Archief - [HL2] [Q] Kwaliteit beeld met en zonder AA en AF

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Morpheus

Legacy Member
Ik heb benches gelezen van HL2, en daarin is nogal duidelijk dat de als je zonder Anti aliasing(AA) en anistropische filtering(AF) speelt de frames per second zeer
deftig is met de gemiddelde 3d-kaart.

Nu mijn vraag is, in hoever dragen die AA en AF bij tot de kwaliteit van het beeld.

Concreet: Als de resolutie 1280X1024 is. Zal de 4xAA en de 8xAF dan echt merkbaar zijn? Of laat je die beter af?

b0rt

Legacy Member
Osi 140 zei:
Dat weet niemand :) het spel is nog nie uit :ironic:
eum AA en AF is wel universeel, dus dan zal ik ma een deftig antwoord geven
ja, da maakt toch serieus uit kwa beeldkwaliteit, ma op 1280x1024 ziede het verschil met AA op ni zo hard (bij AF wel, textures zien er in de verte veel scherper uit)
ik speel al mijn nieuwe games (farcry, doom3, binnekort hl² prolly) op 800x600 met 4x AA en 4x AF, en da ziet er bij mij mooier uit dan op 1024x768 zonder die 2

-[*RSOD*]-chubby

Legacy Member
ik speel op een resolutie van 1024*768 met AA16* en AF af, en ik vind toch dat ik nog een vrij mooie beeldkwaliteit heb, vooral in de map test_hardware ziet het er goed uit :D
maar is toevallig een manier om de vuur te kunnen doen branden? :)

Morpheus

Legacy Member
ik speel eigenlijk alleen meer op 1280*1024, en da zal in hl2 dan wel zonder de AA en AF zijn, ik hoop gewoon dat de beeldkwaliteit niet teveel verschil met en zonder

sypro9000

Legacy Member
dat maakt weinig of niks uit .

zet AA en AF alletwee op 1 tje en je hebt een mooi beeld . het natuurlijk ze zien wat je daar zelf van vind vind je het bv erg dat je afkartelingen ziet aan je objecten dan zet je dat aan . en als je je textuurs niet mooi genoeg vind zet je AF aan . de heele uitleg zie je bij je driver config menu

maar zijn er hier nog mensen met een low fps in CS:s . ik heb namelijk heevige drops in games met veel spelers , ik denk dat het ligt aan die real time shadows maar die kun je niet afzetten of toch ? ..

syteempje : 9800 pro , P4 2.6 , 1 giga ram

Insano

Legacy Member
Het zijn vooral de nieuwe grafische kaarten die volop van deze functies gebruik maken. Dat heb ik toch gehoord ;)

sypro9000

Legacy Member
Captain Insano zei:
Het zijn vooral de nieuwe grafische kaarten die volop van deze functies gebruik maken. Dat heb ik toch gehoord ;)

ja maar ik ben meer een hardcore player en ik heb geen onnodige shit nodig in games . maar ik weet niet of je cs:s al hebt gespeeld maar daar zie dat er niet echt veel opties staat . de meeste werken zelfs nie bij mij .....
ik zet no reflections wat zie ik op de grond reflections . ik zet het op low shadow detail .... wat zie ik high detail shadows . en om alles compleet te maken reset dat spel bij elke keer dat het spel opnieuw start mijn settings .
ik hoop dat dit alles aan het woordje beta ligt . want ik had toch gehoopt cs:s deglijk te kunnen draaien op mijn 9800 pro .

Acra

Legacy Member
Captain Insano zei:
Het zijn vooral de nieuwe grafische kaarten die volop van deze functies gebruik maken. Dat heb ik toch gehoord ;)


de mijne zal er wel tussen zitten zeker :)

Insano

Legacy Member
sypro9000 zei:
ja maar ik ben meer een hardcore player en ik heb geen onnodige shit nodig in games . maar ik weet niet of je cs:s al hebt gespeeld maar daar zie dat er niet echt veel opties staat . de meeste werken zelfs nie bij mij .....
ik zet no reflections wat zie ik op de grond reflections . ik zet het op low shadow detail .... wat zie ik high detail shadows . en om alles compleet te maken reset dat spel bij elke keer dat het spel opnieuw start mijn settings .
ik hoop dat dit alles aan het woordje beta ligt . want ik had toch gehoopt cs:s deglijk te kunnen draaien op mijn 9800 pro .
Als je een hardcore gamer bent, wil je toch wel zeker zijn dat je het zo goed mogelijk draait ;)

En je mag niet vergeten dat een beta is en er dus bugs kunnen inzitten. Bovendien resetten je instellingen waarschijnlijk omdat je cfg niet op "Alleen-lezen" staat.

Fraggie

Legacy Member
ik heb eigelijk altijd gespeelt met 4xAA & 8xAF (kan nie hoger :p) en kzou nie meer zonder kunnen ;)

onlangs had ik ze vergeten aan te zetten (na 3D Mark stres) & kon mijn eigen ogen bijna nie geloven zo'n a*rslelijk beeld..

kan nu nog geloven dat iemand zijn AA nie op max zet (moet ook nie imo) maar AF is toch wel een must

sypro9000

Legacy Member
Captain Insano zei:
Als je een hardcore gamer bent, wil je toch wel zeker zijn dat je het zo goed mogelijk draait ;)
juist daarmee :p alles moet op low . maar volgens mij veranderd er niet veel aan sommige options als ik ze verander .

En je mag niet vergeten dat een beta is en er dus bugs kunnen inzitten. Bovendien resetten je instellingen waarschijnlijk omdat je cfg niet op "Alleen-lezen" staat.

ik heb dat es geprobeerd . en ze blijven nog altijd resseten .
als de optien "alleen lezen" aanstaat dan kan ik zoiezo niks veranderen wat logis is :) dan zegt hij
"couldn't exec userconfig.cfg
Couldn't write cfg/config.cfg"

als ik de optie "alleen lezen" afzet dan zegt hij .
"couldn't exec userconfig.cfg
Wrote cfg/config.cfg"

ik vind het allemaal zo raar omdat ik alleen vershil zijn bij de optie textuurs die zie ik wel veranderen maar de models blijven even mooi :p
mjaa nuja tis nog altijd ne beta é we will see kheb a ne hoop bugs verzonden ... :D

kzal voorbeeldje geven " als je al enemy achter een smoke staat en je gebruik een sound command of je gooid een nade dan zie je als tegen stander dat icoontje op zijn hoofd en zie je dus gewoon waar die persoon zicht verstopt achter een kist of smoke . ( to bad he :naughty: :lol: :p )

ik heb eigelijk altijd gespeelt met 4xAA & 8xAF (kan nie hoger ) en kzou nie meer zonder kunnen

nja dat is ieder zijn keus he ik kijk meer naar gameplay van games niet zo zeer naar het textuur detail .

Fraggie

Legacy Member
sypro9000 zei:
nja dat is ieder zijn keus he ik kijk meer naar gameplay van games niet zo zeer naar het textuur detail .
idem, doom3 heb ik op low/640*480/no spec-bump/.. gespeelt
ma ik wil geen "zaagtanden" in mijn game + als ik een online spel spel op ne lage reso wil ik em ook wel zien in de verte ;p (daarom max AF)

sypro9000

Legacy Member
Fraggie zei:
idem, doom3 heb ik op low/640*480/no spec-bump/.. gespeelt
ma ik wil geen "zaagtanden" in mijn game + als ik een online spel spel op ne lage reso wil ik em ook wel zien in de verte ;p (daarom max AF)

about fps now
jij hebt een slechtere kaart dan mij dus ik vraag het efkes aan jou . heb jij geen framedrops in CS:s ? bv van 80 naar 40 . het is omdat ik een 9800 pro heb en ik heb soms inorme drops . kheb graag dat alles vloeiend over mijn beeld vershijnt . ;)

One-t|M@[hINe

Legacy Member
Morpheus zei:
ik speel eigenlijk alleen meer op 1280*1024, en da zal in hl2 dan wel zonder de AA en AF zijn, ik hoop gewoon dat de beeldkwaliteit niet teveel verschil met en zonder


AF verminderd je fps niet echt, maar AA wel zeh, (AA is toch da tot 6x bij video stress test he?! anders ist omgekeerd)

bij AA heb ik direct 1/2 van men fps met dezelfde gfx kaart als u (toch bij cs source beta video stress test)


t spel hapert soms ook nog eens, juij... tis 1e pot nat imo. doom³ is nog t ergste van al.. zelfs alsk alles op low zet, emk bij die timedemo demo1 daarnog maar 39 fps resultaat :p yeaaah :p


weete wa ik weet, da die games veel rapper evolueren dan mijn portefeuille. voor een 6800gt kaartjen daje nu al moe emmen, ff 500 euro wegsmijte, YEAH RIGHT. dan speelk wel liever wa lelijker.

Morpheus

Legacy Member
AF(anisotropische filtering) vermindert de fps niet echt? Is dat echt zo?

One-t|M@[hINe

Legacy Member
Morpheus zei:
AF(anisotropische filtering) vermindert de fps niet echt? Is dat echt zo?


jah :) toch nie bij cs source video stress test, van 62fps naar 58 ong. dus van billeneairt naar AF 16x

Morpheus

Legacy Member
das inderdaad nie veel verschil
(kzal da wel eens grondig testen als ik mijn exemplaar van HL2 in mijn handen heb)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan