Archief - ventilators

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

AccuCore

Legacy Member
papst of nexus?
welke zijn de stilste? en welke zijn hun geld waard?

n0sTRa

Legacy Member
Ik heb enkele nexus fans hier en die draaien erg stil. Prijs is ook stukken lager dan papst

Davion

Legacy Member
Papst is stil, maar te duur voorwat het is, laat eender welke andere fan op lager toerental draaien en em maakt ook geen lawaai terwijl em meer lucht verplaatst dan een papst.

AccuCore

Legacy Member
Davion zei:
Papst is stil, maar te duur voorwat het is, laat eender welke andere fan op lager toerental draaien en em maakt ook geen lawaai terwijl em meer lucht verplaatst dan een papst.
owkee dan word het GEEN papst he :p
men rekening aan papst zou een slordige 154€ zijn(heb nogal wa fans nodig voor men 2 pc's :) )

Sibi

Legacy Member
Papst richt zich dan ook niet op de consument, maar op de industrie. Nexus, Sharkoon, Enermax,... zijn wel louter consumentgericht. ;)

Met Papst zit je jaren goed, da's topmateriaal. Nexus zal ook wel goed en stil zijn, maar qua levensduur, afwerking, robuustheid,... zitten die toch nog een trapje lager, vrees ik.
Of 't de meerprijs waard is... dat moet je voor jezelf uitmaken.

Davion

Legacy Member
Kan mss waar zijn idd, maar voor een PC zijn andere fans OOK goed genoeg hoor :)

AccuCore

Legacy Member
Davion zei:
Kan mss waar zijn idd, maar voor een PC zijn andere fans OOK goed genoeg hoor :)
rekening blijft gewoon hoog voor wa stomme ventilators :oink:
soit ff op men tande bijte....... ordering other fans then papst:niceone:

thx vor advies heren(en dames? :p )

Yank

Legacy Member
Sibi[B zei:
]Papst richt zich dan ook niet op de consument[/B], maar op de industrie. Nexus, Sharkoon, Enermax,... zijn wel louter consumentgericht. ;)
Kun je dat even uitleggen, want ik weet zo niet meteen welke industrie je bedoelt. Meestal maken ze er in bedrijven niet van de PC's/machines wat lawaai maken, laat staan servers. Maar ik kan iets over het hoofd zien natuurlijk.

Sibi

Legacy Member
Yankee zei:
Kun je dat even uitleggen, want ik weet zo niet meteen welke industrie je bedoelt. Meestal maken ze er in bedrijven niet van de PC's/machines wat lawaai maken, laat staan servers. Maar ik kan iets over het hoofd zien natuurlijk.
Ooit de site van Papst al eens bezien ? ;)

Da's dus geen bedrijfje dat zich op pc-materiaal en consumentenelectronica toespitst.
Da's een enorm bedrijf dat allerhande pompen, gelijk- en wisselstroommotortjes, blazers, zuigers, ventilatoren,... produceert. Die leveren aan autofabrikanten, vervoersmaatschappijen, vliegtuigbouwers, fabrikanten van medisch materiaal, drukpersen, textielmachines,..., bouwmaatschappijen,... noem maar op. Alles wat met lucht, koeling, aandrijving,... te maken heeft, daar spelen ze wel in mee. Alles wat robuustheid en een lange levensduur vereist, daar spelen ze in mee.

Ik wil Sharkoon, Scythe of Enermax wel eens aan Boeing, BMW, Volvo, Setra,... zien leveren. :crazy:
Van Nexus ben ik niet zeker eigenlijk. Maken die ook geen allerhande aansluitingen/plugjes, waterdicht, verstevigd,..., noem maar op ?

Daarmee wil ik dus niet zeggen dat dat voor een pc-gebruiker minderwaardig materiaal is. 't Zal zijn ding ook wel doen, maar met Papst ben je gewoon zeker dat dat fannetje over 2 jaar nog draait zoals 't moet.
Vergelijk 't met Acer en IBM. IBM is vooral op bedrijven gericht en Acer op de consument. Beide zullen na twee jaar hun ding nog wel doen, maar met IBM weet je gewoon dat 't degelijk en stevig materiaal is. ('t Is maar een voorbeeld hé, van laptops ken ik niet zo heel veel.)


-edit-
Ff de sites opgezocht:

Papst: http://www.papst.de
Enermax: http://www.enermax.com.tw
Sharkoon: http://sharkoon.com/all_eng.htm
Scythe: http://www.scythe-usa.com
Nexus: http://www.nexustek.nl (denk ik toch...)

't Is nogal duidelijk dat al die bedrijven, buiten Papst dus, zich op de consumenten richten.

Yank

Legacy Member
Nog niet de site van Papst gezien, maar ik dacht eigenlijk dat je het over hun fans had die in de meeste pc-shops te koop zijn, niet over ander materiaal.

AccuCore

Legacy Member
Sibi zei:

nog nooit zo over nagedacht! maar nu je het zegt!
mja das idd zeer profi materiaal dan :)

thx vor de toelichting ;)

denkt terug aan papst fans te kopen :p
op die 40 euro dat het bij mij zou schelen....hmmm ff nadenken :p

JackF

Legacy Member
Kwalitatief goede fans waar ik het liefst met werk zijn de Scythe S-Flex reeks : kwalitatief enorm goed en niet te duur , de nieuwe SilenX-fans : heel stil met vrij goede airflow en mooi ogend en de gekende Papst vanwege hun gekende degelijkheid
Qua fans met potentiometer ben ik tevreden van Enermax en Cooltek

CupraBoy

Legacy Member
Ik heb volgende fans in man Stacker 830 steken:

4 x Coolermaster LED Silent TLF-S12 120 mm

1 x Ultra Silent Fan Series 120 mm

1 x Cross Flow Fan

Dit alles is aangelosten op een Zalman fancontroller nl. ZM-MFC1.

Nu moet ik zeggen dat ik aangenaam verrast was over de geluidsproductien, deze is zéér laag. De fan die ik nog het meeste hoor is die van de CPU, maar als ik die op de laagste stand zet hoor je die ook amper. Al bij al zijn die CM 120 mm fans zeer stil ( is dan ook de silent serie ;) ) Enkel de cross flow is in zijn hoogste stand zéér luidruchtig.

En de prijs van die fans valt goed mee: CoolerMaster Neon Led Fan Blue 120x120x25mm 1220rpm 22dB TLF-S12EB

Mvg,

Tommy

Davion

Legacy Member
Mijn Enermaxen draaien hier ook nog hoor, een fan gaat niet zo rap kapot, no need voor 40€ meer te dokken omfg.

n0sTRa

Legacy Member
Als ge degelijke fans hebt kunt ge die natuurlijk ook mee doen naar uw volgende pc's, kan jaren mee gaan

Box

Legacy Member
Ik vraag me eigenlijk af hoe ge aan zo'n rekening voor fans kunt komen...
Steek jij er een stuk of 5 in elke pc ofzo?

brainwashed

Legacy Member
mischien moete is ne sticky aan maken van fans en koeling
enzo van die ruberdinges die ge tussen u fan moet steken help dat tegen geluid ??

uni1313

Legacy Member
Ik heb geen goede ervaringen met de 80 mm reeks van Papst. Niettegenstaande deze fans zeer stil zijn hebben ze het nadeel dat ze vibreren en deze vibraties zetten zich over op de kast. Indien je een aluminium kast hebt kan dit zeer storend overkomen.

boostah

Legacy Member
nexus, scythe en artic, allemaal in de klasse zeer stil, vrij goedkoop (tov papst), maar relatief weinig luchtverplaatsing

kijk ook eens naar silenx (www.jaha.be) , zijn ook zeer stil, maar een veel grotere luchtverplaatsing (72 voor de 14 db versie, terwijl bv papst onder de 40 zit voor een even stille)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan