het gevaar van een zwakkere amp op zwaardere speakers is het oversturen van je amp bij luid gaan, of erger clippen..die gaat dan nie echt gezonde signalen naar je speakers sturen,en hoe veel vermogen ze dan ook aankunnen,dit is dan pure vervorming en voor geen enkel speakerelement goed..je tweeters zijn dan idd kwetsbaar,de zwakste link
enfin midi ampjes zoals die marantz en yamaha pianocraft bvb(zijn wel kwalitatief goed in de midi reeks)...best gebruiken op boekenplankspeakers ..stel er best geen grote vloerstanders op
in de hi end word zelden naar het speakervermogen gekeken,maar naar het rendement en de impedantie(curve) van speakers...kwa amps naar de stabiliteit en muzikaliteit
...goed materiaal(zowel degelijke hifi als pro en hi end) kan tegen een stoot,maar NOOIT tegen misbruik
een 30 w amp op 100w speakers kan zeker(als je weet wat je doet en je materiaal stevig is)..is hier bij mij zo...ik bedoel dan ook thuis in de huiskamer en niet in een discotheek met de bijhorende volumes
ps kwa vermogen ALTIJD 'rms' waarden gebruiken..probleem bij massa productie audio is dat de specs zoals 'rms 'waarden etc. maar vrij onnauwkeurig zijn en meestal overrated worden
https://www.beyondgaming.be/forums
om af te ronden..kapotte speakers en tweeters hebben veelal meer met versterkers te zien die boven hun teewater spelen dan omgekeerd hoor

..natuurlijk, zet je een 500w amp vollenbak op 100w speakers..das erom vragen é