Archief - INTEL Dual core ? heeeelp please :D

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Yank

Legacy Member
86% is wel heel zwaar overdreven, ik denk eerder aan 60-70%.

En Intel haalt grootste deel van hun marktaandeel uit merkpc's, die meestel enkel Intels verkopen (Dell bvb).

En daarbij: Intel heeft ook het grootste marktaandeel qua grafische kaarten (onboard grafische kaarten zoals bij veel bureau-pc's), maar ga jij daarom als gamer zo'n kaart gebruiken? Ik dacht het niet.

Nuja, de Intel zijn niet slecht he, maar zelf op Tomshardware (site die Intel vaak wat positiever beoordeelt tov van AMD) zeggen ze in de conclusie van hun uitgebreide review van de 9xx-cpu's dat de AMD X2 een betere keus is, dat zegt mij al heel wat.
Link: http://www.tomshardware.com/2006/01/05/the_65_nm_pentium_d_900s_coming_out_party/page20.html

@Winters: ge moet AMD nu ook niet overdrijven he, er zijn nog altijd benchmarks waar Intel de sterkste is of waar ze vrijwel gelijk zijn, maar over het algemeen komt AMD er iets sterker is. Kijk maar eens in de review van THG.

Bluekes

Legacy Member
Shizzie zei:
sorry mensen maar het feit is dat INTC 86-87% can de CPU market in handen heeft... en het zegt mij meer dan jullie commentaar en gemanipuleerde benchmarks op sites..

toch bedankt voor jullie hulp :D

Bitter veel inzicht in de materie heb je dan niet...

Zal ik u eens één van de redenen geven waarom Intel domineert?
Wel die betalen ons (en ik zeg niet wie om contractuele redenen) geld om geen AMD te verkopen.
En het gaat hier niet over een paar duizend euroke's, maar over grof geld.
De vertegenwoordigers van Intel weten bijster goed dat ze grof geld op tafel moeten leggen om AMD uit de grote computermerken te houden en al zeker uit de grote winkelketens.

Een mening van een ervaringsdeskundige

SMa

Legacy Member
Cijfers van welk jaar?
En het grootste deel van hun verkoop komt van gasten die er niet echt iets van kennen, en denken dat Intel nog altijd de betere is.
Waarom zouden ALLE benchmarks gemanupileerd zijn? en zijn de persoonlijke ervaringen dan ook 'gemanipuleerd'?

Zelf werk ik ook met Intel, ik ben daar zeker niet miscontent van. Maar ik ben er voor de volle 100% van overtuigd dat AMD beter is, zowel qua prestatie als qua prijs/kwaliteit.

Nuja, het is jouw aankoop. Je kiest er zelf van. Binnenkort (hopelijk) zal ook de minder gespecialiseerde/geinformeerde groep ook van AMD overtuigd raken, zoals veelal het geval is: meestal een paar jaar te laat. En dan zal je je aankoop hoogstwaarschijnlijk beklagen.

Hier wordt Intel niet volledig afgebroken. Maar hun desktop cpu's liggen momenteel ver achter op de concurrentie, de tegenovergestelde situatie vindt je dan bij laptops. Met hun Dothan core liggen ze imo toch wel een eindje voor.
Dit komt door de nieuwe architectuur, met lagere kloksnelheden kan men toch hogere prestaties behalen. Lager kloksnelheden zorgen ook voor minder stroomverbruik en warmteproductie.
Dit is iets dat AMD toch al enkele jaren geleden ontdekt en verder ontwikkeld heeft vooor desktop gebruik.

De cijfers van AMD mag je zeker geloven,
bvb: een AMD X2 4000+ is minimum even snel (en sneller) als een Intel Dual Core 4.0GHz (die dus niet bestaat...)

@COOLkiller argumenten als NOT ANYMORE in een zo groot en vet mogelijk lettertype dragen niet veel bij tot deze discussie...

R.Winters

Legacy Member
Yankee zei:
maar over het algemeen komt AMD er iets sterker is
Dat bedoelde ik met die stelling, ja, ty :niceone:

Ik schrijf Intel trouwens helemaal nie af, ik draai zelf op ene, geweldig ding, mij hoorde nie klagen. Kheb het momenteel gwn meer voor amd, das alles.

COOLKILLer

Legacy Member
lol

omdat iets bekender is betekend ni dat het beter is !

ps: ze hebben gewoon 87% in handen omdat ze vooral in bedrijven zitten(servers enz), als ge het nieuws wa volgt dan weet ge dat AMD aan een grote opmars bezig is en als maar meer van de markt aan het veroveren is!

Da zegt volgens mij een pak meer, dat intel bekend is, is al oud nieuws!

Davion

Legacy Member
Ze hebben zoals Yankee al aanhaalt rond de 65% in handen, maar AMD is nu al 2 jaar aan een stuk elk kwartaal korter en korter aan het komen, en ook op servergebied doen ze het goed met de Opteron's, en idd kijk naar THG, dat ZIJN gemanipuleerde benches, Intel komt daar altijd de helft beter uit dan op andere sites, en zelf DIE hun conclusie luidt dat de X2 de beste is atm.. (Ipv met een PIV Extreme Edition waar ze vroeger mee reviewden doen ze dat nu met een FX-57) zegt toch ook veel imo... maarja als jij in die zever gelooft van Intel.

Toevallig een leerkracht? Ik ken ook zo ene, ge hebt der geen erger (n/o)

Shizzie

Legacy Member
Davion zei:
Ze hebben zoals Yankee al aanhaalt rond de 65% in handen, maar AMD is nu al 2 jaar aan een stuk elk kwartaal korter en korter aan het komen, en ook op servergebied doen ze het goed met de Opteron's, en idd kijk naar THG, dat ZIJN gemanipuleerde benches, Intel komt daar altijd de helft beter uit dan op andere sites, en zelf DIE hun conclusie luidt dat de X2 de beste is atm.. (Ipv met een PIV Extreme Edition waar ze vroeger mee reviewden doen ze dat nu met een FX-57) zegt toch ook veel imo... maarja als jij in die zever gelooft van Intel.


Davion get your facts straight. Weet ge, AMD liefhebbers zoals gij verliezen enorm veel geld op de beurs ;)

es laten zien waarom :

http://finance.yahoo.com/q/bc?s=AMD&t=2y

je ziet dat er regelmatig VERTIKALE dalingen zijn in prijs...

raad es waarom ? de laatste zie je in novermber dit jaar.

Het zijn earning reports van AMD.

Die ALTIJD teleurstellen. Naievelingen zoals gij beginnen altijd aandelen weer te kopen kort na die earning reports in hoop dat AMD ver verwachtingen eindelijk kan inlossen. EN keer op keer verliezen ze.

Dit maand nog za AMD de resultaten van de laatste kwartaal van 2005 publicieren.. Wil je geld verdienen ? short dit handel een uur voor de ER.

presser

Legacy Member
Shizzie zei:
sorry mensen maar het feit is dat INTC 86-87% can de CPU market in handen heeft... en het zegt mij meer dan jullie commentaar en gemanipuleerde benchmarks op sites..
http://tweakers.net/nieuws/39396

De marktoverheersing van Intel in de retailmarkt is al sinds ruim een jaar minder aan het worden. In september vorig jaar bleek al dat de verschillen in verkopen tussen AMD en Intel marginiaal waren, waarbij per week de bedrijven stuivertje wisselden. Het was echter tot nu toe nog steeds niet voorgekomen dat AMD een complete maand marktleider was in dit segment.

En wat hebben financiële resultaten te maken met de eigenschappen van een processor? Het marktaandeel van Intel blijft trouwens zakken...

Wat je daar zegt over het aandeel van AMD dat 'soms verticaal naar beneden gaat': dat gaan over de periode waarin AMD een afdelingen verkocht die verlieslatend was. De afdeling van de processoren is sindsdien voor het eerst winstgevend geworden en is momenteel kerngezond. Net zoals die van Intel trouwens.

Shizzie

Legacy Member
presser zei:
Wat je daar zegt over het aandeel van AMD dat 'soms verticaal naar beneden gaat': dat gaan over de periode waarin AMD een afdelingen verkocht die verlieslatend was. De afdeling van de processoren is sindsdien voor het eerst winstgevend geworden en is momenteel kerngezond. Net zoals die van Intel trouwens.

Nope, het komt altijd overeen met hun resultaten..

in novermber 2005 toen ze de resultaten van de derde kwartaal publiek maakten zaakte hun aandeel van 24 naar 21..

http://finance.yahoo.com/q/bc?s=AMD&t=3m

sindsdien is het terug aan het stijgen tot de volgende earnings report zeker :D

and then DOWN it goes..

een aandeel op de beurs is een zeer goede indicator van de prestaties van de firma.

PS. AMD is slechts 11 miljard dollar waard terwijl intel 159 miljard... think about it.

saikoboarder

Legacy Member
deze topics vind ik dus ergerlijk op de meeste forums.
iemand wil een intel kopen en krijgt direct een horde fanboy's op zijn dak.
dat ze hem wijzen op de goede punten van amd vind ik totaal niet erg en dat moet ook. Maar er 2 pagina's over bijven verder gaan ?
intel heeft zijn voordelen amd ook.
amd is beter in gaming en ook de dualcore cpu's van amd zijn beter dan de snel in elkaar geflanste intel dual cores.
amd verbruikt ook minder stroom.
Intel single core is echter beter in multitasking,redering,...
intel heeft ook zijn voordelen.
(ik ga hier weer op mijn donder krijgen van alle fanboy's :))

presser

Legacy Member
Shizzie zei:
Nope, het komt altijd overeen met hun resultaten..

in novermber 2005 toen ze de resultaten van de derde kwartaal publiek maakten zaakte hun aandeel van 24 naar 21..

http://finance.yahoo.com/q/bc?s=AMD&t=3m

sindsdien is het terug aan het stijgen tot de volgende earnings report zeker :D

and then DOWN it goes..

een aandeel op de beurs is een zeer goede indicator van de prestaties van de firma.

PS. AMD is slechts 11 miljard dollar waard terwijl intel 159 miljard... think about it.
Ik begrijp je redenering wel, maar je moet het gehele pakket toch bekijken. Je legt de link tussen dollars en kwaliteit van een processor. Kijk gewoon eens naar wat er op een bepaald moment voor jou de beste keuze is (wat doe je met de pc, etc...). Maak dan een keuze. Je baseren op financiële resultaten is volgens mij veel te kortzichtig (en neen, ik ben geen fanboy, ik probeer de threadstarter te laten inzien dat hij een beetje verder moet kijken dan zijn neus lang is. Een auto koop je toch ook niet alleen op basis van de PK's?).

boostah

Legacy Member
Shizzie zei:
sorry mensen maar het feit is dat INTC 86-87% can de CPU market in handen heeft... en het zegt mij meer dan jullie commentaar en gemanipuleerde benchmarks op sites..

wahaha slechtste meet parameter ooit, waarom heeft intel zoveel marktaandeel, omdat ze eerst bestond, mensen zijn zoals jij nogal conservatief, alle oem's gaan bij hun (dit maakt dacht ik meer dan 80% uit van de markt), ze hebben grotere productie capaciteit (reden waarom intel zo goed doet bij oem's), en ze geven kortingen als een winkel geen amd verkoopt (loopt proces over nu dat amd aangespannen heeft, zou me niet verwonderen dat ze winnen)

maar dan feiten, check elke benchmark voor games (wat toch belangrijker is aangezien 90% van de computers nooit een game draai, daar gaat je marktaandeel theorie) of eigenlijk alles buiten encoden en wat zie je, juist in de zelfde opstellign wint amd het bijna altijd, meestal nog koeler (dus makkelijk overclockbaar), goedkoper (ja ook tov 830 en 820, wantdeze komen nooit aan de prestaties van de x3800+), stabieler (warmte die de intels afgeven is niet echt bevorderlijk, hoewel door intel vordereingen zijn gemaakt)
(btw nofi hiermee)

anyway wil je echt intel, wacht dan nog, de volgende core is gebaseerd op de pentium m welke voor de moment toch eigenlijk een amd killer is (meeste benches in zijn voordeel) maar wel iets duurder zal uitkomen

Insaniacx

Legacy Member
Shizzie zei:
Nope, het komt altijd overeen met hun resultaten..

in novermber 2005 toen ze de resultaten van de derde kwartaal publiek maakten zaakte hun aandeel van 24 naar 21..

http://finance.yahoo.com/q/bc?s=AMD&t=3m

sindsdien is het terug aan het stijgen tot de volgende earnings report zeker :D

and then DOWN it goes..

een aandeel op de beurs is een zeer goede indicator van de prestaties van de firma.

PS. AMD is slechts 11 miljard dollar waard terwijl intel 159 miljard... think about it.

En op diezelfde grafiek kun je zien dat het AMD aandeel van 20$ in october vorig tot 33$ vandaag de dag gestegen is. Dat is een stijging van 65% op 4 maanden, goede investering lijkt mij.

En als jij perse een Intel moet hebben moet je die gewoon kopen. Maar afkomen met argumenten van ze zijn beter want hebben meer marktaandeel, en alle online benchmarks zijn omgekocht zijn nogal redelijk stupide he,..

En zelfs de volgende generatie CPU's van Intel zijn blijkbaar weeral rap rap gedaan:
http://tweakers.net/nieuws/40662? en dat van een bedrijf met een omzet van 159 miljard $...

Yank

Legacy Member
@Shizzie: hou de beurs hierbuiten, de stand van hun aandelen heeft niets te maken met de KWALITEIT en PRESTATIES van hun processors, alleen met de verkoop en marketing.

En eigenlijk, als ge het allemaal toch zo goed zelf weet, waarom vraag je dan hier om raad? Koop dan gewoon wat je zelf wilt, wij zullen er heus niet onze slaap voor laten.

SMa

Legacy Member
Woordje voor mijn pleidooi: persoonlijk vind ik het jammer dat Shizzie zijn vraag moet uitgroeien tot een AMD vs Intel thread. En de oorzaak hiervan ligt imo volledige bij de eerste reply's, de threadstarter vroeg duidelijk om te kiezen tussen de 2 cpu's. Hierbij was het dus totaal onnodig om AMD erbij te betrekken.
De enige reden dat ik hier nog op reageer is om Shizzie te tonen dat hij moet nadenken over cijfers. Economie is iets heel relatief, en je mag NOOIT afgaan op enkele cijfers zonder eerst aan de gevolgen en oorzaken te denken.
-------------------------------------------------------------------------------

voor Shizzie is de beurs dus duidelijk de maatstaf, voor de meesten onder ons is de maatstaf voor een aankoop de realiteit

meneer Shizzie voelt zich dus duidelijk een economist
maar de gemiddelde economist kent wel de betekenis van een Earning Report..
en een economist weet dan ook dat dit niet altijd een afspiegeling is van de technologie van een bedrijf
+ een economist zal ALTIJD nadenken over de gevolgen van een earning report

neem nu de pharmacie: wat betekent een 'slecht' earning report hier?
het bedrijf investeert in onderzoek en in het toepassen van nieuwe technologieën, zodat ze inoveren en zodat hun marktpositie verzekert blijft
maar zoiets kost geld, en dit betekent een 'slecht' earning report waaruit duidelijk wordt dat de winsten voor het komende jaar niet hoog zullen liggen en dat dus ook de dividenten niet al te hoog zullen zijn
MAAR pharmacie biedt meer zekerheid dan informatica, dus dit schrikt economisten niet af, zij kijken verder.
Uit een Earning Report kun je afleiden welke visie een bedrijf heeft op de toekomst en welke doelstellingen het bedrijf heeft. Waat gaat er voor, technologie of aandeelhouders?

AMD kiest duidelijk voor de technologie, terwijl Intel de gulden middenweg zoekt.
Als aandeelhouders en banken dan het earning report inkijken zien zij dat de dividenten niet hoog zullen zijn en dat er geïnvesteert wordt in onderzoek. Dit levert geen zekerheid voor de toekomst, een nieuwe technologie komt maar na lange onderzoeksperiodes, en kan dan nog altijd floppen. De gemiddelde aandeelhouder verkoopt dus zijn aandelen, en dit levert een daling van het aandeel op.
Terwijl dat dit in sectoren die meer zekerheid bieden kan leiden tot een stijging, een bedrijf die aankondigt dat ze investeren in een 10 jaar durend onderzoek naar een geneesmiddel tegen AIDS zal aangemoedigd worden, en aandeelhouders zullen zich dan niet ficseren op dividenten.

Om nu te zien of hun innovaties echt geflopt hebben, kun je naar de aandeelkoersen kijken. Het is duidelijk dat deze na een negatief earning report pijlsnel de laagte in gaan om dan weer omhoog te gaan, dit betekent dus ook dat het bedrijf weer zekerheid kan bieden voor zijn aandeelhouders.

Waarom gebeurt dit niet bij Intel?
Intel is heel lang de marktleider geweest, en heeft al altijd kwaliteit geproduceert.
Bij een 'slecht' earning report zal de aandeelhouder dus niet in paniek schieten en zal de aandeelhouder zijn aandelen niet verkopen. De koers daalt dus niet zo drastisch als bij AMD.

AMD is nu eenmaal een bedrijf die in volle groei zit, maar deze groei is niet gegarandeert, want in de informatica-wereld kan het altijd foutlopen. Ze hoeven maar enkele keren grote sommen te investeren in een technologie die flopt en het kan afgelopen zijn met AMD, bij Intel is dit niet het geval aangezien dit bedrijf veel groter is.

Earning Reports worden nooit vrijgegeven, enkel de grote aandeelhouders en banken mogen dit inkijken. (de concurrentie mag dit zeker niet in handen krijgen)
Maar ik ben er ZEKER van dat IEDER bedrijf in de informatica-hardware wereld onmogelijk positieve earning reports kan voortbrengen, WANT zo'n bedrijven kunnen NOOIT minderen/stoppen met te investeren om niet achterop te raken.

Een groei van $20 naar $33 in 4 maanden betekent veel meer dan de koersdalingen na een earning report.
Economie heeft inderdaad wel iets te maken met de geproduceerde goederen en technologieën. Een bedrijf die zo snel kan groeien moet toch een grote vooruitgang kennen in technologie en verkoop?
Hoe is het mogelijk dat een bedrijf die in kapitaal uitgedrukt 14.45 keer kleiner is dan ze concurrent toch nog 1.65 keer groter wordt in 4 maanden?
Moest AMD geen ijzersterke technologie gehad hebben, dan zou Intel dit bedrijf toch al lang overgekocht hebben? Of niet soms?
Als Intel marktleider wil blijven (deze positie wordt nu in het gedrang gebracht) dan hebben ze 2 opties: ijzersterke producten ontwikkelen, of de concurrentie uit de markt kopen.
Intel is gewoon niet in staat om ook maar 1 van de 2 opties tot een goed einde te brengen. Dit betekent veel...

Zowel een (helder denkende) economist, als een hardware-specialist kiezen momenteel voor AMD, het topmerk voor cpu's van dit moment.


Maar je kan beurscijfers ook interpreteren zoals een kind van 5 jaar dit zou doen (n/o), dan leid je dus duidelijk af dat AMD amper zijn hoofd boven water kan houden, en dat Intel het heersende bedrijf is die dan dus ook de beste producten produceert.

Think about it...


:edit: discussies over economie horen niet op een hardware forum, hier moet je kijken naar prestaties en niet naar beurskoersen (hierom zul je me hier dus nooit meer over economie zien spreken, dit doe ik dan liever op een economie gericht forum) :edit:

Bluekes

Legacy Member
:rofl: Die Shizzie :rofl:

begint die even over marktaandeel en beurswaarden.

AMD is qua "technologie" pakken beter dan Intel (rendering en een paar details buiten beschouwing gelaten). Ze verslaan Intel op 9 van de 10 vlakken, en zijn dan nog goedkoper ook.

En ge moet mij niet gaan uitleggen waarom ze meer marktaandeel hebben, ik sta in dat wereldje, en Intel legt harde €'s op tafel om exclusief bij ons te mogen verkopen... (en het gaat hier over een grote winkelketen van miljarden omzet per jaar).
Die vertegenwoordigers van Intel smeken met €'s in de hand om exclusiviteitsrechten... (heel boeiende gesprekken overigens :p)

Maar daar ging het niet over, een AMD processor is gewoon prijs/kwaliteit pakken beter, en de technologie pakken beter.
Als je dat gaat ontkennen dan ben je toch wel heel slecht bezig...

Lan

Legacy Member
De overgrote massa van de pc's worden geleverd aan bedrijven en dat zijn een heel hoog percentage celeron's, iets wat een particulier nauwelijks koopt. Ga maar eens kijken bij grote bedrijven (alle banken, post, mivb, ...), die kopen Dell/HP/IBM(Lenovo) met celly's. Voor een office pc is dat trouwens meer dan voldoende.
Beurskoersen zeggen niks, dat is puur speculatie. Denk je nu echt dat een analist meer dan 2 woorden van een technische uitleg snapt ?? Ik denk het niet. En trouwens de beruskoers is van een bodem van 10 dollar naar nu 30 gegaan. (ikzelf heb aan 10,5 gekocht en aan 21 verkocht :) )

dawN_-

Legacy Member
In elke game haalt AMD64 zo een zo rond de 15fps in de beste gevallen 20fps meer als intel.
en dan spreek ik dat ze het opnemen tegen de zware intel's van 3.8Ghz enzo.
de intels zijn niet slecht (kijkt naar sheep met zen 4Ghz :) ) maar AMD64 scoort gwn beter op meeste vlakken.
elke game review da je ziet is met FX55 of FX57 of in sommige gevallen ook met 3200+ tot 3800+ of 4000+
als ze reviewen op die proc weet je zeker dat dat de fps is waaraan je je mag verwachten als je gelijkaarige rig hebt.
vroeger waren de intel processoren het van het maar die tijd is over.

en over dat marktaandeel, al de aldi-,dell-,packard bell-,hewlett packard-pc's hebben INTEL.
moesten er in al die pc's eens AMD procs zitten ... dan zoude AMD nogal zien gaan :woohoo:

AMD64 is:

  • zuiniger
  • sneller
  • goedkoper
  • loopt kouder.
wat heb je nog meer nodig ?:niceone:

aan u de keuze maar ik kan alleen maar zeggen wat het beste is.;)

****EDIT****
hier is nog iets dat ik kwijt wil ;)
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2330

Mr. M

Legacy Member
@TS
het is ni omda het het meest verkocht wordt da het beter is
ipod wordt ook meer verkocht dan iriver :p

en trouwens, gelooft ons dan ni he, koop maar wa ge zelf wilt
ma eerst hier kome vrage achter advies en dan doen of we zot zijn
go ahead, vraag dan niks :p ;)

Deguchi

Legacy Member
Shizzie zei:
een aandeel op de beurs is een zeer goede indicator van de prestaties van de firma.

Nee, niet altijd!
Iemand zegt plots dat er verlies gaat geleden worden, en hop de beursnoteringen kelderen...
Dan blijkt dat de resultaten positief waren en hop, beursnotering stijgt weer ;)

Heeft dat bedrijf dan slecht gedaan dat het aandeel kelderde? Neih, gewoon speculatie door zogenaamde "guru's" en "insiders"...

Maw: beursnoteringen kunnen een indicator zijn, maar mogen zeker niet als vgl genomen worden om 2 bedrijven met elkaar te vergelijken...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan