Archief - De onnozele vraagjes topic - deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JohnnyricoMC

Legacy Member
Michster zei:
Waarom zijn Sony mp3spelers zo beperkt qua audioformaten? :s

licenties en omdat Sony z'n eigen ATRAC-formaat wil pushen. Daarom was Minidisc ook zo'n flop.

WilliaM

Legacy Member
JohnnyricoMC zei:
Jazeker. Eurostar doet misschien wel baggagecontrole, ze zijn bijlange niet gelijk op de luchthaven waar ge max 100ml vloeistof in een flesje moogt hebben en dat dan nog 'ns in een duur plastiek zakske moet verpakken (wat de winkeltjes van Autogrill op Zaventem ten goede komt). Op m'n laatste Eurostartrip naar Londen meerdere fleskes water meegenomen.
Bedankt ^^, repje.

Prastepius

Legacy Member
Geachte

De wetgeving is duidelijk (Besluit van 20/04/1994, Hoofdstuk IV): het zoeken van archeologische sites met behulp van een metaaldetector is verboden zonder dat u hiertoe over een vergunning beschikt. Zo'n vergunning wordt enkel verleend in het kader van een opgraving of een archeologische prospectie. Uit uw onderstaande vraag leid ik af dat dit niet het geval is bij u, wat betekent dat het niet is toegelaten om een detector te gebruiken om archeologie op te sporen. Opgraven is helemaal uit den boze.
Er is natuurlijk geen onderscheid tussen bos of kust, maar aan de kust wordt een detector vooral gebruikt om trouwringen en horloges op te sporen. Dat valt buiten de wetgeving archeologie.

U vindt alle wetgeving terzake op de website hieronder. Mocht u nog verdere specifieke vragen hebben, dan verwijs ik u graag door naar mijn collega Peter ** (in cc), hij neemt de dossiers metaaldetectie ter harte. Maar momenteel is hij op vakantie.


Vriendelijke groet,




vind het nogal een groot vaag gat.
aan de kust geen probleem omdat het daar niet over archeologie gaat.
kan ik toch evengoed zeggen dat ik in weiden en akkers en bossen ga zoeken en dat het mij ook niet om de archeologie gaat.

Ace of Spades

Legacy Member
Prastepius zei:
Geachte

De wetgeving is duidelijk (Besluit van 20/04/1994, Hoofdstuk IV): het zoeken van archeologische sites met behulp van een metaaldetector is verboden zonder dat u hiertoe over een vergunning beschikt. Zo'n vergunning wordt enkel verleend in het kader van een opgraving of een archeologische prospectie. Uit uw onderstaande vraag leid ik af dat dit niet het geval is bij u, wat betekent dat het niet is toegelaten om een detector te gebruiken om archeologie op te sporen. Opgraven is helemaal uit den boze.
Er is natuurlijk geen onderscheid tussen bos of kust, maar aan de kust wordt een detector vooral gebruikt om trouwringen en horloges op te sporen. Dat valt buiten de wetgeving archeologie.

U vindt alle wetgeving terzake op de website hieronder. Mocht u nog verdere specifieke vragen hebben, dan verwijs ik u graag door naar mijn collega Peter ** (in cc), hij neemt de dossiers metaaldetectie ter harte. Maar momenteel is hij op vakantie.


Vriendelijke groet,




vind het nogal een groot vaag gat.
aan de kust geen probleem omdat het daar niet over archeologie gaat.
kan ik toch evengoed zeggen dat ik in weiden en akkers en bossen ga zoeken en dat het mij ook niet om de archeologie gaat.

Wat is je vraag hieromtrent, als ik vragen mag?

Voor het opsporen van archeologica met een metaaldetector heb je altijd een vergunning nodig, dit om plunderaars en amateurs die de context van de site verstoren, te weren. Ook aan de kust (=op het strand) heb je voor het opsporen van archeologica een vergunning nodig. Aan de kust (=op het strand) heb je echter geen vergunning (voor het opsporen van archeologica) nodig om met een metaaldetector op zoek te gaan naar trouwringen e.d.m., omdat het hier niet over archeologica gaat en deze dus buiten die wetgeving valt.

Als blijkt dat je aan de kust (=op het strand) op zoek bent gegaan naar archeologica onder het mom van 'trouwringen zoeken' ben je in principe strafbaar.

Je kunt altijd proberen er een dergelijke draai aan te geven, dat wel, maar er zijn niet zo heel veel dingen waar je een metaaldetector voor nodig hebt. Aan de kust kan je het opsporen van trouwringen nog wel als excuus gebruiken (ook al ben je strafbaar, want je hebt ook in dat geval geen vergunning om naar archeologica te zoeken), in het binnenland (bos) niet, althans; zo vermoed ik.

In de praktijk zijn er redelijk wat mensen die er op uit trekken met een metaaldetector en dat niet aangeven, en sommigen komen daar ook mee weg - anderen niet. Als je betrapt wordt en het blijkt dat je zonder de juiste vergunning een archeologische context hebt verstoord, kan je dat duur te staan komen (je kan beboet en/of veroordeeld worden).

Prastepius

Legacy Member
die zegt dat je aan de kust wel mag omdat je niet naar archeologica zoekt.
en aangezien je niet naar archeologica zoekt heb je geen vergunning nodig.
kan je toch evengoed zeggen dat je ergens anders, buiten de kust naar trouwringen ed zoekt. dus ook niet naar archeologica.


dus als ik tegengehouden word. : " ja maar ik ben niet aan het zoeken naar archeologica "

"aja, doe maar verder..."

waar trekken zij dna ook de grens dat de archeologische site en context gestoord is.
een kust kan toch evengoed een archeologische context hebben.

vind het maar allemaal zeer wazig en slecht afgebakend die wet.

Michster

Legacy Member
JohnnyricoMC zei:
licenties en omdat Sony z'n eigen ATRAC-formaat wil pushen. Daarom was Minidisc ook zo'n flop.

Aah zo. Tsss, anders zou ik me zeker overwegen eentje te halen.

Ace of Spades

Legacy Member
Prastepius zei:
die zegt dat je aan de kust wel mag omdat je niet naar archeologica zoekt.
en aangezien je niet naar archeologica zoekt heb je geen vergunning nodig.
kan je toch evengoed zeggen dat je ergens anders, buiten de kust naar trouwringen ed zoekt. dus ook niet naar archeologica.


dus als ik tegengehouden word. : " ja maar ik ben niet aan het zoeken naar archeologica "

"aja, doe maar verder..."

waar trekken zij dna ook de grens dat de archeologische site en context gestoord is.
een kust kan toch evengoed een archeologische context hebben.

vind het maar allemaal zeer wazig en slecht afgebakend die wet.

De wet zelf is idd. voor meerdere interpretaties vatbaar (=vaag) en daarnaast zijn inderdaad een aantal achterpoortjes, niet in het minst over hoe je 'zoeken naar archeologica' en 'verstoring van de context' interpreteert. Dit is misschien wel interessant leesvoer daaromtrent: Vlaamse wetgeving - theorie en praktijk. Ze zijn bezig met de uitwerking van een nieuw wetsvoorstel daaromtrent.

In welke context heb je die mail gestuurd, als ik vragen mag? Uit het antwoord van die persoon meen ik te mogen afleiden dat het om het zoeken naar archeologische sites gaat, of heb ik dat mis?

stoomboot

Legacy Member
pinoken zei:
Schoenpoets of boenwas. Als ze er vuil/versleten uitzien. :)
'T is toch dat dat je bedoelt he? :p

Gij verdient kletsen.
Zowel voor die onnozele fout die ge CONSTANT maakt als voor uw onnozel antwoord.

Ik had het, zoals u al lang weet, over de mogelijke problemen met nattigheid.

Morrissey

Legacy Member
stoomboot zei:
Leren wandelschoenen, met wat insmeren? En hoe vaak?

Bescherming tegen vocht
Suède kunt u impregneren door het met een plantenspuit te besproeien met een mengsel van 15 mI glycerine, 15 ml vruchtenazijn en 70 ml water. Zo nodig enkele malen herhalen.

*Het bovenleer van schoenen wordt waterdicht
wanneer u het enkele malen inwrijft met ricinusolie.

Bron: Welkom bij FryTex

Onderhoud:

Onderhoud van leren schoenen
Stop krantenpapier in je schoenen na 12 uur opnieuw droog papier erin doen. Zo blijven de schoenen mooi in de vorm. Als ze droog zijn, met wonderolie insmeren.
- Zet natte schoenen op bezemstelen, speciaal praktisch rubberlaarzen!
- Witte kringen in leren schoenen als gevolg van sneeuwwater verdwijnen, als men de schoenen meerdere malen afwrijf met ongekookte volle melk. Na afloop insmeren met schoencrème.
- Lakschoenen worden weer glanzend door ze in te wrijven met een doorgesneden ui.
- Leren schoenen gaan mooi glanzen, als u ze afwrijft met binnenkant van een bananenschil. Onthoud deze tip voor op reis, want in de meeste hotels worden geen schoenen meer gepoetst.
- Bij knellende schoenen kun je de schoenen in spuiten met "Walk Away" van Comforta. Het leer wordt hierdoor soepeler. Dit artikel is bijna bij alle schoenmakers te koop. Spuit de schoenen in en trek ze dan meteen aan. De schoenen moeten echter wel van leer zijn.
- Nieuwe, te gladde leren zolen stroef maken met schuurpapier] of ruwe stenen. Bij kleine kinderen en oude mensen zeer aan te bevelen!
- Krakende leren zolen: op drie of vier plaatsen met een spijkertje een klein gaatje maken!
- Hebt u geen schoencrème bij de hand? Gebruik dan boenwas.
- Is de schoensmeer hard geworden, een paar druppeltjes terpentine erop doen.
- Zijn uw suëde schoenen gaan glimmen? Met schuurpapier kunt u ze weer opruwen. Opborstelen boven de stoom van de ketel.
- Afgetrapte neuzen van kinderschoenen gelijkmatig met schuurpapier ruwen en met kleurhoudende schoencrème insmeren.

Morrissey

Legacy Member
Awel?
*Het bovenleer van schoenen wordt waterdicht
wanneer u het enkele malen inwrijft met ricinusolie.

INWRIJVEN?!

Alteration

Legacy Member
stoomboot zei:
Gij verdient kletsen.
Zowel voor die onnozele fout die ge CONSTANT maakt als voor uw onnozel antwoord.

Ik had het, zoals u al lang weet, over de mogelijke problemen met nattigheid.

'T gaat nu nog, hé. 'K heb hier al ergere zaken zien passeren :unsure:


Uw post. LOL :rofl:

Bosvos

Legacy Member
Alteration zei:
'T gaat nu nog, hé. 'K heb hier al ergere zaken zien passeren :unsure:


Uw post. LOL :rofl:

hihi en gij doet dan exact hetzelfde :D

(maar de kans is groot dat ge het erom doet)

stoomboot

Legacy Member
Wat was uw vorige (waarschijnlijk gebande) account eigenlijk? (om terug ontopic te geraken)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan