Archief - Geldautomaat... klopt dit ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BCS

Legacy Member
Tha_nOn zei:
feit is dat dat machientje uw getallekes geeft die ge online moet intypen, en da moet overeenkomen, dus ergens moet da toch in contact staan eh
signalen toekrijgen en verzenden is echt neit zo moeilijk, kan zelfs in da petieterig dingske zitten

Wel, zoals ik al heb uitgelegd in de vorige post, gebruiken de server van Dexia en je 'machientje' dezelfde variabelen en dezelfde berekeningswijze. Je 'machientje' geeft je dus een uitkomst, die geef je door aan de computer, en deze kijkt na of hij dezelfde uitkomst heeft.

ALs het algoritme bv is: 5t+3i, waarbij t staat voor de huidige tijd (bv12:03), en i staat voor je gebruikers nummer (8 bv), dan geeft je 'machientje' als uitkomst 6015 + 24= 6039. Dit getal zie je op je scherm, en geef je in in je computer. Die stuurt dat getal door naar Dexia, en daar kijkt een computer na of hij ook 6039 uitkwam, omdat hij ook de tijd kent, en je gebruikersnummer.

Er is dus geen gegevensoverdracht tussen je computer en dat toestelletje:)

-Helld0g-

Legacy Member
DBK zei:
zijde serieus of zijder me aant lachen?

Het KAN gewoon niet!!!

wat met mensen die 1111 of 2442 als pincode hebben??? :rofl:

Tha_nOn zei:
als uw pincode niet op uw kaart staat (al dan niet gecodeerd) hoe kan zo nen automaat dan weten of ge de juiste pincode ingeeft bij uw kaart?

lol @ dit, hoe denkt g dat als ge geld van de ene automaat afhaalt er op den andere automaat(100km verder) ook da geld van af zal gegaan zijn?

Emerxill

Legacy Member
aXl_ zei:
gewoon met heel grote priemgetallen. Ik dacht dat er rsa encryptie voor gebruikt werd wat gewoon werkt met het product van 2, ongeveer even grote, priemgetallen wiens product een getal van ongeveer 300 cijfers of meer is. De beveiliging ligt em in het feit dat je, voor de decryptie, zou moeten weten wat de 2 priemgetallen zijn en het gebroken record van priemfactorisatie van een getal dat het product is van 2 ongeveer even grote priemgetallen op dit moment ligt op een getal van +- 200 cijfers.

Klopt, ik was priemgetallen en het getal pi doorelkaar aant slaan :) My bad

Ma nu weet ik nog niet of de code van een bankkaart opgeslagen staat op kaarten van Dexia en KBC. Ik vermoed van wel, hoe anders kan dat masjientje weten of uw code al dan niet juist is.

no_way2go

Legacy Member
Emerxill zei:
Ma nu weet ik nog niet of de code van een bankkaart opgeslagen staat op kaarten van Dexia en KBC. Ik vermoed van wel, hoe anders kan dat masjientje weten of uw code al dan niet juist is.

Dezelfde manier waarop de kaart zegt hoeveel geld er nog op je rekening staat...

Tyfius

Legacy Member
Die terminals zijn verbonden met een centraal systeem. Gij steekt uw kaart in, kaart, terminal weet aan de hand van een variabele op die kaart wat hij moet zoeken op het centrale systeem alsook uw code.

Tha_nOn

Legacy Member
BCS zei:
Wel, zoals ik al heb uitgelegd in de vorige post, gebruiken de server van Dexia en je 'machientje' dezelfde variabelen en dezelfde berekeningswijze. Je 'machientje' geeft je dus een uitkomst, die geef je door aan de computer, en deze kijkt na of hij dezelfde uitkomst heeft.

ALs het algoritme bv is: 5t+3i, waarbij t staat voor de huidige tijd (bv12:03), en i staat voor je gebruikers nummer (8 bv), dan geeft je 'machientje' als uitkomst 6015 + 24= 6039. Dit getal zie je op je scherm, en geef je in in je computer. Die stuurt dat getal door naar Dexia, en daar kijkt een computer na of hij ook 6039 uitkwam, omdat hij ook de tijd kent, en je gebruikersnummer.

Er is dus geen gegevensoverdracht tussen je computer en dat toestelletje:)
en dan ook niet tussen dat toestelleke en de databank
wrm moet ge dan nog steeds uw pincode in da toestelleke ingeven?:p

-Helld0g- zei:
lol @ dit, hoe denkt g dat als ge geld van de ene automaat afhaalt er op den andere automaat(100km verder) ook da geld van af zal gegaan zijn?
ik ben niet stom ze
of wacht anders laten we mensen die zich afvragen hoe nu iets echt in elkaar steekt stom noemen \o/
dat er een bepaald systeem bestaat weetk ook wel, en ik weet ook wel dat dat doorgegeven wordt, maar ik weet nu eenmaal graag hoe iets nu echt in elkaar zit, buiten zo wa tralala van ja da wordt doorgegeven

bludgeoned

Legacy Member
Omdat niet iedereen die weet he.
anders kan ik met een bankkaart die ik op straat vind gewoon verichtingen doen.
Zou nogal proper zijn :D

Tha_nOn

Legacy Member
ja tuurlijk, maar ge geeft da dan in da machientje in, maar dat staat nergens in verbinding, en toch zegt het dat de pin oké is dus waar haalt die dat van? (als ge nog altijd zegt dat de pincode niet op de kaart staat)

J3rry

Legacy Member
als ge alles moet geloven wa ze in kettingmails sturen
net zoals die verhaalkes die de ronde doen als ge baileys met tonic mengt versteend da :rolleyes:
of in den tijd van de oude nokia gsm's als ge een code ingaf da ze radars dedecteren

allemaal zever in pakskes die van kettingmails komen
realiteit > fictie, kijk maar naar mythbusters op discovery channel

TiZon

Legacy Member
Nee, het is niet zo :)

Kettingmails gewoon :)
Als ik zo een dingen zie=> Trash :D

en test het gewoon anders hé :)

KO

Legacy Member
Typisch voorbeeld van een thread die al lang gesloten mocht zijn imo.
Straks krijgt hij nog z'n eigen IRC kanaal.

BTW: ben het daarnet is gaan testen toen ik toch int stad was -> werkt dus weldegelijk niet. Zoals verwacht dus.

bludgeoned

Legacy Member
Tha_nOn zei:
ja tuurlijk, maar ge geeft da dan in da machientje in, maar dat staat nergens in verbinding, en toch zegt het dat de pin oké is dus waar haalt die dat van? (als ge nog altijd zegt dat de pincode niet op de kaart staat)
En waar zeg ik dat dat niet op je kaart zou staan.

Tha_nOn

Legacy Member
ik heb niet gezegd dat gij dat zegt:p
der zijn een hoop die zeggen dat dat pas opgehaald wordt in een centrale databank, dus vandaar mijn vraag (niet persé naar u gericht, BCS mag mij dat antwoord ook geven:p)

bludgeoned

Legacy Member
ik ben er vrij zeker van dat er iets in die chip zit die uw code herkent, dus daarom nog niet dat je ze er zou kunnen uithalen via een of andere weg.

Emerxill

Legacy Member
no_way2go zei:
Dezelfde manier waarop de kaart zegt hoeveel geld er nog op je rekening staat...

Maw, op de kaart staat ook hoeveel geld ge op uw rekening hebt? Dacht het niet... ;)

bludgeoned zei:
ik ben er vrij zeker van dat er iets in die chip zit die uw code herkent, dus daarom nog niet dat je ze er zou kunnen uithalen via een of andere weg.

De code staat erop of niet, dus het is op een of andere eruit te halen als de code op uw kaart staat, hoe anders kan dat machientje dat anders controleren?.

no_way2go

Legacy Member
Emerxill zei:
Maw, op de kaart staat ook hoeveel geld ge op uw rekening hebt? Dacht het niet... ;)

Dacht het wel :)
We hebben hier nog zo een klein chiplezertje van fortis thuis liggen dat ze ooit eens weggaven, steek u bankkaart erin en het zegt hoeveel geld er nog opstaat :bow:

Werkt wel niet voor alle bankkaarten...

joriske18

Legacy Member
De code staat toch niet op je kaart?
Op je kaart staan gegevens (rekenign nr) die je in verbindingen brengen met jouw profiel uit hun database. Om dan acces te krijgen moet je een code invullen die toegang geeft tot de database. De code staat dus in hun database.

Anders zou het wel heel gemakkelijk zijn om bankkaarten te kopieren...

Emerxill

Legacy Member
no_way2go zei:
Dacht het wel :)
We hebben hier nog zo een klein chiplezertje van fortis thuis liggen dat ze ooit eens weggaven, steek u bankkaart erin en het zegt hoeveel geld er nog opstaat :bow:

Werkt wel niet voor alle bankkaarten...

Proton <> wat er op uw rekening staat

Niet dus :p

Decay

Legacy Member
Jama ja, als de politie toekomt is diene dief allang weg met uw geld. Ge gaat uw geld toch nog kwijtspelen dusja. Wa voor een nut heeft dat nu. Niks :p

joriske18

Legacy Member
Decay zei:
Jama ja, als de politie toekomt is diene dief allang weg met uw geld. Ge gaat uw geld toch nog kwijtspelen dusja. Wa voor een nut heeft dat nu. Niks :p

Daarom dat het ook niet bestaat ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan