Archief - oprichting vzw, wie heeft ervaring mee ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

|Bifi|

Legacy Member
Hallo,

We zouden een vzw gaan oprichten voor onze fuiforganisatie. Ik heb al beetje zitten zoeken op internet en heel wat informatie gevonden daarover al. Maar geraak er lijk niet direct wijs uit. Iemand die daar ervaring mee heeft en uitleg kan geven, wat je allemaal nodig hebt om dat in orde te krijgen.


greetz:niceone:

Black Night

Legacy Member
Als VZW verkrijg je rechtspersoonlijkheid wanneer je de oprichtinsakte voorlegt aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg. Daardoor ga je als een subject in naam van de VZW handelen en niet als een natuurlijke persoon op zich.

Voornaamste punt bij vzw is dat je geen winst mag uitkeren (winst suppletief maken is wel toegelaten, maar de bedragen moeten opnieuw in de vzw gestoken worden).

Verder moet je een boekhouding bijhouden, heeft de VZW een vermogen (je mag zelf kiezen hoe groot dat vermogen is, er zijn geen regels zoals bij de NV en BVBA enz...) en moeten de ledenlijsten en registers openbaar gemaakt worden door neerlegging aan de griffie van rechtbank van eerste aanleg.

Meer info kan je vinden op de site van de federale overheid. (fgov)

User_BELGIUM

Legacy Member
dus eigenlijk is het totaal niet nuttig dat je een vzw opricht voor die fuiforganisatie, gezien de gemaakte winsten niet voor de fuif mogen gebruikt worden maar enkel in de vzw zelf ?

Gromme

Legacy Member
Het geld van een fuif moet dus in de vzw gehouden worden wat betekend dat je bvb. met het geld van een vorige fuif, een nieuwe moet/kan organiseren, als fuiforganisatie.

Als je het om winst gaat moet je een andere ondernemingsvorm kiezen, bvba, nv, evba en noem maar op. Maar als je een fuiforganisatie gaat oprichten, wat met alle respect niet groots genoemd kan worden, dan kan je het beter bij een vzw houden want anders ga je er zoveel werk in moeten steken. Bij vzw is het nog een boekhouding in vereenvoudigde vorm, waar het bij de andere vorm zeker niet om te lachen is. Tenzij je natuurlijk kan bh'en + de strikt na te leven wetgeving en regels omtrend deze vormen.

LeSec

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
dus eigenlijk is het totaal niet nuttig dat je een vzw opricht voor die fuiforganisatie, gezien de gemaakte winsten niet voor de fuif mogen gebruikt worden maar enkel in de vzw zelf ?

Koop dan met dat geld dingen en zet die op naam van de vzw?
Bv een laptop die ge dan als onkost inschrijft? Ma eigelijk gebruikte gij hem dan enzo.. fin ja, kweetni of da zo gaat, ma tlijkt me wel mogelijk te zijn?

Bij BVBA's gaat het in elk geval

Black Night

Legacy Member
User_BELGIUM zei:
dus eigenlijk is het totaal niet nuttig dat je een vzw opricht voor die fuiforganisatie, gezien de gemaakte winsten niet voor de fuif mogen gebruikt worden maar enkel in de vzw zelf ?

als je met de gemaakte winst de kosten van een volgende fuif gaat dragen, is dat perfect legaal

ga je daarentegen de winst verdelen onder de leden van de vzw, dan ben je stijdig met de wet bezig.


Pas daarmee op, een VZW kan niet failliet gaan (enkel rechtspersonen die als hoofdzaak handel drijven kunnen dat). Bij overtredingen kan je als commerciele maatschap worden behandeld. Die kunnen wel failliet worden verklaard en kan je onbeperkt en hoofdelijk gehouden zijn alle gemaakte schulden terug te betalen.

Gentille

Legacy Member
interessante thread, ik stond ook op het punt op z'n één te openen. Ikzelf en nog wat vrienden zijn ook van plan een vzw op te richten. Een soort verening om verschillende culturen te samen te brengen en verschillende activiteiten organiseren. Wij zijn al naar het stad geweest, we hadden al een soort voetbaltornooi uitgewerkt en ze zagen dat wel zitten nu willen ze dat we nog projecten uitwerken die worden dan bekeken en dan kunnen we één of andere subsidie krijgen voor een vzw, er komt wel wat papier bij kijken :p

|Bifi|

Legacy Member
Black Night zei:
Als VZW verkrijg je rechtspersoonlijkheid wanneer je de oprichtinsakte voorlegt aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg. Daardoor ga je als een subject in naam van de VZW handelen en niet als een natuurlijke persoon op zich.

Voornaamste punt bij vzw is dat je geen winst mag uitkeren (winst suppletief maken is wel toegelaten, maar de bedragen moeten opnieuw in de vzw gestoken worden).

Verder moet je een boekhouding bijhouden, heeft de VZW een vermogen (je mag zelf kiezen hoe groot dat vermogen is, er zijn geen regels zoals bij de NV en BVBA enz...) en moeten de ledenlijsten en registers openbaar gemaakt worden door neerlegging aan de griffie van rechtbank van eerste aanleg.

Meer info kan je vinden op de site van de federale overheid. (fgov)

En wat is de site ? misschien contrete link tot de vzw info op hun site. thx

TheCrow7

Legacy Member
Een VZW kan wél winst uitdelen. Namelijk om zijn 'werknemers' te betalen voor hun diensten.

b.v. een sportvereniging die zijn trainer betaald. Het is enkel de manier waarop je bent ingeschreven in de VZW, waarschijnlijk zal je als oprichter/bestuurder niet betaald kunnen worden.

Black Night

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Een VZW kan wél winst uitdelen. Namelijk om zijn 'werknemers' te betalen voor hun diensten.

b.v. een sportvereniging die zijn trainer betaald. Het is enkel de manier waarop je bent ingeschreven in de VZW, waarschijnlijk zal je als oprichter/bestuurder niet betaald kunnen worden.

mja, een werknemer deelt niet in de winst, maar is een kost voor de vereniging/vennootschap. Groot verschil eh :)


@ Bifiworst (hmmmmmm :unsure: ) :

site? ik zit hier gewoon met mijn cursus vennootschapsrecht voor mijn neus :p

|Bifi|

Legacy Member
Black Night zei:
mja, een werknemer deelt niet in de winst, maar is een kost voor de vereniging/vennootschap. Groot verschil eh :)


@ Bifiworst (hmmmmmm :unsure: ) :

site? ik zit hier gewoon met mijn cursus vennootschapsrecht voor mijn neus :p

@Black Night: Lekker lekker:p

Er komt inderdaad veel papierwerk bij kijken;) . Dat zal efkes zweten worden, want z'on oprichting heb ik nog nooit gedaan. Maar ik zal eens naar het stadhuis gaan of zij mij daarbij niet kunnen helpen.

greetz

TheCrow7

Legacy Member
Black Night zei:
mja, een werknemer deelt niet in de winst, maar is een kost voor de vereniging/vennootschap. Groot verschil eh :)

En van wat wordt dat loon betaald ? Van de winst toch ? :p

En met de marges van dat loon kan je creatief omspringen.

@Bifi: Een notaris kan je gratis raadplegen voor informatie hierover.

Karre

Legacy Member
Kijk als je nu een loon op de boekhouding schrijft voor de personen die je moet betalen dan staat het er op genoteerd maar je gaat dat geld dan gewoon onder die mensen verdelen maar met jezelf erbij. Volgens mij kunnen ze dit echt niet zien... Dus eigenlijk kunnen je maten ingeschreven worden als personeel en zo.. ja snapte het nu eigenlijk?

Fireball

Legacy Member
Careless zei:
Kijk als je nu een loon op de boekhouding schrijft voor de personen die je moet betalen dan staat het er op genoteerd maar je gaat dat geld dan gewoon onder die mensen verdelen maar met jezelf erbij. Volgens mij kunnen ze dit echt niet zien... Dus eigenlijk kunnen je maten ingeschreven worden als personeel en zo.. ja snapte het nu eigenlijk?
Ja en uw maten moeten da geld dan wel aangeven als loon bij de belastingen eh ;)

Karre

Legacy Member
Fireball zei:
Ja en uw maten moeten da geld dan wel aangeven als loon bij de belastingen eh ;)
Dan schrijven ze het bedrag op dat ze normaal zouden krijgen als het op de legale manier was e. Natuurlijk gade gij (het hoofd van die vzw) het meeste geld krijgen dan omwille die belastingen maar met wat berekeningen ben ik er zeker van dat het geld eerlijk verdeeld kan worden ;). Ze zouden dit eventueel kunnen zien door uw bankrekening na te gaan maar dan kunde nog altijd de smoes gebruiken dat je thuis geld bewaart. Dus als je alles zorgvuldig aanpakt kunnen ze het niet ontdekken ;).

russian

Legacy Member
The_Messenjah zei:
Koop dan met dat geld dingen en zet die op naam van de vzw?
Bv een laptop die ge dan als onkost inschrijft? Ma eigelijk gebruikte gij hem dan enzo.. fin ja, kweetni of da zo gaat, ma tlijkt me wel mogelijk te zijn?

Bij BVBA's gaat het in elk geval

Het is niet de bedoeling van de draadstarter om te frauderen (omdat mensen uit jouw omgeving het doen?); en los daarvan zijn er mensen met een gevoel van ethische verantwoordelijkheid. In elk geval zou ik niet van zo'n laptop kunnen genieten. Dan werk ik liever wat meer...

daVinci

Legacy Member
Helemaal zeker weet ik het niet met die nieuwe VZW wet die sinds begin vorig jaar of dit jaar van kracht is, maar ik ben vroeger nog in een jeugdhuis actief geweest, ook een vzw, en deed daar alle administratie. Toen was het zo, dat indien je geen personeel in dienst had (maw geen loon moest betalen), en de jaarlijkse omzet niet groter was dan een bepaald bedrag je maar een zeer beperkte boekhouding moest voeren (in- en uitgaven rapporteren), maar voldeed je niet aan die "beperkingen" ben je verplicht een volledige boekhouding te voeren (wat de complexiteit enorm doet verhogen, alsook de mogelijkheid op controle). Hoe het zit sinds die nieuwe wetgeving weet ik niet juist, maar ik hoor van mijn opvolgers dat de papierwinkel is toegenomen.

Let wel op dat er veel misbruik gemaakt wordt van het vzw-statuut (welk gebonden is aan specifieke regels), en dat de overheid probeert deze "valse vzw's" aan te pakken. Maar of ze daar in slagen is iets anders.
De meeste lokale voetbalploegen hebben een vzw statuut, maar strikt juridisch gezien is een grote meerderheid eigenlijk geen vzw.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan