Archief - PC of Apple?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EclipX

Legacy Member
Hellow, ik ga dus deze week een nieuwe laptop kope, heb momenteel een Dell Inspiron 8600, maar ik ga wss een Sony Vaio SZ kopen, de vraag is:

Kan er mij iemand de voor & nadelen zeggen, van een Apple notebook?

Waarom zou ik GEEN/WEL een Apple moeten komen?
Of waarom zou ik GEEN/WEL pc moeten kopen?

Grtz

christophevyvey

Legacy Member
Apple=mooier/meer showkes, details en handige interface
(bvb: power lichtje "ademt")

PC=compatibeler, zeker de Vaio's zijn een goede keuze!
hangt er vanaf welke software je wil gebruiken.

NeoGeo

Legacy Member
Voordelen genoeg, al moet ik wel zeggen dat de MacBook Pro nu misschien nog niet zo'n goede koop is. Het is de eerste versie van de nieuwe reeks laptops met Intelprocessoren, er zitten nog wat productiefoutjes in (bv een soort brom wanneer het scherm op bepaalde brightness staat, soms is er een gepiep te horen, ...) Moest ik, als Appelaar, nu een laptop willen kopen zou ik wachten op de nieuwe iBooks die uitkomen in juni (niets is zeker).

Los van de problemen met de MacBook Pro zou ik resoluut voor een Apple gaan. OSX is een prachtig OS en als het je niet bevalt kan je nog altijd Windows/Linux draaien (Bootcamp). Compatibiliteit is niet langer een issue, integendeel! Nu kan je zelfs Windows draaien in OSX, en dat tegen bijna-native speed. Handig voor bepaalde applicaties die nog niet op OSX kunnen gedraaid worden.

Apple notebooks zijn de meest compatibele laptops ter wereld!

EclipX

Legacy Member
Wel, ik gebruik Windows al heel men leven eigenlijk, en ik heb Linux eens geinstalleerd, wel ik kan je verzekeren, een dag later, had ik die hd al geformateerd. Is Mac OS X ook zo? Met een soort terminal venster? Of is dat ook met tooltjes & programma's zoals windows?

Over gamen:
Kan er gegamed worden op mac os x? Zoja welke games?

En ik hoor iets van Bootcamp, dus daarmee kan je ook xp installeren?

lampke

Legacy Member
ik denk dat je linux op een verkeerde manier hebt gebruikt als je nu ziet naar suse, mandriva, fedora, ubuntu dan hoef je niet in een terminal te werken. in suse heb je yast alle configuratie zit daarin en voor de rest gebruik je gewoon de grafische interface van kde of gnome.
Maar je kan nog altijd in een teriminal werken en dat geeft meer verheid dan een grafische interface je ooit kan geven.

eniac

Legacy Member
lampke zei:
ik denk dat je linux op een verkeerde manier hebt gebruikt als je nu ziet naar suse, mandriva, fedora, ubuntu dan hoef je niet in een terminal te werken.

Me dunkt dat videokaart-drivers of dergelijke installeren toch nog steeds via terminal werkt...

Enfin, als je interesse hebt in Max OS X of je hebt geld over voor een mooie verpakking: Apple. Als je enkel Windows gaat draaien en prijs gaat boven uitzicht: PC.

GMotha

Legacy Member
Apple books zijn in't algemeen duurder. Ze hebben wel een aangenaam design, maar tegenwoordig hebben veel windows-laptops ook mooi 'koetswerk'.
Verder hebben de nieuwe mac laptops van alle fancy extra's (ingebouwde cam, magnetische stekkers, afstandsbediening voor dvd's, itunes etc...) en een hoop interessante standaard software (iLife pakket). En ze zijn grafisch sterker en interessanter.
De nieuwe intelprocessors hebben nog wat foutjes, maar zelfs dan blijven ze een fijne computer om mee te werken (ik heb zo'n macbook pro, en geen problemen mee gehad).

Maar als ge wilt gamen of gewoon office-applicaties gebruikt zijt ge met een gewone laptop goedkoper en beter af.

Hiapoe

Legacy Member
Ik ga het niet hebben over het feit of PC of apple beter of slechter is.

Maar ik snap niet goed waarom iedereen Apple als 'design' en 'mooi' beschouwt...
1. Ten eerste is 'schoonheid' relatief... Ik vind bijvoorbeeld alle Apple design ronduit lelijk!(van Ipod tot Apple computers en notebooks) Ik ben niet aan modern design, ook niet in meubelen bijvoorbeeld, of in gelijk wat anders...
2. Ten tweede kan je gerust een 'design' of 'mooie'(relatief) case kopen voor PC's... Je kleedt je PC in zoals je helemaal wil... (ok het kost wat geld, maar dat is bij Apple niet anders)

Ik snap dus niet echt waarom die design van Apple zo aanslaat.

Merk op: Ik zeg hier helemaal niets over kwaliteit-issues of OS-issues (daar heb ik ook een mening over, maar das misschien voor een andere keer ;)), het gaat mij puur om de 'design' en 'schoonheid' discussie.

Phil

Legacy Member
ik dacht dat de vaio laptops van sony ook eerder aan de dure kant waren... (door de mooie behuizing, extra software, etc etc...)

FullMontySmurf

Legacy Member
Ik werk nu bijna een jaar op een Powerbook G4 voorlaatste generatie (dus niet met het hi-res scherm) en zou niets anders meer willen.
Ik zat in dezelfde situatie in die zin dat ik de kuren van Windows kotsbeu was (ok om eens een crash-to-desktop te krijgen in een game, maar tijdens het werken tegen een deadline heb je goesting om een stuk uit je toetsenbord te bijten, letterlijk), in Gentoo, Suse of Ubuntu was er altijd iets dat niet werkte (of het was mijn wireless of mijn 3D acceleratie (kut Ati drivers) enz enz enz...).

Toen ik een laptop nodig had, even gewerkt op de Powerbook van een vriend... Holy shit!
Als je 'anti-hype' of andere religieuze bezwaren hebt moet je vooral geen Apple kopen, maar voor mijn gebruik zijn dit gewoon de beste laptops van het moment. Snel (in het geval van de Macbook Pro, mijn G4 kan je moeilijk een vliegmachien noemen), zeer draagbaar, zeer degelijk en gebruiksvriendelijk. Niet goedkoop, maar in mijn geval had ik een laptop nodig voor te werken en niet voor te spelen/prutsen/huis-tuin-keukengebruik en daarvoor was ik bereid wat meer te betalen.

Het waarom lijstje:
- degelijkheid,
- gebruiksgemak,
- draagbaarheid,
- goeie software

Waarom niet:
- vergelijkbare laptops kan je goedkoper vinden (in hoeverre een computer waar je geen OSX bijgeleverd krijgt vergelijkbaar is natuurlijk).

NeoGeo

Legacy Member
EclipX zei:
Wel, ik gebruik Windows al heel men leven eigenlijk, en ik heb Linux eens geinstalleerd, wel ik kan je verzekeren, een dag later, had ik die hd al geformateerd. Is Mac OS X ook zo? Met een soort terminal venster? Of is dat ook met tooltjes & programma's zoals windows?

Over gamen:
Kan er gegamed worden op mac os x? Zoja welke games?

En ik hoor iets van Bootcamp, dus daarmee kan je ook xp installeren?

Mac heeft een volledige grafische interface maar je kan ook via terminal werken, maar als je dat niet wil doen hoeft dat niet. Persoonlijk heb ik het nog nooit gedaan. Programma's (des)installeren is zelfs nog makkelijker op Mac OSX dan op Windows, meestal moet je die gewoon kopiëren om te installeren en naar de prullenmand slepen om ze te verwijderen. Maak je maar geen zorgen :)

Met Bootcamp kan je onder andere XP installeren op je Mac, zo kan je er dus ook op gamen enzo. Voor MacOSX komen ook games uit maar dat zijn er natuurlijk veel minder dan op XP.

Als je maar voor enkele taken XP zou nodig hebben (Acces b.v.) kan je ook XP in een venster draaien, terwijl je nog in MacOSX werkt.


@GMotha: Als je gewoon met Office enzo werkt kan je evengoed voor een mac gaan hoor, ik heb mijn iBook in feite enkel voor Office/Internet/Films/MSN/... gekocht maar toch doe ik er nu veel meer mee. Als je vooral gamet ben je idd beter af met een 'normale' PC omdat je heel je config dan zelf samen kan stellen, beter kan updaten, ... Als je maar een casual gamer bent kan je evengoed voor een Apple gaan, zeker met Bootcamp.

@Hiapoe: Desing is idd subjectief maar je kan niet ontkennen dat het ontwerp van b.v. de iMac wel inhoudt dat het een heel compacte computer is die dus bijna geen plaats inneemt, veel handiger te verplaatsen is (als je DVD'tje wil bekijken b.v.). De PowerBook/MacBook Pro is dan weer heel draagbaar (dun) en de MacMini is de goedkoopste desktop voor wat hij biedt tov zijn grootte. Design is meer dan schoonheid alleen bij Apple ;)

SephirothSnake

Legacy Member
Ik zou voor een pc gaan. Gewoon al voor de compatibiliteit.

FEW

Legacy Member
apple:
+ topkwaliteit
+ draait met nieuwe windows processoren perfect draaien
+ leuke gadgets (oplichtend toetsenbord, scherm past zichzelf aan, soms een ipod gratis,...)
- hardwarevrijheid bestaat daar ni
- prijs

pc is eigelijk het omgekeerde. alhoewel een pc ook topkwaliteit is als ge geen stomme merkpc's koopt

NeoGeo

Legacy Member
SephirothSnake zei:
Ik zou voor een pc gaan. Gewoon al voor de compatibiliteit.

Zeg je dat om me te pesten ofzo? Of heb je de moeite niet gedaan om heel de thread te lezen voor je antwoordt?

FEW zei:
Apple:
+ topkwaliteit
- prijs

Topkwaliteit? Niet altijd hoor. Kijk maar naar de problemen die er waren met de Logic Boards van iBook G3, de problemen die er waren met de eerste revisie van de iMac G5, de (kleinere) problemen waar de MacBook Pro mee te maken heeft (al is er al vooruitgang geboekt). Het is natuurlijk wel zo dat over het algemeen (probleemreeksen buiten beschouwing gelaten) Apple computers op dezelfde hoogte te staan als de desk- en laptops van de betere PC-bouwers (en tweakers die hun PC zelf in elkaar zetten ;) ). Het is echter absurd om Apple computers zonder meer als 'topkwaliteit' te bestempelen, nuanceren is ook hier nodig.

Apple computers zijn lang niet altijd overpriced, zeker nu ze op Intel zijn overgeschakeld en je duidelijk kunt zien dat ze prijsmatig niet veel verschillen met andere merken. Dit zie je vooral bij de (Core Duo) laptop(s). Wat betreft de MacMini zijn ze nog altijd goedkoper dan de alternatieven (enkel de AOpen dacht ik?. Een alternatief voor de iMac vind je bijna niet in België (ik weet wel dat bv Sony gelijkaardige modellen heeft in Japan).

Als je de prijs van de G4-modellen bekijkt zie je dat b.v. de iBook 12" goedkoop is ivm met andere 12"-modellen (al hebben de MSI en Promedion dacht ik vergelijkbare modellen. De PowerBooks waren duidelijk wel overpriced, zeker de 12". De PowerMac G5 is natuurlijk ook geen koopje.

Over het algemeen kunnen we dus stellen dat de 'consumenten' lap- en desktops prijs/hardware zeker niet (veel) moeten onderdoen voor Windows-alternatieven. De prijs van de MacBook Pro ligt ook op ongeveer dezelfde hoogte als zijn concurrenten. Vergeet ook niet dat je bij aankoop van een Mac, OSX en heel wat bijkomende softawre (iLife) erbij krijgt en dat itt wat vaak beweerd wordt er ook voor de Mac heel wat gratis te downloaden software is (www.versiontracker.com).

eniac

Legacy Member
NeoGeo zei:
Zeg je dat om me te pesten ofzo? Of heb je de moeite niet gedaan om heel de thread te lezen voor je antwoordt?

Misschien bedoelt hij hardwarematig? Of koop je nu voor je Mac ook om het even welke videokaart of geluidskaart?


Apple computers zijn lang niet altijd overpriced, zeker nu ze op Intel zijn overgeschakeld en je duidelijk kunt zien dat ze prijsmatig niet veel verschillen met andere merken. Dit zie je vooral bij de (Core Duo) laptop(s). Wat betreft de MacMini zijn ze nog altijd goedkoper dan de alternatieven (enkel de AOpen dacht ik?.

Qua Core Duo laptops heb ik de prijzen eigenlijk niet niet bekeken, zou ik nog eens moeten doen. Maar die Mac Mini, ik herinner me verscheidene sites die toonden dat je +- dezelfde configuratie als de Mac Mini kon samenstellen, ook in een klein caseje, voor een lagere prijs.


Enfin, ik ga alleszins niet tegenspreken dat met bootcamp en de gewone hardware Apple heel wat aantrekkelijker is geworden. Nu nog ondersteuning voor om het even welke hardware die je vrij kan kopen, en ik zou wel eens in de verleiding kunnen raken om er 1 te kopen.

FullMontySmurf

Legacy Member
eniac zei:
...
Nu nog ondersteuning voor om het even welke hardware die je vrij kan kopen, en ik zou wel eens in de verleiding kunnen raken om er 1 te kopen.

Ik denk dat je dat niet moet verwachten, het ENIGE verschil tussen een Mac en een 'gewone' PC is net dat. Alle hardware die in een Mac zit, vind je ook voor gewone PC's, de opvolger van de iBook zal gebouwd worden door Asus. Het verschil is door een beperkt aantal hardware configuraties toe te laten je deze erg kan stroomlijnen en een erg goede ondersteuning en gebruiksgemak kan aanbieden (het probleem van Linux distro's: drivers! Mijn Linksys wireless kaartje werkt alleen door heel vuile truken toe te passen, no such thing met een Mac).

Gamers hebben hier geen boodschap aan omdat de ontwikkelingen op game gebied te snel gaan waardoor je verplicht bent om regelmatig te upgraden (hoewel een kameraad van mij net een doordeweekse 7800GTX in zijn PowerMac heeft gezet, no problem at all, is gewoon PCI-E, maar een pro werkstation kopen om te gamen gaat mij wat te ver).

NeoGeo

Legacy Member
FullMontySmurf zei:
Het verschil is door een beperkt aantal hardware configuraties toe te laten je deze erg kan stroomlijnen en een erg goede ondersteuning en gebruiksgemak kan aanbieden (het probleem van Linux distro's: drivers! Mijn Linksys wireless kaartje werkt alleen door heel vuile truken toe te passen, no such thing met een Mac).

Inderdaad, kijk maar hoe een Apple laptop meteen in slaap valt als je hem toeklapt en als je hem weer openklapt je er binnen de 5 seconden weer op kunt werken. Ook het feit dat alles functietoetsen meteen zonder problemen werken, je via software-update zowel updates voor je drivers als voor je programma's en OS. OSX op gewone computers zou vrees ik enkel geschikt zijn voor tweakers en de de gemiddele computergebruiker is denk ik beter af met een all-in-one package zoals nu.

Als je problemen hebt met je Mac vind je ook gemakkelijker informatie op fora e.d. doordat heel veel mensen dezelfde config hebben enzo...

Alles heeft zo zijn voor- en nadelen :)

PaLaDiN

Legacy Member
Hangt infeite af van wat je allemaal wilt doen.
Ben je meestal bezig met Work-Related zaken ben je veel beter af met een Apple atm. Mac OS X werkt veel sneller dan Windows XP (eens je mac os gewent bent ofc). Je kan Win xp als het nodig is heel makkelijk instaleren op je apple met bootcamp, of je kan Winxp in virtual mode draaien tegen goede snelheid.
Ben je meer gamer gericht doe je beter gaan voor een winxp laptop.
Ik raad je aan om dees artikel te lezen http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2740
Gaat over een die hard pc user over zijn ervaring die hij heeft met apple.

J3rry

Legacy Member
ikzelf ben van plan een macbook pro te kopen
maar eerst ga ik afwachten want intel heeft prijsverlaging van de intel core duo bevestigd dus het kan zijn

1) de macbook pro daalt in prijs
2) prijs blijft hetzelfde maar krijgt processor upgrade en mss meer geheugen voor dezelfde prijs
3) apple doet niks

verder is macbook veel beter dan gewone notebooks/laptops
zijn groote heel compact mss iets zwaarder door de aluminium case
ik heb ook gelezen dat de aluminium case een groot onderdeel is van het koelen van de cpu om de behuizing toch klein & compact te houden hoeft er niet zon zware cooler in
en windows xp schijnt veel sneller te draaien op de hardware van macbook pro

http://reviews.cnet.com/4531-10921_7-6484737.html

1 nadeel wel van macbook pro, het zal nog een tijdje duren voor sommige programmas zoals photoshop kunnen gedraaid worden zonder emulator (rosetta)
omdat de software nog niet aangepast is voor op de intel core duo te draaien
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan