Archief - Franse brief, geldklopperij/fake/...?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr. M

Legacy Member
GhO$T zei:
Als je ziet dat je iets gewonnen hebt en in een adem al direct leest dat je gaat moeten betalen zie je toch van km's ver aankomen dat je opgelicht gaat worden, ongelooflijk hoe zo'n scams maar blijven bestaan en er altijd maar mensen blijven intrappen.
mja idd
ik snap ook wel niet hoe zo'n dingen blijve bestaan
net als die internetscams enzo, da ligt er toch altijd vingerdik op (alle ja, ik vind da toch :s)

th43ns

Legacy Member
Sorry dan dat ik niet lang naar school ben geweest en bijgevolg ook nooit/amper frans heb geleerd...

Mr. M

Legacy Member
thaens zei:
Sorry dan dat ik niet lang naar school ben geweest en bijgevolg ook nooit/amper frans heb geleerd...
ma da is het ni ze :)
ik kan ook totaal geen frans (morge examen frans en wsl buis k het weer (heb het vorig jaar nochthans al 2 keer gezien, ene keer gewoon en ene keer herexame))

het is niet door het frans dat ik het zie (want zoals gezegd kan ik dat ook niet)
maar gewoon, zo'n brief krijg je normaal niet zomaar he (dus zonder dat je aan iets hebt meegedaan ofzo)

het was zeker geen flame op u ofzo ze :) (ik sprak in het algemeen)

mbman

Legacy Member
Lang geleden is dat nog in het nieuws geweest, zal het ff opzoeken ;)

mbman

Legacy Member
Alstublieft, gevonden op De Standaard, artikel van 12 februari 2003:

Opgelicht door Spaanse nep-lotto

Buitenlandse bedrijven beloven veel geld, maar betalen nooit

BRUSSEL -- Een brief krijgen dat je met de loterij duizenden euro hebt gewonnen, hoewel je niet eens een loterijbriefje hebt gekocht. Het lijkt een geschenk uit de hemel. Maar maak je geen illusies: het gaat om oplichterij, altijd.
De familie Carpentier kreeg op 5 februari een brief uit Spanje van La Primitiva Spanish Sweepstake Lottery Company S.A. ,,U hebt 69.986 euro gewonnen. U werd gekozen door onze computer uit 25.000 mensen uit de hele wereld.''

De totale prijzenpot bedraagt volgens de brief 1.138.762 euro en de trekking vond plaats op 31 januari. Het ticketnummer en serienummer worden vermeld. Het geld zou volgens de brief ergens voor de familieleden geblokkeerd staan. Ze moeten het geld opeisen vóór 23 februari. In de brief wordt wel gevraagd om uit veiligheidsoverwegingen geen ruchtbaarheid te geven aan de zaak tot het geld op de rekening staat.

In de omslag zit ook nog een certificaat waarop staat dat ze wel degelijk gewonnen hebben. En een blad dat ze moeten terugsturen of faxen, waarop ze allerlei persoonlijke gegevens moeten invullen, onder meer hun bankrekeningnummer. Op dat blad staat ook dat ze de administratiekosten voor de overschrijving zelf moeten betalen.

,,Het eigenaardige is dat mijn schoonouders nog nooit naar Spanje zijn geweest, en dat ze dus ook nooit een lotje van de Spaanse loterij hebben gekocht of gekregen'', zegt Patrick Weyns, de schoonzoon.

De familie Carpentier belde naar het nummer dat in de brief vermeld stond. De man bevestigde dat het wel degelijk waar was en niet om een grap ging. Omdat de familieleden toch achterdochtig waren, gingen ze met de brief naar de bank. Die bevestigde dat het bijna altijd zo is dat de ontvangende partij opdraait voor de administratieve kosten en dat het dus niet eigenaardig is dat ze eerst moeten betalen. De plaatselijke krantenwinkel vermoedde bovendien dat de ontvangen papieren wel degelijk van de Spaanse loterij afkomstig waren.

,,Ik vertrouwde het toch niet en ben op Internet gaan zoeken'', vertelt schoonzoon Weyns. Daar vond hij verschillende sites waarin gewaarschuwd wordt voor dergelijke loterijen. Hij vond zelfs gelijkaardige brieven op het Internet, eentje vermeldde zelfs hetzelfde ticket- en serienummer. ,,Toen wisten we zeker dat het om oplichterij ging.''

De Primitiva Spanish Sweepstake Lottery is niet de enige in zijn soort. Op een website van de Spaanse overheid wordt een hele lijst met tientallen namen van gelijkaardige nep-loterijen uit Spanje en Nederland vermeld, gaande van de El Gordo Sweepstake Lottery tot de Bank Giro Loterij Spel en Werken Bij de Lotto.

Telkens geldt hetzelfde scenario: mensen krijgen een brief dat ze geld gewonnen hebben. Maar om het geld te krijgen, moeten ze eerst een bedrag tussen de 200 en 650 euro overmaken, zogezegd om de onkosten te dekken. Daarna hoor je van de firma niets meer. Het enige waar je zeker van bent is dat je je gestorte geld kwijt bent.

Op een van de websites wordt de hele briefwisseling afgedrukt tussen de El Gordo Spanish Sweepstake Lottery Company , ook uit Spanje, en de man die zogenaamd gewonnen had, Jay Taylor. Taylor probeert allerlei deals voor te stellen om toch maar zijn gewonnen geld (616.000 dollar) vast te krijgen zonder eerst administratiekosten te moeten betalen. De briefwisseling eindigt in een scheldpartij. Taylor heeft zijn geld nooit gezien.

Dergelijke nep-loterijen zijn niet nieuw. ,,Maar hun aantal neemt niet af'', zegt Bruno Andries van de economische inspectie die zich met het dossier loterijfraude bezig houdt.

Wat wel verandert is dat Belgische bedrijven vervangen zijn door buitenlandse. ,,Wij krijgen regelmatig dergelijke klachten binnen en het gaat om puur consumentenbedrog'', zegt Ivo Mechels, de woordvoerder van Test Aankoop. ,,De jongste jaren zijn er veel minder klachten over Belgische bedrijven. Het gaat nu vooral om buitenlandse loterijen. Enkele gerechtelijke onderzoeken hebben potentiële oplichters afgeschrikt. Maar door het Internet zijn er geen grenzen meer, en controles en onderzoeken zijn veel moeilijker als het om buitenlanders gaat.''

Mechels raadt slachtoffers aan om een klacht in te dienen bij het parket of bij de dienst Controle en Bemiddeling (het vroegere Bestuur economische inspectie). Als het om buitenlandse bedrijven gaat, maakt de inspectie het dossier over aan het Brussels parket. Zij moeten de buitenlanders dan vervolgen.

,,Er zijn een aantal dossiers geopend'', zegt Andries. ,,Het gaat om firma's uit Zwitserland en Liechtenstein. Maar loterijfraude komt eigenlijk vanuit alle hoeken van de wereld. ik kan mensen die zo'n brief krijgen maar één ding aanraden: niet reageren en direct in de vuilnisbak gooien.''

# Een lijst van Spaanse en Nederlandse neploterijen vind je via:
www.standaard.be/loterijfraude
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan