Archief - De grote kleine-vraagjes-thread - Deel 1

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Memphis

Legacy Member
command ingedrukt houden kan je zo bij veel dingen gebruiken trouwens! ook bij het klikken op uw bladwijzers, bij het zoeken in het zoekvak, etc... echt handig :)

GenesisX

Legacy Member
Sinds ik in mijn MBP een nieuwe HDD heb gestoken, heb ik constant last van applicaties die gewoonweg niet meer reageren; per uur zo'n 2 of 3 keer. Het begint dan met één programma, klik ik op het andere reageert die ook niet meer, etc. En echt alles heeft er last van: finder, spotlight, gewone applicaties, ...

'k Zie dat mijn HDD activiteit dan wel continu redelijk hoog is, maar da's toch geen reden om alles een 20-tal seconden plat te leggen?

MarG

Legacy Member
Ik ben wat aan het twijfelen tussen een macbookpro 13" (laagste kloksnelheid) met 128 GB ssd en 4 gig of de laagste versie van de 15". Ik koos in het begin resoluut voor configuratie 1 omdat ik de laptop voornamelijk zal gebruiken voor unief, etc. Maar ik twijfel of het scherm wel groot genoeg is om bijvoorbeeld een thesis op te schrijven en of de resolutie niet aan de te lage kant is..Iemand enig idee? Zijn die SSD schijven overpriced btw?

DaMob

Legacy Member
2 vraagjes

1. Ik zit hier met een spel dat gebruik maakt van de rechter alt toets. Aangezien deze niet standaard op het toetsenbord staat, werkt het natuurlijk niet. (en ik kan de controls niet veranderen)

Ik had gevonden dat het ctrl + option key zou zijn, maar dit werkt helaas niet.

2. Heeft er nog iemand last dat als je onder Bootcamp iets doet dat heel je scherm inneemt, de helderheid van het scherm plots op het helderste springt, als je dan op de toetsen drukt om het terug in te stellen, springt het automatisch terug naar de instelling waar het normaal op stond

SIO

Legacy Member
MarG zei:
Ik ben wat aan het twijfelen tussen een macbookpro 13" (laagste kloksnelheid) met 128 GB ssd en 4 gig of de laagste versie van de 15". Ik koos in het begin resoluut voor configuratie 1 omdat ik de laptop voornamelijk zal gebruiken voor unief, etc. Maar ik twijfel of het scherm wel groot genoeg is om bijvoorbeeld een thesis op te schrijven en of de resolutie niet aan de te lage kant is..Iemand enig idee? Zijn die SSD schijven overpriced btw?
ik zou voor de 13" gaan, voor te typen is dat zeker genoeg imo en je kan genieten van het reisconformt en eventueel thuis een grote vaste monitor eraan hangen (en dan direct véél groter als 15" ;) ).

SSD is nog steeds overpriced geloof ik ja

rafvg

Legacy Member
Heb gisteren een iphone 3G gekocht op forum.
Nu een paar vraagjes hieromtrent:
het gaat om een belgisch toestel, aangekocht in april 2009. Heb ik hier 1 jaar of 2 jaar garantie op (factuur van mobistar heb ik nog)?
Indien ik 1 jaar heb, zou ik een apple care protection plan willen kopen. Is dit mogelijk voor belgische toestellen of is dit beperkt tot sommige landen?

Alvast bedankt

phixiuZ

Legacy Member
MarG zei:
Ik ben wat aan het twijfelen tussen een macbookpro 13" (laagste kloksnelheid) met 128 GB ssd en 4 gig of de laagste versie van de 15". Ik koos in het begin resoluut voor configuratie 1 omdat ik de laptop voornamelijk zal gebruiken voor unief, etc. Maar ik twijfel of het scherm wel groot genoeg is om bijvoorbeeld een thesis op te schrijven en of de resolutie niet aan de te lage kant is..Iemand enig idee? Zijn die SSD schijven overpriced btw?

Zeker NIET gaan voor de SSD's die Apple aanbieden, zijn te duur en veel trager vergeleken met de Intel X25M SSD's. Koop u gewoon de basisconfiguratie van de 13" en koop er u zelf een Intel X25M 160GB bij en 4GB ram, gaat een stuk goedkoper zijn + nog een groot stuk sneller ;), da's wat ik ook gedaan heb :).

Is heerlijk om op te werken, gaat heel snel. Enjah, ik heb ook nog lang getwijfeld tussen de 15" en 13", maar de 13" is toch heel gemakkelijk om elken dag mee te pakken indien het moet, de 15" daarentegen is echt minder draagbaar, nuja da's nogal relatief/subjectief. En thuis/op uw kot hang ik dat gewoon aan een groot extern scherm en laat ik de laptop dicht.

MarG

Legacy Member
phixiuZ zei:
Zeker NIET gaan voor de SSD's die Apple aanbieden, zijn te duur en veel trager vergeleken met de SSD's. Koop u gewoon de basisconfiguratie van de 13" en koop er u zelf een Intel X25M 160GB bij en 4GB ram, gaat een stuk goedkoper zijn + nog een groot stuk sneller ;), da's wat ik ook gedaan heb :).

Is heerlijk om op te werken, gaat heel snel. Enjah, ik heb ook nog lang getwijfeld tussen de 15" en 13", maar de 13" is toch heel gemakkelijk om elken dag mee te pakken indien het moet, de 15" daarentegen is echt minder draagbaar, nuja da's nogal relatief/subjectief. En thuis/op uw kot hang ik dat gewoon aan een groot extern scherm en laat ik de laptop dicht.

Ben gisteren zelf eens in de fnac gaan zien. Ik vond de grootte van de 13" zeker volstaan voor een eindwerk of iets dergelijks op te maken. Ik vond het scherm van de 15" precies helderder (kan instelling zijn), hoewel ik dacht dat er geen verschil was tussen de pro-reeks buiten de resolutie. Je hebt wellicht gelijk inzak de SSD, maar ik weet enkel niet of ik het aandurf om zelf zo'n intelschijf erin te zetten (heb er geen ervaring mee). Soit, bedankt voor het advies!

joriske18

Legacy Member
tijdens het doelloos rond surfen (Examens...) ben ik wel iets interessant tegen gekomen en ik vroeg me af of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Ik zou mijn optische drive in mijn laptop vervangen door een harde schijf. De 500 gig harde schijf die ik nu heb zou ik verhuizen naar de plaats van de optische drive. Als bootschijf steek ik dan een SSD om het allemaal nog een beetje sneller te laten gaan.

Ik ben dit bedrijf tegen gekomen: MCE OptiBay Hard Drive for MacBook Pro, MacBook, PowerBook G4, and Mac mini
Voor 99$ krijg je ene optibay die in de plaats van de cd drive komt en waar je harde schijf in past. Momenteel krijg je er ook gratis een usb behuizing bij waar je cd drive dan in kan. (Op ebay zijn er goedkopere alternatieven te vinden)

Op tweakers is er ook een topic over maar daar spreken ze vooral over de nieuwe unibody's. Ik heb dus nog de iets oudere versie.

Iemand enige ervaring met deze techniek? Of met SSD's in het algemeen?

Selderijstok

Legacy Member
dan kan je toch ook wel vaarwel tegen je garantie zeggen :unsure: ? En een ssd om puur u boottime ter verkorten lijkt mij toch ook zot.

phixiuZ

Legacy Member
MarG zei:
Ben gisteren zelf eens in de fnac gaan zien. Ik vond de grootte van de 13" zeker volstaan voor een eindwerk of iets dergelijks op te maken. Ik vond het scherm van de 15" precies helderder (kan instelling zijn), hoewel ik dacht dat er geen verschil was tussen de pro-reeks buiten de resolutie. Je hebt wellicht gelijk inzak de SSD, maar ik weet enkel niet of ik het aandurf om zelf zo'n intelschijf erin te zetten (heb er geen ervaring mee). Soit, bedankt voor het advies!

Schermen van de 13", 15" en 17" zijn echt identiek op de resolutie en grootte na of course, heb paar maand geleden eens een vergelijkingstest gezien op een fotografiewebsite waarin ze dit duidelijk vaststelden. En de hardeschijf vervangen is zeer eenvoudig, had er eerst ook wat schrik van, maar is uiteindelijk redelijk eenvoudig. Je kan het ook altijd door iemand anders laten doen eh die daar wat ervaring mee heeft, maar als je zelf doet kan er quasi niets fout gaan :).

joriske18 zei:
tijdens het doelloos rond surfen (Examens...) ben ik wel iets interessant tegen gekomen en ik vroeg me af of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Ik zou mijn optische drive in mijn laptop vervangen door een harde schijf. De 500 gig harde schijf die ik nu heb zou ik verhuizen naar de plaats van de optische drive. Als bootschijf steek ik dan een SSD om het allemaal nog een beetje sneller te laten gaan.

Ik ben dit bedrijf tegen gekomen: MCE OptiBay Hard Drive for MacBook Pro, MacBook, PowerBook G4, and Mac mini
Voor 99$ krijg je ene optibay die in de plaats van de cd drive komt en waar je harde schijf in past. Momenteel krijg je er ook gratis een usb behuizing bij waar je cd drive dan in kan. (Op ebay zijn er goedkopere alternatieven te vinden)

Op tweakers is er ook een topic over maar daar spreken ze vooral over de nieuwe unibody's. Ik heb dus nog de iets oudere versie.

Iemand enige ervaring met deze techniek? Of met SSD's in het algemeen?

Ik ben dit ook van plan binnen paar maand. Maar je koopt best een goedkopere versie, 100 euro voor zo'n onnozele bay is toch wel serieus duur + de kosten van uw SSD daar nog eens bij, dan kom je mss al aan de helft van hetgeen u laptop nog waard is (toch als ge bvb een intel x25m 160gb neemt).

En SSD = veel sneller, veiliger (kan tegen serieus wat), stiller, minder verbruik. Mijn laptop gaat toch minstens halfuur langer mee, in 't begin heeft hij zelf eens 10:00 aangegeven op full charge, alles stond wel af en brightness op laagste maar toch :).

Selderijstok zei:
dan kan je toch ook wel vaarwel tegen je garantie zeggen :unsure: ? En een ssd om puur u boottime ter verkorten lijkt mij toch ook zot.

In principe vervalt u garantie, maar normaal kunnen ze dit niet zijn als je het correct installeert. Als er dan iets misgaat met uw laptop (door iets anders) stop je gewoon de oude dvd drive terug en ze zullen dat niet merken. En tjah sommige mensen hebben nu eenmaal wat geld teveel zeker :). Ikzelf heb de mijne door omstandigheden zeer goedkoop gehad, anders zou ik ze alvast niet gekocht hebben.

joriske18

Legacy Member
Het is inderdaad wel een flinke investering, maar het lijkt me wel iets interessant om te doen. Garantie heb ik toch niet meer.

Link van waar je jouw bay hebt gekocht? Heb je ook een behuizing voor je optische drive?

Edit: Na wat rondkijken beseft dat die ssd's toch nog heel veel kosten (>200), ik steek mijn plannen nog even in de koelkast :p

phixiuZ

Legacy Member
Een 80GB Intel SSD hebde wel al voor 200 euro, maar da's wel redelijk klein, 160GB vind ik net goed, zeker als je OSX en Windows 7 dual-boot hebt.

En had die optische bay gezien in thread op forum van Macrumors.com, ik dacht dat die ook op ebay stonden.

Zero Grav

Legacy Member
Zijn er hier eigenlijk mensen die een Apple TV hebben?

Zoja, hebt ge ook ervaring met alternatieve software? Zodat ge dus niet alles via Apple moet laten verlopen maar bijvoorbeeld xbmc kunt gebruiken en uw media via een externe HDD kunt afspelen.

'k Heb wel interesse in zo'n toestel als het mijn 720p/1080p films rechtstreeks van een externe HDD kan afspelen. Maar als het enkel is om iTunes media af te spelen dan is het zijn geld feitelijk niet waard.

General Lee

Legacy Member
Kunt ge dan niet beter direct een toestel kopen dat dat out of the box kan? Ik bedoel maar, wat is het nut van AppleTV als ge onmiddellijk de Apple software eraf zwiert en vervangt door zoiets :p

Carrion

Legacy Member
Zero Grav zei:
Zijn er hier eigenlijk mensen die een Apple TV hebben?

Zoja, hebt ge ook ervaring met alternatieve software? Zodat ge dus niet alles via Apple moet laten verlopen maar bijvoorbeeld xbmc kunt gebruiken en uw media via een externe HDD kunt afspelen.

'k Heb wel interesse in zo'n toestel als het mijn 720p/1080p films rechtstreeks van een externe HDD kan afspelen. Maar als het enkel is om iTunes media af te spelen dan is het zijn geld feitelijk niet waard.

als het is om films rechtstreeks van uw externe af te spelen kunt ge beter ne Western Digital live kopen

kakature

Legacy Member
General Lee zei:
Kunt ge dan niet beter direct een toestel kopen dat dat out of the box kan? Ik bedoel maar, wat is het nut van AppleTV als ge onmiddellijk de Apple software eraf zwiert en vervangt door zoiets :p
Hahahha noob. Het Apple logo natuurlijk :s :s

Zero Grav

Legacy Member
Maja, 't zijn sowieso amper toestellen op de markt die een externe hdd kunnen lezen in HFS+ denk ik.
Als ge die AppleTV hackt dan extend ge ook de software die erop staat, de rest blijft gewoon werken maar ge voegt wel functionaliteit toe.

't Klotige is alleen dat Plex er blijkbaar niet op werkt omdat het een stripped down version van 10.4 is en Plex minimum 10.5 vereist. XBMC werkt er wel op though..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan