Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zijn er mensen met ervaring met hybride zonnepanelen die stroom opwekken en water opwarmen?
Wij hebben nu een warmwaterboiler op zolder en een dak volgelegd met 16 gewone panelen. Om piekverbruik tegen te gaan kunnen we wisselen. Ofwel vervangen we op termijn enkele zonnepanelen, ofwel kiezen we voor hybride panelen.
Volgens artikels koelt het water het paneel af zodat het win win is. Hoe rendeert dat in praktijk?
Wat verwacht je dan?De volle 2w vandaag opgebracht![]()

0Wat verwacht je dan?![]()

Heb je een lijstje van panelen merken die goed zijn en welke minder? Want er zijn er nogal veel@Avilowca
Wattpiekprijs altijd excl. BTW.
En geen Sunpowerpanelen met Axitecpanelen vergelijken... Die panelen kosten bijna 3x zoveel per paneel.
De optimizers die hiervoor nodig zijn kosten ook ongeveer het dubbele per paneel van de optimizers voor een gewoon 60 cells paneel.
En plat dak is inderdaad altijd duurder dan hellend dak. Veel meer materiaal nodig om te monteren.

Dit komt eraan in de komende weken/maanden (Q1 is mij gezegd) voor NHC2 Busbekabeling.Ter info: ik heb de connectie tussen SMA en NHC2 gemaakt. Resultaat: het doet geen hol.
Ik heb namelijk geen 3-fasige meetmodule. Niko ondersteunt het uitlezen van de P1 poort enkel met hun draadloze slimme hub (die voor traditionele bekabeling "domotica" te maken maw).
Ook hun speciale "solar mode", waardoor NHC2 zelf slim apparaten gaat schakelen van zodra er injectie is, werkt (nog) niet met de busbekabelde versie.
Ik heb eens contact opgenomen met hun support desk om te horen hoe de vork nu net aan de steel zit, maar het is wel vrij ranzig dat de premium solution blijkbaar niet dezelfde functionaliteit krijgt als hun domotica-on-a-budget.
Ladder nemenHet is maar te hopen dat sneeuw van de panelen raakt tegen woensdag, dat worden topdagen met de sneeuw die er nog ligt en de koude temperaturen.

Ik ken hun "dat komt eraan".Dit komt eraan in de komende weken/maanden (Q1 is mij gezegd) voor NHC2 Busbekabeling.
Gisteren geprobeerd maar er ligt een serieuze ijslaag onder de sneeuw. Ben niet zeker of de zon daar iets gaat tegen kunnen beginnen.Ladder nemen![]()
Die panelen zijn toch volledig zwart. Vanaf dat er de eerste keer beetje zon bij kan worden die warm en valt dat er wel snel af.Gisteren geprobeerd maar er ligt een serieuze ijslaag onder de sneeuw. Ben niet zeker of de zon daar iets gaat tegen kunnen beginnen.
Mja heb plat dak dus dan zou ik er nog aan kunnen krabbenGisteren geprobeerd maar er ligt een serieuze ijslaag onder de sneeuw. Ben niet zeker of de zon daar iets gaat tegen kunnen beginnen.

)