Archief - Werkende kinderen en onderhoudskosten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bottom

Legacy Member
Beste telenetters

Het schooljaar zit er praktisch op, en ik mag trots melden dat ik ook afstudeer (met grote onderscheiding :p ).

Hoogst waarschijnlijk zal ik kunnen beginnen bij het bedrijf waar ik stage gelopen heb.

Ik ben nog niet van plan om een appartementje te huren ofzo en blijf dus voorlopig nog thuiswonend. Vanaf het moment dat ik een inkomen heb, zullen mijn ouders onderhoudskosten aanrekenen. D.w.z. dat ik een bedrag zal moeten afgeven voor de gemaakte kosten (elekticiteit, water, zij die de afwas doen e.d.).

Op volgend forum vond ik redelijk veel informatie terug:
http://www.femistyle.be/ubbthreads/showflat.php?Cat=0&Number=155866&page=0&fpart=1&vc=1

Zij spreken over de 3/3e regel:
1/3 voor kost en inwoon (dus betalen aan ouders)
1/3 als zakgeld
1/3 als spaargeld

Kunnen jullie je eigen ervaringen over deze situatie eventueel meedelen? Hoeveel betalen jullie? Wat vind je van de 3/3e regel?

Want bij mij thuis is er al een redelijk grote discussie geweest over het feit dat ik zou moeten afdragen aan mijn ouders en over het bedrag.

Hiapoe

Legacy Member
Ik zou da nie teveel op een regel baseren... Gewoon overeenkomen met je ouders en op het gevoel afgaan...
Als ik thuis zou wonen dan denk ik da ik 200 euro in de maand zou geven of zo...
Wat ge met de rest doet: sparen, opdoen,etc... da moet ge zelf weten natuurlijk...

Ik woon dit moment alleen en betaal 450 euro huur.

Bram

Legacy Member
gij noemt toch nie frederik???
anyhow, een maat van mij is gaan werken na z'n middelbaar en die stond 200 (of 250) euro af per maand aan z'n ouders, dit ook deels omda ze het kindergeld kwijt waren...

Stimpy

Legacy Member
denk dat het hier thuis 250 euro is bij mn zus (zal t volgend jaar zelf ondervinden :p)
wat nog altijd veel goedkoper is dan huren en alle bijkomende kosten

Hiapoe

Legacy Member
SveltestSword zei:
gij noemt toch nie frederik???
anyhow, een maat van mij is gaan werken na z'n middelbaar en die stond 200 (of 250) euro af per maand aan z'n ouders, dit ook deels omda ze het kindergeld kwijt waren...

Ik heet Frederik ja... of had ge het tegen de threadstarter?

Bram

Legacy Member
Hiapoe zei:
Ik heet Frederik ja... of had ge het tegen de threadstarter?
theadstarter... omdat er gisteren mensen bij mij waren (de schoonouders van die frederik) die zeiden dat ze fier waren op hem omda hem afgestudeerd was en al meteen mocht beginnen werken op de plek waar em stage heeft gedaan

GMotha

Legacy Member
Ik betaal 1/4 aan de ouders. 2/4 wordt gespaard (deels uit eigen initiatief) en de rest is mijn zakgeld.

*edit* Dag, Frederik!

Hiapoe

Legacy Member
Waarom doen jullie allemaal een bepaald percentage van jullie loon naar de ouders?

Alé kbedoel: stel nu puur hypothetisch da ge 5000 euro per maand verdient... dan gade toch nie 1/4e = 1250 euro betalen?

Ge betaalt toch de kost en inwoon... en berekent da een beetje op de natte vinger af:
- Ge gebruikt internet, awel betaalter wa voor
- Ge verbruikt elentriek: elentriekfactuur gedeeld door aantal gezinsleden
- zuivere kost en inwoon: 200 euro (huur zogezegd)
- en af en toe gade zelf es naar de winkel en brengde wa stuff mee voor iedereen te gebruiken...

punk

Legacy Member
Ik weet dat mijn broer 200€ betaalde toen die nog thuiswoonde. Nu is hij het huis uit.

GMotha

Legacy Member
Hiapoe zei:
Waarom doen jullie allemaal een bepaald percentage van jullie loon naar de ouders?

Alé kbedoel: stel nu puur hypothetisch da ge 5000 euro per maand verdient... dan gade toch nie 1/4e = 1250 euro betalen?
Het is een vast bedrag, maar komt overeen met 1/4 van wat ik nu verdien. Het op de spaarrekeningen zetten is wel percentueel.

spray-bunny

Legacy Member
Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je verdient, maar 1/3 van je loon sparen vind ik toch maar weinig. Ik zou naar de helft streven.

Bottom

Legacy Member
@Frederik :p

Meestal werkt men ook met een Maximum bij de 3/3e regel. Als iemand een inkomen heeft van 5000 euro zal het niet zo zijn dat hij daarvan 1/3 moet betalen.

LSDsmurf

Legacy Member
Zo'n 3/3e regel vind ik maar onzin. Als je bv 1200EUR verdient zou dat al 400EUR per maand zijn, en 500EUR op 1500EUR. Dat lijkt me toch een beetje overdreven, dan hou je zelf bijna niets meer over.

Geef je ouders gewoon, een vast bedrag per maand, let een beetje op je uitgaven en spaar gewoon de rest voor grote uitgaven zoals een auto of bouwgrond + huis.

Ik betaal per maand 250EUR + alle internet kosten.

Bubba

Legacy Member
Toen ik afgestudeerd was van het middelbaar heb ik ff gedacht dat ik ging werken. We zijn toen rond de tafel gaan zitten, hebben de rekening gemaakt en ik zou ongeveer 350 € / maand moeten betalen aan mn ouders.

Mja da is ni meer van toepassing omdak op school zit...

LeSec

Legacy Member
Vrij ridicuul alsget mij vraagt, ze zorgen gans hun leven voor u, ma o wee nu ge iets verdient gajet moete delen? :s

Mijn ouders gaan mij en mijn broer gwn ook thuis laten wonen indien we da willen (ma kdenk da we wel in appartement zulle gaan ofzo) zonder daarvoor hoeven te betalen, als jonge werknemer vinden ze het belangrijker van al da geld te sparen om zo snel mogelijk nadien op "de eigen voeten" te kunne staan ...

En ergens vind ik da ma logisch ook, ma kversta ook da sommige gezinnen die het niet extreem breed hebben dat eisen van hun kinderen. Ma in dezen tijd.. komaan eh mensen :s

Anvilke

Legacy Member
d8 dat het wettelijk vastgesteld was op iets van een €300? zal er allesinds nie ver van zitten ;)

hier zal et €250 zijn + deel van internet ( nu da m'n pa der ook gebruik van maakt, moetek nie alles betale :D )

metaphore

Legacy Member
The_Messenjah zei:
Vrij ridicuul alsget mij vraagt, ze zorgen gans hun leven voor u, ma o wee nu ge iets verdient gajet moete delen? :s

Mijn ouders gaan mij en mijn broer gwn ook thuis laten wonen indien we da willen (ma kdenk da we wel in appartement zulle gaan ofzo) zonder daarvoor hoeven te betalen, als jonge werknemer vinden ze het belangrijker van al da geld te sparen om zo snel mogelijk nadien op "de eigen voeten" te kunne staan ...

En ergens vind ik da ma logisch ook, ma kversta ook da sommige gezinnen die het niet extreem breed hebben dat eisen van hun kinderen. Ma in dezen tijd.. komaan eh mensen :s

idd
ik zou thuis ook nix moeten afgeven als ik nu zou aant werken zijn en nog 1 of 2 jaar thuis woon

als ik nu na mijn studies nog terug thuis wil komen wonen moet ik wel betalen denk ik :p maar da vind ik dan ook vrij logisch
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan