Archief - Meestermuziek, verleden en toekomst...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gromme

Legacy Member
Beethoven,

Dat is voor mij persoonlijk zowat het eerste en enige antwoord dat ik kan vragen wanneer ze aan mij vragen... Wat is muziek dat echt iets voor je kan vertellen?

Beethoven, Mozart,... Ze worden als grootmeesters in muziek aller tijden aanschouwd. Maar ik vraag me af waarom, tenminste, waarom in het algemeen? Want voor mij gaat het om de gevoelens die bij mij naar boven worden gebracht bij deze muziek. Maar wat maakt de muziek zo eindeloos? Is het misschien ook de technische kant, het gevoel? Wat is er zo ingenieus aan?

En zullen we ooit nog grootmeesters der muziek kennen? En dan bedoel ik niet zozeer voor individuele personen maar echt muziek gebracht door iemand in een tijd, voor een tijd voor iedereen..

Ik vraag het hier en niet op het muziekforum omdat ik hier blijkbaar meer mensen mee aanspreek en ook omdat dit meer op het algemeen forum past volgens mij.

alexii

Legacy Member
Voor iedereen?

Twas toch wel alleen de adel die daarvan genoot hoor.

Hmgrwngd

Legacy Member
*DeFees* zei:

Alhoewel die G3-video echt meesterlijk is; vind ik de meeste van zijn liedjes redelijk eentonig;
omdat hij die enorme snelheid constant blijft hanteren...

Rubmifer

Legacy Member
Ieder genre heeft zijn grootmeesters ;) behalve pop, das allemaal brol :evil: ;)
voor de metal is dat bv Iron Maiden, Trivium,... Voor punk is dat Bad Religion en ga zo maar voort

ge weet wel wat ik bedoel :)

VinceFeet

Legacy Member
rubmifer zei:
Ieder genre heeft zijn grootmeesters ;) behalve pop, das allemaal brol :evil: ;)
voor de metal is dat bv Iron Maiden, Trivium,... Voor punk is dat Bad Religion en ga zo maar voort

ge weet wel wat ik bedoel :)

Word! Maar al die namen die jij opsomt worden wel niet door iedereen erkent ;) . En ik vermoed dat iedereen, die een beetje muziekkennis heeft, erkent dat Mozart & Beethoven genieën waren.

Rubmifer

Legacy Member
VinceFeet zei:
Word! Maar al die namen die jij opsomt worden wel niet door iedereen erkent ;) . En ik vermoed dat iedereen, die een beetje muziekkennis heeft, erkent dat Mozart & Beethoven genieën waren.

ik gaf dan ook maar enkele voorbeeldjes die direct in mij opkwamen. Zo ben ik voor punk bv NOFX vergeten :p
natuurlijk waren Mozart en Beethoven genieën, vooral dan Mozart, dat moet zelf een verstokt metal/punk/goth fan toegeven. Ze hebben nog steeds de basis gelegd voor huidige muziek denkik

Fighting Hobbit

Legacy Member
VinceFeet zei:
Word! Maar al die namen die jij opsomt worden wel niet door iedereen erkent ;) . En ik vermoed dat iedereen, die een beetje muziekkennis heeft, erkent dat Mozart & Beethoven genieën waren.
Het heeft er volgens mij gewoon mee te maken dat in de tijd van Mozart de muziek die men aan het hof luisterde de muziek was die men goed moest vinden. Nu hebben we veel meer vrijheid t.o.v. toen en nu zullen we dus ook meer variatie hebben in de zogenaamde "grootmeesters"

metaphore

Legacy Member
rubmifer zei:
Ieder genre heeft zijn grootmeesters ;) behalve pop, das allemaal brol :evil: ;)
voor de metal is dat bv Iron Maiden, Trivium,... Voor punk is dat Bad Religion en ga zo maar voort

ge weet wel wat ik bedoel :)

voor heavy metal is dat even goed black sabbath :p
die hebben echt wel een grote stap voor de metal wereld gemaakt
eigelijk hebben die de metal geintroduceerd en zijn ze een blijvende waarde gebleven

voor mij is black sabbath toch nog meer waard dan iron maiden
toch heeft iron maiden zich ook wel kunnen vestigen als grootmeester van de metal ...

uiteindelijk zijn er zoveel die later nog als 'grootmeester' kunnen/zullen beschouwd worden maar nu nog te 'vers' zijn
wie kent er nirvana nu niet bv? Deze muziek heeft toch ook wel zen stempel achtergelaten ... zeer eenvoudige muziek die toch zo hemels harmonieus klinkt
dus techniek wilt niet altijd iets zeggen.
in andere gevallen draagt techniek weer super veel bij ...

Het feit is gewoon dat muziek vroeger schaarser was waardoor de beste in hun vak als 'goden' aanbeden werden ... ok die mannen hadden ook wel uitzonderlijk talent maar toen sprong da er gewoon meer uit dan het nu zou doen.

sir oinksalot

Legacy Member
rubmifer zei:
ik gaf dan ook maar enkele voorbeeldjes die direct in mij opkwamen. Zo ben ik voor punk bv NOFX vergeten :p
natuurlijk waren Mozart en Beethoven genieën, vooral dan Mozart, dat moet zelf een verstokt metal/punk/goth fan toegeven. Ze hebben nog steeds de basis gelegd voor huidige muziek denkik
jawadde, als jij nofx en bad religion als grootmeesters van de punk noemt, hoop ik dat je nog veel flame gaat krijgen hiervoor

Rubmifer

Legacy Member
sir oinksalot zei:
jawadde, als jij nofx en bad religion als grootmeesters van de punk noemt, hoop ik dat je nog veel flame gaat krijgen hiervoor

hedendaagse punk ;) had ik moeten bij vermelden :)
natuurlijk zijn bands al the clash, ramones, dead kennedys, black flag, exploited,... de echte grootmeesters van de punk :)

Fighting Hobbit

Legacy Member
sir oinksalot zei:
jawadde, als jij nofx en bad religion als grootmeesters van de punk noemt, hoop ik dat je nog veel flame gaat krijgen hiervoor
Ik zou ook eerder voor the sexpistols of the ramones gegaan zijn, maarja. Dat is eigelijk wat ik bedoelde, nu mag je je menign over muziek geven zonder raar bekeken te worden, dus er zullen veel meer genres en groepen overeind blijven als 300 jaar geleden...

mitja

Legacy Member
Ik heb daar ook al over nagedacht en ben tot de conclusie moeten komen dat echte grootmeesters niet meer bestaan, of niet meer kunnen bestaan. Dit geldt niet alleen voor muziek, maar voor alle gebieden van de kunst, en zelfs politiek en dergelijke. De vraag is: is dit een gevolg van de postmoderne marktmaatschappij of kijken we verkeerd naar het verleden? Zag men een Beethoven misschien in zijn tijd niet als de grote tijdloze componist maar als gewoon één onder vele en was het de geschiedenis die hem zo groot heeft gemaakt? Achja :)

NeFerMeTu

Legacy Member
mitja zei:
Ik heb daar ook al over nagedacht en ben tot de conclusie moeten komen dat echte grootmeesters niet meer bestaan, of niet meer kunnen bestaan. Dit geldt niet alleen voor muziek, maar voor alle gebieden van de kunst, en zelfs politiek en dergelijke. De vraag is: is dit een gevolg van de postmoderne marktmaatschappij of kijken we verkeerd naar het verleden? Zag men een Beethoven misschien in zijn tijd niet als de grote tijdloze componist maar als gewoon één onder vele en was het de geschiedenis die hem zo groot heeft gemaakt? Achja :)
Denk dat je hier eigelijk de essentie raakt: de geschiedenis.
Enorm veel artiesten zijn pas na hun dood zo bekend geworden. Nu worden ze misschien wel geroemd, maar tijdens hun leven waren het arme schooiers.
Ok, dit geldt nu niet voor iedereen. Mozart en Beethoven waren ook in leven al goed bekend.

DGEN

Legacy Member
muziek waar structuur in zat was toen der tijd nogal een vooruitgang :p
tegenwoordig is alle muziek min of meer gebasseerd op de structuren die toen gemaakt werden...om daar iets nieuws in te vinden :sop:

btw...beethoven als dove zoiets maken....tjah

cura

Legacy Member
mja in die tijd werd mozart etc idd zoals alexii zei ook niet door iedereen geapprecieerd, als je amadeus (film) ziet weet je waarover ik het heb

als je van "onze tijd" grootmeesters wil hebben dan denk ik toch wel aan
the rolling stones, simon & garfunkel, ..

van groepen die echt nu nog in hun "topperiode" zijn denkek niet dat je echt kan zeggen dat het grootmeesters zijn, daarvoor moeten ze al een lange tijd voor bestaan

pieta

Legacy Member
tzijn de grondleggers van veel van de hedendaagse muziek denk ik...

kunne mooi de gevoelens weergeven enz...

ma ik snap uw vraag wel, ma zo dnek ik over veel dingen, leonardo da vinci,Michelangelo,enz veel meer, nu zijn der ook wonderkinderen die klassieke stukken geweldig kunen spelen, ma maken?
ma der waren ook zoveel mensen, weinig mensen krijgen opleiding, daarom wss dat et minder opvalt...

hedendaagse muziek, mmmm....ik dnek dar er te veel verschillen zijn zodat er voor iedreen wel iemand anders uitspringt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan