Archief - Moeten Walen Nederlands kunnen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[TFT]Poky

Legacy Member
No offence, ma alle West Vlaanderaars die ik ken kunnen van de balle Frans.

Logisch ook, die moeten amper Frans spreken. Van een beetje op school oefeningen te maken gade geen deftig Frans klappen imo. Niet dat mijn Frans zo geweldig is ma kom

Karre

Legacy Member
*DeFees* zei:
In een verhit debat met mijn tante kwamen we er maar niet uit op iets dat op een consensus leek :)


zij vindt dat ALS zij een waal was (ze woont gewoon in vlaanderen, regio antwerpen), ze geen Nederlands zou leren omdat Nederlands geen wereldtaal is. En wij dan zowiezo Frans omdat het een wereldtaal is.


wat denk jij?

Je moet de taal leren van je medemens rondom in je buurt. Dus met andere woorden, als zij in Vlaanderen komt wonen als ze Waal was moet ze Nederlands leren.

Trouwens, ik negeer dus echt Walen als ze mij een vraag komen stellen waar iets zich bevindt (je weet wel, af en toe stopt er wel eens een auto bij je om een richting ofzo te vragen) puur omdat ik vind dat ze toch wel moeite kunnen doen, wij spreken in Wallonië toch ook Frans?

[TFT]Poky;10250359 zei:
No offence, ma alle West Vlaanderaars die ik ken kunnen van de balle Frans.

Logisch ook, die moeten amper Frans spreken. Van een beetje op school oefeningen te maken gade geen deftig Frans klappen imo. Niet dat mijn Frans zo geweldig is ma kom

Jij zei dat ze amper in contact komen met Fransen, maar aan de kust loopt het vol met mensen vanuit Frankrijk, en in welke provincie ligt onze kust? Inderdaad, in West-Vlaanderen.

hatetn

Legacy Member
[TFT]Poky;10250359 zei:
No offence, ma alle West Vlaanderaars die ik ken kunnen van de balle Frans.

Logisch ook, die moeten amper Frans spreken. Van een beetje op school oefeningen te maken gade geen deftig Frans klappen imo. Niet dat mijn Frans zo geweldig is ma kom


ja want west vlamingen wonen het dichts bij de franse grens en zijn direct in wallonie. om nog maar te zwijgen over bepaalde delen aan de kust waar alles in het frans gaat. ga ook een naar een pretpark in west vlaanderen. eerste dat ze doen is u aanspreken in het frans:ironic:

voor mij is het al lang simpel ze. spreken ze nederlands of doen ze moeite dan ga ik ze helpen anders kunnen moeten ze hun plan trekken

RaZoR be

Legacy Member
ze zouden nederlands fatsoenlijk moeten leren in het basisonderwijs zoals wij frans moeten leren. Het gaat niet om een wereld taal of niet, gewoon u eigen landtaal vind ik.

OK, ik geef toe, mijn frans zoog (en zuigt wss nog altijd aangezien al 3 jaar geen frans meer gezien / gesproken :p); maar ik denk dat ik mij toch nog verstaanbaar zou kunnen maken

Tr1ploid

Legacy Member
[TFT]Poky;10250359 zei:
No offence, ma alle West Vlaanderaars die ik ken kunnen van de balle Frans.

Logisch ook, die moeten amper Frans spreken. Van een beetje op school oefeningen te maken gade geen deftig Frans klappen imo. Niet dat mijn Frans zo geweldig is ma kom

Uuhm, lol?
Even vergeten dat W-Vlaanderen zowat de enige Vlaamse provincie is die grenst aan Frankrijk, en dat het grensgebied tussen de twee langer is dan dat van eenderwelke andere provincie met Wallonië (behalve Brabant natuurlijk?

Ikzelf woon in de westhoek, op zo'n 3 km van de Franse grens, en ik beschouw uw zin eerlijk gezegd als een rechtstreekse belediging voor iedereen uit mijn buurt die zijn/haar best doet om mensen te helpen in het Frans waar dat nodig is. Wij hebben ook niet dat argument van "ze moeten maar Nederlands leren" want de meeste franstaligen waar wij mee te maken krijgen zijn Fransen zelf, en niet Walen. Bijna iedereen uit mijn buurt is capabel om Franstaligen feilloos te helpen. Wat jij zegt is gewoon weer eens kunnen zagen over de onbeschaafde domme west-vlamingen.

hatetn

Legacy Member
Tr1PloiD zei:
Uuhm, lol?
Even vergeten dat W-Vlaanderen zowat de enige Vlaamse provincie is die grenst aan Frankrijk, en dat het grensgebied tussen de twee langer is dan dat van eenderwelke andere provincie met Wallonië (behalve Brabant natuurlijk?

Ikzelf woon in de westhoek, op zo'n 3 km van de Franse grens, en ik beschouw uw zin eerlijk gezegd als een rechtstreekse belediging voor iedereen uit mijn buurt die zijn/haar best doet om mensen te helpen in het Frans waar dat nodig is. Wij hebben ook niet dat argument van "ze moeten maar Nederlands leren" want de meeste franstaligen waar wij mee te maken krijgen zijn Fransen zelf, en niet Walen. Bijna iedereen uit mijn buurt is capabel om Franstaligen feilloos te helpen. Wat jij zegt is gewoon weer eens kunnen zagen over de onbeschaafde domme west-vlamingen.


als wij naar frankrijk gaan moeten we ook frans kennen. daarbij ik woon op amper 5 min van de franse grens en als die fransen echt iets nodig hebben zou je verschieten hoe snel ze toch enkele woorden nl kennen

iamhollywood

Legacy Member
Ik ben met secundair op uitwisseling geweest naar gembloux. Daar was het zo dat Nederlands een keuzevak was, maar weinigen hadden zich daarvoor ingeschreven en vonden 3 uur extra engels veel belangrijker (totaal 6 uur engels).

Kvond dat eigenlijk wel jammer :s Het was dan ook de bedoeling dat zij een week bij ons doorbrachten ma zij konden geen WOORD nederlands, wouden zelf de moeite niet doen om tijdens die week iets te leren en sloten zich altijd af binnen hun waals groepje.
En met de fiets naar school gaan dat was voor hen het eind van de wereld :p Da kende ze bij hun niet :p

Niet dat ik iets tegen die mensen heb, ben zo vaak met topvakantie op gemengd kamp (vlaams-waals) geweest en da is mij altijd goed bevallen. Ma niet dat er daar veel nederlands werd gesproken :p

Starrk

Legacy Member
West-Vlamingen spreken het beste frans uitgezonderd een resem Brabanders. De ganse kust is jandorie bezet door fransen en ik heb meer franstaligen aan mijn kassa dan wat ook. :p

+ Als ge dialect spreekt zit ge al voor de helft in de franse sfeer :unsure:

Raukaris

Legacy Member
DekadeZ zei:
Zij moeten nederlands kunnen in de mate dat de doorsnee Vlaming het frans machtig is.

Go figure.

²

Nederlands: 21 miljoen sprekers = middelmatige belangrijke taal. Geen wereldtaal maar belangrijk genoeg.

Starrk

Legacy Member
Daar gaat het mij zelfs niet om; Het zijn uw 2 landstalen, ge moet ze maar spreken.

Anoniem04

Legacy Member
Ja ze moeten Nederlands kennen als je in Brussel of Vlaanderen komen wonen. Perfect spreken moet voor mij niet, als ik zie dat ze PROBEREN om in het Nederlands te praten, zal ik hen indien nodig wel met een woordje Frans willen verderhelpen. Maar als ze zelfs de moeite niet doen, dan ik ook niet.

Wij moeten natuurlijk ook Frans kennen in Brussel en Wallonië, daar heeft wereldtaal of niet geen zak mee te maken.

Raukaris

Legacy Member
DekadeZ zei:
Daar gaat het mij zelfs niet om; Het zijn uw 2 landstalen, ge moet ze maar spreken.

Ik had het niet op u hoor maar op al die onzin van "het is geen wereldtaal dus niet kennen".

dJeez

Legacy Member
Vanaf wanneer spreek je van een wereldtaal? Want Nederlands wordt wellicht meer gesproken dan je denkt... (Suriname, Zuid-Afrika, Indonesië, ... de Nederlanders hebben goed hun best gedaan qua kolonies :p). Het Nederlands wordt overigens soms ook wel de kleinste wereldtaal genoemd. Dus wat meer taalchauvinisme is misschien niet misplaatst.

Karre

Legacy Member
In die landen die jij opnoemde spreekt men geen Nederlands maar een afgeleide vorm van het Nederlands :p.

themummy123

Legacy Member
Raukaris zei:
²

Nederlands: 21 miljoen sprekers = middelmatige belangrijke taal. Geen wereldtaal maar belangrijk genoeg.
:rofl:

zo weinig jong, 21miljoen, dat is 2x niks.:rofl:

slash

Legacy Member
Mja kvind wel da ze nederlands moeten kunnen. Toch even goed als da ik frans kan (en das nie zo goed :p).

Spineless

Legacy Member
themummy123 zei:
:rofl:

zo weinig jong, 21miljoen, dat is 2x niks.:rofl:

Ja, tis niet omdat er meer dan 70 miljoen turken zijn da ge de 21 miljoen Nederlandstaligen moet negeren. :wtf:

En verder moeten Walen Nederlands kennen, evenzeer als Vlamingen ook Frans moeten kennen. Toch de basis, zodat Walen en Vlamingen elkaar toch kunnen verstaan en een minimum aan conversatie kunnen voeren...

moXob

Legacy Member
Ookal spreekt er maar 1000 man nederlands ... als ge tussen die 1000 gaat wonen, vindek da ge dan maar de moeite moogt doen om het te leren ffs..

Hoe ne grote hautaine zak kunt ge zijn als ge verwacht dat iedereen zich maar naar uw wensen moet aanpassen.

Savage

Legacy Member
de vraag is wie als eerste z'n taal gaat opgeven? Want het argument: "als't in Vlaanderen is, moet hij/zij maar nl. spreken". Bij mijn weten zijn er nog steeds geen uiterlijke kenmerken tussen ne waal, Fransman of bv. Franssprekende Canadees.

Omgekeerd geldt natuurlijk ook. Wie zich absoluut niet kan behelpen in het Frans in, laten we zeggen Luik, moet toch ook naar mijn inziens, kunnen beholpen worden in het nl., maar dat lijkt me wel heel utopisch.

En aan de persoon die hedendaagse communautaire problemen koppelt aan dit probleem: lijkt me niet een ding van het afgelopen jaar, dus ik begrijp niet wat de bhv problematiek daar mee te maken heeft.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan