Archief - Hoe snel kan een mens gaan?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

drostof

Legacy Member
Asafa Powel is de nieuwe recordhouder op de 100m sprint. Met 9.77 deed hij met gemak een seconde af van de tijd van Tim Montgomery. Met gemak, want hij liep naar het einde toe niet voor 100% meer door, zijn laatste passen waren lichtjes uitbollend. Iedereen verwacht dat de pas 22-jarige Asafa Powel nog wel een paar hondersten van dit record zal halen.

Je kan zeggen dat hij natuurlijk doping gepakt heeft, maar ik vind dat er lichaamlijk een duidelijk verschil is met de voorgaande recordhouders, Asafa Powel is duidelijk minder breed gespierd dan bijvoorbeeld Greene in zijn topjaren.

Ik heb jarenlang atletiek gedaan op topniveau dus ik weet zo ongeveer wel wat er mogelijk is, maar 9.77 is echt snel. Technisch was de race een voorbeeld van hoe het zou moeten. Geen pas was slecht geplaatst, geen spier verkeerd gespannen. Je kan natuurlijk de natuurlijke gang van zaken in twijfel trekken, maar dat het een supertalent is, is zonder twijfel.

Het opmerkelijkste is dat alle topsprinters uit de zelfde streek van Afrika (de West-kust) afkomstig zijn. Het zijn allemaal achterachterkleinkinderen van slaven die ten tijde van de ontdekkingen meegenomen zijn naar Amerika. Vooral in Jamaica zijn er veel van hen terecht gekomen. Genetisch hebben zij op de een of andere manier een voordeel t.o.v. anderen. Daarbij komt nog talent en trainbaarheid van de atleet en je kan na een paar jaar hard werken zeggen dat je een ware kampioen hebt.

In de toekomst zie ik mezelf ook terug de baan optrekken, hetzij als atleet, het zij als trainer, maar dit is een droom die voor blanken niet haalbaar is.

Racemaniac

Legacy Member
drostof zei:
Met 9.77 deed hij met gemak een seconde af van de tijd van Tim Montgomery.
een seconde... da zou revolutionair zijn (en fameuze doping)

FeNiX4LiFe

Legacy Member
zolang met nieuwe producten vin zal dit lager gaan;

powell hield zich zelfs serieus in :rofl:

Still DRO

Legacy Member
Euhm, hij heeft dus maar 1/100 ve seconde onder het vorige record gelopen..

grtz

pro_Vlaming

Legacy Member
Ach, gun de zwarten toch één voordeel ;)

Het is ook bewezen, ze hebben ongetrainde afrikanen en scandinaviers 4weken getraind met exact hetzelfde scheme, en na de trainging hebben de afrikanen een betere conditie ontwikkeld dan de scandinaviers.

Ze zouden de wedstrijden moeten opsplitsen in mannen-vrouwen-afrikanen :)

Hurtebise

Legacy Member
pro_Vlaming zei:
Ach, gun de zwarten toch één voordeel ;)

Het is ook bewezen, ze hebben ongetrainde afrikanen en scandinaviers 4weken getraind met exact hetzelfde scheme, en na de trainging hebben de afrikanen een betere conditie ontwikkeld dan de scandinaviers.

Ze zouden de wedstrijden moeten opsplitsen in mannen-vrouwen-afrikanen :)


er zou een verschil bestaan tussen afrikanen qua lichaamsbouw. Ik meen mij te herinneren dat het o.a. te maken had met de achillespees (die langer was ofzo).

Santa

Legacy Member
pro_Vlaming zei:
Ach, gun de zwarten toch één voordeel ;)

Het is ook bewezen, ze hebben ongetrainde afrikanen en scandinaviers 4weken getraind met exact hetzelfde scheme, en na de trainging hebben de afrikanen een betere conditie ontwikkeld dan de scandinaviers.

Ze zouden de wedstrijden moeten opsplitsen in mannen-vrouwen-afrikanen :)
Is omda afrikanen beste spierlengte en lichaamsmassaverdeling emme enzo.. nu ja.. who gives :[

drostof

Legacy Member
|SanTaa| zei:
Is omda afrikanen beste spierlengte en lichaamsmassaverdeling emme enzo.. nu ja.. who gives :[

Ik vind da inderdaad niet zo erg dat het zo is, maar ik vraag me wel af waar de grens ligt. Dit is dan ook een filosofisch vraagstuk. Het materiaal kan niet veel verbeteren, dat zorgde vroeger voor veel vooruitgang. Maar spikes zijn momenteel redelijk optimaal naar mijn aanvoelen, dus waar ligt er nog marge? In meer trainen? In andere trainingsmanieren? ...

FeNiX4LiFe

Legacy Member
Still DRO zei:
Euhm, hij heeft dus maar 1/100 ve seconde onder het vorige record gelopen..

grtz
1/100 sneller dan iemand die volgepropt was met THG

hmm :D

drostof

Legacy Member
Idd daarom was het wel goed dat de naam van Montgomery van de tabellen verdween. En zolang geen schuld aangetoond vind ik niet dat we moeten oordelen over het clean zijn van Powel.
Dan kan je bij veel wielrenners vraagtekens zetten en dat doe je ook niet. Je bent pas schuldig als de schuld is aangetoond

Bramboogie

Legacy Member
zwarte amerikanen stammen vaak af van slaven... en daar is een sterke "natuurlijke" selectie gebeurd in een paar honderd jaar en dat zijn sterkere struise zwarten

die zijn goed in korte stukken waar kracht en snelheid bij gemoeid is
bv kenyanen zijn smaller en hebben minder kracht... maar ze hebben dan wel een beter uithoudingsvermogen

het is allemaal terug te leiden naar evoluties en de bijhorende "natuurlijke" selecties

TranceGod

Legacy Member
Zwarten hebben een ander voetbouw en longinhoud ,ademtechniek is ook belangerijk bij sprinten..

Easter~Egg

Legacy Member
vandaag de 400 meter gelopen, pff ik had 1 minuut en 1 fokking seconde, dus 1 seconde te laat om 10/10 te halen :( pff

ps: kheb wel moeten overgeven na het lopen :( is da erg? alez ik gaf gewoon alles van mezelf

TranceGod

Legacy Member
Easter~Egg zei:
vandaag de 400 meter gelopen, pff ik had 1 minuut en 1 fokking seconde, dus 1 seconde te laat om 10/10 te halen :( pff

ps: kheb wel moeten overgeven na het lopen :( is da erg? alez ik gaf gewoon alles van mezelf
lol zo iets heb ik ok al aan de knikker gehad..
bij ons geven ze echt punten zoals het hoort via tabellen en leeftijd...
op men 16 liep ik de 100meter met van die witte turnpantoffels in een leuke 12.46s...goed voor 11/10 en die heb ik wel degelijk gekregen :D

Easter~Egg

Legacy Member
aja bij ons is da ook he :) als ge bij ons bij bv zwemmen onder de 45 sec zit krijgt ge 10 op 10, per 2 seconden da je eronder zit een punt bij, ik had 38 seconden :) :D die punten worden dan opgeteld bij mijn lopen of ergens anders waar ik tekort schoot

exploder

Legacy Member
Easter~Egg zei:
aja bij ons is da ook he :) als ge bij ons bij bv zwemmen onder de 45 sec zit krijgt ge 10 op 10, per 2 seconden da je eronder zit een punt bij, ik had 38 seconden :) :D die punten worden dan opgeteld bij mijn lopen of ergens anders waar ik tekort schoot
:eek:




en ik haal int eerste trimester 60/60 (bij alle testen van lopen addek 10 op 10, iedre keer kwammek ruim toe) en op me rapport stonder 59.5/60 waardoor ik geen 100 % had
:doh:

belachelijk noemek da

drostof

Legacy Member
Easter~Egg zei:
vandaag de 400 meter gelopen, pff ik had 1 minuut en 1 fokking seconde, dus 1 seconde te laat om 10/10 te halen :( pff

ps: kheb wel moeten overgeven na het lopen :( is da erg? alez ik gaf gewoon alles van mezelf


Das normaal dat ge moet overgeven, das omdat ge in weerstand gaat. Het lichaam krijgt te weinig zuurstof t.o.v. het pompen van het hart. Da verbeterd wel naar gelang ge meer traint.

Veel topsporters hebben die kwaal van overgeven. Ik heb dat heel veel gedaan en da is niet abnormaal.

drostof

Legacy Member
Ik heb nog steeds verschillende schoolrecords bij atletiek.
400m zonder startblokken en zo, 54.21
100m met startblokken maar op een steentjespiste 11.53
10 minuten lopen met gemak 3.600 meter
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan