Archief - Waarom 33 centiliter blikjes?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zeta Reticula

Legacy Member
Pred zei:
dag pipo,
ik vind het geen belachelijk topic, ik vind alleen die personen die reageren op dat "banaal antwoord" van coca-cola belachelijk. Het is toch zo klaar als een klontje dat dat een gestandaardiseerde maat is, verdere uitleg is overbodig me dunkt. Gestandaardiseerde maten zijn er om het gemakkelijk te houden.
En een blik maken zal duurder zijn dan een fleske wat ge terug kunt ophalen en opnieuw gebruiken, dus zal 33cl blik meer winst opleveren dan een 25cl blik.
De vraag is hier "Waarom is 33 cl een standaardmaat?".

En dus niet "Waarom gebruikt men 33 cl?". Met als antwoord "Omdat het een standaardmaat is."

Bontus

Legacy Member
Waarom is 33cl een standaardmaat: omdat het een derde van een liter is.
(en omdat een derde van een liter als een handige drinkportie aanzien wordt)
en waarom is een liter een standaardmaat: omdat het zo in het SI-stelsel is opgenomen.
En waarom zouden we dat stelsel nu nog aanpassen? alleszins niet voor een leuker getal op een blik cola te hebben.

guRuh

Legacy Member
Wa ne zever weer allemaal...

Zo'n blik is 33 cl omdat de maten van zo'n blikje de optimale verhouding inhoud/metaal geven.
Bereken het maar eens uit, tenminste, als je de formule van de inhoud van een cilinder nog kent ;)

Raar maar waar

Bontus

Legacy Member
guRuh zei:
Wa ne zever weer allemaal...

Zo'n blik is 33 cl omdat de maten van zo'n blikje de optimale verhouding inhoud/metaal geven.
Bereken het maar eens uit, tenminste, als je de formule van de inhoud van een cilinder nog kent ;)

Raar maar waar
de verhouding tussen hoogte en diameter moet zo zijn dat de inhoud maximaal is voor de mantel (of de hoeveelheid metaal) maar dat verklaart nergens waarom de inhoud op zich 33cl zou moeten zijn.

Pred

Legacy Member
guRuh zei:
Wa ne zever weer allemaal...

Zo'n blik is 33 cl omdat de maten van zo'n blikje de optimale verhouding inhoud/metaal geven.
Bereken het maar eens uit, tenminste, als je de formule van de inhoud van een cilinder nog kent ;)

Raar maar waar


piee maal èèirKwadraat maal HAAA
of

piee maal dééKwadraat maal HAAA gedeeld door vier

Bontus

Legacy Member
berekening:
I=Pi*d²/4 *h
A=Pi*d²/2 + Pi*d*h

stel dat we I=0.33 willen (in dm³ of liter)
dan is h=1,32/Pi*d^-2

of A(d)=Pi*d²/2 + 1,32/d
dan vindt u voor het minimum dat d=0,75 dm voor de bijhorende A=2,64 dm²

even gemeten ook en een blik is ongeveer d=0,66 dm (dat geeft A=2,684 dm² dus toch iets meer blik)

edit:
deze formule is algemeen (de afgeleide moet 0 zijn)
Pi*d - 4*I*d^-2 = 0


Dees is natuurlijk allemaal voor cilinders, hadden ze echt de inhoud willen maximaliseren dan hadden ze voor bollen moeten kiezen, maar ze moeten ook rekenening houden met de druk van de koolstofdioxide, het transport, de traditie, ...

Quilombo

Legacy Member
de vraag blijft nog altijd waarom er veel meer blikjes van 33cl zijn dan van 20cl, en waarom er veel meer glazen flesjes van 20cl zijn dan van 33 .. :p

Bontus

Legacy Member
Quilombo zei:
de vraag blijft nog altijd waarom er veel meer blikjes van 33cl zijn dan van 20cl, en waarom er veel meer glazen flesjes van 20cl zijn dan van 33 .. :p
nee die is al beantwoord, mensen hebben meestal genoeg met 33cl, en meestal te weinig met 25cl of minder

ElBramo

Legacy Member
Zomg, als het nog niet beantwoord is, dan hier even een antwoord:

Ooit gehoord van tweedegraadsfuncties? Als ge daar het minimum en maximum van berekent met een minimum aan materiaalkosten blijkt 33cl de ideale maat te zijn om het minst aantal materiaal nodig te hebben.
de functie is dan gebaseerd op de oppervlakte van uw blikske en de inhoud...
Geen tijd om een deftiger antwoord te noteren :)

edit: het antwoord is al gegeven door reteiP, proficiat ;)

russian

Legacy Member
Tijdens mijn bezoek aan de States was het mij opgevallen dat de blikjes daar een beetje groter waren (in oz uitgedrukt zeker?). Ik dacht een 35 cl?

Gonzo the Great

Legacy Member
reteiP zei:
bier uit blik smaakt ook beter (maar wel geserveerd in een glas), het is properder dan uit een fleske.

Vind ik juist niet. Ik vind zowel Cola als bier veel beter uit een flesje. Glas laat geen gas door, de drank komt eruit zoals hij erin ging (langs de opening bovenaan :niceone: ). Maar metaal is gasdoorlatend, dus moeten ze er al veel meer bubbels insteken dan normaal (nadelig voor smaak), om er genoeg over te houden bij de klant. Dan nog als ge een pint schenkt uit een blik is na 3 seconden uw schuim al weg. Maar als ge een vers blikje cola drinkt kunt ge super-boeren laten.
Glazen flessen kuisen en hervullen is goedkoper dan blikjes maken, veeeel beter voor het milieu, en (vind ik toch) lekkerder. De ENIGE reden dat glas niet meer gebruikt wordt zijn de transportkosten. Op dezelfde vrachtwagen waar 10000 liter in glas kan, kan er 20000 liter in blik...
Wetten zouden zulke wantoestanden moeten voorkomen, maar ja...:sleep:

Zeta Reticula

Legacy Member
ElBramo zei:
...shizzlez...
Je ontbreekt een onbekende, slimmerd. Je krijgt dus enkel een ideale verhouding (hoogte versus diameter). En dat zegt nog niet waarom het 33 cl is. De enige logische verklaring is dat 33 cl 1/3 liter is (jaja, niet exact, maar exact genoeg...).

Bontus

Legacy Member
tis eigenlijk allemaal eenvoudig als ge eens logisch nadenkt, de beste verhouding krijgt ge als uw diameter en hoogte gelijk zijn.
(eigenlijk een kubische cilinder of zoiets)
Maar onze wiskunde leerkracht in het middelbaar wist ons toen te vertellen dat bij die vorm het blik zou deuken door de druk langs binnen.
(vandaar ook die holle vorm van de bodem)

killgore

Legacy Member
ElBramo zei:
Zomg, als het nog niet beantwoord is, dan hier even een antwoord:

Ooit gehoord van tweedegraadsfuncties? Als ge daar het minimum en maximum van berekent met een minimum aan materiaalkosten blijkt 33cl de ideale maat te zijn om het minst aantal materiaal nodig te hebben.
de functie is dan gebaseerd op de oppervlakte van uw blikske en de inhoud...
Geen tijd om een deftiger antwoord te noteren :)

edit: het antwoord is al gegeven door reteiP, proficiat ;)
zomg, dit is al door 5-6 mensen gezegd geweest en heeft zomg niets te maken met waarom het zomg 33cl is :ironic:.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan