reteIP, je begrijpt de essentie van wat we bedoelen niet..
een werkelijkheid bestaat niet, omdat werkelijkheid iets is dat door iedereen anders wordt ervaren..
je kan geen uitspraken doen over een algemene werkelijkheid, want die bestaat niet..
De enige zekerheid die ons controleert is da natuur.. alles wordt gecontroleerd door de natuur, wij leven in functie van de natuur, wij bouwen huizen tegen de koude en de regen, wij bouwen bruggen en tunnels, wij ontwikkelen geneeskunde tegen ziekten, wij animeren tegen de verveling van ons brein, wij doen aan sport om ons gezond te voelen, wij vormen een maatschappij om samen te overleven, wij moorden anderen uit om zelf beter te leven, wij slapen drinken en eten omdat we anders sterven..
Wij zitten gevangen in de greep van de natuur en wij mensen proberen halsstarrig te vechten tegen beter weten in.. wij zijn de enigen met de mogelijkheid tot perceptie van ons gevangenschap, daarom dat wij dagelijks streven naar de verlossing uit die greep.
Alles wat een mens ooit doet staat in functie van die natuur, zowel lichamelijk als psychisch, want wij ZIJN natuur mijn beste..
De maatschappij is geen vast begrip, de maatschappij is een georganiseerde vorm van samenleven uit onze voorouders, uit jij en ik, uit onze kinderen en kleinkinderen. Die maatschappij wordt echter bepaald door de natuur en de wil om te overleven. Door het toenemende vermogen van de technologie wordt het duidelijk dat er voor onze levenswijze die wij ervaren als een ontrukking uit de greep van de natuur niet genoeg middelen aanwezig zijn.(wij hebben de mogelijkheid om vele ziekten te genezen, ons te beschermen tegen natuurfenomenen, drinken en voedsel in overschot) Wij zitten vast in ons psychologische afhankelijkheid van luxe, die voortvloeit uit de idee dat wij mensen losstaan van de natuur en daarboven staan, dat wij niet hoeven te luisteren naar wat de natuur ons verteld.
Het is juist die natuur die ons doet handelen zoals wij nu handelen, en de psychologische effecten daarvan doen ons samenkruipen in een maatschappij waar ieder voor zich probeert zich zo rijkelijk mogelijk te vergapen aan de dingen des levens en tevergeefs zich probeert te sussen, dat hij nooit sterven zal..