Archief - PC upgrade: graka en ram?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

robincop

Legacy Member
Ok, eerst en vooral, ik weet helemaal niets van hardware, vandaar mijn roep om hulp:

huidige pc (nu al een 2 jaar oud denk ik):
AMD XP 2800+
GeForceFX 5600
2 * 256mb ddr ram
Wat ik heb kunnen vinden ivm moederbord: NF7, NVIDIA nForce2 MCP-T

Ik dacht er vooral aan om mijn ram en mijn graka up te graden, maar ik heb echt geen flauw benul van wat ik zou moeten kopen. Al eens rondgekeken op sites, en ik snap er geen bal van :). Vandaar: iemand enige voorstellen? Ik zoek geen top notch hardware, gewoon iets wat toch wel een tijd kan meegaan, en de nieuwste games zou kunnen draaien (indien dat nog mogelijk is). Budget weet ik niet onmiddellijk, aangezien ik geen idee heb van prijs/kwaliteit qua graka's. Ik dacht toch voor ram en graka tesamen niet meer dan een 600 euro (of is dat iets te eufimistisch?).

Nu goed, alle voorstellen zijn mogelijk, probeer gewoon in gedachten te houden dat ik met een relatief beperkt budget zit, dat ik toch hoop een tijd geen upgrade te hoeven doen na deze en dat ik niet te lang kan wachten op nieuwe apparatuur.

Alvast bedankt, als er iemand meer info wil weten over mijn systeem, laat iets weten en ik zal mijn best doen :).

T€RM!N4T0R

Legacy Member
7800GS (let op: géén GT, die past niet op je mobo aangezien je AGP nodig hebt)
of
6800GS
De 7800GS is beter maar het verschil is niet verschrikkelijk groot. Als het prijsverschil niet té groot is ga je best voor de 7800GS, ik spreek dan over een verschil van pakweg €70 fzo max.

RAM, een latje bijsteken van 512MB DDR PC3200 (gwn ValueSelect RAM is meer dan voldoende). Probeer er es achter te komen welke speeds dat je ram nu doet... 166MHz/333MHz DDR (pc2700) of 200MHz/400MHz (pc3200).
Progje daarvoor -> CPU-Z -> kijken in de tab memory bij "frequency".

robincop

Legacy Member
Dat valt precies beter mee dan ik had verwacht. (Bedankt voor het snelle antwoord btw).

Frequency: 166.4 MHz.

Die 7800GS kost slechts 335 euro (op tones), zou het dan niet interessant zijn om een extra 512mb ddr ram erin te steken? Of maakt dat niet echt veel uit met mijn processor ofzo?

Davion

Legacy Member
Neem 1 latje 512Mb DDR400 bij, en 1 7800GS, is mooie upgrade.

Davion

Legacy Member
In dat geval: Die 2x256Mb en de FX5600 verkopen en 2x512Mb kopen, 7800GS.

T€RM!N4T0R

Legacy Member
GS dus...
't Wordt tijd voor u bedje Davion :p

Over die RAM, kzou ze ook verkopen. Zeker ook omdat ze maar PC2700 zijn wat toch wel redelijk wat scheelt met PC3200, merk dat hier zelf ook goed genoeg.

n0sTRa

Legacy Member
Ik zou voor ram 1*1024 nemen, ge weet nooit dat ge er nog bij wilt

T€RM!N4T0R

Legacy Member
Dat is een mogelijkheid maar meer dan een gig zou in de rest van die setup beke té zijn imo..
Het kan eventueel wel nog gebruikt worden in een eventuele upgrade maar met AM-2 die ook met DDR2 zal kunne werken is het dan mss toch weer een domme keuze.

2 x 512MB zou niet slecht zijn, 1 x 1024 ook niet echt.. maakt niet zoveel verschil uit. Veel prijsverschil tussen de 2 is er nagenoeg niet.

2.DIE.4

Legacy Member
Wel , hetgeen ik je zou aanraden is een 6800GS te kopen samen met een latje 512MB DDR.

Een 7800GS zal niet zoveel beter presteren op jouw config denk ik (gezien de processor).

Dan kom je er voor een redelijke prijs vanaf en ben je weer goed voor een goeie tijd :)

Enige wat ik me nog afvraag is of jouw voeding van 350W dit alles zal kunnen houden ... Iemand die hierover iets meer weet ?

T€RM!N4T0R

Legacy Member
7800GS zie ik dan nog goed tot z'n recht komen in die setup hoor...

Waar zie jij dat van die psu dat die 350W is? :)
Als dat een kwalitatieve voeding is van rond die waarde zal die dat wel nog net kunnen trekken imo. Anders zal je ook wel een nieuwen moeten kopen. Het zal iig nog in je vooropgestelde budget passen. Koop jezelf een Antec, Enermax, Tagan, OCZ of goedkoper en ook niet slecht : LC Power

Nuja, @ TS vermeld waardes en merk eens aje wilt. :) Enige manier om dat te weten te komen is echter wel dat je je kast even open zal moeten vijzen en op de voeding zelf kijken.

2.DIE.4

Legacy Member
ken hem persoonlijk en heeft mij alles uitgelegd op msn :p


ik dacht eerder dat de meerprijs van de 7800GS niet gerechtvaardigd was tegenover de 6800GS en dat deze laatste de beste kaart was qua prijs/kwaliteit ...


hij heeft een simpele case met een cheap voedingske van 350W dus, lijkt mij nipt ?

T€RM!N4T0R

Legacy Member
Valt te proberen maar ik vrees ervoor... zie m'n vorige reply voor deftige voedingen.
7800GS vind ik prijs/kwaliteit ook minder dan de 6800GS maar indien prijsverschil klein is zou ik het niet laten. (zie daarvoor ook een van m'n vorige reply's ;))

robincop

Legacy Member
Euhm, voeding is van AOpen en is 350w.

ACinput:230V~,5A,50Hz
DCoutput: 350W

Verder staan er daar allemaal verschillende waarden op met een kleur achter, maakt dat iets uit? :)

Pc bevat 3 harde schijven (20, 40 en 40gig) en 1 dvd drive.

T€RM!N4T0R

Legacy Member
Met een AOpen zou het mss nog gelukt zijn maar door het aantal HD's wordt het twijfelgeval wel groter. Kijk dus best maar uit voor een andere voeding om zeker te zijn dat je systeem stabiel blijft lopen.

robincop

Legacy Member
Ok, thx, daar ken ik echter ook niets van :). Al eens rondgekeken naar de merken die je daar hebt opgesomd. Moet ik naar iets speciaal kijken behalve prijs/watt? Kan ik er zowat zeker van zijn dat elke voeding wel in mijn pc past zonder de boel op te blazen?

Ik was op deze gekomen, en qua geluid/prijs/wattage, leek em wel goed te zitten: http://www.codima.be/nl/product.aspx?1949

2.DIE.4

Legacy Member
4) Zalman ZM4500b -aps PSU
6 stuks beschikbaar
MEENEEMPRIJS : 60per stuk EX verzending


Is deze voeding een aanrader ? The_law verkoopt deze op lotverkopen.

solix

Legacy Member
Mijn pc loopt ook maar op een 300watt voeding. Maar volgende maand ga ik mij een tagan voeding halen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan