and1neman zei:
een media center pc, maar zou je daar een soort kaart in kunnen steken ofzo voor digitale tv
In principe wel. Telenet gebruikt DVB-T als standaard voor digitale televisie en er bestaan wel wat TV-tuner kaarten voor PC's die DVB-T ondersteunen.
Spijtig genoeg heeft Telenet het digitale signaal extra ge-encrypteerd met NagraVision. Deze extra encryptie maakt echter geen deel uit van de DVB-T standaard en kan dus ook niet gedecodeerd worden door standaard DVB-T decoders. Er bestaan, bij mijn weten, geen tuner-kaarten die NagraVision ondersteunen.
Vergeet ook niet dat de digitale kanalen van Telenet niet gratis zijn! Om ze te mogen ontvangen moet je een smartcard van Telenet kopen. Telenet verkoopt de smartcards echter niet los waardoor je ze moet aanschaffen samen met een Digibox of Digicorder.
De nieuwe TV is, vermoedelijk, een LCD- of Plasma-TV met HDTV-ondersteuning? Die TV's werken gewoonlijk op een hoge resolutie (1920x1080 voor LCD of 1366x768 voor Plasma zijn niet ongewoon). Deze TV's zijn echter niet in staat om een beeld op een lagere resolutie weer te geven op het hele scherm. Om dat te verwezenlijken, moeten die TV's extra pixels toevoegen aan het beeld. Deze pixels worden daartoe berekend d.m.v. interpolatie-technieken. Interpolatie is echter alles behalve feilloos en de extra pixels passen vaak niet mooi in het beeld dat weergegeven wordt: vandaar de slechte beeldkwaliteit bij het weergeven van SDTV-signalen.
Hoe meer pixels er op die manier moeten worden toegevoegd, hoe slechter het resultaat gewoonlijk (dat is de reden dat een LCD/Plasma met een lagere resolutie momenteel vaak een beter beeld weergeeft dan een HDTV). Er bestaan ook verschillende interpolatietechnieken, maar hoe beter de techniek, hoe duurder die ook is...
Met een standaard DVB-T decoder (zonder smartcard) kan je wel een aantal digitale kanalen ontvangen (Eén, Twee).