Exorikos
Legacy Member
Goed nieuws !Hubble krijgt dan toch nog een opknapbeurt
di 31/10/06 - De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA geeft de ruimtetelescoop Hubble dan toch nog een vijfde en laatste opknap- en herstelbeurt.
Na het ongeval met het ruimteveer Colombia, in 2003, werd het Amerikaanse ruimtevaartbeleid geheroriënteerd en kwamen er strengere veiligheidsvoorschriften voor de resterende shuttlevluchten tot 2010.
Hubble
(foto Belga)
Daardoor kwam de laatste bemande servicemissie naar Hubble te vervallen. Een robotmissie bleek onhaalbaar.
Een en ander leidde tot protest bij de wetenschappers. De NASA is nu blijkbaar op zijn beslissing teruggekomen.
De Hubble, die enorm belangrijk is geweest voor de astronomie en waarmee ook Belgische vorsers werk(t)en, sterft uiteindelijk toch geen vroegtijdige dood.
De reusachtige kijker zou nog tot 2013 kunnen functioneren. Dan wordt een opvolger gelanceerd: de James Webb-telescoop.
De Hubble werd gelanceerd in 1990. Bij de opknapbeurt van 2008 zullen onder meer zes nieuwe gyroscopen (voor standbepaling en oriëntatie), een nieuwe breedhoekcamera en een nieuwe spectograaf worden geïnstalleerd.
Terecht dat ze hun geld daar aan spenderen.

