Ulixes zei:
Je hebt inderdaad gelijk. Ik ben slordig geweest en had dit moeten weten, want het verschil wordt besproken in die cursus bijzondere overeenkomsten:
De huur van werk kan betrekking hebben op de huur van arbeid of de huur van diensten.
Huur van arbeid = arbeidsovereenkomst, men verbindt zich tot het presteren van arbeid tegen een loon, onder gezag, leiding en toezicht van een werkgever.
Huur van diensten = aannemingsovereenkomst, waarbij de aannemer zich verbindt om in volle onafhankelijkheid en tegen een prijs voor de opdrachtgever, een bepaald werk of dienst te presteren.
dat is nog altijd niet volledig juist
heeft te maken met het feit of het aanneming was en die zelfstandig werd uitgeoefend of men arbeid verichte onder gezag van een opdrachtgever.
die kuisvrouw is gebonden met een arbeidscontract met de organisatie/firma waar ze bij werkt. aangezien het een arbeidscontract is, is de werkgever verantwoordelijke voor haar kleine fouten. dus je kan de schade verhalen bij de firma die die kuisvrouw te werk stelde.
het is een ander verhaal wanneer jullie die kuisvrouw rechstreeks in dienst namen zonder tussenpersoon, maar dat betwijfel ik. zelfs dan nog, ben jij nog altijd geen werkgever. jij bent klant, niet de werkgever. jij bent geen baas die haar zegt wat ze moet doen hé, in het geval dat er geen tussenpersoon is en zij zelfstandig komt werken bij jullie, dan zijn de ouders simpelweg klant, geen werkgever. Jullie zijn klant en zullen wel bepalen wat je eisen zijn, bijvoorbeeld de keuken en living kuisen, maar in de uitvoering heeft zij nog steeds de volle bevoedheid om te kiezen hoe ze dat zal aanpakken, met welke producten en technieken. en dan is de kuisvrouw zelf verantwoordelijke voor haar fouten en daden aangezien ze zelfstandig werkt (in de betekenis van niet onder gezag staan, niet in de sociaal-arbeidsrechtelijke betekenis).
hoe dan ook, het kan nooit je eigen fout zijn.
ofwel werkt ze voor een firma, is ze werknemer en kan je de schade verhalen bij die firma.
ofwel werkt ze zelfstandig en heeft ze rechstreeks een contract bij jullie zonder tussenpersoon, en dan kan je de schade rechstreeks op haar verhalen.
ofwel werkt ze in het zwart, en dan kan je misschien op basis van artikel 1382 aansprakelijk stellen omdat ze een fout gemaakt heeft, indien er causaal verband is en trilala ...
maar maak u geen illusies, voor een harde schijf van 150 euro ofzo kan je moeilijk een rechtzaak beginnen
je kan natuurlijk altijd eens bellen naar haar werkgever, je beklag doen, zwaaien met enkele dreigementen en wetsartikelen ...
en je kan bij haar zelf ook dreigen, dat je de werkgever zal contacteren enzovoort.
feit is duidelijk, moest iemand bij mij zo een stoot uithalen dan was die direct ontslagen, kuisvrouwen genoeg.