La Esterella zei:
Die firewall hoe werkt dat precies ? Dat is niet via bepaalde software die je moet installeren maar zit gewoon op die router op ?
Dus het enige wat ik infeite nodig heb is die linksys router en ik kan draadloos internetten met mijn pc en laptop ? Heb ik mijn originele adsl alcatel modem dan nog nodig ? Kan ik hierop mijn printer op usb aansluiten ? Waarom moet er een pc aanstaan om wireless te printen met mijn laptop ?
Thx voor de snelle reply!
1. Wat voor modem heb je?
Indien USB-modem: je zal 2 nieuwe apparaten moeten kopen: een ethernetmodem en een router. Sommige toestellen combineren beide functies, maw ze zijn zowel adsl-modem als draadloze router. Een voorbeeld hiervan is
dit toestel van Philips. Ook de hierboven aangehaalde WAG354G van Linksys is zo'n 2-in-1 toestel. Enkel in het geval dat je binnenkort van plan zou zijn Belgacom TV te nemen, zou ik voor het toestel van Philips gaan. Zoniet ga je beter voor een ander merk.
Indien ethernetmodem: je kan deze houden, en enkel een draadloze router kopen, die je dan op deze modem aansluit. Voorbeeld hiervan is de Linksys WRT54G.
2. Wat betreft je printer: 2 mogelijkheden.
a) je hangt de printer via usb aan een van je computers. Voordeel: geen extra kosten. Nadeel: wil je kunnen printen dan moet die computer steeds ingeschakeld zijn.
Edit: het waarom hiervan is vrij simpel. Jij stuurt vanop je laptop, over het netwerk, een opdracht tot printen. Dat signaal passeert eerst langs de router en moet vervolgens via je desktop passeren, aangezien je printer daarop is aangesloten. Is je desktop uitgeschakeld, dan kan het signaal simpelweg niet worden doorgegeven aan de printer en kan er maw niet geprint worden.
b) je koopt een printserver. Dat is een apparaat dat (al dan niet draadloos) verbonden is met je router, en waarop je je printer via usb kan aansluiten. Voordeel: altijd printen. Nadeel: extra kosten, zeker wanneer je een draadloze printserver wil.
3. Firewall zit zo goed als altijd ingebouwd in de router en beschermt je netwerk tegen gevaren van buitenaf
Edit:
4. Beveiliging.
Je mag zeker niet vergeten je draadloze netwerk te beveiligen. Laat je dat toch na, dan kunnen anderen profiteren van jouw internetverbinding en is het mogelijk dat ze op je lokale netwerk komen prullen (bvb prutsen aan bestanden die gedeeld worden over het netwerk). Beveiligen dus. Hoe? 1) een paswoord op het instelmenu van de router 2) encryptie (WEP of WPA, liefst WPA) 3) filteren op basis van MAC-adressen. 4) (eventueel): SSID broadcast uitschakelen. Meer uitleg over dit alles in de handleiding van je router, en op het magische internet, oa hier:
http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/1