Archief - Nostalgische games (rond de 10 jaar en oudere games)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jurgenv1

Legacy Member
Wat hebben jullie vooral gespeeld vroeger en kun je er leuke anekdotes bij geven? Deel je herinneringen met anderen!
Ik als kind opgegroeid in de jaren 90 heb toch een hele waslijst aan games waar ik met nostalgie op terug kijk:

Playstation 1:


  • Tomb Raider 1, 2, 3 en 4.

    4 Heb ik nooit uitgespeeld, 3 was de meest uitdagende.
    Bij 2 de meeste herinneringen, ooit nog eens mij ziek voorgedaan zodat ik de woensdag niet naar school moest en ik zo het level Barkhang Monastery kon verder spelen. Samen met The Deck zijn dat de 2 levels die mij altijd zullen bij blijven van Tomb Raider.


  • Syphon Filter 1, 2 en 3.

    Schitterende spellen. Het verhaal alleen al... Zou ooit moeten verfilmd worden. :applause: Ik schrok in het 2de spel toen bleek dat Chance een verrader was, stamt nog uit de tijd toen mindere graphics serieus gecompenseerd werden met geweldige gameplay en verhaallijnen.


  • Mission Impossible

    My god tegen dat ik uit die 3de missie (underground warehouse) was met dat gifgas..., coole muziek ook.


  • Spyro 1, 2 en 3

  • Command and Conquer: Red alert 1

    Eindeloos plezier in Skirmish mode


  • Tekken 1

    Mijn eerste PS game ooit. Heihachi. :bow:


  • Fighting Force 1 en 2

    1 was leuk met multiplayer mode, 2 was redelijk moeilijk maar ik heb het toch kunnen uitspelen.


  • Ace Combat 3

    Dat laatste gevecht tegen die gecomputeriseerde fighter jet was toch wel mindblowing. Ook die ruimtemissie om die satellieten neer te schieten vond ik leuk.


  • Top Gun

  • Nightmare Creatures 1

    Dat vuurspuwend rioolmonster als eerste boss fight (3de level) zorgde toch voor veel frustratie


  • The fifth element

  • Die hard trilogy

    "SWAT team to the new terminal on the double!" ; "Take this yankee!" en mijn favoriet: "HO-HO-HO I got a machine gun!" :D
    Sindsdien ook fan van de films geworden.


  • Resident Evil 1

    Ik ben nooit uit de mansion geraakt, te bang als kind om dat 's avonds nog te spelen na een dagje buiten te spelen toen... :(


  • Medal of honour

    1 en Underground uitgespeeld


  • Gran Turismo 2

    Altijd begonnen met een Mazda! En dan een bepaalde race winnen die makkelijk was en dan een Nissan Skyline vinden en die dan verkopen voor veel geld, er was nog zo'n race met ene bepaalde auto die voor nog meer geld verkocht.


  • Hogs of war

  • Matt Hoffmans pro BMX

  • Tony Hawk Pro skater.

  • Destruction Derby 2

    The Pit was dus aartsmoeilijk, ik weet niet of het aan een instelling lag maar bij mij leek het of de rest samenspande tegen mij en dus iedereen tegelijk op mij af kwam. :wtf:


  • Final Fantasy

  • Metal Gear Solid


Gameboy:


  • Pokémon Blue, Yellow, Gold en Crystal.

    Als 10 jarig kind kon ik niet ontsnappen aan de Pokémon gekte toen. Ik kijk er eerlijk gezegd nog steeds nostalgisch op terug, ook de series en de films.


Nintendo 64:


  • Command and Conquer: Tiberium Dawn

  • Pokémon Snap

    Natuurlijk heb ik dit gespeeld als Pokémon freak toen, maar het spel was wel kort en dus snel uitgespeeld... [icon_e_sad] )


  • James Bond Goldeneye

    Speelde het talloze keren uit voor ik de film echt zag, altijd leuk om zo een film te bekijken die je herkent uit het spel.


  • 1080 snowboarding

  • Mario Kart 64

    De muziek van de credits blijft na al die jaren nog steeds hangen in mijn hoofd.


  • Super Mario 64

    Duurde zoooooooo lang, ik heb nooit alle sterren kunnen verzamelen. Was wel leuk al leken voor mij sommige sterren te moeilijk om te vinden.

PC:


  • Carmageddon
    Was vroeger een hele hetze rond in de media en de politiek, toen hebben ze de mensen moeten vervangen door groene zombies...

  • Dungeon Keeper Gold

  • Quake

Neoken

Legacy Member
Stunts

Kon je eigen tracks samenstellen met loops, jumps, tunnels, obstakels, etc. Beetje de Trackmania van die generatie. Zalig spel toen. :)

Shrimpy

Legacy Member
Little Big Adventure 2. Daar heb ik heel wat uren aan zitten puzzelen. Heb het onlangs gekocht op GoG.
En Cosmo Cosmic vroeger.

SmadderW

Legacy Member
Vooral PC eigenlijk...
(En dan vooral veel shareware kapot gespeeld.)
Van veel heb ik de originele CD/diskette en doos nog :p
Als ik zo de lijst bekijk, damn, wat staan daar antieke games tussen :-(

- Rise of the Triad
- Raptor: Call of the Shadows
- Doom
- Duke Nukem 3D
- Quake
- Wolfensteind 3D
- Crystal Caves
- Dangerous Dave
- Larry 1
- F1 Grand Prix
- Grand Prix Unlimited
- Sensible Soccer
- Italia '90
- FX Fighter
- Quarantine
- Carmageddon
- Commander Keen
- Prehistorik 2
- Aladdin
- Lion King

Thin Liz

Legacy Member
Ken ze allemaal, ben ook een 90's PC-adept. Wat een zalige tijd met die 386 SX :D

BTW, moest ge die dozen willen verkopen... :p

thibi-game

Legacy Member
mijn eerste spel op de gameboy: de smurfen en de wraak van gargamel. Man daarmee heb ik uren mee versleten :p zat altijd vast in wereld 3 bij het level de berg. heb die tot op de dag van vandaag nog nooit uitgespeeld. Gelukkig waren er codes waarmee je mee naar andere levels kon.

mijn eerste ps2 spel was jak 3: heerlijk spel gewoon, zeker 10 keer al uitgespeeld

GeHaWk

Legacy Member
Epic list (lees, zeker +100 h uur / game) :

- Dune 2
- C&C Red Alert 1
- Rayman 1 (zo trots toen ik de endboss versloeg op 12 jarige leeftijd!)
- Trolls (geen 100 h over te finishen :p)
- Heroes and Might and Magic 1
- Netstorm
- Tone rebellion
- Lord of the Realm (meerdere versies)
- Caesar 2
- Might and magic 7
- Quake 3
- _O_ Morrowind (still best of series)
- Vanaf dan veel RTCW , diablo 2 and the rest is (to) recent history

note : Ik heb ook van de meeste games nog de doos en originele cd liggen. Nostalgie !

Prodigy

Legacy Member
Ik weet niet waar te beginnen :p, in de midden-eind jaren 90 en begin 00's een ontelbaar aantal games gespeeld.

Duke Nukem 1(destijds via MS-DOS) en Jill of the Jungle op PC zijn mijn oudste gameherinneringen. Dan kwamen Toca Touring Car, Tekken 3, Gran Turismo 1 en FIFA '99 op PSX. Er vlak voor of na heb ik veel op de originele Game Boy gespeeld, voornamelijk met Super Mario Land, Donkey Kong en Tetris.

Racen op de PSX tegen mijn vader of de verslavende trial&error van Super Mario, 1 voor 1 schitterende herinneringen.
Als ik daaraan terugdenk herinner ik mij vooral hoe ik vaak volledig meegezogen werd in een game... soms mis ik dat gouden era van gamen wel eens, toen het allemaal zo magisch was.

desP-

Legacy Member
Jurgenv1 zei:
[*]Command and Conquer: Red alert 1

Eindeloos plezier in Skirmish mode
:drool:, ik speelde altijd Skirmish met edited files, jeeps die scuds afschoten, paratroopers die met 30 tegelijkertijd dropten etc etc, zoals gij zei : eindeloos plezier mee gehad, geen enkele RTS is nog close gekomen in spelplezier voor mij.

[*]Gran Turismo 2

Altijd begonnen met een Mazda! En dan een bepaalde race winnen die makkelijk was en dan een Nissan Skyline vinden en die dan verkopen voor veel geld, er was nog zo'n race met ene bepaalde auto die voor nog meer geld verkocht.
Goh moet heel hard nadenken om 1&2 niet door elkaar te halen, ik denk dat ik bij 1 altijd voor de Supra eerst ging en maakte er een 800hp beest van dat niet te besturen was, goeie oefening voor dan later een Viper te kopen :p, maar de parel was toch wel de zwarte FTO die ge bij een cup won & dan natuurlijk de GTO uiteindelijk :)

Bij 2 denk ik ook dat ik naar de Skyline ging ja, prachtige games alleszinds, was redelijk hard teleurgesteld in GT3, grotendeels nog door een miniem detail : geen occasies.

[*]Matt Hoffmans pro BMX
[*]Tony Hawk Pro skater.
Geen Dave Mirra Freestyle BMX ? Vond deze pak beter als Matt Hoffman, geweldige soundtrack, controls & maps.


Voor de rest :

PC :

Outlaws, Western FPS die ik zot gespeeld heb bij mijn buur, Call of Juarez spelen vorig jaar was een grote nostalgische trip terug naar de early 90s

Tycoon-games, er was een gigantische boom van Tycoon games opeens en ik heb er veel plezier aan gehad, Railroad, Rollercoaster, Sim City, Theme Hospital, ...

Carmageddon 1+2, denk niet dat ik hier veel woorden aan moet geven buiten dat ik het spijtig vond dat dit geen echte reeks is geworden, Vigilante 8 was nog een kleine nostalgische opflakkering op PSX maar daar bleef het bij :(

FIFA RttWC '98, beste FIFA ooit

HL1 MET AL ZIJN MODS : DoD, CS, FLF, Sven Coop, TFC, ...
Denk niet dat er ooit iets dit kan evenaren voor mij, ik heb CS pakweg 5 jaar intensief gespeeld en dat vond ik nog niet eens het beste in de reeks. De talloze gratis mods, it was heaven. HL2 met zijn mods heeft mij nooit aangestaan, had alles te maken met de Source-engine die ik niet zo goed vond als de HL1-engine.

RTCW : beste MP beta ooit :p, ik heb de beta uiteindelijk misschien 5x zoveel gespeeld als het spel zelf, ET included :)

Star Wars Jedi Knight series, geweldige mix van FPS & Lightsaber shizzle, 10x zo goed als die crap "Unleashed" die bijna 10 jaar later is uitgekomen, extreem triestig.


NES :

TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES - Angry Nintendo Nerd - Cinemassacre.com - NES Review - YouTube één van de eerste spellen die ik had op mijn NES, meest frustrerende spel dat ik ooit gespeeld heb maar toch hield ik ervan, geloof dat ik het 2x heb uitgespeeld toen ik +- 6-8 jaar was en ik ben er 100% zeker van dat mij dit nu nooit zou lukken.

Nekketsu Soccer League ? - Als ik juist ben voetbalspel waarbij ge soms ne fireball door de goal kon peren, had het spel gehuurd en de adapter van mijne NES begon toen te fikken, heb daarna Sega Megadrive gekocht. Dit was al een speciale gebeurtenis maar ik herinner mij toch ook dat het spel echt insane goed was en dat ik meer bummed was dat ik het spel niet opnieuw kon spelen dan dat mijne NES eraan was :p

Sega Megadrive :

World Cup Italia '90, Turtles, Streets of Rage, ... kan hier honderden spellen zetten die echt extreem goed waren, Megadrive >>>>>>> Super Nintendo voor mij alhoewel ik serieus jaloers was op Street Fighter :p

PSX :

Had uiteindelijk iets van 350 games dus het is moeilijk om de echt goeie te herinneren ;-)


Moeilijke post want ge wilt echt 1000 spellen opnoemen en ge herinnert u nog maar 50 titels :p, ik kan alleszinds niet klagen ben blij dat ik de start heb meegemaakt van het moderne gaming tijdperk, de tieners van nu weten niet wat ze gemist hebben :)

Het meest nostalgische voor PC-games zijn trouwens de spellen niet maar de community, gaat nooit meer goedkomen tenzij ze met een soort no privacy Real-ID systeem gaan beginnen & dan nog, denk dat het rotte er jammer genoeg voor altijd ingebakken zal zitten.

Shrimpy

Legacy Member

mig el pig

Legacy Member
Planescape Torment blijft, voor mij, de beste RPG tot nu toe qua setting, verhaal en diepgang.

Planescape: Torment Intro - YouTube

Het is geen standaard rpgverhaal waar je het grote wereld/dimensie/niveaus van bestaan bedreigende kwaad moet verslaan maar een zoektocht naar de reden van je, beperkte, onsterfelijkheid. Vooral de dialogen zijn zeer sterk geschreven en de interacties/mogelijkheden tussen jou, je party members en de wereld gaan zeer ver. In je discussies met een van je party members kan je zo ver doorgaan dat hij zelfmoord pleegt of jou probeert te vermoorden.

Jurgenv1

Legacy Member
Drakinus zei:
I hear ya. Die onderwater-level aan die brug. :doh: Ik heb het spel nooit uitgekregen denk ik.

Ik herinner mij dit spel ook nog. :applause: Aartsmoeilijk en veel frustratie... De opvolger op 0:35 van dat filmpje heb ik ook gespeeld. Tegen dat ik uit die ondergrondse metro level geraakte uit dat zwevend eiland... TMNT 3 dacht ik.

desP- zei:
:drool:, ik speelde altijd Skirmish met edited files, jeeps die scuds afschoten, paratroopers die met 30 tegelijkertijd dropten etc etc, zoals gij zei : eindeloos plezier mee gehad, geen enkele RTS is nog close gekomen in spelplezier voor mij.
Mod files heb ik nooit gekend. Jammer dat je nooit skirmish kon spelen in multiplayer mode ofzo.

desP- zei:
Goh moet heel hard nadenken om 1&2 niet door elkaar te halen, ik denk dat ik bij 1 altijd voor de Supra eerst ging en maakte er een 800hp beest van dat niet te besturen was, goeie oefening voor dan later een Viper te kopen :p, maar de parel was toch wel de zwarte FTO die ge bij een cup won & dan natuurlijk de GTO uiteindelijk :)

Bij 2 denk ik ook dat ik naar de Skyline ging ja, prachtige games alleszinds, was redelijk hard teleurgesteld in GT3, grotendeels nog door een miniem detail : geen occasies.
Ik herinner mij de Escudo nog! Was de snelste auto uit het spel dat ik wist en verkocht voor veel meer dan de Skyline, je kon hem ook bij zo'n relatief gemakkelijke race winnen.

Gran Turismo 2 - Suzuki Escudo Max Speed Test (304 mph) - YouTube

Die waste valve's van de turbo's in dit spel => :drool:


desP- zei:
Geen Dave Mirra Freestyle BMX ? Vond deze pak beter als Matt Hoffman, geweldige soundtrack, controls & maps.
Nope, nooit gekend. Op een bepaald moment kon je de 'Granny' unlocken bij Matt Hoffman. :D


desP- zei:
Carmageddon 1+2, denk niet dat ik hier veel woorden aan moet geven buiten dat ik het spijtig vond dat dit geen echte reeks is geworden, Vigilante 8 was nog een kleine nostalgische opflakkering op PSX maar daar bleef het bij :(
Ik hoor die zombies nog altijd: FLEEEEEEEEEESHHHHHHHH!!!
Op het moment dat je de bliksemstraal te pakken kreeg en een winkelcentrum binnen reed: Combo breaker!

CurlyMcSue

Legacy Member
F-22 afterburner op de sega megadrive, het spel waarmee ik ben beginnen gamen ...
Syphon Filter 1, 2 en 3.

Schitterende spellen. Het verhaal alleen al... Zou ooit moeten verfilmd worden. Ik schrok in het 2de spel toen bleek dat Chance een verrader was, stamt nog uit de tijd toen mindere graphics serieus gecompenseerd werden met geweldige gameplay en verhaallijnen

Dank u toch iemand die dit spel kent... absoluut fantastische reeks! Jammer dat ze niet meer bestaat een nextgen versie zou absoluut subliem zijn!
Wat mis ik die tasers

Verder bijna elk spel in de PS-lijst bovenaan.

Wat ik het meeste mis aan de games van vroeger is de 'simpelheid'
Steek een game id console, druk op power en gamen maar... geen gezever met registarties, geen ontelbare combinaties van de knopjes op je controller die je vergeet als je een week niet gegamed hebt... yesyes the good old days!

Jurgenv1

Legacy Member
CurlyMcSue zei:
F-22 afterburner op de sega megadrive, het spel waarmee ik ben beginnen gamen ...

Dank u toch iemand die dit spel kent... absoluut fantastische reeks! Jammer dat ze niet meer bestaat een nextgen versie zou absoluut subliem zijn!
Wat mis ik die tasers


Verder bijna elk spel in de PS-lijst bovenaan.

Wat ik het meeste mis aan de games van vroeger is de 'simpelheid'
Steek een game id console, druk op power en gamen maar... geen gezever met registarties, geen ontelbare combinaties van de knopjes op je controller die je vergeet als je een week niet gegamed hebt... yesyes the good old days!
:niceone:

Ik dacht dat ik de enige was in dit land die ooit die spellen gespeeld had...

u4ea

Legacy Member
kwas iets later dan de meeste hier. Eerste fps was denkek Soldier of Fortune.
Eerste psx game was rayman. Khaat het nog altijd.:p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan