Archief - advies grafische kaart voor PC nVidia / Radeon

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jolato

Legacy Member
Hi,

PC Athlon AMD draait op 2,1 Gh met 256 M (zal er 512 M bij doen) DDR333 2,5-3-3. Mobo = A7V-333X. OS=W98SE. AGP ! Gewoon 1024x768 resolutie. Aankoop Budget rond 150 €

Had graag wat praktisch advies gehad over aankoop AGP videokaart nVidia 6xxx serie of Radeon Xxxxx serie. Mijn voorkeur gaat uit naar Asus kaarten, maar sluit niks uit. Overklokken is niet zo'n prioriteit. Wel goeie stille koeling maar moet geen heatpipe zijn.

1) Qua TV-out kwaliteit las ik in c't dat de videobandbreedte en dus kwaliteit TV-out van de Gf 6 serie beter zou zijn (rond 3,5 Mh) dan die van Radeon X. Iemand enige ervaring mee met tonen van scherminhoud op TV en kwaliteit beeld ?

2) Als ik naar het aanbod van NVidia kijk dan zie ik dat een 6600 GT AGP 128 Mb van Asus zo rond iets minder dan de 150€ draait. Een 6800 AGP kost ook rond die prijs, zie:

http://shop.informatique.nl/cgi-win/iqshop.xgi?M=I&A=121736

3) De 6600GT heeft 128-bit mem interface en 8 pp. De 6800 heeft 256 bit.

4) Qua frekwenties heeft 6600GT 500/450 (core/mem) en de 6800 300/350.

Vragen:

Wat is nu te verkiezen, hoge F met lagere interface (128) of lage F met hogere interface (256)?

Is die 128 Mb niet te weinig voor die 6800 of maakt niks uit op 1024 ?

Dus beter voor 6600 GT gaan of toch maar mikken op 6800 vanwege meet pixel pipelines kwestie van toekomstige games nog te kunnen draaien ?

Jo

murrey

Legacy Member
6800 zeker
die kan je unlocken met wat geluk.
presteerd op zware games beter door de 256-bit brede membus.
de meeste 6800's overclocken waanzinnig :D

Davion

Legacy Member
Zeker de 6800 pakken, is stukken rapper, heeft 4 pipelines meer, en een 256Mbit interface.

jolato

Legacy Member
Davion zei:
Zeker de 6800 pakken, is stukken rapper, heeft 4 pipelines meer, en een 256Mbit interface.

Ja, maar ik zit met verschillende vragen. Je hebt verschilende 6800s met verschilllende soorten geheugen. Dezen die ik hier opgeef heeft gewoon standaard geheugen op 300(core)/350(mem) Mh:http://shop.informatique.nl/cgi-win/iqshop.xgi?M=I&A=121736

Ik weet bijgot niet waarom ie goedkoper is dan de Asus 6600GT/TD 128 die op 500/450 geklokt is (145 €) ? Het lijkt me verdacht.
http://www.pixmania.be/be/nl/s_action/search/index.html

Misschien is ie stukken trager ? Daarom mijn vraag of je voor lage klok (350) kunt gaan als je 256-bit brede bus hebt zoals 6800 of beter een hogere klok (450) pakt met 128-bit bus ?

En aangezien ik een relatief traag systeem heb (Athlon op 2 Ghz en AGP), neem ik misschien beter een 6600GT omdat de 6800 misschien toch nooit tot zijn recht komt ?

Jo

Davion

Legacy Member
Normaal is die 6800 rapper, die heeft 4 pipes meer, en kan op een lagere kloksnelheid meer arbeid (=fps) leveren.

kzou wel de 6800 nemen, altijd, ook op een AXP.

murrey

Legacy Member
een 128-bit kaart moet op het geheugen een clocksnelheid hebben die dubbel zo snel is bij de 256-bit om dezelfde bandwith te hebben. ;)

jolato

Legacy Member
murrey zei:
een 128-bit kaart moet op het geheugen een clocksnelheid hebben die dubbel zo snel is bij de 256-bit om dezelfde bandwith te hebben. ;)

Ok, 16x2x450= 14.4 Gb ten opzichte van 32x2x325= 20.8 Gb,

maar de core F speelt toch ook mee: 500 Mhz voor de 6600 GT en *maar* 325 Mhz voor de 6800 ? Ik zoek alleen een verklaring voor het verschil in prijs, kan maar moeilijk geloven dat een kaart met meer bandwith minder kost voor toch meer performantie ??

Jo

jolato

Legacy Member
Davion zei:
Tja, het is nu zo, zijt content, maakt dat uit?

Voor mij wel ! Stel dat ik die aankoop en het blijkt een flutkaart om een of andere reden ... is er soms een review van die 6800 ? (niet de GS of de Ultra of de XT, maar den gewone vanille)

Jo

stormsman

Legacy Member
jolato zei:
Voor mij wel ! Stel dat ik die aankoop en het blijkt een flutkaart om een of andere reden ... is er soms een review van die 6800 ? (niet de GS of de Ultra of de XT, maar den gewone vanille)

Jo
Kijk eens op www.guru3d.com ik denk dat daar een review moet staan. Ma gelooft ze hie ma die 6800 is een betere keus om te kopen; goedkoper, sneller, en overklockt zeer goed. Ik denk wel dat die genoeg redene zijn voor een 6800 te kopen ipv een 6600GT.

Edit: http://www.guru3d.com/article/content/147/1 voor zoekwerk te besparen. Dit is een review van een galaxy 6800, het maakt ni echt veel uit wat merk het is, de prestaties zijn +/- hetzelfde, het enige verschil is de cooler van de kaart.

jolato

Legacy Member
stormsman zei:
Kijk eens op www.guru3d.com ik denk dat daar een review moet staan. Ma gelooft ze hie ma die 6800 is een betere keus om te kopen; goedkoper, sneller, en overklockt zeer goed. Ik denk wel dat die genoeg redene zijn voor een 6800 te kopen ipv een 6600GT.

Edit: http://www.guru3d.com/article/content/147/1 voor zoekwerk te besparen. Dit is een review van een galaxy 6800, het maakt ni echt veel uit wat merk het is, de prestaties zijn +/- hetzelfde, het enige verschil is de cooler van de kaart.

Wreed bedankt voor dezen tip. Amai die prijzen zijn gezakt. En sorry, ik vergat erbij te zeggen dat mijn mobo max. AGPx4 aankan. Maakt dat enig verschil, kwestie dat die kaart overkill zou zijn voor mijn systeem (AMD 2Gh, 750 Mb PC2700 RAM, AGPx4) ?

En uw opmerking over die cooler vind ik ook heel interessant. Is die cooler beter of slechter ? Is dat moeilijk om die cooler te vervangen door een betere of best afblijven ?

Jo

Davion

Legacy Member
- Kan geen kwaad, AGP 4x is meer dan voldoende.
- cooler valt wel mee, is makkelijk door een Arctic Cooling VGA Silencer of Zalman VF700-Cu/900-Cu te vervangen.

jolato

Legacy Member
Davion zei:
- Kan geen kwaad, AGP 4x is meer dan voldoende.
- cooler valt wel mee, is makkelijk door een Arctic Cooling VGA Silencer of Zalman VF700-Cu/900-Cu te vervangen.

:) Sorry had niet gezien dat die cooler van galaxy fenomenaal is. Is die kaart nog te krijgen ?. Waarschijnlijk niet, is er een kaart die in de buurt komt ?

Uiteraard kan het geen kwaad, maar dus AGPx4 is geen bottleneck voor de 6800 ?

Jo

stormsman

Legacy Member
Ga maar voor die asus kaart, die ziet er goed uit en zal wel goed genoeg koelen als je niet overklock.

jolato

Legacy Member
stormsman zei:
Ga maar voor die asus kaart, die ziet er goed uit en zal wel goed genoeg koelen als je niet overklock.
het zijn twee asus kaarten !
Asus V9999 Geforce 6800 128Mb, DVI, TVo, AGP
en
ASUSTEK Extreme N6600GT/TD 128 Mb AGP
Je bedoelt dewelke ?

stormsman

Legacy Member
jolato zei:
het zijn twee asus kaarten !
Asus V9999 Geforce 6800 128Mb, DVI, TVo, AGP
en
ASUSTEK Extreme N6600GT/TD 128 Mb AGP
Je bedoelt dewelke ?
6800 :), voor minder geld betere prestaties.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan