Archief - Apple laptop's

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LeSec

Legacy Member
Ben zinnens van macbook pro's te bestellen maar heb nog enkele vraagskes:

Kheb op beginpagina van apple gekeken en kzag staan da er nieuwe "modellen" uitzijn, int zwart/wit ma de PRO versie blijft zo in dat geborsteld staal achtig kleurke, gaan dien binnenkort nog veranderen? Of zijn dat verre toekomstplannen ofzo? Kvind in elk geval geen nieuws terug over eventuele aanpassingen van de PRO versie, ma ik ben dan ook geen specialist op vlak van Apple

Aangezien deze apple's onze eerste mac's gaan zijn hebben mijn vader en ik nog paar vraagskes. We zijn het altijd al gewoon geweest van op windows te werken, dus al onze bestanden staan in word formaat enzo, gaat het problemen opleveren dit allemaal over te zetten? Of is er een of andere mogelijkheid om windows app's te runnen (ik denk hier spontaan aan Office bijvoorbeeld)?

Idem voor mailprogramma's zoals Outlook enzo...
Is het mogelijk om apple gewoon op draadloosnetwerk aan te sluiten en te late communiceren met gewone windowspc's zodat we al onze bestanden kunnen overzetten?

Waarschijnlijk enkele domme vraagjes voor de mac-kenners, ma we hebben er dus nog nooit mee gewerkt :shy:

Merci al

dJeez

Legacy Member
Die zwarte (en witte) exemplaren zijn de gewone MacBooks, maw de Intel vervangers van de vroegere iBook. Als je een nieuwe MacBook (Pro) koopt kan je indien gewenst zonder enig probleem een dual-boot systeem met Windows opzetten (via BootCamp). In de komende versie van OS X (Leopard) zou die functionaliteit er reeds standaard bij geleverd worden (momenteel is het nog in beta, maar ik heb geen problemen ondervonden - buiten het Ctrl-Alt-Del probleem dan - een extern keyboard kan dan wonderen verrichten :p). Als je kan wachten tot eind dit jaar met de aanschaf (want dan zou Leopard ongeveer moeten uitkomen) zou ik dat zeker doen, aangezien Apple geen upgradepolitiek voert tussen major releases (tenzij je vlak tevoren een Mac hebt gekocht, dan kan je dikwijls wel gratis of tegen verminderd tarief de nieuwe versie van het OS krijgen).

Wat Office betreft bestaat er ook een Mac versie van Office, de Mac tegenhanger van Outlook is Entourage (van Microsoft). Maar eigenlijk zou ik eerder geneigd zijn om OpenOffice (of NeoOffice - eens de definitieve port voor Mactel er is) te kiezen (alleen zit daar geen mail client bij, en Base verschilt nogal sterk van Access).

Communicatie met een wireless netwerk is in principe geen enkel probleem.

Het beste lijkt mij dat je eens langsgaat in een Apple Center en daar een demo van het toestel vraagt. Doorgaans doen de verkopers niet liever dan u de nodige uitleg te verschaffen.

BTW Er is hier sinds kort ook een Mac OS forum he : https://www.beyondgaming.be/forums

FullMontySmurf

Legacy Member
Imo kan je als volgt zo beslissen of je de Pro versie nodig hebt of niet:

- 3D kaart nodig
- Hoge resolutie scherm nodig
- Veel uitgangen/ingangen nodig
-> MacBook Pro

Anders: gewone Macbook. Presteert bijna even goed, heeft alleen bovenstaande punten niet.

_Picasso_

Legacy Member
Goeie keuze, maar zou ik mogen weten waarom je een PRO-versie wilt en vanwaar de plotse interesse komt voor Mac?

Ik raad je zeker aan te wachten op de nieuwe modellen (zwart of wit, maar een echte mac is toch nog wit he :p) Ze zien er weer schitterend uit en draaien ook fantastisch als eerste moet je toch wel weten dat een beginnend Mac-gebruiker denkt bij de eerste keer dat hij het systeem gebruikt "waar ben ik aan begonnen", maar eens gestart kan je niet meer stoppen en zie je alle domme fouten van Windows ;)

Maar om te antwoorden op je vragen, er bestaat een Windows-office Word met Entourage (het mail-programma, persoonlijk vind ik het makkelijker in gebruik dan Outlook) enkele programma's zijn wel licht verschillend met de wel gekende Windowsprogramma's maar ja, om te antwoorden op Bootcamp ik raad dat toch niet echt aan hoor, voor het moment is dat nog volop in Bèta-versie maar ik vind het op niets trekken.
(Je moet heropstarten om van systeem te verwisselen, bestanden delen is een grote flop enfin ja dat is natuurlijk een keuze die je neemt, maar 1 keer je één bent met de Mac-versies komt alles wel goed)

Voor netwerk is het heel simpel, 1 druk op de knop en er wordt gemakkelijk verbinding gemaakt, hoewel ik wel moet toegeven dat ik er enkele dagen over gedaan heb om mijn printer (Lexmark) te laten functioneren met mijn Mac, maar voor derest mag er geen probleem zijn.

Maar voor meer informatie ga inderdaad eens naar de AppleShop, ze leggen je het graag uit zonder verdere aankoopverplichting. De service van Apple blijft toch wel de beste

Tot zover mijn bijdrage,
Pica

LeSec

Legacy Member
De pro versie is nodig omdat het ten eerste een grote resolutie heeft en ten tweede er zware grafische apps moeten op draaien dus hebbek liefst ne pro versie eigelijk :) ma die hebde dan wel niet in van die fancy kleurkes.

En waarom ineens mac?
We hadden al langer interesse in Mac gewoon vanwege de killerlooks en de prestaties op grafisch vlak :p

En verdere info zulle we inderdaad zelf wel gaan vragen :) kvond het gwn onnodig om voor die enkele kleine vraagjes meteen naar na appledealer te rijden, alvast bedankt voor de reacties :)

FullMontySmurf

Legacy Member
Als je met grafische programma's 2D bedoelt dan presteert de gewone MacBook even goed hoor. Een dikke 3D kaart is alleen goed voor 3D.

Maar ik geef je gelijk op het gebied van scherm. En aluminium is sexeh ;)

_Picasso_

Legacy Member
Ja, ik moet je gelijk geven Mac blijft uitblinken op grafische aspecten, daarom gebruiken ook alle of toch bijna alle gamedevelopers en prof's Apple.
En het is toch ooh zoo mooi afgewerkt he.

BTW APPLE IS SEXEH!!!!

-wodkafiero-

Legacy Member
Maar kan een gewone macbook dan helemaal niks van 3D op zijn scherm toveren of begrijp ik het verkeerd? Want dat lijkt me toch vreemd.

_Picasso_

Legacy Member
Neen een gewone Macbook kan heus wel wat 3D aan, kwaliteit is ietsje minder maar bij mijn weten heeft elke Macbook wel altijd al wat 3D-kwaliteit aangekunnen.

FullMontySmurf

Legacy Member
euh de eerste MacBook is net uit bij mijn weten?

En er zit dus een Intel GMA Integrated graphics chip in. Wat zoveel wil zeggen dat de laptop zeer goed zal presteren in alles wat je wil, behalve in 3D applicaties waar realtime gerenderd wordt (o.a. games). Daarin zijn de prestaties soms zelfs slechter dan de oude iBook. Dit heeft NIETS met kwaliteit te maken, je kan de grafische kwaliteit even hoog zetten op zo'n integrated graphics chip als op een echte 3D kaart, het is de rekenkracht die verschilt. Daardoor gaan 3D beelden erg traag draaien.

Maar ik herhaal: heb je geen 3D nodig zie ik geen probleem met de MacBook. Wil je een 'Pro' apparaat kan je beter voor de Pro gaan natuurlijk.

btw _Picasso_ werk jij niet in een Apple winkel? Ik hoop dat je je klanten wat beter informeert dan de mensen hier op het forum :naughty:

_Picasso_

Legacy Member
huh wat heb ik fout geinformeerd?

Gezegd dat hij nog niet uit was ofzo, welja dat geef ik toe het is lang geleden dat ik mijn Applekennis nog eens heb bijgeschaafd en ik dacht en denk trouwens nog steeds dat hij nog niet te verkrijgen is in Belgie.
En kwaliteit van 3D ja ik zie snelheid ook als kwaliteit.
BTW ik werk niet in een AppleShop, ik help daar soms heel soms, ik weet te weinig over Apple om daar te mogen werken :p, nee ik denk/hoop dat ik iedereen wel behoorlijk informeer ik ben alleen te slordig in het omschrijven wat ik bedoel, ik maak het niet graag ingewikkeld.

En het wordt tijd dat Mac populair wordt in Belgie

Lo$eR

Legacy Member
mac WAS zeer goed in video bewerking door hun powermac CPU's. apple heeft trouwens veel kritiek daardoor gekregen omdat macs zo populair waren bij professionelen en ze ineens hun grootste troef hebben "weggesmeten". maar omdat intel core dual cores zijn ist niet zo erg zolang je prog specal herschreven is voor intel.
die zwarte uitvoering zou ik momenteel sterk afraden http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2397

NeoGeo

Legacy Member
Lo$eR zei:
mac WAS zeer goed in video bewerking door hun powermac CPU's. apple heeft trouwens veel kritiek daardoor gekregen omdat macs zo populair waren bij professionelen en ze ineens hun grootste troef hebben "weggesmeten". maar omdat intel core dual cores zijn ist niet zo erg zolang je prog specal herschreven is voor intel.
die zwarte uitvoering zou ik momenteel sterk afraden http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2397

Mac is vooral goed omwille van OSX, die processors hebben er in feite niet veel mee te maken. Van zodra PS enzo Universal is (native draait op intelmacs) is er geen probleem meer hoor :)

En wat betreft die zwarte uitvoering is het idd aangeraden om nog even te wachten, misschien is het gewoon een geïsoleerd geval. Sterk afraden is miss een beetje overdreven.

Wazof

Legacy Member
Tot dusver is er nog maar slechts één exemplaar met die beschadiging. Het zou dan waarschijnelijk nog gaan omdat hij gevallen is ...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan