Archief - Beugel

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Schummi88

Legacy Member
Op 11j begonnen met naar die orthodonte te gaan, dan na 1j een soort van spin vanboven gekregen en beneden blokjes, dan na een half jaar spin eraf en vanboven ook blokjes, tegen dak 14 was diejen beugel eraf en nu zittek al 3j met diejen ijzerdraad achter mijn tanden maar dieje mag er normaal gezien over een paar maand uit. resultaat, perfecte RECHTE tanden

De Jos

Legacy Member
Kheb blokjes van obve en onderaan gehad , en dan is het ff klote in begin. U lip ligt constant op etc , elkes keer pijn als ze het aanspanne. Maar het eindresultaat maakt het allemaal goed.

Cheshire Cat

Legacy Member
Ik heb een drietal jaren een beugel met blokjes gedragen. Jammer genoeg is het resultaat niet echt waar ik op hoopte. Natuurlijk kreeg ik na de blokjes periode zo'n plastieke prul voor 's nachts in men mond te houden, maar dat had echt weinig effect.

Nu staat één van mijn bovenste tanden weer redelijk naar achter. En vraag ik me dus af of het de moeite (In prijs als in het dragen; ben op het moment 20j) is om een nieuwe te halen (Voor boven alleen, dus).

Weet iemand toevallig wat zoiets nog zou kosten? Een volledige beugel kostte iets van €1000 + €50/maand .. DACHT ik.


Greets, K!

Mess

Legacy Member
heb 4 jaar met beugel rondgelopen, daarvoor droeg ik al 3 jaar een of ander apparaatje dat tegen mijn gehemelte zat en ervoor moest zorgen dat mijn bovenkaak verbreedde. Nu ja tijdens het dragen van beugel zijn ze tot vaststelling gekomen dat ik 1 hoektand mis, daar is dan ruimte voor gemaakt geweest met de bedoeling later een implantaat te steken. Blokjes eruit eerste jaar kreeg ik zo'n 'plaktand' (namaaktand die vastgekleefd worden aan de naaste 2 tanden). Na dit jaar kon ik dan voor implantaat gaan kijken, nuja wat bleek door de opening te maken is de wortel van 1 van die naaste tanden helemaal scheef getrokken met als gevolg dat die tand wel recht staat meer er dus geen ruimte is voor een implantaat..

Ben nu bijna 20 en het ziet er naar uit dat ik dit jaar weer blokjes ga moeten laten zetten gedurende 2j (anders ontstaat er een gat in mijn kaak zegt de tandarts?) andere oplossing is de goeie tanden naast de plaats waar nooit een tand is geweest deels afzagen en daarover een kap te trekken ofzoiets die dan 3 tanden voorsteld.. Ik ga toch maar voor de blokjes dan

maw die eerste jaren waren voor niks en kan nu weer opnieuw beginnen.. Kben eigenlijk wel jaloers op mensen die van nature uit een schoon gebit hebben :)

Akto

Legacy Member
Nou, ik heb van mijn 6 jaar verschillende onder-boven beugeltjes gedragen, dan blokjes tot mijn 14, wel ergens een pauze van een jaar ofzo om al m'n melktanden te wisselen. Nu nog steeds nachtbeugel paar keer in de week en zo'n ijzer draadje (17 jaar), dankjewel te kleine mond van me, hartelijk dank,... Maar'k ben blij dat ik er zo goed als vanaf ben en als kind werd het je nog deels terugbetaald. Als ik 20 zou zijn en ik zou geen ander probleem hebben dan dat het er scheef uitziet, geen pijn ofzo of schade aan de tanden, dan zou'k het zeker laten zijn.

Pana

Legacy Member
Shellshock zei:
Heb sinds vandaag een beugel aan men bovenste tanden.
Op zich is dat niet erg, over 2à3 jaar heb ik mooie tanden :) maar 3 jaar is lang. Héél lang.
Komt er nog bij dat juist onder mijn gehemelte een soort ijzerdraadje zit dat dient om mijn tandenrij wat verder uit elkaar te trekken. Dit is wrééd ambetant om te slikken, en te praten (vooral de 'R' is lastig.) Maar 'gelukkig' moet het er maar een half jaar inzitten.
Als de beugel ook op de onderste rij is geplaatst en mijn tanden goed staan worden 2 van de 3 wijsheidstanden getrokken. Een half jaar later krijg ik een kaakoperatie waar ze mijn onderkaak op de een of andere manier gaan breken en gelijk met mijn bovenkaak zetten. Nu staan mijn bovenste tanden helemaal voor mijn onderste.

Alsof dat nog niet genoeg is kreeg ik te horen dat er onder een kies een abses zit. Dit kan voorlopig geen kwaad, maar na de behandeling wordt die tand met abses getrokken. Mijn andere kies gaat daar in de plaats en die plaats wordt opgevuld door mijn derde wijsheidstand. :sad:

Ik ben er een beetje bang voor voor die operatie -al duurt het voorlopig nog even- en die wijsheidstandentrek.

Ook het poetsen en het eten zie ik niet zo goed zitten. :(

Ik heb juist dezelfde operatie ondergaan en ik kan u 1 raad geven. Laat alles genoeg naar voor zetten (maw een sterke kin), want zoniet ga je er nog spijt van hebben.
De operatie zelf is niets, hetgeen erachter komt wel. Weken geen deftige maaltijd, maar als je na 1 maand eindelijk op je eerste chipje kan zabberen, DAT doet deugd hoor ^^.

Dennoman

Legacy Member
Njah, vraagje: als je zo'n draadjes krijgt na een beugel, krijg je daar ook zo geen apparaatje bij om die zelf af en toe aan te spannen ofzo? Dacht dat ik ooit zoiets gehoord heb...

-[Weasle]-

Legacy Member
kijk zie, morgent naar den orthodontist voor de zoveelste keer mijn beugel gaan laten aanspannen :p
heb dus blokskesbeugel boven en onder,
tis nie leuk bij opzetten en aanspannen maar feitelijk voelt ge niet da da daar zit :p.
maar tis wel reet als em moet aangespanne worden en dan kunde niet eten enzo :sad:

Tha_nOn

Legacy Member
zarathustra zei:
meh, ik vind het het geld niet waard

idem
twas normaal gezien de bedoeling dat hij mijn dode tand en de corresponderende tand aan de andere kant trok en zo mijn tanden opschoof (zodat ik later geen stifttand moest laten plaatsen, zou veel makkelijker zijn) maar dat ging om een of andere bizarre reden niet volgens hem (ter vergelijking mijn neef had geen voortanden, zijn orthodontist heeft al zijn tanden opgeschoven en nu ziet ge er niets meer van en voortanden zijn net iets duidelijker te zien dan ondertanden eh)

resultaat ik heb 3 jaar beugel mogen dragen voor niets \o/ allé eerst om mijn kaak naar voor te zetten want die stond niet goed (daar heb ik nu wel vaak last van als ik eet dan hebde zo ne klik als ge uw mond opendoet:p) en daarna om te zorgen dat al mijn tanden perfect stonden \o/
en eigenlijk kan het mij niet zo veel schelen hoe recht mijn tanden staan, sinds ik heb gezegd da ik stop (hij was verontwaardigd \o/) zijn mijn tanden alweer een paar milimeter verschoven, oh ramp

NemesisBE

Legacy Member
ff mijn verhaaltje vertellen ^^

Ik ben in't 3de jaar begonnen met een blokjesbrug die er, zo werd gezegd, 2 jaar zou moeten opstaan. in't begin had ik daar veel last van (eten enzo), maar pakt dak da na een maandje ofzo wel ongeveer gewoon was.
af en toe als ik op controle ging (elke maand), moest ik voor een maand op de een of andere manier rekkertjes rond van boven naar onder, of van voor naar achter aan de brug binden, leuk is anders, maar ook dat word je gewoon!
zo'n ding in je gehemelte is ook in't begin ni leuk, maar het is minder irritant dan de brug zelf ;)

na 3 jaar mocht de blokjesbrug er dan eindelijk af, de tanden stonden zowel boven als onder mooi in een ronde. maar dan kreeg ik te horen dat hij de plaats van boven en ondertanden tov elkaar ni goe kreeg. enkel met een operatie zou dit kunnen verholpen worden. op dat moment had ik er echt geen zin in.

toen moesten ook alle 4 m'n wijsheidstanden getrokken worden.
november brug eraf, mei wijsheidstanden eruit. operatie is een uurke of 2 narcose, en das meestal 's morgens. in de late namiddag moogde als een paasei (ding rond uw kop met ijs tussen :p) naar huis.
goed ijs leggen de eerste 3 dagen en ge zult er helemaal geen last van ondervinden de dagen erna (enkel eten is eerste 3-4 dagen ambetant)

toen ik op consultatie ging bij die mond- en kaakchirurg zag die onmiddelijk dat mijn boven en onderkaak niet goed stonden. hij zei me dat m'n bovenkaak iets naar voren moest, eveneens gecentreerd worden en m'n onderkaak moest naar achter geplaatst worden.
ik was er eigelijk tegen, maar zo ergens in augustus vorig jaar begon ik te twijfelen.
ik dus nieuwe afspraak gemaakt om nog eens volledige uitleg te horen, alleen moest nu blijkbaar enkel bovenkaak naar voren gebracht worden + centreren.

ik ben dan op 1 september van dit jaar geopereerd aan m'n bovenkaak!
ik had eigenlijk totaal geen schrik, die chirurg had me ervoor echt volledig gerustgesteld.
na de operatie heb ik exact 1 week een opgezwollen gezicht gehad en na 10 dagen ben ik al terug in onze fitness gaan werken (vakantiewerk)

je ziet er mss ni echt schitterned uit na die operatie (ik leek echt op Quagmire van Family Guy :D) maar het resultaat is zeker de moeite waard.
ik heb NIX pijn gehad, ben een beejte verkleurd (geel-groen) rond m'n mond.
khad enkel last van m'n neus en keel (buisjes tijdens operatie + je mag een week of 2 niet snuiten)

operatie is iets meer dan 4 weken geleden en ben nog steeds een beetje gevoelloos in m'n bovenlip, linkse kant van m'n neus en m'n bovenste tandvlees.

wat heeft die chirurg nu juist gedaan?
wel hij heeft tss mijn bovenlip en m'n tanden mijn tandbeen "losgemaakt"
dan kunde daar blijkbaar mee bewegen naar waar je wil ^^
heeft da dus wa naar voor geplaatst en wat gedraaid naar links. titanium plaatjes om de plaats op te vullen en dichtgenaaid.
om mijn kin een beetje meer vorm te geven, heeft ie het voorste stuk van m'n kin een beetje losgemaakt en wat naar boven geplaatst. (da had ie op voorhand ni verteld, en ik ben het gisteren pas te weten gekomen bij check up).

het resultaat langs de buitenkant en langs de binnenkant ook, is trouwens verbluffend.
de 2 gebreken die m'n tandenpositie hadden, waren slechts minimaal (tanden stonden opeen ipv overeen + ni mooi centraal), maar uiterlijk is er toch een serieus verschil!

oh ja, die dokter wou ni opereren zonder dat er terug blokjes opstonden ^^
dus kzit weer voor minstens een half jaar met blokjes (om kiezen vanachter mooi op elkaar te plaatsen)

dit is trouwens GEEN plastische chirurgie, maar een medisch verantwoorde ingreep (volledig terugbetaald dus) Enkel de blokjesbrug zul je volledig moeten betalen, enkel als je voor je 14 zoiets aanvraagt, krijg je da deels terugbetaald. ik was trouwens een extreem geval toen ik 14 was (van tandposities dan, heb kleine mond, zijn dus 2 blijvende kiezen vanbonven getrokken en m'n bovenste hoektanden stonden zo ongeveer boven m'n snijtanden) en heb het maximale terugbetaald gekregen!

em heeft foto's van voor de operatie getrokken en gaat er binnen 2 maanden van na trekken, dan zallek die eens op cd-rom vragen voor het resultaat!
(ik had vroeger een nogal zware kin, zonder veel vorm, nu is m'n neus meer geaccentueerd, m'n kin ook staat hoger, gezicht lijkt dus minder lang)
ik ben er heel tevreden van!

nog ff iets vertellen over het eten na de operatie enzo ^^
heb een week op lopend voedsel geleefd, exact 1 week erna heb ik m'n eerste stuk worst gegeten met spinaziepuree.
bovenste tanden waren en zijn nog steeds redelijk gevoelloos :D

oh ja, als je van het Antwerpse bent (kzie net dat je van Schoten bent, ja dus ^^), laat je dan opereren door Dr. Vercruyse (in Klina in Brasschaat of Eeuwfeestkliniek in A'pen) of Dr. Nadjmi ( Eeuwfeestkliniek in A'pen)
daar komen ze vanuit het buitenland naartoe en dat team is echt goed!

DGEN

Legacy Member
toen ik in het 2e middelbaar zat, kreeg ik blokjesbeugel...in het begin was dat allemaal zo fel gespannen..mn tanden deden gewoon pijn bij het minste wat ik at :p
spreken was in het begin echt moeilijk..echter na een paar dagen was dat allemaal voorbij :)
heb die beugel 2 jaar moeten dragen..echt geen pretje als je voetbalt...zeker als je zo een bal in het gezicht krijgt :p dus ik kreeg 1 keer een bal in mn gezicht..heel mn binnenlip open gescheurd..dus laten hechten :s
het mooiste mooiste moment was natuurlijk het moment toen ik voor het eerst in 2 jaar met mn tong over mn tanden ging :p
supersmoooth :D
toen kreeg ik nog een beugel die ik bij het slapen moest omdoen...

oh ja..voor die beugel had ik 4 kiezen moeten laten trekken...en achteraf bleek dat ik nog 2 verstandskiezen bij zou krijgen..dus die 2 laten uitsnijden in bilzen :)

SilentSpring

Legacy Member
Dennoman zei:
Njah, vraagje: als je zo'n draadjes krijgt na een beugel, krijg je daar ook zo geen apparaatje bij om die zelf af en toe aan te spannen ofzo? Dacht dat ik ooit zoiets gehoord heb...
nee. die plakken dat aan de binneknat van uw tanden en eens dat eraanhangt halen ze u blokjes eraf. die draadjes worden eerst goe gemeten enzo en eens da eraanhangt kunde dat niemeer verlengeren (alleen miss verkortere, ma da komt er normaal nooit af). das vo de rest van uw leven, ma na ne week voelde die draadjes al niemeer

Squeak

Legacy Member
Nie bij die trut op de ringlaan in merksem gaan. Die genoot er van mijn brug aan te spannen :sad:

Foose

Legacy Member
Ik draag men beugel nu al ong. 1,2 jaar.
De voorspelling was dat ik hem minstens 1,5j moest dragen tot ongeveer maximaal 2j.
En overlaatst zei den orthodonthis dat de blokjes er mss al afmogen eind dit jaar :woohoo:
In't begin is da echt een marteling maar na een maand wordt ge da wel gewoon.
Het enige dat blijft irriteren is elke maand naar dien orthodontist en al da eten dat ertussen blijft hangen. Zeker als ge erwtjes eet :p
Feit was dat ik geen lelijke tanden had maar er werden er op men 15j 4 tanden getrokken en dus schoven enkele tanden naarachter en zo kreeg ik een spleet tussen mijn voorste tanden. Daarmee had ik besloten om dus een beugel te nemen, want ik wou niet Eddy Murhpy zijn :p (hoewel dat bij hem wel cool is).
En als ze dat nu opspannen doet dat 2 dagen ofzo "zeer" maar ge kunt redelijk eten. Nadien is't weer as usual :)

Shellshock

Legacy Member
Lord Roel zei:
oh ja, als je van het Antwerpse bent (kzie net dat je van Schoten bent, ja dus ^^), laat je dan opereren door Dr. Vercruyse (in Klina in Brasschaat of Eeuwfeestkliniek in A'pen) of Dr. Nadjmi ( Eeuwfeestkliniek in A'pen)
daar komen ze vanuit het buitenland naartoe en dat team is echt goed!

Ik ga daar niet. Die kaakoperatie gaat een zekere doktor Van De Vijver in Sint Niklaas doen.

Virago zei:
Nie bij die trut op de ringlaan in merksem gaan. Die genoot er van mijn brug aan te spannen :sad:

Nope. Mijn orthodont is Dirk Van Der Schuren die in de Churchillaan zit. Mijn tandarts noemt Dirk Verschuren. Natuurlijk geeft dit aanleiding tot verwarring. :p

Ik was eerst naar Axel Kamoen geweest. Die zit schuin tegenover de 'Koh I Nohr' en het Atheneum. Die vent zei dat ik eerst een buitenbeugel moest dragen, maar mijn huidige zei dat het bij mij zéker niet het geval was.:applause:

Chickenlal

Legacy Member
ben ik blij da ik deftige tanden heb.
Mischien moest ik een beugel dragen omdat ik een hoektand te kort heb, zodat er plaats kwam voor een valse.

Maar heb het nie gedaan omdat het echt nie opvalt, nog niemend heeft er ooit iets van gezegd en als ik het zeg tegen hen moeten ze al goe kijken.

NemesisBE

Legacy Member
Shellshock zei:
Ik ga daar niet. Die kaakoperatie gaat een zekere doktor Van De Vijver in Sint Niklaas doen.



Nope. Mijn orthodont is Dirk Van Der Schuren die in de Churchillaan zit. Mijn tandarts noemt Dirk Verschuren. Natuurlijk geeft dit aanleiding tot verwarring. :p

Ik was eerst naar Axel Kamoen geweest. Die zit schuin tegenover de 'Koh I Nohr' en het Atheneum. Die vent zei dat ik eerst een buitenbeugel moest dragen, maar mijn huidige zei dat het bij mij zéker niet het geval was.:applause:

Axel Kamoen is mijn orthodontist, beste die ik al heb gehad en gehoord!
als die kerel zegt dat je een buitenbrug nodig hebt, is dat ook zo, ben ik 100% zeker van;)

Armodon

Legacy Member
Lord Roel zei:
ff mijn verhaaltje vertellen ^^

Ik ben in't 3de jaar begonnen met een blokjesbrug die er, zo werd gezegd, 2 jaar zou moeten opstaan. in't begin had ik daar veel last van (eten enzo), maar pakt dak da na een maandje ofzo wel ongeveer gewoon was.
af en toe als ik op controle ging (elke maand), moest ik voor een maand op de een of andere manier rekkertjes rond van boven naar onder, of van voor naar achter aan de brug binden, leuk is anders, maar ook dat word je gewoon!
zo'n ding in je gehemelte is ook in't begin ni leuk, maar het is minder irritant dan de brug zelf ;)

na 3 jaar mocht de blokjesbrug er dan eindelijk af, de tanden stonden zowel boven als onder mooi in een ronde. maar dan kreeg ik te horen dat hij de plaats van boven en ondertanden tov elkaar ni goe kreeg. enkel met een operatie zou dit kunnen verholpen worden. op dat moment had ik er echt geen zin in.

toen moesten ook alle 4 m'n wijsheidstanden getrokken worden.
november brug eraf, mei wijsheidstanden eruit. operatie is een uurke of 2 narcose, en das meestal 's morgens. in de late namiddag moogde als een paasei (ding rond uw kop met ijs tussen :p) naar huis.
goed ijs leggen de eerste 3 dagen en ge zult er helemaal geen last van ondervinden de dagen erna (enkel eten is eerste 3-4 dagen ambetant)

toen ik op consultatie ging bij die mond- en kaakchirurg zag die onmiddelijk dat mijn boven en onderkaak niet goed stonden. hij zei me dat m'n bovenkaak iets naar voren moest, eveneens gecentreerd worden en m'n onderkaak moest naar achter geplaatst worden.
ik was er eigelijk tegen, maar zo ergens in augustus vorig jaar begon ik te twijfelen.
ik dus nieuwe afspraak gemaakt om nog eens volledige uitleg te horen, alleen moest nu blijkbaar enkel bovenkaak naar voren gebracht worden + centreren.

ik ben dan op 1 september van dit jaar geopereerd aan m'n bovenkaak!
ik had eigenlijk totaal geen schrik, die chirurg had me ervoor echt volledig gerustgesteld.
na de operatie heb ik exact 1 week een opgezwollen gezicht gehad en na 10 dagen ben ik al terug in onze fitness gaan werken (vakantiewerk)

je ziet er mss ni echt schitterned uit na die operatie (ik leek echt op Quagmire van Family Guy :D) maar het resultaat is zeker de moeite waard.
ik heb NIX pijn gehad, ben een beejte verkleurd (geel-groen) rond m'n mond.
khad enkel last van m'n neus en keel (buisjes tijdens operatie + je mag een week of 2 niet snuiten)

operatie is iets meer dan 4 weken geleden en ben nog steeds een beetje gevoelloos in m'n bovenlip, linkse kant van m'n neus en m'n bovenste tandvlees.

wat heeft die chirurg nu juist gedaan?
wel hij heeft tss mijn bovenlip en m'n tanden mijn tandbeen "losgemaakt"
dan kunde daar blijkbaar mee bewegen naar waar je wil ^^
heeft da dus wa naar voor geplaatst en wat gedraaid naar links. titanium plaatjes om de plaats op te vullen en dichtgenaaid.
om mijn kin een beetje meer vorm te geven, heeft ie het voorste stuk van m'n kin een beetje losgemaakt en wat naar boven geplaatst. (da had ie op voorhand ni verteld, en ik ben het gisteren pas te weten gekomen bij check up).

het resultaat langs de buitenkant en langs de binnenkant ook, is trouwens verbluffend.
de 2 gebreken die m'n tandenpositie hadden, waren slechts minimaal (tanden stonden opeen ipv overeen + ni mooi centraal), maar uiterlijk is er toch een serieus verschil!

oh ja, die dokter wou ni opereren zonder dat er terug blokjes opstonden ^^
dus kzit weer voor minstens een half jaar met blokjes (om kiezen vanachter mooi op elkaar te plaatsen)

dit is trouwens GEEN plastische chirurgie, maar een medisch verantwoorde ingreep (volledig terugbetaald dus) Enkel de blokjesbrug zul je volledig moeten betalen, enkel als je voor je 14 zoiets aanvraagt, krijg je da deels terugbetaald. ik was trouwens een extreem geval toen ik 14 was (van tandposities dan, heb kleine mond, zijn dus 2 blijvende kiezen vanbonven getrokken en m'n bovenste hoektanden stonden zo ongeveer boven m'n snijtanden) en heb het maximale terugbetaald gekregen!

em heeft foto's van voor de operatie getrokken en gaat er binnen 2 maanden van na trekken, dan zallek die eens op cd-rom vragen voor het resultaat!
(ik had vroeger een nogal zware kin, zonder veel vorm, nu is m'n neus meer geaccentueerd, m'n kin ook staat hoger, gezicht lijkt dus minder lang)
ik ben er heel tevreden van!

nog ff iets vertellen over het eten na de operatie enzo ^^
heb een week op lopend voedsel geleefd, exact 1 week erna heb ik m'n eerste stuk worst gegeten met spinaziepuree.
bovenste tanden waren en zijn nog steeds redelijk gevoelloos :D

oh ja, als je van het Antwerpse bent (kzie net dat je van Schoten bent, ja dus ^^), laat je dan opereren door Dr. Vercruyse (in Klina in Brasschaat of Eeuwfeestkliniek in A'pen) of Dr. Nadjmi ( Eeuwfeestkliniek in A'pen)
daar komen ze vanuit het buitenland naartoe en dat team is echt goed!

En die titanium plaatjes, voel je daar iets van ofzo?

Trip

Legacy Member
ik heb 4 jaar beugel gedragen .. ge overleeft da wel , tis 't resultaat dat telt
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan