Archief - Advies : Nieuwe Desktop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

fat-beavis

Legacy Member
Halllo

Ik heb hier op dit onderdeel van het forum wat rondgesnuffeld.
Het kwam er dus eigenlijk op neer dat je , Als je kan wachten best voor de conroe gaat.

Dat ben ik ook van plan maar heeft het dan enig profijt dat je de Bijvoorbeeld
E6400 2,13 ghz neemt ? of moet je dan echt wel de E6600 2,67ghz nemen om prijs / kwaliteit goed te houden? Die vraag stelde ik me af. Persoonlijk zijn mijn vorige 3 Computers AMD. Maar deze keer zou ik waarschijnlijk willen opteren voor de Intel.

Alsook las ik hier dat AMD Algauw gaat prijsverlagingen gaat invoeren. Ikzelf kan persoonlijk wachten want moet nog 3 weken werken.

Ook vroeg ik af bij de aankoop van een nieuwe PC als je goed doet om een duur moederbord te kopen in plaats van "Budget" moederborden die wat lager zijn van prijs.
Ik bedoel ALs je een mobo van 70 € kiest. Ga je dat dan merken terwijl je een mobo van bv 150€+ kiest?

Mijn Computer zou vooral zijn om te gamen maar ook om foto's te bewerken enzo.

Dank bij voorbaat.

SMa

Legacy Member
Bij Conroe zal je niet veel keuze hebben tussen budget-moederborden.
De meeste liggen tussen €200 en €300. En dan zijn het nog geen super moederborden.

E6400 is een Allendale [2.13GHz - 2MB cache]
E6600 is een Conroe [2.67GHz - 4MB cache]
We zullen nog moeten zien hoe groot het verschil is.

Ook wordt bij de ram een serieuse prijsstijging verwacht eens Conroe aangekomen is.
Ik zie er hier nu veel dromen van een Conroe te nemen bij launch. Al ben ik wel benieuwd hoeveel er zullen doorgaan als het moederbord meer dan €200 kost en de ram rond €300 draait ;)
Tuurlijk zullen er goedkopere ram-kits beschikbaar zijn, maar dat is als een Porsche op fietswielen zetten.

fat-beavis

Legacy Member
Mhm ok.
Dat van die prijsstijgingen wist ik niet.
Dan ga ik maar voor de AMD AM2.
Bedankt.

Yank

Legacy Member
SMa: de meesten gaan dan ook de goedkopere borden nemen he, Asrock heeft wat goedkope modellen die Conroe (zullen) ondersteunen en andere merken hebben ook bordjes met 965-chipset die wel minder dan 200 zullen kosten (staan er paar van +- 150€ bij alternate).
Qua ram kun je ook gewoon PC5400 nemen, daarvan vind je ook 2GB kitjes voor minder dan 200€.

Natuurlijk allemaal niet voor in combinatie met een X6800, maar voor E6600 (met gpu die erbij past natuurlijk) is dat mooie setup waarmee je zeker ook alle games vlot mee kunt spelen.

SMa

Legacy Member
fat-beavis zei:
Waarom precies? ben niet zo op de hoogte.
Er wordt verwacht dat de prijzen van ram werelwijd zullen stijgen.
Momenteel zijn er enkele goede ~€200 setjes, maar dat zal niet blijven.


@Yankee
Er zijn veel goede, goedkoper borden op komst. Maar dat is eerder iets voor eind augustes en begin september.

SMa

Legacy Member
Absurd?
LGA775 (= Pentium 4 + Core 2 Duo) + AM2 = plotse vraagstijging
Basisbeginsel van economie ;)

Ik heb niet meteen een bron maar heb het wel al vaak op verschillende plaatsen gelezen.


In tegenstelling tot andere hardware daalt ram niet evenredig met de tijd in prijs.
Neem nu SD-RAM, nog altijd schandalig duur. Of neem DDR, heeft nooit grote prijsdalingen gekend. Same story met DDR2, momenten van pieken en dalen maar het gemiddelde blijft.

Yank

Legacy Member
SMa, de meesten willen dan ook niet het nieuwste van het nieuwste en willen het niet vanaf het uitkomt, die hebben meestal wel een maandje geduld.
Trouwens, een goed geheugensetje is voor jou één die goed overklokt (aan lage latencies), de doorsnee mens is al tevreden als het werkt zoals het moet.
En aangezien we hier nog altijd op het aankoopadvies en niet het oc-forum zitten, houden we het bij setje die goed werken en een goede prijs/performance bieden.

@llsanderll: systeem vraag en aanbod: als meer mensen iets willen kopen dan het beschikbaar is, stijgt de prijs. Maar of het nu echt zoveel gaat stijgen betwijfel ik.

edit:
- SD-RAM is duur omdat de vraag enorm klein => lage productie => hogere productiekosten
- DDR heeft toch wel redelijke prijsdaling gekend hoor, nu blijft het wel al paar maanden min of meer stabiel.

SMa

Legacy Member
Yankee zei:
SMa, de meesten willen dan ook niet het nieuwste van het nieuwste en willen het niet vanaf het uitkomt, die hebben meestal wel een maandje geduld.
Trouwens, een goed geheugensetje is voor jou één die goed overklokt (aan lage latencies), de doorsnee mens is al tevreden als het werkt zoals het moet.
En aangezien we hier nog altijd op het aankoopadvies en niet het oc-forum zitten, houden we het bij setje die goed werken en een goede prijs/performance bieden.

@llsanderll: systeem vraag en aanbod: als meer mensen iets willen kopen dan het beschikbaar is, stijgt de prijs. Maar of het nu echt zoveel gaat stijgen betwijfel ik.
Spreek ik ergens over oc'n? Een goed geheugensetje voor gewoon gebruik is voor mij PC2-5400 CL3, Conroe heeft praktisch niets aan 800MHz (PC2-6400) als je niet overclockt.
Mensen met een 2-tal maanden geduld zullen wel al een veel groter aanbod hebben, die prijs/kwaliteit weer gestabiliseerd zal zijn.

Xiao

Legacy Member
Yankee zei:
@llsanderll: systeem vraag en aanbod: als meer mensen iets willen kopen dan het beschikbaar is, stijgt de prijs. Maar of het nu echt zoveel gaat stijgen betwijfel ik.

Idd, maar die gasten zijn ook niet debiel, die weten dat de vraag gaat stijgen als de conroe uitkomt, dus die kunnen zich al lang voorbereiden op die nieuwe 'wave' van bestellingen.

Yank

Legacy Member
'k Heb alweer spijt dat ik me in deze 'discussie' gemengd heb, 't zal weer een zijn waarin iedereen gelijk heeft en daarin een heleboel bronnen met benchmarks kan tonen die zijn gelijk bewijst.
En om de een of andere reden moet ik me weer wat threads herinneren van een hele tijd geleden waarin sommigen beweerden/zeiden dan DDR400 CL2 echt z'n geld waard was tov DDR400 CL2.5/3.0.

PS: 'gewoon gebruik' is heel relatief en vaag he. Bedoel je dan wat de meeste mensen met de PC doen (dwz: surfen, word, excel, foto's van digicam bekijken,...) of waar de meer eisende gebruiker zijn PC voor gebruikt (gaming/grafische bewerking/programmeren/...)?

SMa

Legacy Member
Aangezien we op een games-forum zitten zie ik "gewoon gebruik" als gamen.
Bij DDR2 moeten de "gewone" latency's en "gewone" frequency's nog gevonden worden denk ik.
Dat zal wrs maar gebeuren als C2D goed ingeburgerd is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan