Archief - hd laten vallen=> aansprakelijkheid?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

spray-bunny

Legacy Member
killgore zei:
Mja, dat bedoel ik neit: de meesten gaan ervan uit dat het echt hun kuisvrouw is (lijkt me) en leiden daaruit af dat ze zelf mogen opdraaien. Dat geldt dus niet als de werkgever een derde is, want dan mag die (nu ja, als er bewijs of zo is) ervoor opdraaien.
idd, u hebt gelijk.


Ulixes zei:
Is dat dan in de veronderstelling dat er een arbeidscontract is?
ja.
Ulixes zei:
Zou het ook niet kunnen gaan om aanneming van werk en gelden dan geen andere regels ivm aansprakelijkheid? :unsure:

Nuja, maakt allemaal weinig uit aangezien er zo goed als geen bewijs voorhanden is.
Als het over aanneming van werk gaat, gelden inderdaad andere regels (ik kende het principe aanneming van werk niet, heb het even opgezocht). Aangezien ik dit nog niet geleerd heb ga ik er mij ook niet over uitlaten.

Zou je me even kunnen vertellen wanneer een arbeidsovereenkomst al dan niet nodig is?

ng

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
Komaan, geef daar gewoon een ganze draai aan é
zeg dat je van ver moet komen, en dat je ouders gescheiden zijn en daarom ect ect ect ect...
zo'n hoop zever, they'll get the point ^^

Gaat gewoon terug, zegt de waarheid. Ge hebt normaal garantie op zoiets.

Ik zen ook teruggegaan toen mijn voeding was doorgebrand znne.

Waarom liegen erover als het niet moet?

Feignasse

Legacy Member
spray-bunny zei:
Zou je me even kunnen vertellen wanneer een arbeidsovereenkomst al dan niet nodig is?

>> Aangezien ik dit nog niet geleerd heb ga ik er mij ook niet over uitlaten. :p

Heb nog geen arbeidsrecht of iets dergelijks gehad. Aanneming is in beperkte mate aan bod gekomen in het vak bijzondere overeenkomsten.

@night ghost 128: garantie dekt normaalgezien toch niet de schade die je zelf hebt toegebracht? In elk geval niet gratis. Bij Dell heb je bvb wel "accidental damage cover" maar daar mag je dubbel en dik voor betalen...

TippedTerox

Legacy Member
spray-bunny zei:
Zou je me even kunnen vertellen wanneer een arbeidsovereenkomst al dan niet nodig is?
Die is er van zodra er een overeenkomst is tussen 2 personen (mondeling of schriftelijk) en de ene persoon onder het GEZAG staat van een ander, direct of indirect EN daarvoor een vergoeding ontvangt. Een kuisvrouw moet sowieso altijd verzekerd zijn, ook al werkt ze in het zwart. Het kan zijn dat dat in de familiale zit, zoniet is een bijkomende verzekering afsluiten verplicht. Een kuisvrouw mag 8 uur per week komen kuisen bij u thuis.

ng

Legacy Member
Ulixes zei:
@night ghost 128: garantie dekt normaalgezien toch niet de schade die je zelf hebt toegebracht? In elk geval niet gratis. Bij Dell heb je bvb wel "accidental damage cover" maar daar mag je dubbel en dik voor betalen...

Ni dak weet eigenlijk.

Maar bon, als die werkgeefster dat niet wil vergoeden (of haar werkgever)dan kan hij dat wel altijd vragen en zien wat het goedkoopste uitkomt.

ng

Legacy Member
spray-bunny zei:
Zou je me even kunnen vertellen wanneer een arbeidsovereenkomst al dan niet nodig is?

Is het niet zo dat een helper van een zelfstandige niet gebonden is door een arbeidsovereenkomst?

Feignasse

Legacy Member
TippedTerox zei:
Die is er van zodra er een overeenkomst is tussen 2 personen (mondeling of schriftelijk) en de ene persoon onder het GEZAG staat van een ander, direct of indirect EN daarvoor een vergoeding ontvangt. Een kuisvrouw moet sowieso altijd verzekerd zijn, ook al werkt ze in het zwart. Het kan zijn dat dat in de familiale zit, zoniet is een bijkomende verzekering afsluiten verplicht. Een kuisvrouw mag 8 uur per week komen kuisen bij u thuis.

Je hebt inderdaad gelijk. Ik ben slordig geweest en had dit moeten weten, want het verschil wordt besproken in die cursus bijzondere overeenkomsten:

De huur van werk kan betrekking hebben op de huur van arbeid of de huur van diensten.

Huur van arbeid = arbeidsovereenkomst, men verbindt zich tot het presteren van arbeid tegen een loon, onder gezag, leiding en toezicht van een werkgever.

Huur van diensten = aannemingsovereenkomst, waarbij de aannemer zich verbindt om in volle onafhankelijkheid en tegen een prijs voor de opdrachtgever, een bepaald werk of dienst te presteren.

Conqie

Legacy Member
night ghost 128 zei:
Gaat gewoon terug, zegt de waarheid. Ge hebt normaal garantie op zoiets.

Ik zen ook teruggegaan toen mijn voeding was doorgebrand znne.

Waarom liegen erover als het niet moet?
Je hebt geen garantie als je zo "dom" bent om het te laten vallen hoor ^^

|) ][ |V| ][

Legacy Member
night ghost 128 zei:
Gaat gewoon terug, zegt de waarheid. Ge hebt normaal garantie op zoiets.

Ik zen ook teruggegaan toen mijn voeding was doorgebrand znne.

Waarom liegen erover als het niet moet?
Een hd zullen ze niet vervangen als het duidelijk is dat hij viel ze. Bij bepaalde merken onderzoeken ze zelfs eerst hoeveel g-krachten de schijf onderging voor hij kapot ging vooralleer te wisselen. Een doorgebrande voeding is compleet anders.

spray-bunny

Legacy Member
Bedankt! In mijn (basis-)cursus privaatrecht wordt hier niks over vermeld.

ng

Legacy Member
spray-bunny zei:
Bedankt! In mijn (basis-)cursus privaatrecht wordt hier niks over vermeld.

Bij mij stond da in nen boek over sociaal recht. (da was wel in het 6de middelbaar)

denkimi

Legacy Member
steek het op de familiale verzekering? die weten toch niet wie die hd heeft laten vallen.

djgeronimo

Legacy Member
El Jerros zei:
Hey,

Ik heb een externe hd van minder dan een week oud. Ik had de hd gisteren op mijn bureau liggen. Vanochtend toen ik opstond zag ik dat er een deuk inzat vanachter en de hd is stuk. Nu ben ik er 100% zeker van dat de kuisvrouw ze heeft laten vallen aangezien zij de enige was die er aan is geweest om de bureau te kuisen. De hd lag ook op een andere plaats. Nu heb ik aan haar gevraagd of ze het heeft laten vallen maar ze ontkent alles.
Kan ik dit toch eventueel op haar familiale verzekering krijgen of bestaat er een andere manier om mijn hd te laten vergoeden?

alvast bedankt!


wss hebde ze gewoon zelf late valle in een zatte bui xD

stoomboot

Legacy Member
Hmm, bij wie gaat ge klage over een zelfstandige poetsvrouw? (en stel dat die dan ook nog eens in't zwart werkt)

De meerderheid van het gewone volk zal wel met deze situatie zitten? ;)

ComputerVISTA

Legacy Member
Stancke zei:
1 oplossing:

zelf kuisen gvd,dan weet ge perfect wat je doet:p




OT: Kunt ge niet veel aandoen volgens mij...


Zever eens niet jong!

Praat er eens over met haar he, 't kan evengoed een ander gezinslid geweest zijn!


Voorlopig doet mijn kuisvrouw nog steeds wat van haar verwacht wordt, kuisen en een tas koffie drinken bij gelegenheid ^^ Ik kan de mijne kwa kledingstijl en uiterlijk trouwens perfect vergelijken met Carmen Waterslagers van bij FS de kampioenen :D

Wel een vriendelijk mens ;)

cram

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Zever eens niet jong!

Praat er eens over met haar he, 't kan evengoed een ander gezinslid geweest zijn!


Voorlopig doet mijn kuisvrouw nog steeds wat van haar verwacht wordt, kuisen en een tas koffie drinken bij gelegenheid ^^ Ik kan de mijne kwa kledingstijl en uiterlijk trouwens perfect vergelijken met Carmen Waterslagers van bij FS de kampioenen :D

Wel een vriendelijk mens ;)

Kunde gij als werkloze een kuisvrouw permiteren??????:oink:

Asserti

Legacy Member
zend die hd gewoon rechtstreeks in rma, je krijgt wel een nieuwe met een heel klein beetje geluk

opblaasbare WC

Legacy Member
Ulixes zei:
Je hebt inderdaad gelijk. Ik ben slordig geweest en had dit moeten weten, want het verschil wordt besproken in die cursus bijzondere overeenkomsten:

De huur van werk kan betrekking hebben op de huur van arbeid of de huur van diensten.

Huur van arbeid = arbeidsovereenkomst, men verbindt zich tot het presteren van arbeid tegen een loon, onder gezag, leiding en toezicht van een werkgever.

Huur van diensten = aannemingsovereenkomst, waarbij de aannemer zich verbindt om in volle onafhankelijkheid en tegen een prijs voor de opdrachtgever, een bepaald werk of dienst te presteren.

dat is nog altijd niet volledig juist


heeft te maken met het feit of het aanneming was en die zelfstandig werd uitgeoefend of men arbeid verichte onder gezag van een opdrachtgever.


die kuisvrouw is gebonden met een arbeidscontract met de organisatie/firma waar ze bij werkt. aangezien het een arbeidscontract is, is de werkgever verantwoordelijke voor haar kleine fouten. dus je kan de schade verhalen bij de firma die die kuisvrouw te werk stelde.
het is een ander verhaal wanneer jullie die kuisvrouw rechstreeks in dienst namen zonder tussenpersoon, maar dat betwijfel ik. zelfs dan nog, ben jij nog altijd geen werkgever. jij bent klant, niet de werkgever. jij bent geen baas die haar zegt wat ze moet doen hé, in het geval dat er geen tussenpersoon is en zij zelfstandig komt werken bij jullie, dan zijn de ouders simpelweg klant, geen werkgever. Jullie zijn klant en zullen wel bepalen wat je eisen zijn, bijvoorbeeld de keuken en living kuisen, maar in de uitvoering heeft zij nog steeds de volle bevoedheid om te kiezen hoe ze dat zal aanpakken, met welke producten en technieken. en dan is de kuisvrouw zelf verantwoordelijke voor haar fouten en daden aangezien ze zelfstandig werkt (in de betekenis van niet onder gezag staan, niet in de sociaal-arbeidsrechtelijke betekenis).

hoe dan ook, het kan nooit je eigen fout zijn.
ofwel werkt ze voor een firma, is ze werknemer en kan je de schade verhalen bij die firma.
ofwel werkt ze zelfstandig en heeft ze rechstreeks een contract bij jullie zonder tussenpersoon, en dan kan je de schade rechstreeks op haar verhalen.
ofwel werkt ze in het zwart, en dan kan je misschien op basis van artikel 1382 aansprakelijk stellen omdat ze een fout gemaakt heeft, indien er causaal verband is en trilala ...


maar maak u geen illusies, voor een harde schijf van 150 euro ofzo kan je moeilijk een rechtzaak beginnen

je kan natuurlijk altijd eens bellen naar haar werkgever, je beklag doen, zwaaien met enkele dreigementen en wetsartikelen ...
en je kan bij haar zelf ook dreigen, dat je de werkgever zal contacteren enzovoort.

feit is duidelijk, moest iemand bij mij zo een stoot uithalen dan was die direct ontslagen, kuisvrouwen genoeg.

ComputerVISTA

Legacy Member
cram zei:
Kunde gij als werkloze een kuisvrouw permiteren??????:oink:


Invalide men beste vriend ;)

Ja anders was ze hier nie in dienst he ^^

N/O maar 'k moe hier nie men rekeningen komen uitleggen he :p

Doet trouwens niks ter zake.

opblaasbare WC

Legacy Member
den-kimi zei:
steek het op de familiale verzekering? die weten toch niet wie die hd heeft laten vallen.

ik weet hier niet veel over maar het lijkt me totaal onmogelijk dat zo te laten vergoeden.

familiale vergoed enkel je fouten tegen derden denk ik. die vergoed niet jouw eigen fouten en debiele stoten; zou nogal wat zijn ook zeker?

TV beu? smijt hem tegen de muur, de familiale verzekering vergoed hem toch ...

ik denk dat ge hier met de familiale verzekering niets kunt doen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan