Archief - onroerend goed erven/geschonken krijgen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Obama

Legacy Member
GhO$T zei:
Das een beetje gans mijn punt éh ;). Je kan niet 100% weten wie juist en wie fout is, dus kan je niet zoveel aanvangen met de antwoorden die hier staan. Ik wil uiteindelijk vooral zeggen dat je voorzichtig moet zijn met informatie die je op zo'n forum verkrijgt, ga er aub alleszins geen belangrijke beslissingen op baseren.

Btw vraagje terzijde, waarom start je de post onder uw dubbelaccount Obama om dan vervolgens te antwoorden onder de nick Savage? :p

Ik ben niet Savage, ik ben de mensen die nuttige antwoorden gaven zeer erkentelijk (daar val jij helaas niet tussen momenteel - pagina 2), en ik vind dit forum een onschatbare bron van informatie! Het is zeker niet de eerste keer dat ik hier interessante dingen te weten ben gekomen :)

Durin

Legacy Member
Arifiene zei:
Ofwel leen je het geld, ofwel zal er beslag gelegd worden op de villa.

Nop, de staat heeft gewoon een occulte hypotheek (die dus niet ingeschreven is) op het onroerend goed in kwestie (die ofc tegenwerpbaar is tegen eventuele volgende eigenaars). Dat geldt wel maar voor 18 maanden, daarna moet ze om inschrijving vragen bij de hypotheekbewaarder als ze wil dat hij verder uitwerking heeft. Daarom dat notarissen altijd een fiscaal attest vragen (onder anderen) om na te gaan of er nog successierechten verschuldigd zijn.

Arifiene

Legacy Member
Durin zei:
Nop, de staat heeft gewoon een occulte hypotheek (die dus niet ingeschreven is) op het onroerend goed in kwestie (die ofc tegenwerpbaar is tegen eventuele volgende eigenaars). Dat geldt wel maar voor 18 maanden, daarna moet ze om inschrijving vragen bij de hypotheekbewaarder als ze wil dat hij verder uitwerking heeft. Daarom dat notarissen altijd een fiscaal attest vragen (onder anderen) om na te gaan of er nog successierechten verschuldigd zijn.

De staat heeft inderdaad een hypotheek en kan dus beslag laten leggen/het goed verkopen.
En dat gedoe met de hypotheekbewaarder is nogal hectisch (voorrang van inschrijving enzo) dus ik heb het maar niet vermeld.

EternalSilence

Legacy Member
Obama zei:
Stel dat je een onroerend goed erft, klopt het dan dat je hierop approx. 10% van de waarde moet afstaan aan de staat?

Stel nu dat je datzelfde onroerend goed geschonken krijgt van je ouders, zijn daar bepaalde formaliteiten voor?

Dank bij voorbaat!!!

Stel dat u grootouders in leven zijn.
Dan kunnen ze hun het huis in naakte eigendom geven aan u, en u grootouders zekf alleen het vruchtgebruik.
Dan moeten u grootouders nog een x aantal jaar blijven leven.
sterven ze dan, dan krijgt gij logischerwijze ook het vruchtgebruikt (+ naakte eigendom dat je al had) = volledige eigendom over hun huis.

Geen succesierechten te betalen. (of misschien een heel, te verwaarlozen deeltje)
Zo heeft men docent van recht me toch verteld.

Durin

Legacy Member
Arifiene zei:
De staat heeft inderdaad een hypotheek en kan dus beslag laten leggen/het goed verkopen.
En dat gedoe met de hypotheekbewaarder is nogal hectisch (voorrang van inschrijving enzo) dus ik heb het maar niet vermeld.

En ik maar denken dat ik u eindelijk eens kon verbeteren :sad:

Durin

Legacy Member
Doom Dragon zei:
Stel dat u grootouders in leven zijn.
Dan kunnen ze hun het huis in naakte eigendom geven aan u, en u grootouders zekf alleen het vruchtgebruik.
Dan moeten u grootouders nog een x aantal jaar blijven leven.
sterven ze dan, dan krijgt gij logischerwijze ook het vruchtgebruikt (+ naakte eigendom dat je al had) = volledige eigendom over hun huis.

Geen succesierechten te betalen. (of misschien een heel, te verwaarlozen deeltje)
Zo heeft men docent van recht me toch verteld.

Vertel die docent dan eens dat hij artikels 918 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 11 van het Wetboek van Successierechten naleest; vooraleer hij nog eens zo een zever komt vertellen.

(edit : zonder in detail te treden :
1) als ge een 'aankoop' doet van blote eigendom van een erfgenaam in rechte lijn (bijv uw grootouders zoals je vertelt), is er cf. 918 BW altijd een vermoeden van schenking van volle eigendom; met andere woorden de reservataire erfgenamen gaan altijd inkorting kunnen vragen, ookal kan jij bewijzen dat je werkelijk een prijs hebt betaald. Dus no go.

2) als het vruchtgebruik teniet gaat door overlijden van uw erfgenaam in rechte lijn is er een vermoeden van legaat (11. W. Succ. ); en tenzij jij kan bewijzen dat je werkelijk de prijs hebt betaald (en dat het dus niet gaat om een schenking) ga je alsnog successierechten mogen betalen).

Dus ik vrees dat die brave man er een tikkeltje naast zit (let trouwens bij schenking van opa en oma altijd op met reservataire erfgenamen)

Arifiene

Legacy Member
Durin zei:
En ik maar denken dat ik u eindelijk eens kon verbeteren :sad:

NEVAH!

:p

Nah, soms ist beter om bij zo'n rechtsmateries het simpel te houden, er zullen hier enorm veel mensen zijn die het hypotheekkantoor niet eens kennen, zodus.

@Doomdragon: In theorie hebt je gelijk, maar dat wordt beperkt door de wetsartikelen die Durin aanhaalt.
Het zou mss dus wel lukken indien ge 1/ geen ouders/tantes/nonkels meer hebt of broers/zussen/neven/nichten die op dezelfde lijn staan als gij, én als ge kunt bewijzen dat ge de prijs voor die naakte eigendom betaald hebt. En ik betwijfel ten zeerste dat ge dan gewoon met een papierke (speciaal voor Durin: een onderhandse akte) kan afkomen ;).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan