Archief - Overclock rigje

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-speedy-

Legacy Member
Ik zou graag een pc'tje samen stellen om aan de hand van de sticky de beginselen van het overclocken te leren. Dit mag uiteraard een vrij degelijk systeem zijn aangezien ik deze later als office pcke ga gebruiken :)
Budget is geen probleem ;)

mvg

Massman

Legacy Member
yonah met bijbehorende accesoires lijkt me beste oplossing

Gothrek

Legacy Member
AMD 3800+ X2 DUAL-CORE PROCESSOR 304,90


WESTERN DIGITAL 320GB-KS 16MB SATA300 7200RPM 124,00


DFI LANPARTY UT NF4 ULTRA-D 129,00

OCZ 2048MB KIT (2X1024MB) 500MHZ DDR GOLD GX XTC DUAL CHANNEL SERIES 260,00


ASUS EN7900GT 256MB PCI-EXPRESS 7900 GT 314,00

OCZ 520WATT EZMOD 105,00

Tuniq Tower 120 revisie 2 met 120mm fan 45,00

Zalman VF-900CU VGA cooler full copper 38,00


Totaalbedrag 1319,90
ok das eignelijk meer nen game rig :)
dus als ge ni gamed pakte een veel minder grafische kaart
of zoals massman zeg, nen yonah maar is dat voor de beginnende overclocker wel weggelegd?

Yank

Legacy Member
Als het gewoon om het overklokken te 'leren' is, kun je ook veel goedkoper gaan. Wil je er echter mee gamen dan is Gothrek's config niet slecht.
Anders: DFI nF4 mobo, AMD 3000+, 2x512Mb ram (of 2x1GB als je zwaardere applicaties wilt gebruiken) met overklok-potentieel, deftige cpu-koeler (Tuniq 120, TT Big Typhoon, Thermalright XP90C,...), hd naar keuze, deftige voeding van 400W (eerder 500W als je zware grafische kaart hebt). Grafische kaart is afhankelijk van hoeveel je wilt gamen. Als het gewoon om te overklokken is, heb je al genoeg aan een 6200, X300,... Die kaartjes scoren natuurlijk wel niet zo hoog in benchmarks, maar je kunt ze evengoed overkloken. Wil je toch wat gamen en ook overklokken, maar ook geen fortuin uitgeven is de 7600GT een goede keuze, wil je nog wat hoger gaan: de 7900GT. Maar bij games dan zou ik ook een snellere CPU nemen, de X2 3800+ past zeker in het budget.

-speedy-

Legacy Member
Bwha ja zowat spelen met die HTT? en voltage en max enzo vinden :)
En ook om die verschillende koelingstechnieken toe te passen :p

SMa

Legacy Member
ikzelf zou eerder denken aan dit:

* €349 - P4 950 3.4GHz
[OF: €265 - P4 940 3.2GHz]
met een Tuniq Tower 120 of WC

* €185 - ASUS P5WD2 Premium

* €285 - G-Skill DDR II PC6400 4-4-4-12 2X 1024MB HZ
€278 - 2Gb DDR2 PC-6400 OCZ Platinum XTC Series Dual Channel kit
of als die nieuwe set van Patriot al verkocht wordt neem je die (1000MHz @ CL4)

* graka kiezen naargelang budget, merk doet er niet toe
zet er een Arctic Accelero X1 / X2 op, en als je nog een maand wacht kun je een Arctic Accelero S nemen (die misschien beter zal zijn)

* als voeding iets tussen 500W & 650W, Enermax of Tagan

* €124 - WESTERN DIGITAL 320GB-KS 16MB SATA300 7200RPM

= €988 + graka + voeding + behuizing + extra fans

als je wilt overclocken zul je dus ook benchmarken
en bij 3D Mark komt de 950 toch wel beter uit dan een X2 3800+, zelfs de goedkopere 940 zou beter moeten doen
Preslers overclocken, mits goede ram, ook een eind boven de 4 GHz

Dit is puur mijn mening ;)
Ik weet dat er hier vooral AMD zal aangeraden worden (en dat Intel eens te meer zal afgebroken worden...),
maar met de recente prijsverlagingen vind ik wel dat Intel niet over het hoofd mag gezien worden
(bvb: de 950 komt van €720 naar €350, en dit maakt hem imo wel compititief met een X2 3800+ of zelfs de veel duurdere X2 4400+)

SMa

Legacy Member
ik denk dat dit de laatste update is van SuperPi

en hier zie je een lijstj met enkel Pentiums op XS
blader eens de pagina's door, er zitten toch wel enkele mooie scores tussen (aircooled & zonder extra extremere hardware)

-speedy-

Legacy Member
sheep zei:
ik denk dat dit de laatste update is van SuperPi

en hier zie je een lijstj met enkel Pentiums op XS
blader eens de pagina's door, er zitten toch wel enkele mooie scores tussen (aircooled & zonder extra extremere hardware)
Snelle processor blijkbaar :D

SMa

Legacy Member
-speedy- zei:
Snelle processor blijkbaar :D
wordt meestal wel onderschat
maar hij was vroeger dan ook "ietsje" te duur ;)

en als je als mobo een Asus P5WD2-E zou nemen zit er een dikke kans in dat deze zal werken met de Conroe
(met een BIOS upgrade)
van de P5WD2 ben ik dit niet zo zeker

Massman

Legacy Member
als't voor te leren is, koop je best cheape tweedehandse hardware ;)

Davion

Legacy Member
Kraad u eigenlijk dit aan:

- Sterke voeding, Antec/Enermax/Tagan 500W+
- DFI LanParty UT nF4Ultra (of SLI indien je SLI wilt)
- Opteron 146 ofzo, zijn zeer goede CPU's
- 2x512Mb RAM TCCD of BH-5.
- GeForce 7900GT (indien het voor gaming ook is, anders kan je met een X300 ofzo al voldoende hebben)

Gothrek

Legacy Member
sheep zei:
ikzelf zou eerder denken aan dit:

* €349 - P4 950 3.4GHz
[OF: €265 - P4 940 3.2GHz]
met een Tuniq Tower 120 of WC
ge gaat diejen jongen toch genen intel (netburst dan, voor ik yonah replys krijg:p)laten kopen :sop: :crazy:

sheep zei:
ik denk dat dit de laatste update is van SuperPi
mijne opteron 146 is maar ff 5.5 seconden sneller :sleep:

-speedy-

Legacy Member
Davion zei:
Kraad u eigenlijk dit aan:

- Sterke voeding, Antec/Enermax/Tagan 500W+
- DFI LanParty UT nF4Ultra (of SLI indien je SLI wilt)
- Opteron 146 ofzo, zijn zeer goede CPU's
- 2x512Mb RAM TCCD of BH-5.
- GeForce 7900GT (indien het voor gaming ook is, anders kan je met een X300 ofzo al voldoende hebben)
je had men rig deels goed
voeding: OCZ 600W
DFI Lanparty Ultra-d
-A64 3000+
-2*Gskill pc 4400Le
-Club 3d 7600GT
-Koeling -->asetek waterchilling kit :D

kan ik potten breken met deze kaart?

-speedy-

Legacy Member
Gothrek zei:
kijkend naar de results van troman, zeker en vast :)
Ik heb zonet eens dat programmake laten lopen 3dmark05..
6423 standaard, is dit normaal?
en hoe krijgt die jongen 10000punten?:help:

n0sTRa

Legacy Member
-speedy- zei:
Ik heb zonet eens dat programmake laten lopen 3dmark05..
6423 standaard, is dit normaal?
en hoe krijgt die jongen 10000punten?:help:

Vooral door te overclocken ;) Ook wat geluk da ge juist een goei kaartje hebt. Zeer belangrijk is ook een getweakt OS.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan