Archief - aankoop laptop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Exend

Legacy Member
Hellow,

ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Heb al veel site's en webshops afgezocht, veel vergelijkingen gedaan en het is niet gemakkelijk een juiste combinatie te vinden.

Profiel:

verplicht

-Nvidia kaart (geen ATI om professionele reden), like 7600 ofzo. Maakt 128Mb/256Mb een groot verschil? 7400 ook goed?
Ik ben NIET op zoek naar een gaming laptop met gf7900GTX ofzo, omwille van budget (rond 1600€). Ik werk veel met firewire camera's en video-editing.
-gigabit
-bluetooth 2.0

vrij

-minstens 1 gig DDR2 (liefst 667Mhz)
-liever geen 17" maar 15.4" inch (voordeliger voor mobiliteit)
-Centrino Duo of Turion X2 - maakt niet zoveel uit. Maar Turions zijn bijna in België nog niet te verkrijgen. Kan een Yonah trouwens later nog worden vervangen door een Merom Core?
-liefst expresscard aansluiting
-goede constructie voor mobiliteit.


Als ik alles bekijk, vind ik weinig dingen die interessant zijn, vooral omwille van de gfx die niet TOP hoeven te zijn. Mogeijk:

Acer Aspire 5652 (lijkt te goedkoop - constructie?)
Asus A6T (bijna niet te verkrijgen, Turions worden warm)
Asus A6JM (zou ideaal zijn, alleen waar te kopen? Duitsland: QWERTZ, neen danku)
Samsung R55-T2300 (moeilijk te verkrijgen)
Sony Vaio FE-21M (mooi ding, gf7600 128meg, schijf draait wel maar op 4200rpm, ben niet zeker van gigabit)
Toshiba Satellite P100-108 (is wel 17", gf7600 128meg)
Toshiba Satellite P100-202 (17" en geen bluetooth)
Satellite Pro P100-150 (ideaal, maar ja budget en schermgrootte)

· Eigenlijk voldoet alleen de Acer en de Sony zowat aan het profiel. Maar die Acer vertrouw ik eerlijk gezegd voor geen haar. Zoveel specificaties voor weinig geld...
· Die 4200rpm bij de Sony: maakt het veel uit? (ik werk ook veel met audiosoftware, waar soms toch grote bestanden van de schijf worden gelezen, en dit in real time)
· 128 vs 256 meg bij graka?

alvast dank voor jullie reacties! Twijfel tussen Acer/Sony/Asus

RaZoR be

Legacy Member
Acer is nogthans een goed en degelijk merk... ik ben ook aan het kijke voor dezelfde laptop... mja je hebt idd gelijk, in vergelijking met andere merken is die acer heel goedkoop voor die 2gb ram, 7600 go 256 mb, 1.66 ghz core duo

Exend

Legacy Member
no geforce bij dell, alleen bij XPS maar is overkill/budgetprobleem/te klein scherm/...

GhO$T

Legacy Member
Met die nvidea ben je inderdaad al direct heel beperkt in keuze natuurlijk.

Voor Asus kan je wel vrij goedkoop (30€) losse interne azerty toetsenborden verkrijgen, maar ik durf ook niet zeggen als die makkelijk zonder risico te installeren zijn, misschien valt daar info over te vinden op andere websites?

Moest ik op zoek zijn naar iets voor professioneel gebruik zou ik bij Sony gaan kijken omdat die toch heel betrouwbaar schijnen te zijn + goede service.

Maar die 4200rpm harde schijf is wel een serieuze bottleneck volgens mij; aan de andere kant zijn laptop harde schijven wel relatief makkelijk vervangbaar naar het schijnt.
Je kan eventueel voor deze gaan en als de schijf te traag blijkt te zijn, gewoon verkopen en kijken voor vervangend 5400 of 7200rpm model, denk wel niet dat deze bestaan in 160gb uitvoering.

Dayofdead

Legacy Member
Kijk bij Dell eens naar de Inspiron 9400, daar heb je een nvidia 7900GS Go als optie :)
Ik heb wel gelezen dat de de Inspiron 9400 problemen heeft met DVD's te lezen ... Zelf heb ik er geen ervaring mee

Feignasse

Legacy Member
Dayofdead zei:
Ik heb wel gelezen dat de de Inspiron 9400 problemen heeft met DVD's te lezen ... Zelf heb ik er geen ervaring mee

Dat zal dan aan de dvd-lezer liggen, en die kunnen soms van merk verschillen.
In de Inspiron 6000 van m'n zus zit een Sony, in die van mij een TSST (Toshiba-Samsung).

Exend

Legacy Member
idd, die 9400 met geforce 9700s is een optie. Maar wet wat goeie specs van RAM en HDD gaat de prijs toch ook gauw de hoogte in dan...

Trouwens, niemand mening over gf7600 128meg vs gf7600 256meg? Ik vind niet direct een bench of test hiervan...

Yank

Legacy Member
- Die Sony heeft 10/100Mbits NIC, staat op site van Sony. Nadeel van die laptop is het geheugen, 2 ramlatjes al bezet en 1GB geheugen is ook niet enorm veel deze tijd, zeker als je zware programma's of games wilt draaien. En als je het wilt upgraden, moet je meteen al beide latjes vervangen.
- Wat wil je juist doen met de laptop? Je zoekt geen gaming laptop, maar bedoel je dat er niet mee gegamed gaat worden of dat het niet enkel dat is?

MrPropre

Legacy Member
is die sony echt de beste laptop uit dit rijtje?
Ik heb op prijsvergelijk.nl al goede reacties gelezen over die acer...
Misschien toch beter die acer?
Overigens die 4200 rpm echt geen bottleneck?

duploxxx

Legacy Member
MrPropre zei:
is die sony echt de beste laptop uit dit rijtje?
Ik heb op prijsvergelijk.nl al goede reacties gelezen over die acer...
Misschien toch beter die acer?
Overigens die 4200 rpm echt geen bottleneck?

acer heeft een bepaalde prijs kwaliteit verhouding zelfde voor sony, dell etc

acer is op zich niet slecht alles is goesting, ik zou bv nooit nog een del moeten hebben als ik em zelf mag kopen, helaas krijg ik er een elke 3j

4200rpm is eigenlijk wel een bottleneck voor een laptop ja... maar meestal kan je wel in de shops deze herconfigureren naar een 5400 of zelfs 7200 maar de laatste gaat dan weer ten koste van batterij etc...

en exend zijn comentaar is natuurlijk persoonlijk op die laptops

borisson_

Legacy Member
100/1000mbit ethernet (netwerkaansluiting)

de normale die jij thuis hebt is waarschijnlijk 10/100mbit

't is dus de snelheid

duploxxx

Legacy Member
netwerk snelheid

10mbit
100mbit
1000mbit = gigabit testen hebben al uitgewezen (reviews) dat dit weinig nut heeft in laptops en geen grote winst over 100mbit.... een gadget dus

Exend

Legacy Member
deze sony heeft idd geen gigabit.

Ik ben es gaan kijken naar die Acer, en de constructie beviel me niet: vooral de buttons om Wi-Fi en Bluetooth aan te zetten, zitten toch precies niet echt vast. Iemand online had zelf een niet werkend Wi-Fi knopje. De laptop heeft ook een zeer spiegelend scherm, wat me niet echt aanstaat. Ik zeg niet dat em slecht ineen steekt, of rammelt langs alle kanten, maar de gehele ´presence` stond me niet aan.

Tja, Sony. Ervaring leert me dat deze laptops degelijk geconstrueerd zijn + het oog wil ook wat. Ben em gaan testen: scherm is echt gewoon goed! Daarbij hebben ook het touchpad en keyboard een heel natuurlijke aanslag, iets wat me bij die Acer wat tegenviel (hoewel zeker niet slecht). Dit is tevens subjectief...

Wat betreft die HD, ik ga wellicht een 2de HD kopen en beide wat tests laten ondergaan. Ik lees namelijk tegenstrijdige reviews opt net, dus dan zal ik het zelf wel testen.
Wat betreft Gigabit: interessant wat je daar zegt Duploxxx. Heb je daar een link van? Zou een aparte kaart in een express-slot hier bv. wel uitmaken? In de applicatie dat ik het ga gebruiken zit ik o.a. te werken met een cluster op een gigabit switch, dus het zou wel handig zijn...

like said before: is voor een stuk een persoonlijke keuze é

tnx
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan