General Lee
Legacy Member
[TFT]Poky;10250349 zei:zeker daar in de West Vlaanderen of Limburg ofzo waar ze amper in contact komen met Fransen/Walen

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
[TFT]Poky;10250349 zei:zeker daar in de West Vlaanderen of Limburg ofzo waar ze amper in contact komen met Fransen/Walen

*DeFees* zei:In een verhit debat met mijn tante kwamen we er maar niet uit op iets dat op een consensus leek![]()
zij vindt dat ALS zij een waal was (ze woont gewoon in vlaanderen, regio antwerpen), ze geen Nederlands zou leren omdat Nederlands geen wereldtaal is. En wij dan zowiezo Frans omdat het een wereldtaal is.
wat denk jij?
[TFT]Poky;10250359 zei:No offence, ma alle West Vlaanderaars die ik ken kunnen van de balle Frans.
Logisch ook, die moeten amper Frans spreken. Van een beetje op school oefeningen te maken gade geen deftig Frans klappen imo. Niet dat mijn Frans zo geweldig is ma kom
[TFT]Poky;10250359 zei:No offence, ma alle West Vlaanderaars die ik ken kunnen van de balle Frans.
Logisch ook, die moeten amper Frans spreken. Van een beetje op school oefeningen te maken gade geen deftig Frans klappen imo. Niet dat mijn Frans zo geweldig is ma kom
); maar ik denk dat ik mij toch nog verstaanbaar zou kunnen maken[TFT]Poky;10250359 zei:No offence, ma alle West Vlaanderaars die ik ken kunnen van de balle Frans.
Logisch ook, die moeten amper Frans spreken. Van een beetje op school oefeningen te maken gade geen deftig Frans klappen imo. Niet dat mijn Frans zo geweldig is ma kom
Tr1PloiD zei:Uuhm, lol?
Even vergeten dat W-Vlaanderen zowat de enige Vlaamse provincie is die grenst aan Frankrijk, en dat het grensgebied tussen de twee langer is dan dat van eenderwelke andere provincie met Wallonië (behalve Brabant natuurlijk?
Ikzelf woon in de westhoek, op zo'n 3 km van de Franse grens, en ik beschouw uw zin eerlijk gezegd als een rechtstreekse belediging voor iedereen uit mijn buurt die zijn/haar best doet om mensen te helpen in het Frans waar dat nodig is. Wij hebben ook niet dat argument van "ze moeten maar Nederlands leren" want de meeste franstaligen waar wij mee te maken krijgen zijn Fransen zelf, en niet Walen. Bijna iedereen uit mijn buurt is capabel om Franstaligen feilloos te helpen. Wat jij zegt is gewoon weer eens kunnen zagen over de onbeschaafde domme west-vlamingen.
Het was dan ook de bedoeling dat zij een week bij ons doorbrachten ma zij konden geen WOORD nederlands, wouden zelf de moeite niet doen om tijdens die week iets te leren en sloten zich altijd af binnen hun waals groepje.
Da kende ze bij hun niet

DekadeZ zei:Zij moeten nederlands kunnen in de mate dat de doorsnee Vlaming het frans machtig is.
Go figure.
DekadeZ zei:Daar gaat het mij zelfs niet om; Het zijn uw 2 landstalen, ge moet ze maar spreken.
). Het Nederlands wordt overigens soms ook wel de kleinste wereldtaal genoemd. Dus wat meer taalchauvinisme is misschien niet misplaatst.Raukaris zei:²
Nederlands: 21 miljoen sprekers = middelmatige belangrijke taal. Geen wereldtaal maar belangrijk genoeg.


themummy123 zei:
zo weinig jong, 21miljoen, dat is 2x niks.![]()
