Archief - Q: samsung TFT

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

vinnieman

Legacy Member
kmoet nog een TFT scherm hebben voor men nieuwe pc,

Ik had graag een samsung gehad (vanwege design en kwaliteit)
Ik wil liever 1 maal wat meer uitgeven voor een scherm dat goed lang meegaat dan 2 keer een kwalitatief minder scherm.

Ik twijfel ten 1ste nog tussen 17 en 19"
(wat raden jullie aan)

Ik twijfel meerbepaald tussen de Samsung 730BF-930BF en dan nog de 960BF (naar deze laatste gaat mijn voorkeur (kwa design vooral), maar deze is dan ook prijziger)
Wat raden jullie me aan?

welk scherm heeft het minste last van backlight bleeding en ghosting?



prijs speelt eigelijk niet zo'n rol!

(en ja ik heb de zoekfunctie gebruikt :D )

Alvast bedankt!:applause:

the_vee

Legacy Member
als je het budget hebt zeker voor die 960BF gaan!

supervette monitor imo

(heb zelf een 913N en ben er zeer content van)

apa

Legacy Member
Afhankelijk van wat jij met je PC in hoofdzaak doet kan je kiezen tussen 2 verschillende soorten schermen:
  • Deze gericht op snelheid: deze schermen blinken uit in (erg) lage responstijden, maar dat gaat ten koste van het aantal kleuren die ze kunnen tonen, het maximale contrast (en dus het diepste zwart) en de kijkhoek. Deze schermen gebruiken TN-panelen. Bij Samsung heb je hier bv. de 960BF (19", 4ms, 300cd/m², 700:1, 160°).
  • Deze gericht op de beeldkwaliteit: de voor- en nadelen van deze schermen zijn gewoonlijk tegenovergesteld aan deze van de eerste soort. Deze schermen gebruiken MVA- of PVA-panelen (of zelfs IPS-panelen voor een aantal professionele schermen). Bij Samsung heb je hier bv. de 193P (19", 20ms, 250cd/m², 1000:1, 178°)
Tegenwoordig is de responstijd van een aantal monitoren van de tweede categorie meer dan laag genoeg voor films en bewegende beelden en velen zijn er al mee tevreden voor games. Het gaat in dat geval over zgn. "Overdrive" MVA- of PVA-panelen. Bij Samsung heb je hier bv. de 970P (19", 6ms, 250cd/m², 1000:1, 178°)

vinnieman

Legacy Member
Ik ga toch voor de 960BF, omdat ik snelheid belangrijker vindt dan kleuren.(gaming!)
En de kleuren die de 960BF tevoorschijn tovert zullen voor mij wel voldoen!:p

Ironpole

Legacy Member
Even over die 250cd/m² en 1000:1. Is dat hoe hoger hoe beter?

T€RM!N4T0R

Legacy Member
De contrastratio (1000:1 bv.) is hoe hoger, hoe beter.
De helderheid (die 250cd/m²) is dachtek hoe lager hoe beter...

Niet zeker though van da 2de.

SF|.MoRPHeuS

Legacy Member
ik zou zeggen dat hoe hoger , hoe helderder :)
En die tft's zullen wel zo ontworpen zijn dat ze niet té helder worden. Dus ik ga voor hoe hoger, hoe beter wat helderheid betreft (anders mss te veel donkere kleuren)

vinnieman

Legacy Member
De helderheid of lichtsterkte wordt gemeten in lumen per vierkante meter (cd/m2) en varieert van ongeveer 200 tot 450 cd/m2.
Het gemiddelde TFT scherm heeft een helderheid van zo'n 300 cd/m2!

Hoe helderder hoe beter natuurlijk!

apa

Legacy Member
Ironpole zei:
Even over die 250cd/m² en 1000:1. Is dat hoe hoger hoe beter?
Niet echt... De 250cd/m² gaat over de maximale helderheid van het scherm. Professionelen vinden 250cd/m² gewoonlijk helder genoeg. Een te hoge helderheid zorgt er gewoonlijk voor dat de gebruiker de kleurverschillen niet meer goed kan waarnemen.

Wat het contrast betreft: hier moet je die samen bekijken met de helderheid. Als je het scherm instelt op de maximale helderheid, dan geeft de contrast-ratio aan hoe veel licht er doorgelaten wordt voor het "zwart" van het scherm. In het voorbeeld dat je aanhaalt, zal het zwart nog steeds 0,25cd/m² (250cd/m² / 1000) licht doorlaten. Als het contrast-ratio "slechts" 700:1 was, dan zal zwart nog 0,36cd/m² (250cd/m² / 700) doorlaten... Wat betreft het zwart, is het natuurlijk wenselijk dat dat zo dicht als mogelijk bij 0cd/m² (nul) zou liggen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan