of 3 kan trekken? En dan krijg je wss nog een deeltje premie (niet zoveel als nu uiteraard) dus dan komt dat er ook nog bij?
Eigenlijk zou de premie hetzelfde bedrag moeten zijn als dat nu bekend is. Om dezelfde reden als dat de mensen in 2016 ook nog steeds een hoge premie krijgen, ondanks dat ze al 4 jaar terugdraaiende teller gehad hebben..

Daarnaast als ze geen gesloten deuren en uitstel willen hebben kunnen ze ook een hogere premie geven aan de mensen met analoge meter dit als overtuiging.., echter vrees ik dat ze dit niet gaan doen aangezien de mensen die nu al een DM nog meer gediscrimineerd voelen. Ik gok dus het tegenovergestelde. Een premie die elk jaar afneemt, maar in mijn ogen zou het eerlijkste zijn hetzelfde bedrag toe te kennen ongeacht de extra jaren. Er wordt namelijk nu ook niet gekeken naar hoe lang de mensen in 2016 al kunnen hebben genieten van de terugdraaiende teller.

Hoe niet realtime? Met de P1 poort kan de dat toch wel?
Dan weet je realtime wat je verbruik of overschot is.
Je gaat nog altijd een toetstel moeten inpluggen op de P1 poort om realtime de afname en de injectie te kunnen loggen (monitoren). En inderdaad ook, zoals reeds gezegd, een systeem dat de data van je omvormer mee in rekening brengt. En zo een systeem heb ik nu gevonden, besteld en geïnstalleerd.

Als je een DM hebt, kan je dan op de site van Fluvius je exacte percentage van zelfconsumptie bekijken/berekenen?

Nee, want je weet je eigen verbruik niet...
Berekenen kan wel met de data van je omvormer bij de hand...

Het probleem op de website van Fluvius is dat je de data pas de dag erna kan zien...

Eigenlijk zou de premie hetzelfde bedrag moeten zijn als dat nu bekend is. Om dezelfde reden als dat de mensen in 2016 ook nog steeds een hoge premie krijgen, ondanks dat ze al 4 jaar terugdraaiende teller gehad hebben..

Daarnaast als ze geen gesloten deuren en uitstel willen hebben kunnen ze ook een hogere premie geven aan de mensen met analoge meter dit als overtuiging.., echter vrees ik dat ze dit niet gaan doen aangezien de mensen die nu al een DM nog meer gediscrimineerd voelen. Ik gok dus het tegenovergestelde. Een premie die elk jaar afneemt, maar in mijn ogen zou het eerlijkste zijn hetzelfde bedrag toe te kennen ongeacht de extra jaren. Er wordt namelijk nu ook niet gekeken naar hoe lang de mensen in 2016 al kunnen hebben genieten van de terugdraaiende teller.
Die premie heeft die terugdraaiende teller ingecalculeerd hé.
Het terugdraaien van de teller al die tijd gaan negeren zou het weer gigantisch discrimineren tov degene die een digitale meter hebben.
Er is niets eerlijks aan jouw voorstel hoor.

Tja, het belangrijkste weet je toch met de digitale meter: heb je overschot of niet en hoeveel bedraagt de overschot?
Bijvoorbeeld: wasmachine draait, is er nog vermogen over voor de droogkast of vaatwasser? Of kan ik strijken tijdens andere grootverbruikers.
Het probleem is dat die toestellen geen constant verbruik hebben gedurende hun bv 2 uur durende cyclus. Een wasmachine gaat vooral veel verstoken telkens water moet opgewarmd worden. Idem voor vaatwas: opwarmen water en drogen van de vaat op het einde.
Dus dat verbruik zal op en neer gaan, en dus bij combinatie van verschillende toestellen heel moeilijk te voorspellen wat op elk moment het verbruik zal zijn, en of er nog ruimte is voor nog een niet constante grootverbruiker.

Die premie heeft die terugdraaiende teller ingecalculeerd hé.
Het terugdraaien van de teller al die tijd gaan negeren zou het weer gigantisch discrimineren tov degene die een digitale meter hebben.
Er is niets eerlijks aan jouw voorstel hoor.
Als die premie de terugdraaiende teller al ingecalculeerd heeft, leg me dan eens uit waarom de mensen uit 2016 een hogere premie krijgen dan de mensen die vorig jaar panelen hebben gelegd? 4jaar terugdraaiende teller + hogere premie, tegenover 0 jaar terugdraaiende teller en lagere premie?

Kan jij dan volgens jouw logica uitleggen waarom het in 2012 een lagere premie is dan in 2016?
Het voordeel dat ze hebben gehad al die jaren zit in die premie ingecalculeerd.

Hieronder een stukje tekst die ik op de VRT gevonden heb er over.
In 2016 waren de subsidies voor de zonnepanelen verdwenen én het was de eerste keer dat het prosumententarief een jaar lang volledig werd doorverrekend (dat tarief werd midden 2015 ingevoerd). De panelen waren toen ook nog wat duurder dan nu. Dat maakt dat 2016 achteraf bekeken het financieel minst interessante jaar was om zonnepanelen te installeren. Daardoor is de tegemoetkoming voor dat jaar dus het grootst.

Laatst bewerkt:
Als die premie de terugdraaiende teller al ingecalculeerd heeft, leg me dan eens uit waarom de mensen uit 2016 een hogere premie krijgen dan de mensen die vorig jaar panelen hebben gelegd? 4jaar terugdraaiende teller + hogere premie, tegenover 0 jaar terugdraaiende teller en lagere premie?
Ik denk dat niemand die berekening dat er achter zit al gezien heeft. Het is gewoon een manier van de overheid om weer wat "kosten" te besparen, want de meeste installaties zijn geplaatst in 2020.
Als je inderdaad wat logisch nadenkt, weegt 4jaar terugdraaiende teller harder door dan een iets duurdere installatie.
Ach ja, ik lig er niet meer wakker van. (installatie geplaatst in 2020 + DM hier)

Je gaat nog altijd een toetstel moeten inpluggen op de P1 poort om realtime de afname en de injectie te kunnen loggen (monitoren). En inderdaad ook, zoals reeds gezegd, een systeem dat de data van je omvormer mee in rekening brengt. En zo een systeem heb ik nu gevonden, besteld en geïnstalleerd.
Ja, daarom zeg ik dat je de p1 poort hebt voor realtime gegevens.. Uiteraard moet je dan een toestel hebben om er op aan te sluiten. Ik heb de smappee p1 module besteld. Kostte me iets meer dan 100€.
Data omvormer heb ik niet nodig. Ik wil gewoon weten of ik realtime overschot heb of niet.

Ik denk dat niemand die berekening dat er achter zit al gezien heeft. Het is gewoon een manier van de overheid om weer wat "kosten" te besparen, want de meeste installaties zijn geplaatst in 2020.
Als je inderdaad wat logisch nadenkt, weegt 4jaar terugdraaiende teller harder door dan een iets duurdere installatie.
Ach ja, ik lig er niet meer wakker van. (installatie geplaatst in 2020 + DM hier)
Meeste in 2020 geplaatst?
Mss qua aantal, maar die mensen wisten al goed genoeg dat die terugdraaiende teller regel teniet gedaan ging worden

Mijn panelen zijn geplaatst in 2016. Ik betaalde 2+€ per kwp incl BTW. In 2020 betaal je 1+€ per kwp incl BTW.
Het duurt dan natuurlijk met het voordeel dat je hebt en pak langer voor je datzelfde bedrag hebt terugverdiend. Maar elk jaar doe je er voordeel aan.
Zijn de prijzen in 2017 al 1.8+ en 2018 1.4+ en 2019 1.2+ dan is de impact van de terugdraaiende teller natuurlijk groter (in absolute termen) waardoor de premie die je moet uitbetalen kleiner is.

Is toch een beetje logisch.

Mijn panelen zijn geplaatst in 2016. Ik betaalde 2+€ per kwp incl BTW. In 2020 betaal je 1+€ per kwp incl BTW.
Het duurt dan natuurlijk met het voordeel dat je hebt en pak langer voor je datzelfde bedrag hebt terugverdiend. Maar elk jaar doe je er voordeel aan.
Zijn de prijzen in 2017 al 1.8+ en 2018 1.4+ en 2019 1.2+ dan is de impact van de terugdraaiende teller natuurlijk groter (in absolute termen) waardoor de premie die je moet uitbetalen kleiner is.

Is toch een beetje logisch.
1 euro per kwp in 2020? Heb ik me toch dik laten rollen :(

Verschillende offertes gekregen en allemaal tussen 6000 en 7000 ex btw voor 4800kwp en dus geen 4800 euro.

Heb zelfs een nieuwe offerte binnen voor een tweede installatie van 5200kwp voor 8250 euro btw in. De prijzen zijn niet gezakt.

Verschillende offertes gekregen en allemaal tussen 6000 en 7000 ex btw voor 4800kwp en dus geen 4800 euro.
In augustus 20 zat ik aan een 5k all in voor 3900kwp (12 panelen sunpower ) Was dan nog de goedkoopste van de 3 offertes. De rest was nog een pak duurder.

8500 eur incl btw voor 5,95kwp met solaredge 4kw omvormer in 2020.
Ook goedkoopste van de hoop.
Als optie wel gekozen voor 20j garantie op omvormer maar dat was iets van een 200 eur ofzo.

Te snel geweest, er zijn kortingen geweest van die factor, had weer mijn voorbeeld genomen en de groepsaankoop die ik mij nog herinnerde ipv de lijst die hier al gepost was met indicatieve prijzen. Natuurlijk is er ook een verschil in prijs afhankelijk van het materiaal dat gebruikt wordt. Die groepsaankoop zal geen solaredge zijn met top of the line panelen hé. Maar men gebruikt eerder zo'n referentieprijzen dan het feit dat jij 7000€ excl BTW gaat betalen voor uw installatie en daar is die premie oa. dan ook op gebaseerd.

Terug
Bovenaan