Archief - 7 nieuwe natuurwonderen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stimpy

Legacy Member
paar duizend kw is mss overdreven :p
heb het colosseum nog nooit gezien, maar afgaande op foto's springt het er toch niet uit bij mij
der zulle in china of kweeni waar nog wel sjieke (oude) gebouwen bestaan die minstens even "cool" zijn

aceke

Legacy Member
dakantochnie zei:
't Is bijna 2000 jaar oud en 't ligt op één van de belangrijkste pleinen van Rome...

Je moet je dat voorstellen in de tijd van bouwen. Alleen al de enorme efficiëntie waarmee alles georganiseerd werd (de ticketverkoop verliep bijna vlotter dan tegenwoordig met TeleTicket service) en de manier waarop men omging met akoestiek is gewoon subliem om te zien (als je je tegenwoordig verstaanbaar wil maken in een stadium voor 55.000 man dan heb je een paar duizend kilowatt nodig). Akkoord, het heeft veel van z'n glorie verloren (alle zitjes, het dak, de toortsen, een serieus deel buitenmuur, de muurbeschilderingen, enz...), maar zelfs dan nog blijft het mij verbazen.
Het systeem van coulissen, loges, uitschuifbaar dak, liften, werken met bogen, afwatering, enz... Het zat er allemaal in, in die tijd!


men heeft zelfs ontdekt dat men het onder water kon laten lopen voor zeegevechten te nabootsen en er dat is vrijwel uniek zelfs nu nog

Dakantochnie

Legacy Member
Stimpy zei:
paar duizend kw is mss overdreven :p
heb het colosseum nog nooit gezien, maar afgaande op foto's springt het er toch niet uit bij mij
der zulle in china of kweeni waar nog wel sjieke (oude) gebouwen bestaan die minstens even "cool" zijn
Oeps ja, ik heb me gisterennacht wat vergist in nulletjes. :p

Het gaat er dan ook in feite over hoe het eruit ziet (alhoewel het prachtig is qua ontwerp vind ik, maar da's subjectief), maar wel over de revolutie die dat gebouw voorstelde. Uiteraard zijn er gebouwen die veel knapper zijn, maar ze waren in hun tijd niet zo goed ontworpen als het Colosseum.

TekkaBlade

Legacy Member
Timmie zei:
Ge moet het natuurlijk ook wel allemaal in zijn tijdsgeest plaatsen. Zo'n bouwwerk als het colloseum is echt wel een prestatie voor een beschaving van twee decennia geleden.
Op dit moment zijn er inderdaad wel veel imposantere gebouwen en monumenten, maar ik vond het colloseum toch ook wel vrij indrukwekkend.

Nuja, het gaat hier over natuurwonderen... da's een ander paar mouwen natuurlijk :)

We zijn in twee decennia al goed geëvolueerd!

FroFro

Legacy Member
Shit man :) Zijn mooie plekjes op de wereld... Alleen is het wel vaak da ze int echt niet zo mooi zijn, al was het maar door da de lucht er minder mooi uitziet dien dag, der andere mensen rondlopen. + Zieter maar es te geraken zonder nen helikopter en een kapmes :p

TheFuckingDutchman

Legacy Member
Timmie zei:
Ge moet het natuurlijk ook wel allemaal in zijn tijdsgeest plaatsen. Zo'n bouwwerk als het colloseum is echt wel een prestatie voor een beschaving van twee decennia geleden.
Op dit moment zijn er inderdaad wel veel imposantere gebouwen en monumenten, maar ik vond het colloseum toch ook wel vrij indrukwekkend.

Nuja, het gaat hier over natuurwonderen... da's een ander paar mouwen natuurlijk :)

Tuurlijk, in die tijd moet dat geweldig zijn geweest. En nu nog steeds als je zo'n groot bouwwerk ziet staan. Maar mede door Hollywood verwacht je een mooier colloseum. Hetgeen wat er nu nog van over is, is een bakstenen hoge ring. (beetje overdreven maargoed)

Het feit dat ik ziek was op de dag dat ik het bezocht en het ondertussen lang geleden is dat ik het heb bezocht speelt ook mee eerlijk gezegd :p ik moet nog eens terug naar Rome. Helaas is de stad naast de Romeinse overblijfselen niet zo interessant imo.

Ikaruga

Legacy Member
dakantochnie zei:
En kan je ook uitleggen waarom? Je kan toch niet anders dan in bewondering staan voor de architectuur en bouwkunst van zo'n monument?

dat gaat wel, niet iedereen is even kunstzinnig en niet iedereen ziet persé dezelfde grootsheid in bepaalde dingen. ik heb al van mensen gehoord dat ze vinden dat de tash mahal helemaal niets voorsteld terwijl ik persoonlijk het tegengestelde zou zeggen. Zelfde voor de Mona Lisa wat voor mij een ordinair schilderij is.

Reventón

Legacy Member
Timmie zei:
Zo'n bouwwerk als het colloseum is echt wel een prestatie voor een beschaving van twee decennia geleden.
Het Atomium is 3 keer zo oud en toch impossanter imo.

Dakantochnie

Legacy Member
Reventón zei:
Het Atomium is 3 keer zo oud en toch impossanter imo.
:eek:

Hij had zich uiteraard vergist en bedoelde millenia. Ik dacht nu toch wel dat dat duidelijk was eerlijk gezegd...

Inv`

Legacy Member
Toxic! zei:
Ik vind de grootte ontgoochelend en 't is wel héél versleten, had het me imposanter voorgesteld.

Had ge het in nieuwstaat voorgesteld ofzo..

Beetje realistisch blijven he, als je het zoals gezegd in zijn tijdsgeest plaatst is het al imposant genoeg.

cura

Legacy Member
Plitvice meren in Kroatië zijn zalig. Mooiste stukje natuur dat ik al gezien heb in europa, jammer dat europa niet kan concurreren met andere continenten maar krijgt voor mij toch een stem. In NA is, hoe cliché het ook mag zijn, Grand Canyon mijn favoriet.. volledige geestelijke rust als je daarin loopt.. gewoon magnifiek. Big Sur Beach is ook zeker het vermelden waard.

Azië valt wel tegen gebaseerd op die fotos.
Sommige plaatsen waar ik nog niet geweest ben hebben wel m'n interesse gewekt:
http://www.new7wonders.com/nature/en/nominees/africa/c/LaDigue/
http://www.new7wonders.com/nature/en/nominees/africa/c/VictoriaFallsWaterfall/
http://www.new7wonders.com/nature/en/nominees/africa/c/BoyomaFallsWaterfall/
http://www.new7wonders.com/nature/en/nominees/northamerica/c/CocosIslandIsland/
http://www.new7wonders.com/nature/en/nominees/oceania/c/BoraBoraIsland/

Wel moeilijk om op 1 foto een vote te baseren als je er nog niet geweest bent.

Morre1977

Legacy Member
Staan de Indonesische koraalriffen daarin ? Als je Earth gezien hebt begrijp je wel waarom ! die diversiteit van leven dat je daar vindt kom je nergens anders tegen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan