Archief - Advies opzet multiroom audio

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dmoderation

Legacy Member
Hallo,

Even mijn situatie schetsen.
In volgende kamers zouden we graag audio willen hebben (zie plan) : woonkamer, keuken, eetkamer en badkamer.
Plan : http://img848.imageshack.us/img848/2212/planglk.jpg

In de woonkamer komt een (nog aan te schaffen, tips welkom) A/V receiver.
Mijn bedoeling is om alle opgenoemde ruimtes van audio te voorzien dmv deze receiver.
De meeste A/V receivers kunnen meerdere zones aansturen. Ik zou de badkamer als 1 afzonderlijke zone willen beschouwen. Ik heb dan ook luidsprekerkabels getrokken van de badkamer tot de plaats waar de receiver komt. Bediening in de badkamer zou ik dan doen via een I/R systeem (bv van Marmitek).
Zoals jullie kunnen zien is het gelijkvloers eigenlijk 1 grote open ruimte.
Om een kakofonie te vermijden zal deze ruimte ook altijd 1 audio zone zijn.
Maar ik zou wel de sterkte van het geluid afzonderlijk willen besturen van woonkamer, keuken en eetkamer. Bv. enkel geluid in eetkamer, etc.
Hoe doe ik dit en hoe moet ik de LS van deze ruimtes aansluiten op de receiver ?
Alvast bedankt voor de info.

johanegg

Legacy Member
geachte
neem een AVR 3311 van Denon of een pioneer die hebben drie zones en kan je aansturen via een app op een Ipod, voor de badkamer een kleine afzonderlijke versterker. Om in de leefruimte al de zones appart te besturen gebruik je per zone een airport express en alles loopt als een trein.
Je kan ook werken met eenvoudige versterkers en alles bedienen via airstream. Mogeljkheden zat dus.

Heb je al een idee van luidsprekers?

Gr

Johan

dmoderation

Legacy Member
Ook Onkyo heeft receivers met aansturing van 3 zones.
Ben niet echt geneigd om bijkomende versterkers aan te schaffen.
Ik zoek eigenlijk een veel eenvoudigere oplossing.
Woonkamer (zone 1) en badkamer (zone 2 met I/R oplossing) is eigenlijk ok.
Alleen zit ik nog met keuken en eetkamer die beiden door zone 3 aangestuurd worden. Kan ik (zonder bijkomende versterkers) het geluid uit 1 zone splitten over 2 paar luidsprekers, en liefst zonder kwaliteitsverlies ? En hoe dan ?

Voor luidsprekers zal het waarschijnlijk iets van Canton worden (via via kan ik die aan een zeer gunstig tarief verkrijgen).
Iemand ervaring met Canton ?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan