Archief - Q: onbeveiligd draadloos netwerk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

d2itemnet

Legacy Member
Ik kom goe overeen met mijn buren, ik heb hun paswoord en zij de mijne. Als zij in de keuken zitten hebben zij soms slechte connectie en dan mogen ze op de mijne.

Gwn afspreken da ge enkel surft en nix download of hevig gamed op elkaars netwerk.

switchblade

Legacy Member
langs de ene kant trek ik mij er niks van aan, indien onbeveiligd verbind ik ermee en bekijk ik emails of wat ik ook nodig heb op dat moment. downloaden (bestanden van rond of meer dan 50mb) doe ik dan weer niet

langs de andere kant vergelijk ik het dan met een voordeur van een huis...
ernaartoe gaan en kijken op de deurbel wie er woont en wat soort deur het is, is niks mis mee, de deur openen en ongevraagd binnengaan daarentegen...

maarja... hij die vrij van zonden is, werpe de eerste steen enzo... :unsure:

L0k1-

Legacy Member
goh veel netwerken hebben dan nog de simpelste beveiliging, WEP encryptie, kun je vrij gemakkelijk kraken, al wat je nodig heb is wat tijd en geen intel wireless adapter :)

citrofenwick

Legacy Member
R-evolution™';8682240 zei:
easy ? easy voor hackers of gewoon easy ?

als jij het kan mag je me altijd pm'en, maar ik ben er vrij zeker van van niet. Heb er me zelf eens wat in verdiept en het is helemaal niet simpel
*edit* link bij nader inzien terug gewist
Het is dus wel degelijk mogelijk, enkel wat zoeken en linux is wel handig :)

L0k1- zei:
goh veel netwerken hebben dan nog de simpelste beveiliging, WEP encryptie, kun je vrij gemakkelijk kraken, al wat je nodig heb is wat tijd en geen intel wireless adapter :)
atheros ftw :)

EagleEye

Legacy Member
Yasutoko zei:
Je krijgt zowiezo als je ook zelf draadloos hebt bij het scannen ernaar vraag welk je wilt gebruiken ( draadloos internet ).
Wrong! (tenzij jij natuurlijk al die verschillende programma's geschreven hebt en weet hoe ze in hun werk gaan). Sommige programma's vragen dat by default, sommige programma's niet. En bij de meesten kunt ge het instellen. Maar er zijn veel computers die gewoon automatisch inloggen op het eerste het beste onbeveiligd netwerk hoor :)

EagleEye

Legacy Member
Den Freddie zei:
vorig jaar fzo zat het zoontje van de buren ook op ons netwerk.
Was toen niet beveiligd, pcvent had alles gedaan en dat marcheerde goed dus stelden wij ons verder geen vragen.
Tot ik toevallig, op een nacht niet kon slapen en om 3u 's nachts het adsl lichtje op m'n router zag branden terwijl dit normaal altijd uit is als er niemand online zit via de router.

Volgende dag dan m'n verbindingstijden gechecked via skynet, daarna in de router gaan kijken naar de naam van de indringer.
De naam was No_Harley, en die peet heeft nen Harley, ver moesten we dus niet zoeken:p.
Veel verbruiken deed hem niet, zodat het amper opviel.

Dan paswoord erop en voila.
"Zoontje"-> harley?:p
Btw, @ die persoon die hier zei dat hij ne stukje onbeveiligd laat:
ier kunnen wij gewoon connecten, ondanks het paswoord enzo hoor.

Als'k m'n ma haar laptop aanleg dan komt m'n netwerk er direct op, 'k moet alleen efkes ne pwd intypen.

Wat heeft dat te maken met 'een stukje onbeveiligd laten'?

sneax

Legacy Member
R-evolution™';8682240 zei:
easy ? easy voor hackers of gewoon easy ?

als jij het kan mag je me altijd pm'en, maar ik ben er vrij zeker van van niet. Heb er me zelf eens wat in verdiept en het is helemaal niet simpel

als er op het netwerk dat ge monitored wa dataverkeer is dan hebt ge ne WEP key gevonden in een paar minuutjes (soms sneller soms langer), dat is al héél lang geweten en er zijn tooltjes op het net te vinden om dit makkelijk te doen (voor 'didactisch' gebruik)

wpa is iets anders én tis makkelijker in gebruik dus ik zie geen reden om nog WEP te gebruiken, de routermakers zouden met véél betere wizards moeten komen dat zelfs de leek meteen in een standaard beveiligde omgeving werkt

en kdenk wel dat ze u iets kunnen doen als ge download op iemand anders netwerk (of zelfs gewoon surft) maar de kans dat ge gepakt wordt is natuurlijk klein

whacker

Legacy Member
Hmm, en die morele kwestie geldt al helemaal niet meer in andere landen zoals Nederland waar dataverkeer voor uw internetlijn onbeperkt is. De enige "schade" die ze dan zouden kunnen ondervinden is dat hun downloads/uploads iets trager gaan. Daarmee dat er in Nederland nog veel meer netwerken open staan.

dJeez

Legacy Member
R-evolution™';8682240 zei:
easy ? easy voor hackers of gewoon easy ?

als jij het kan mag je me altijd pm'en, maar ik ben er vrij zeker van van niet. Heb er me zelf eens wat in verdiept en het is helemaal niet simpel
Mits je beschikt over de nodige tools & hardware en er voldoende trafiek is over dat wireless netwerk is WEP snel gekraakt (binnen de 10 minuten kan het bij een actieve aanval), en nee, de informatie krijg je niet. Leer Google gebruiken.

Avenger 2.0

Legacy Member
Telenet beveiligt de draadloze access point bij de mensen thuis nog altijd met 64-bit WEP encryptie (de 5 laatste nummers van het AP serienummer). Dit mag toch wel eens dringend veranderen vind ik. De mensen betalen telenet al overdreven veel geld voor de installatie en apparatuur, en dan wordt het nog eens super onveilig gedaan...

d2itemnet

Legacy Member
Tis echt ni moeilijk om wep te kraken in een kwartiertje ofzo. Kheb verschilende video's ervan.

Iemand die wa meer wil weten, pm mij maar

SilentSpring

Legacy Member
EagleEye zei:
"Zoontje"-> harley?:p
nja, em is in de 30 ofzo.
Maar da's nen echten blaaskaak, denkt dat hij de man is enz, maar ie maakt em enkel belachelijk:p.

Wat heeft dat te maken met 'een stukje onbeveiligd laten'?
Welja, dat ge niet per se uw netwerk niet kan beveiligen om er zelf toch nog op te kunnen van in de tuin fzo

GhO$T

Legacy Member
Den Freddie zei:
Welja, dat ge niet per se uw netwerk niet kan beveiligen om er zelf toch nog op te kunnen van in de tuin fzo
? Tis niet omdat uw netwerk beveiligd is dat je er niet meer op kan van in uw tuin hoor :confused:.
Een onbeveiligd netwerk zendt juist even ver uit als een beveiligd, enige verschil is dat je bij het 2e een paswoord moet hebben om op het netwerk te raken.

Op m'n kot hangen er ook wel wat onbeveiligde netwerken in de lucht, die leen ik enkel als ons eigen internetverbinding weer eens plat ligt. En dan nog enkel voor noodzakelijke dingen, ergens naartoe surfen of mail checken.
Zolang je niet op zoek gaat naar welke computers er met dat netwerk verbonden zijn (en hoe je er kan inbreken) en je niet belachelijk veel limiet gaat opbruiken, vind ik daar niks crimineels aan. Volgens de letter van de wet is het misschien strafbaar maar kzou nog eens een rechter willen zien die hiervoor iemand gaat veroordelen, laat staan dat iemand u zou aanklagen in de eerste plaats, voor die paar kb/mb die je verbruikt op hun netwerk.

Wat trouwens met die mensen die helemaal niet weten dat ze op het netwerk van de buren bezig zijn, de pc gaat dikwijls automatisch op het netwerk met de beste signaalsterkte, als dat nu toevallig dat van de buren is... hoe zou zo iemand nu strafbaar kunnen zijn. Als je zegt 'ze moesten maar de nodige kennis hebben om de netwerken van elkaar te onderscheiden' dan kan je even goed zeggen dat de buren maar genoeg kennis moesten hebben om een paswoord op hun verbinding te zetten zodat er niemand per toeval kan meesurfen.

metaphore

Legacy Member
Onze draadloze router is niet beveiligd. Ik check gewoon af en toe het logboek eens en kheb daar nog nooit iemand op gemerkt die er niet op hoort.

Polarite

Legacy Member
Hier ook 3 onbeveiligde netwerken in de buurt.
Zelf gebruik ik het niet , heb wel al 1 persoon geholpen om het te beveiligen.

Gewoon mac filter gebruiken dan bepaal je zelf welke pc's er mogen connecten...

citrofenwick

Legacy Member
Den Freddie zei:
Welja, dat ge niet per se uw netwerk niet kan beveiligen om er zelf toch nog op te kunnen van in de tuin fzo
hier ook beveiligd en ik geraak er nog op van 150m ver (1muur tussen)
gisteren testje gedaan op straat :p

edit: in tuin geraak ik ook maar 20m ver ofzo, maar das omdat het in ons huis vol zit met potrellen :p

[TFT]Poky

Legacy Member
ik gebruik af en toe onbeveiligde netwerken, bv als ik met laptop ergens ben en heb ff internet nodig.

Wat ik niet doe is beginnen leechen, dat vind ik er over gaan, maar ff mail checken waarom niet?
Als de mensen dat niet willen tja zet er dan een paswoord op :)

Wat vet zou zijn moest internet gratis en zonder limiet zijn zodat paswoorden niet meer nodig zijn. Of gewoon zonder limieten, dan zou ge overal opt internet kunnen :)

citrofenwick

Legacy Member
daarvoor zult ge moeten wachten op wifimax
ik heb al gehoord dat bepaalde spectrums gratis zouden zijn
ma da betwijfel ik tbh
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan