Archief - Stereo receiver marantz

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dr. Doezel

Legacy Member
Marantz CR601 CD-DAB receiver

http://www.cyberselect.co.uk/product/969

Ik zou hier graag mijn pc ook op aansluiten, is dit een deftig bakske of beter wat meer/minder centen uitgeven aan iets anders?

De prijzen die ik gevonden heb liggen rond de 500€, hetzelfde zonder DAB kost 350.

Wat zouden jullie pakken, alternatieven?

borisson_

Legacy Member
marantz word hier vrij veel aangeraden dus 'k vermoed da da een goed merk is ;)

DAB is digitale radio, das altijd handig da te hebben, als je hem nog even wil gebruiken :P

Dakantochnie

Legacy Member
How man, niet zo overhaast.

Ten eerste, welke boxen heb je?
Ten tweede, wat vind je van de klank van die amp?
Ten derde, heb je dat ding er zomaar tussen uit gepakt of ben je echt gaan selecteren?

Dr. Doezel

Legacy Member
dakantochnie zei:
How man, niet zo overhaast.

Ten eerste, welke boxen heb je?
Ten tweede, wat vind je van de klank van die amp?
Ten derde, heb je dat ding er zomaar tussen uit gepakt of ben je echt gaan selecteren?

Marantz HD440, zijn wel al redelijk oude :$
Oude stereo is de geest aan het geven => Op zoek naar tuner+versterker waar ik metteen ook mijn pc kan op aansluiten :)

Andere voorstellen zijn zeer wenselijk, ik ben geen expert, vandaar dat ik hier om raad kom :)
ik ben geen veeleisende audiofiel en verwacht ook geen superprestaties

Dakantochnie

Legacy Member
Dr. Doezel zei:
Marantz HD440, zijn wel al redelijk oude :$
Waarom zou je je daarvoor schamen?
Da's geen topmateriaal, maar toch niet slecht ook niet.
't Is hier de omgekeerde wereld: mensen met brolluidsprekers kunnen niet hard genoeg de nadruk leggen dat ze die 1337 set hebben en mensen met degelijk materiaal schamen zich ervoor. :crazy:

Enfin, hoeveel watt zijn die boxen (rms)?

Dr. Doezel

Legacy Member
dakantochnie zei:
Waarom zou je je daarvoor schamen?
Da's geen topmateriaal, maar toch niet slecht ook niet.
't Is hier de omgekeerde wereld: mensen met brolluidsprekers kunnen niet hard genoeg de nadruk leggen dat ze die 1337 set hebben en mensen met degelijk materiaal schamen zich ervoor. :crazy:

Enfin, hoeveel watt zijn die boxen (rms)?

Ik denk 80Watt rms.

Dakantochnie

Legacy Member
En daar wil jij zo'n lichte amp aan hangen? Je zou je tweeters al snel de dood in jagen. :s

Je moet zien dat je minstens een amp neemt die een 100w RMS @ 8 ohm per kanaal kan leveren (enfin, toch als je speakers 8 ohm zijn).
Dat gaat je wel al wat meer kosten hoor...
Marantz heeft goede modellen (iets warmere klank, merken zoals Pioneer hebben een wat killere, hardere klank), maar je moet er voor zijn. Ik stel voor dat je eens langs een degelijke geluidszaak gaat en daar gaat informeren en luisteren, want zoiets kopen doe je imo toch best niet op 1-2-3.

Dr. Doezel

Legacy Member
Ik heb nog even zitten rondkijken en zou dit een goede keuze zijn?
Marantz sr4320

Deze komt op ongeveer 350€. Ik ben hem nog niet goedkoper tegengekomen :)

Dakantochnie

Legacy Member
Die is toch zeker niet te zwaar als je speakers echt 80w RMS zijn @ 8 ohm hoor. :s

jvc

Legacy Member
dakantochnie zei:
Die is toch zeker niet te zwaar als je speakers echt 80w RMS zijn @ 8 ohm hoor. :s

Waarom moet je versterker altijd zwaarder zijn dan je speakers, in de living werkt de combinatie versterker (105W RMS) en speakers (200W RMS) al zoveel jaren perfect. En we zijn niet de enigste die dat zo gebruiken (ik spreek dan over audiofielen).

Dakantochnie

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
Waarom moet je versterker altijd zwaarder zijn dan je speakers, in de living werkt de combinatie versterker (105W RMS) en speakers (200W RMS) al zoveel jaren perfect.
En op een niet zo mooie dag zet je je geluid wat harder en stook je je tweeters op. :)
Compxp heeft in de audiosticky een prachtige uitleg daarover gegeven, lees dat maar eens door. ;)

L0$t Pr0PhEt zei:
En we zijn niet de enigste die dat zo gebruiken (ik spreek dan over audiofielen).
Ik denk dat echte audiofielen wel beter weten tbh. :)

jvc

Legacy Member
dakantochnie zei:
En op een niet zo mooie dag zet je je geluid wat harder en stook je je tweeters op. :)
Compxp heeft in de audiosticky een prachtige uitleg daarover gegeven, lees dat maar eens door. ;)


Ik denk dat echte audiofielen wel beter weten tbh. :)

Ik geloof wel dat een zwaardere versterker beter is maar wat is de kans dat je speakers kapot gaan door een lichtere versterker?
Mijn vader heeft in 30 jaar nog nooit zoiets tegengekomen en hij heeft al veel verschillende versterkers en speakers gehad (ons hele huis hangt vol) met de versterker lichter.

Ik denk als je deftig materiaal koopt je niet snel zoiets zult tegenkomen. Ik vraag me ook wel het nut af om het geluid nog harder te zetten.

In de sticky staat dat je met een zwaardere versterker wel zal horen wanneer de speakers niet meer mee kunnen maar bij ons in de living gaat dat ook met de versterker die zogezegd lichter is.

Dakantochnie

Legacy Member
L0$t Pr0PhEt zei:
Ik denk als je deftig materiaal koopt je niet snel zoiets zult tegenkomen. Ik vraag me ook wel het nut af om het geluid nog harder te zetten.
Het gaat dan natuurlijk over het op de limiet spelen he.

L0$t Pr0PhEt zei:
In de sticky staat dat je met een zwaardere versterker wel zal horen wanneer de speakers niet meer mee kunnen maar bij ons in de living gaat dat ook met de versterker die zogezegd lichter is.
Ik denk dat jij gewoon bedoelt dat je het hoort wanneer je woofer zijn maximale uitslag heeft bereikt. Daarvoor hoef je niet persé een zware versterker te hebben he, gewoon je baskraan openvijzen.

FullMontySmurf

Legacy Member
Speakers hebben 2 vermogensaanduidingen:
1) Minimaal vermogen nodig om ze aan te drijven
2) Maximaal vermogen dat ze aankunnen voor je ze opblaast

Voor punt 1 moet je versterker krachtig genoeg zijn. Voor punt 2 mag hij dan weer niet te krachtig zijn. Als de maximale belastbaarheid (2) van die speakers 80 Watt is, mag je daar gerust een minder krachtige versterker mee gebruiken zolang die qua vermogen meer levert dan het minimale vermogen die die speakers nodig hebben (1) @ juiste weerstand (bvb 8 0hm).

Je hebt dus beide waarden (1 en 2) + weerstand (in Ohm) nodig om een passende versterker te zoeken.

FullMontySmurf

Legacy Member
dakantochnie zei:
Ik denk dat jij gewoon bedoelt dat je het hoort wanneer je woofer zijn maximale uitslag heeft bereikt. Daarvoor hoef je niet persé een zware versterker te hebben he, gewoon je baskraan openvijzen.


'Baskranen' en andere equalizer rommel is big no-no voor deftige hifi kwaliteit. Je signaal moet meteen goed zijn en niet vervormt worden door allerlei equalizer en post-processing rommel.

Henne

Legacy Member
Wees fier op je oud gerief;) kzit ier zelf met ne Marantz 2600 en KEF speakers :D

Yo-Han

Legacy Member
het gevaar van een zwakkere amp op zwaardere speakers is het oversturen van je amp bij luid gaan, of erger clippen..die gaat dan nie echt gezonde signalen naar je speakers sturen,en hoe veel vermogen ze dan ook aankunnen,dit is dan pure vervorming en voor geen enkel speakerelement goed..je tweeters zijn dan idd kwetsbaar,de zwakste link

enfin midi ampjes zoals die marantz en yamaha pianocraft bvb(zijn wel kwalitatief goed in de midi reeks)...best gebruiken op boekenplankspeakers ..stel er best geen grote vloerstanders op

in de hi end word zelden naar het speakervermogen gekeken,maar naar het rendement en de impedantie(curve) van speakers...kwa amps naar de stabiliteit en muzikaliteit
...goed materiaal(zowel degelijke hifi als pro en hi end) kan tegen een stoot,maar NOOIT tegen misbruik

een 30 w amp op 100w speakers kan zeker(als je weet wat je doet en je materiaal stevig is)..is hier bij mij zo...ik bedoel dan ook thuis in de huiskamer en niet in een discotheek met de bijhorende volumes
ps kwa vermogen ALTIJD 'rms' waarden gebruiken..probleem bij massa productie audio is dat de specs zoals 'rms 'waarden etc. maar vrij onnauwkeurig zijn en meestal overrated worden

https://www.beyondgaming.be/forums

om af te ronden..kapotte speakers en tweeters hebben veelal meer met versterkers te zien die boven hun teewater spelen dan omgekeerd hoor ;)
..natuurlijk, zet je een 500w amp vollenbak op 100w speakers..das erom vragen é

ComputerVISTA

Legacy Member
FullMontySmurf zei:
'Baskranen' en andere equalizer rommel is big no-no voor deftige hifi kwaliteit. Je signaal moet meteen goed zijn en niet vervormt worden door allerlei equalizer en post-processing rommel.


amen to that, /me is nogal een puristje ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan