Archief - Wat nodig voor Wireless internet ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

La Esterella

Legacy Member
Hallo iedereen,

ik zou graag hier draadloos internet installeren. Liefst via zo een D-link spul. Maar welke moet ik hiervoor nemen ? Veel verstand van netwerken heb ik namelijk niet.
Wat moet er allemaal gebeuren ?
-Mijn verbinding moet draadloos via adsl gebeuren.
-Ik moet ook draadloos documenten kunnen afprinten. Mijn printer werkt ook via usb2.0
-Het netwerk moet in het volledige huis beschikbaar zijn; ik moet dus met mijn laptop over kunnen printen en surfen.
-Hoe regel ik de beveiliging ?Firewall etc?

Groetjes!

KaNdE

Legacy Member
indien je belgacom adsl hebt mss even de belgacom winkel binnenstappen..

Optimus

Legacy Member
Wel, als je printer een usb uitgang heeft, moet je denken dat je altijd een pc nodig hebt die AANstaat om bv met je laptop wireless te printen.
Anders heb je een netwerkprinter nodig ofzo.

Nu voor de router, ikzelf heb ook adsl en heb een linksys WAG354G router.
Heeft geweldig goed bereik bij mij (constant maximum) en constant 54 Mbps en dat op het 1e verdiep terwijl de router beneden staat. zelf in de tuin of op 2e verdiep haal ik nog 3 tot 4 streepjes.

Ik denk dat je met die router geen miskoop kunt doen! Verbinding is nog nooit weggevallen, wordt niet extreem heet, is makkelijk te confgureren, heeft geen 33 firmware upgrades nodig om deftige te werken...

ik ben tevreden :)

La Esterella

Legacy Member
Optimus zei:
Wel, als je printer een usb uitgang heeft, moet je denken dat je altijd een pc nodig hebt die AANstaat om bv met je laptop wireless te printen.
Anders heb je een netwerkprinter nodig ofzo.

Nu voor de router, ikzelf heb ook adsl en heb een linksys WAG354G router.
Heeft geweldig goed bereik bij mij (constant maximum) en constant 54 Mbps en dat op het 1e verdiep terwijl de router beneden staat. zelf in de tuin of op 2e verdiep haal ik nog 3 tot 4 streepjes.

Ik denk dat je met die router geen miskoop kunt doen! Verbinding is nog nooit weggevallen, wordt niet extreem heet, is makkelijk te confgureren, heeft geen 33 firmware upgrades nodig om deftige te werken...

ik ben tevreden :)

Die firewall hoe werkt dat precies ? Dat is niet via bepaalde software die je moet installeren maar zit gewoon op die router op ?

Dus het enige wat ik infeite nodig heb is die linksys router en ik kan draadloos internetten met mijn pc en laptop ? Heb ik mijn originele adsl alcatel modem dan nog nodig ? Kan ik hierop mijn printer op usb aansluiten ? Waarom moet er een pc aanstaan om wireless te printen met mijn laptop ?

Thx voor de snelle reply!

Cronos

Legacy Member
bon degene die compact met kleine zender en ontvanger gewoon de draad kan weglaten van 2 UTP kopkes, die wordt wel rijk, want kwil niet meer geld op doen dan nodig, want nu moet ik nen draad van van beneje in de keuke naar mijn kamer boven trekke :( omdat ik geen nieuwe router ofzo wil kope :p

the_brainiac

Legacy Member
Je hebt een Wireless Router met ADSL modem en printserver in voila :d

Feignasse

Legacy Member
La Esterella zei:
Die firewall hoe werkt dat precies ? Dat is niet via bepaalde software die je moet installeren maar zit gewoon op die router op ?

Dus het enige wat ik infeite nodig heb is die linksys router en ik kan draadloos internetten met mijn pc en laptop ? Heb ik mijn originele adsl alcatel modem dan nog nodig ? Kan ik hierop mijn printer op usb aansluiten ? Waarom moet er een pc aanstaan om wireless te printen met mijn laptop ?

Thx voor de snelle reply!

1. Wat voor modem heb je?

Indien USB-modem: je zal 2 nieuwe apparaten moeten kopen: een ethernetmodem en een router. Sommige toestellen combineren beide functies, maw ze zijn zowel adsl-modem als draadloze router. Een voorbeeld hiervan is dit toestel van Philips. Ook de hierboven aangehaalde WAG354G van Linksys is zo'n 2-in-1 toestel. Enkel in het geval dat je binnenkort van plan zou zijn Belgacom TV te nemen, zou ik voor het toestel van Philips gaan. Zoniet ga je beter voor een ander merk.


Indien ethernetmodem: je kan deze houden, en enkel een draadloze router kopen, die je dan op deze modem aansluit. Voorbeeld hiervan is de Linksys WRT54G.

2. Wat betreft je printer: 2 mogelijkheden.

a) je hangt de printer via usb aan een van je computers. Voordeel: geen extra kosten. Nadeel: wil je kunnen printen dan moet die computer steeds ingeschakeld zijn.
Edit: het waarom hiervan is vrij simpel. Jij stuurt vanop je laptop, over het netwerk, een opdracht tot printen. Dat signaal passeert eerst langs de router en moet vervolgens via je desktop passeren, aangezien je printer daarop is aangesloten. Is je desktop uitgeschakeld, dan kan het signaal simpelweg niet worden doorgegeven aan de printer en kan er maw niet geprint worden.

b) je koopt een printserver. Dat is een apparaat dat (al dan niet draadloos) verbonden is met je router, en waarop je je printer via usb kan aansluiten. Voordeel: altijd printen. Nadeel: extra kosten, zeker wanneer je een draadloze printserver wil.

3. Firewall zit zo goed als altijd ingebouwd in de router en beschermt je netwerk tegen gevaren van buitenaf

Edit:
4. Beveiliging.
Je mag zeker niet vergeten je draadloze netwerk te beveiligen. Laat je dat toch na, dan kunnen anderen profiteren van jouw internetverbinding en is het mogelijk dat ze op je lokale netwerk komen prullen (bvb prutsen aan bestanden die gedeeld worden over het netwerk). Beveiligen dus. Hoe? 1) een paswoord op het instelmenu van de router 2) encryptie (WEP of WPA, liefst WPA) 3) filteren op basis van MAC-adressen. 4) (eventueel): SSID broadcast uitschakelen. Meer uitleg over dit alles in de handleiding van je router, en op het magische internet, oa hier: http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/1

Bengie

Legacy Member
je pc's (laptop en desktops) moeten ook wireless kunnen = WiFi.
Je laptop moet dus wifi hebben en je desktops ook.

Je kan hiervoor ofwel usb-dongles kopen (niet aan te raden, maar goedkoop) of een interne pci kaart ( iets duurder, maar veel beter signaal) die je op je mobo (desktop) moet installeren. Voor je laptop kan dit miss al onboard zitten of koop je een PCMCIA kaartje

Feignasse

Legacy Member
Maar afhankelijk van waar de router staat kan je natuurlijk ook overwegen om één van de computers via een netwerkkabel te verbinden met de router. Is nog altijd sneller, veiliger en goedkoper.

Optimus

Legacy Member
aan aangezien zowat alle adsl modems binnen de 3 meter staan van de pc, kun je de gewone desktop met een utp dus aansluiten op de router en heeft die helemaal geen draadloos nodig...

(waarom staan alle usb modems dichtbij? omdat bekan alle providers het nog alty fijn vinden usb-modems mee te geven en die ne korte kabel hebben ;))

dus gooi die usb-modem zo ver mogelijk door het raam, zet er een router + adsl modem (2in1) en ik denk dat je een goedkope en goede oplossing hebt! je desktop aanzetten om iets van je laptop te printen is geen moeite!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan