Archief - Onweer -> alle toestellen uit?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

rabsi

Legacy Member
der bestaat daar beveiligingsapparatuur voor :) voor pc's en andere elktronische dure appratuur :) .... als ge dat niet hebt moede idd u stekkers uittrekken om veiliger te zijn...

DBK

Legacy Member
den-kimi zei:
bij ons zitten de computer's op een overspanningsbeveiliging.
haalt eigelijk ni veel uit bij nen blikseminslag, zoveel duizenden volts zoekt zijn weg wel ff via de lucht en springt na uwen overspanningsbeveiliging wel terug op den draad. zo'n zaken zijn goe voor spanningsverschillen en voor eventuele fouten zoals 380/400 krijgen ipv 220/230

LSDsmurf

Legacy Member
Dat een blikseminslag zo'n grote sprong vanuit een stopcontact door de lucht kan maken daar had ik eigelijk nog nooit aan gedacht.

Vroeger trok ik meestal zoveel mogelijk uit maar nu doe ik dat niet meer.

hatetn

Legacy Member
M1tch zei:
ligt eraan hoever de inslag verwijderd is he.



als em ne kilometer ver zit maakt et geen verschil
en als em dicht genoeg zit om deraan te raken springt em erlangs

slash

Legacy Member
Poppel zei:
Het onweert hier zwaar. Net een enorme lichtflits en nen enorme knal die ze 5 kilometer verder ook gehoord hebben. Echt enorm :s

En plots moet iedereen zijn pc's afzetten van hun ouders ofzo.. Mijn vraag: Helpt dit ook?

Ik bedoel, mocht de bliksem inslagen en je hebt een goede aarding enzo, maakt da toch ni echt veel uit dat ik achter deze pc blijf hangen, wel?

valt te bezien of ge nieuwe wilt betalen of nie :p
ne computer kan al nie goed tegen stroomstoten en moest bliksem tegoei inslaan op uw huis dan vliegen de stopcontacten uit de muur

SilentSpring

Legacy Member
ik trek hier altijd stekkerblok van mn pc uit het stopcontact, ookal zit er zon beveiliging op want tegen bliksem helpt da toch nie. Normaal gezien moede alle stekkers min 1 m verder leggen, anders springt ie er gewoon over. ook nie vergeten dat em nog altijd in je pc kan via de telefoonkabel. daarom trekkek ook mn stereostekkers uit want kheb ne kabel van pc na stereo dus anders kan ie via de stereo na pc ook. trek ook de telefoonkabel uit de router. wel enkel als ie echt dicht zit dus. nu ist nog nie nodig, ma aan de lucht te zien zal't nielang meer duren. tis wel al aan't onweren ma ie zit ier nog 2-3km van

breez

Legacy Member
als de bliksem op u huis inslaat helpt zo'n overspanningsbeveiliging voor geen centimeter

alles uittrekken is nog altijd het veiligst... ook niet de distributiekabel van de televisie vergeten uit te trekken en UTP kabels in computers...

switchblade

Legacy Member
Brandverzekering ftw :unsure:

Tegen dat je alle stekkers uitgetrokken hebt in je huis, is de storm over en mag je weer beginnen met alle stekkers terug insteken :/
Ik heb het nog nooit gedaan, en zal het ook nooit doen. Bliksem springt over, en als de bliksem knal op uw huis inslaat, dan zulde wel meer zorgen hebben dan uw pc die ewa weggesmolten is oO

beagle008

Legacy Member
switchblade zei:
Brandverzekering ftw :unsure:

Laat dat huis maar afbranden, de verzekering betaalt wel :)

Trouwens ook al eens een inslag gehad, zwart kleurtje in de elektrische verwarming, die kan je niet uittrekken :p Verzekering heeft wel alles betaald.

BamBamsChica

Legacy Member
ik trek alles uit als het fel onweert en dichtbij.. anders niet..

en idd, altijd de internetkabel (en eventuele usbkabels naar andere aparaten die op de stroom zijn aangesloten) ook uittrekken.. en blijkbaar als ge dingen laat insteken (lijk op het werk enzo) de verschillende kabels altijd rond elkaar draaien, zodat ze geen cirkel vormen (heeft iets te maken met stroom en magnetische velden enzo)

van die bliksemafleiders zijn ook ni altijd safe.. als die kabels daarvan gewoon langs uw huis naar de grond lopen, en daar komt ineens zo'n grote stroomstoot door, krijgt ge ook een veranderend magnetisch veld, en daardoor ook een elektrisch veld ofzoiets.. en dan zijn de apparaten in uw huis nog kapot (allee ja, die uitleg klopt mss niet 100%, die van mij studeert electronical engineering en heeft dit semester les over dat soort dingen, bliksems enzo.. komt erop neer dat alles nog altijd kapot kan zijn :))

Holy Paladin

Legacy Member
ik trek nooit iets uit, niemand doet da hier

da onweert veel te veel om da elke keer te doen :p

Mr.Anderson

Legacy Member
Wij trekken hier toch ook altijd van alles de stekker uit... beter voorkomen dan genezen :)

Stimpy

Legacy Member
lol pc uitzetten en pakweg een uur zonder zitte?

:lol: dan neem ik wel het risico dat het inslaat ze
stel u voor dat hij ni inslaat en ik mn pc voor nix uitzet :lol:

Myst!Q

Legacy Member
Weet ge wat de grootste fout is.
Sommige mensen steken na nen inslag hun toestellen weer in. Zelfs al was da het huis naast u kan da nog al uw toestellen kapot maken.
De leidingen zijn als het ware geladen en de enige manier om die te ontladen is nen draad naar de aarde te leggen. Niet de aardingsdraad want die staat op geen moment in verbinding met uw twee leidingsdraden als er geen stopcontacten meer inzitten.
Dus ge moet die in principe alletwee eens apart ontladen.
En dan uw leidingen laten nakijken, soms zijn ze gesmolten en dergelijke. Goe voor kortsluitingen :)

Unkn0wn

Legacy Member
3 weke geleden is de bliksem ingeslagen bij mij thuis, het was ook zo'n enorme storm met van die reusachtige knallen.

Er stonden nog wel een paar toestellen aan, men ouders waren niet thuis en wij zijn altij van mening geweest dat het wel geen kwaad kan...
Maar helaas.

Bliksem is ferm ingeslagen, ook bij huizen in de buurt.
Plots alles viel uit, er stond nog een TV aan, een PC, de rest zat nog allemaal in stopcontact. (Ik had men PC al afgelegd vo veiligheid, maar stekker niet uitgetrokken, ook LAN kabel niet, en blijkbaar geleid die ook elektriciteit vanuit de Router bij ons op zolder)

Nu ja, eindresultaat:
- 2 PCs kapot, de mijne zen netwerkpoort (wss via netwerkkabel) op moederbord kapot, GFX kaart kapot. Men broers pc ook kapot.
- 1 TV kapot, andere TV die aanstond niet kapot 0.o.
- Router kapot
- nog wa andere kleine dingetjes.

Nu ja, vanaf nu ga ik dus wel bij hevig onweer men pc uitzetten, netwerkkabel en stekker eruit ;).

Heb men lesje wel geleerd.
(Viel gelukkig onder verzekering, maar je moet ook een serieus bedrag neertellen voor schadeclaim.)

exploder

Legacy Member
Ik trek nooit iets uit, bliksem is alleen nog ma ingeslaan bij buren :p (aan alle kanten)

Creeping Death

Legacy Member
Als ik thuis en wakker ben trek ik alles wel uit :)

Een keer wel is iets grappig meegemaakt: ik had ne plastieken dinosaurus dieje begon te brulllen als ge op een knopke duwde. Dieje begon ineens van z'n eige te roepen tijdens een onweer :)

PapaGanz

Legacy Member
Ik heb zo'n stekkerblokken beveiligd tegen blikseminslag, dus nog nooit uitgetrokken :p!
Bij die dingen zijt ge tot €500000 verzekerd, dus geen probleem ;)

GaMe®

Legacy Member
Poppel zei:
Het onweert hier zwaar. Net een enorme lichtflits en nen enorme knal die ze 5 kilometer verder ook gehoord hebben. Echt enorm :s
kerel, donder hoort ge al vanop meer dan 15 km afstand..

Hier trekken wij ook nooit iets uit.. Ik woon hier al 18 jaar en nog nooit ergens in de buurt bliksem ingeslagen :)

Maar voor de mensen die de stekkers toch uittrekken, zorg ervoor dat de stekker zeker op een meter van het stopcontact verwijderd is..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan