Archief - advies laptop of desktop voor koppel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

laptop of desktop voor een leek...


  • Totaal aantal stemmers
    51
  • Opiniepeiling gesloten.

skank

Legacy Member
ik had graag uw mening omtrent het volgende:

mijn zus en schoonbroer (+ 30 j) willen een pc of laptop
ze kennen niks van pc en internet enzo en zijn momenteel kinderloos
ze willen de pc vooral gebruiken voor:
word, excel, internet, photoshop(voor digitale foto's te bewerken enzo, wel basis he) kortom alledaags gebruik, misschien af en toe een spelletje, maar zeker niet veel, dus geen high-end game systeem

ze gaan zeker kiezen voor telenet..

nu twijfelen ze tss desktop en een laptop
ik ben in hun geval eerder gericht nr een laptop
vooral door het feit dat het minder plaats inneemt, en je draadloos kunt surfen
daarentegen staat wel dat je een desktop makkelijker kunt upgraden, en je waarschijnlijk meer "pc" krijgt voor hetzelfde geld als een laptop, maar deze neemt dan weer wel meer plaats in

niet dat ze nu om de stap een nieuwe gaan kopen maar alle
ze willen toch een systeem die toch wel een tijdje mee kan !

wat raden jullie zoal aan? laptop of desktop? voten maar ! en uitleg mag ook
eventueel voorstellen van desktop of laptop mag ook

budget zou zo gaan v 900 - 1200 euro

uw mening graag :help: :applause: :D

miejas

Legacy Member
Als ze die niet moeten meenemen voor het werk, zou ik een desktop aanraden voor de redenen die jij ook al aangeeft.
Met een desktop kan je ook draadloos surfen (maar niet op het terras) moesten kabels een probleem vormen.

Voor €1200 kan je al heel wat desktop krijgen.

Voorbeeld:
athlon64 3200+ (met bijhorend moederbord)
nvidia 6600
160gb harde schijf
dvd brander
toetsenbord en optische muis
17" tft scherm
luidsprekers
windows xp home
assemblage en installatie windows

moet zeker lukken onder de €1200

Davion

Legacy Member
Ik zou een laptop nemen, aan een laptop is niets moeilijker dan aan een desktop, en der is niets zo leuk om in heel u huis te kunnen werken.

SMa

Legacy Member
met zo'n budget neem je beter een desktop
voor €1500 zou ik dan eerder een laptop nemen

skank

Legacy Member
Davion zei:
Ik zou een laptop nemen, aan een laptop is niets moeilijker dan aan een desktop, en der is niets zo leuk om in heel u huis te kunnen werken.

denk ik ook, maar ben er nog niet uit
kabels vormen geen probleem, maar ze hoeven hem ook niet mee te nemen naar het werk

moeilijke beslissing

n0sTRa

Legacy Member
Als plaats geen probleem is zou ik voor een desktop gaan of mss een shutle met tft. Mooi design enz :)

vb:

Shuttle XPC-SN25P - Socket 939 1000 MHz: € 411,45
AMD Athlon 64 3200+ (S939 - Hypertrans) 2,0 BOX: € 186,25
DVD±RW BenQ DW1650 - Bulk - Zwart: € 42,41
Hitachi 160 GB T7K250 2516DLA380 (SATA300 - 8 MB): € 81,87
PC3200 - 1 GB - DDR - Corsair Value Select: € 96,53
TFT 19" Acer AL1916As: € 286,67
Logitech Cordless Desktop LX 300: € 47,55
Creative I-Trigue 2.0 2200:€ 50,42

Subtotaal incl. BTW € 1.203,16

Zou al zeker niet mis staan in de living

SMa

Legacy Member
een desktop van €1200 zal altijd sneller zijn dan een laptop van dezelfde prijs
dat vind ik de belangerijkste reden om een desktop te nemen ;)

enkel als mobiliteit belangerijk is moeten ze voor een laptop gaan

LSDsmurf

Legacy Member
Ik zou eerder voor een desktop gaan aangezien het toch voor thusigebruik is. Een laptop is wel handig omdat je dat overal kan meepakken maar voor office en digitale foto's te bewerken werk ik toch liever op een desktop.

Laptops hebben meestal kleine schermen, slechtere toetsenborden en trackpads waar je jezelf gek op sleept.

Yank

Legacy Member
'k Zou voor desktop gaan.
Redenen:
- als er iets aan is garantie, gaan kosten bij laptop hoog oplopen (vervangstukken enkel bij fabrikant,...), bij desktop veel minder. En garantie bijkopen voor laptop is ook niet echt goedkoop
- bij desktop is er ook minder kans op 'ongelukken' (laten vallen, krassen,...), dus minder kans dat er iets mee gebeurt.

Als ze dan toch geen storende pc-bak willen, kunnen ze voor een barebone gaan zoals n0sTRa zegt, niet zo duur, stijlvol en toch nog vrij veel mogelijkheden. En 't is ook nog makkelijk te gebruiken als HTPC.
'k Zou kijken voor barebone (of gewone desktop als dat ook goed is voor hen) met nForce 4 + 6150 chipset, dan een 3200+, dvd-writer, 1GB ram en usual stuff. Als ze later toch wat willen gamen, steken ze simpelweg pci-e kaartje erbij en ze hebben vrij deftige pc.

Feignasse

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Laptops hebben meestal kleine schermen, slechtere toetsenborden en trackpads waar je jezelf gek op sleept.

Ik werk nu op een 15,4" aan 1680x1050: heerlijk veel werkplek. Ook hogere resoluties zijn mogelijk (1920 x 1200), al kies je dan misschien best voor een 17".

Ten tweede: niets typt zo soepel als een laptoptoetsenbord. En als je voor een 17" model gaat heb je dikwijls nog een afzonderlijk numpad.

Ten derde: je wordt zo'n touchpad snel gewoon en bovendien kan je voor het precisiewerk ook een externe muis gebruiken.

Een desktop zou ik persoonlijk enkel nog kopen voor 3D-toepassingen, omdat de laptopequivalenten in die categorie toch al prijzig worden. Officetoepassingen en lichte multimedia draai je echter probleemloos op een laptop en zo'n ding biedt voor zijn prijs ook veel voordelen: plaatsbesparend, mobiel, esthetisch, ...

LSDsmurf

Legacy Member
Ulixes zei:
Ik werk nu op een 15,4" aan 1680x1050: heerlijk veel werkplek. Ook hogere resoluties zijn mogelijk (1920 x 1200), al kies je dan misschien best voor een 17".
Mijn laptop heeft ook een 1680 x 1050 resolutie en qua werkruimte valt dat mee. Als je dichtbij zit is het scherm zelf groot genoeg maar als je wat verder zit is dat al een beetje te klein vind ik.

Ten tweede: niets typt zo soepel als een laptoptoetsenbord. En als je voor een 17" model gaat heb je dikwijls nog een afzonderlijk numpad.
Als ik lange stukken tekst moet typen en veel toetsencombinaties moet gebruiken dan zit ik toch veel liever aan een groot toetsenbord. Ik vind het toetsenbord van mijn laptop minder comfortabel, het typt wel nog snel maar ik maak veel sneller fouten doordat alles zo dicht bij elkaar zit.


Ten derde: je wordt zo'n touchpad snel gewoon en bovendien kan je voor het precisiewerk ook een externe muis gebruiken.
Mja dat verschilt misschien ook wel van persoon tot persoon. Ik gebruik meestal een draadloze optische muis op mijn laptop, de touchpad vind ik een pak trager en minder nauwkeurig in gebruik.

skank

Legacy Member
bedankt voor de vele reacties
hun besluit staat vast, ze gaan voor een laptop...
ik daarentegen ging voor een desktop

maar het feit dat ze er overal mee kunnen lopen, hem wegsteken en minder plaats inneemt, weegt door tov de desktop

toch bedankt !

RpR

Legacy Member
skank zei:
bedankt voor de vele reacties
hun besluit staat vast, ze gaan voor een laptop...
ik daarentegen ging voor een desktop

maar het feit dat ze er overal mee kunnen lopen, hem wegsteken en minder plaats inneemt, weegt door tov de desktop

toch bedankt !
En ze kunnen hem laten vallen. Heeft meer last van stof.
Ik vind voor huis thuis en keuken gebruik laptops handig maar hun kleinere schijfcapaciteit is er net iets minder aan.

Mr. M

Legacy Member
mja het heeft alle 2 zijn voor en nadelen
het grote voordeel van een desktop vind ik de uitbreidbaarheid
en buiten het RAM geheugen is dit veel moeilijker bij laptops
(en k vind het een kutbesturing met da touchpad, al denk k wel da ge da rap gewoon wordt)(en ge kunt er ook wel een muis aanhangen)

nu ja, ik zou voor die prijs voor een desktop gaan
ma als ze voor ne laptop gaan, da ze zien da ze ne centrino kopen (steke er als k me ni vergis toch bovenuit nog altijd)

Davion

Legacy Member
Klopt idd, maar voor gewoon wat Office denk ik niet dat er veel aan een PC gaat uitgebreid worden, en mss dat ze toch wat mobiliteit verkiezen of toch kleiner dan een gewone Desktop, een Shuttle mss.

Mr. M

Legacy Member
een barebone lijkt me idd ook geen slecht idee
nu ja, de mensen in kwestie moeten zelf wat beslissen wat ze belangrijk vinden he
als ze denken mss die pc ook mee te nemen (voor naar het werk ofzo) dan is er geen twijfel mogelijk :)

maar als da niet moet, maar ze willen toch ni veel plaats verspillen is idd een barebone ook een mogelijkheid
alleen moet je voor die prijs dan ook een scherm en keyboard enzo tellen he
en vooral met het scherm is er dan toch al een serieuze hap in het budget (nu ja, da geld evegoed voor een desktop natuurlijk)

dus idd mss best voor barebone of laptop gaan

skank

Legacy Member
had nog niet aan een barebone gedacht....

misschien voorstellen? ben niet een krak in het samenstellen van barebones...
voorstellen mogen dus voor barebone en laptop !

prijs 1000 - 1200 euro (kom niet af met 1300 euro , 1250 is echt compleet max)
bedankt !

skank

Legacy Member
eventueel:

aspire 1692 wlmi (zoals de mijne) 1199 euro
aspire 1652 wlmi (beter dan de 1692?) 1199 euro
HP pavilion dv5075EA 1199 euro
of asus A6Vm-Q005H 1249 euro (incl tas en muis)

n0sTRa

Legacy Member
skank zei:
misschien voorstellen? ben niet een krak in het samenstellen van barebones...
voorstellen mogen dus voor barebone en laptop !

zie mijn reply, denk ik toch geen slecht systeem voor zen prijs
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan